Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 362
Offentligt
1935870_0001.png
Notat om komitésag til Folketingets Europaudvalg
Dato
3. september 2018
Kommissionens forordningsforslag i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2019/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne for
fastsættelse af krav til miljøvenligt design af energirelaterede produk-
ter samt ændringer til forordning (EU) 617/2013
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om rammerne for fastsættelse af
krav til miljøvenligt design af energirelaterede produkter samt ændringer til forord-
ning (EU) 617/2013 (komitésag). Forslaget regulerer energieffektivitetskrav, res-
sourceeffektivitetskrav samt informationskrav vedr. energi- og miljøforhold for store
servere og datalagringsprodukter.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Stående Komité for Ecodesign den
17. september 2018. Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige økonomiske
konsekvenser eller generelt at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 3. august 2018 fremsendt forslag til en ecodesign-
forordning for store servere og datalagringsprodukter.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125 (EU) om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design
af energirelaterede produkter
det såkaldte Ecodesigndirektiv.
Forslaget behandles efter forskriftsproceduren med kontrol i Den Stående Komité
for Ecodesign. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissio-
nen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis
kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forsla-
get, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager
Side 1/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 362: Orientering om komiténotat vedr. ecodesignkrav til servere og datalagringsprodukter, energi-, forsynings- og klimaministeren
1935870_0002.png
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har
udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at blive sat til afstemning i Den Stående Komité for Ecodesign
for Ecodesign den 17.september 2018.
3. Formål og indhold
Ecodesigndirektivet med tilhørende produktforordninger er et vigtigt redskab til at
opnå energieffektivisering samt til at mindske den miljømæssige påvirkning af pro-
dukter og apparater på det europæiske marked.
Servere og datalagringsprodukter er produkter med et stort energiforbrug. Energi-
forbruget til disse produkter er voksende, da de både forventes at blive flere i antal,
samtidig med at kompleksiteten af det enkelte produkt øges med stigende energi-
forbrug til følge.
Servere og datalagringsprodukter er nogle af de væsentligste komponenter i data-
centre. Forordningsforslaget omfatter store servere bygget op af op til 4 sokler,
datalagringsprodukter samt enkelte ændringer til forordning 617/2013 om krav til
miljøvenligt design af computere og computerservere. Ændringerne præciserer
bl.a., at små computerservere fortsat er omfattet af forordning 617/2013, mens
store servere til fx datacentre, banksektoren og industri er omfattet af den nye for-
ordning.
Effekt af reguleringen
I Kommissionens forslag fremgår, at det nuværende elforbrug til servere og data-
opbevaringsprodukter i 2015 udgjorde 2 pct. af det samlede årlige elforbrug i EU,
svarende til 53 TWh.
Forordningsforslaget indeholder bl.a. elementer rettet mod servere og dataopbeva-
ringsprodukters infrastruktur (fx køling). Medregnes elforbrug til infrastruktur, vurde-
rer Kommissionen det årlige elforbrug i 2015 til at være 96 TWh. Effekten af forsla-
get forventes ifølge Kommissionen at være en årlig besparelse på 9 TWh i hele EU
i 2030 (inkl. infrastruktur). Uden regulering af området forventes det årlige energi-
forbrug (inkl. infrastruktur) at ville stige til 121 TWh i 2030.
Designkrav (minimumskrav)
Forslaget indeholder energieffektivitetskrav til produkternes strømforsyninger og
power
factor samt til serveres ”klartilstand”, dvs. den tilstand,
hvor servere står klar
til at modtage en opgave. Sidstnævnte krav stilles kun til servere med én eller to
sokler, som dækker over den største del af markedet.
Dertil stilles der en række designkrav rettet imod ressourceeffektivitet, fx at servere
og datalagringsprodukter skal samles på en sådan måde, at de nemt kan skilles ad
Side 2/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 362: Orientering om komiténotat vedr. ecodesignkrav til servere og datalagringsprodukter, energi-, forsynings- og klimaministeren
1935870_0003.png
for at komme til de væsentligste delkomponenter for fremtidig opdatering og gen-
anvendelse.
For datalagringsprodukter skal en funktionalitet til sikker datasletning stilles til rå-
dighed af producenten fx via en softwareløsning. Desuden skal det nyeste firmware
være tilgængeligt i otte år efter et produkt er markedsført. Disse krav skal sikre, at
datalagringsprodukter i højere grad genbruges.
Informationskrav
Forslaget indeholder en række informationskrav om oplysning af produkternes
energimæssige ydeevne ved forskellige driftsbetingelser (omgivende temperatur,
relativ fugtighed m.m.) samt anvendelse af knappe/kritiske ressourcer, som produ-
center og importører skal stille til rådighed (i manualer og på producentens hjem-
meside) for installatører og slutbrugere. Informationskravene skal dels give slutbru-
geren mulighed for at orientere sig om både energieffektivitet og ressourceforbrug
inden køb af servere og datalagringsprodukter, dels mulighed for at designe fx da-
tacentre mest optimalt i forhold til produkternes ydeevne ved forskellige driftsbetin-
gelser.
Ikrafttræden af krav og revision
De første krav forventes indført fra 1. marts 2020 med tilføjelser af krav og stram-
ninger i perioden 2020-2026. Kravene introduceres på en måde, så producenter
løbende får tid til at omstille deres design og produktion.
I lyset af den teknologiske udvikling på området indeholder forslaget et revions-
klausul i 2023.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet forelægges forslaget efter behandling i Den Stående Komité
for Ecodesign. Forslagene behandles i Europa-Parlamentets udvalg for Industri,
Forskning og Energi.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forordningsforslaget, at krav til energieffektivitet og miljø-
forhold for servere og datalagringsprodukter bør harmoniseres indenfor EU, for at
det indre marked skal fungere bedst muligt og for at forbedre den miljømæssige
ydeevne af disse produkter. Idet forslaget er en gennemførelsesforanstaltning til en
allerede vedtaget retsakt, er det regeringens vurdering, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ecodesigndirektivet er gennemført i dansk ret i lovbekendtgørelse 1068 af 15. sep-
tember 2010, bekendtgørelse af lov om miljøvenligt design af energirelaterede pro-
dukter og bekendtgørelse 1274 af 19. november 2010 om miljøvenligt design af
energirelaterede produkter.
Side 3/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 362: Orientering om komiténotat vedr. ecodesignkrav til servere og datalagringsprodukter, energi-, forsynings- og klimaministeren
1935870_0004.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det forventes, at de erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af administrative
byrder for dansk erhvervsliv vil blive ubetydelige og under 4 mio. kr. pr. år. For ser-
vere og datalagringsprodukter er der ingen egentlig dansk eller europæisk industri.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsynings-, og Klimapo-
litik. Der er ikke modtaget eksterne høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men på bag-
grund af tidligere afstemninger om lignede forslag forventes det, at et flertal af med-
lemslandene vil stemme for forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslag, som er med til at sikre et velfungerende europæisk
marked for produkter med høj energieffektivitet, som samtidig er omkostningseffek-
tive, og som samles på en sådan måde, at de nemt kan skilles ad med henblik på
fremtidig opdatering og genanvendelse. Energi- og miljøkrav til energirelaterede
produkter i medfør af ecodesigndirektivet sikrer dette, og begrænsning af energire-
laterede produkters energiforbrug medfører et lavere energiforbrug og en reduktion
af CO
2
-udledningen for samfundet. Desuden opnår virksomhederne lige konkurren-
cevilkår, og forbrugerne får mere energieffektive produkter.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4