En mere effektiv tildeling af tilladelser til
efterforskning og indvinding af geotermi
Modernisering af processen for tildeling af geotermitilladelser
Størstedelen af danske husstande har i dag fjernvarme, hvilket har nedbragt CO2-
udledningerne fra den individuelle opvarmning med olie- og naturgasnet de seneste årtier.
Skal den gode udvikling i fjernvarmeområderne fortsætte, er det nødvendigt at fjerne
eksisterende barrierer, der forhindrer en effektiv udnyttelse af den geotermiske varme.
En af disse barrierer er processen for tildeling af geotermi-tilladelser. I dag ansøges der om
tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermi via Energistyrelsen, men selve
varmeleveranceaftalen tildeles af det lokale varmeselskab. Den nuværende proces kan
potentielt skabe den uhensigtsmæssige situation, at Energistyrelsen tildeler geotermi-
tilladelse til én virksomhed, og varmeselskabet indgår en varmeleveranceaftale med en
anden virksomhed. Denne proces er indlysende uholdbar.
Geoop foreslår, at processen strømlines, så Energistyrelsen i deres samlede vurdering får
mulighed for at tage højde for, hvorvidt en ansøger har en varmeleveranceaftale med det
lokale forsyningsselskab. På den måde sikres det, at der er overensstemmelse mellem
Energistyrelsens endelige indstilling og forsyningsselskabets beslutning om, hvem det
ønsker at indgå varmeleveranceaftale med.
Undergrundsloven giver Energi-, Forsynings- og Klimaministeren mulighed for at fastsætte
yderligere relevante, objektive og ikke-diskriminerende udvælgelseskriterier med henblik på
at foretage det endelige valg mellem ansøgere. Geoop foreslår derfor, at ministeren
inkluderer en indgået varmeleveranceaftale med det lokale forsyningsselskab som et
udvælgelseskriterie.
Den nuværende proces for ansøgning om tilladelse til efterforskning og
indvinding af geotermi
Energistyrelsen varetager i dag myndighedsopgaven, og interesserede ansøgere inviteres
via en invitationsskrivelse til at ansøge om tilladelse til efterforskning og indvinding af
geotermi, såfremt de opfylder kravene. En tilladelse bliver tildelt for 6 år, men kan
forlænges op til 30 år.
Efter udløbet af fristen går sagsbehandlingen i Energistyrelsen i gang:
Ansøgninger vil blive sendt i høring
Energistyrelsen kan bede ansøgeren om yderligere oplysninger, f.eks. flere detaljer
om arbejdsprogrammet, organisation, finansielle oplysninger etc. I denne del af
sagsbehandlingsarbejdet er der en tæt dialog mellem Energistyrelsen og ansøgere.
Når Energistyrelsen har gennemført en vurdering af ansøgningerne, bliver
ansøgningerne forelagt Folketingets Energi-, forsynings- og klimaudvalg. Energi-,
Side 1 af 2