Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 361
Offentligt
1935606_0001.png
Teknisk gennemgang af FFL19 for §29.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
september 2018
Side 1
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 361: Præsentation af teknisk gennemgang af FFL19
1935606_0002.png
Ny energiaftale
D. 29. juni 2019 blev der indgået en ny Energiaftale mellem alle Folketingets partier.
Det har ikke været muligt at nå at indarbejde aftalen på finanslovsforslaget for § 29.
Energiaftalen er indbugetteret på §35 Generelle reserver og §38 Skatter og afgifter på
FFL19, og vil i forbindelse med ændringsforslaget blive udmøntet på § 29. De
væsentligste elementer er følgende:
Ny Energiaftale (mio. kr.)
Tilskud til havvind
Pulje til overskudsvarme
Tilskud til vedvarende energi
Grundbeløbsinitiativer
Tilskud til energispareindsats
Analyser, politikudvikling og erhvervsfremme
2019
10,1
0,0
0,0
28,3
33,3
53,2
2020
17,2
103,5
0,0
197,0
34,3
64,1
2021
16,2
103,5
5,8
197,0
549,4
52,9
2022
106,1
103,5
293,9
60,6
549,4
47,0
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
september 2018
Side 2
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 361: Præsentation af teknisk gennemgang af FFL19
1935606_0003.png
Udviklingen på § 29
På de følgende slides gennemgås udviklingen på rammerne under § 29
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet samt indtægtsbudgettet
Driftsrammen og lønsumsrammen
Budgetteringsrammen
Anlægsrammen
Overførselsrammen
Indtægtsbudgettet
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
september 2018
Side 3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 361: Præsentation af teknisk gennemgang af FFL19
1935606_0004.png
Driftsrammen
Den samlede driftsramme for § 29 udgør 1.071,6 mio. kr. i 2019, og rammen er således
forøget med 4,0 mio. kr. i forhold til 2018. Dette følger af flere ændringer:
Energistyrelsen:
ENS tilføres midler til implementering af Vinterpakken (10,6 mio. kr.), arbejdet med
klare rammer for mobil- og bredbåndsdækning i Danmark (2,5 mio. kr.), midler til
administration af bredbåndpuljen (3,0 mio. kr.) samt til etablering af en cyberenhed i
ENS (2,6 mio. kr.)
• ENS’ bevilling reduceres (-10,3
mio. kr.) som følge af at udmøntningen af § 29.25.79.
Energireserven for peiroden 2016-2018 er ophørt. Derudover er bevillingen til
udflytning af statslige arbejdspladser (-3,0 mio. kr.) samt udmøntning af 12. fase af
Statens Indkøbsprogram (-2,8 mio. kr.) faldet.
DMI:
• DMI tilføres midler til frikøb af DMI’s data (5,5 mio. kr.)
GEUS:
Mindreudgiften skyldes midler tildelt i 2018 til screeningsundersøgelse af risikoen for
alvorlige fjeldskred i beboede områder på Grønland (8,0 mio. kr.)
Geodatastyrelsen:
Der tilføres bevilling til forsinkelse af dataprogrammet (5,2 mio. kr.)
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
september 2018
Side 4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 361: Præsentation af teknisk gennemgang af FFL19
1935606_0005.png
Driftsrammen (fortsat)
Forsyningstilsynet
Der tilføres midler til udflytning af statslige arbejdspladser (9,8 mio. kr.)
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE):
SDFE tilføres midler til forsinkelse af grunddataprogrammet (1,5 mio. kr.), yderligere
midler til den fælles offentlige digitaliseringsstrategi (2,3 mio. kr.) samt til drift af
Grønlands geodætiske infrastruktur (11,7 mio. kr.).
Fald i bevilling til grunddataprogrammerne under de fællesoffentlige
digitaliseringsstrategier (-5,8 mio. kr.) samt stigende bevilling til dataprojekterne til nye
ejendomsvurderinger (9,0 mio. kr.)
Reserve og budgetregulering:
Der foretages en budgetkorrektion på baggrund af forventede tilbageløb på lukkede
VE-ordninger (-13,6 mio. kr.) samt DUT-midler som følge af regelændringer vedr.
energimærkningsordning (5,2 mio. kr.)
Herudover påvirkes bevillingen af prisreguleringer, det faste omprioriteringsbidrag og en
række andre mindre bevægelser, hvilket også kan være tilfældet for de øvrige rammer,
som gennemgås.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
september 2018
Side 5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 361: Præsentation af teknisk gennemgang af FFL19
1935606_0006.png
Driftsrammen (fortsat)
Driftsrammen FFL19 (mio. kr.)
Departementet
Energistyrelsen
Energitilsynet
Klimarådet
DMI
GEUS
Geodatastyrelsen
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Reserver og budgetreguleringer
Driftsrammen FFL19, i alt
2018
130,1
350,5
0,0
9,4
151,6
134,0
53,7
238,3
0,0
2019
128,1
347,6
9,8
9,3
150,8
125,1
52,4
257,2
-8,7
2020
123,1
319,7
3,3
9,0
152,7
121,8
49,2
227,8
4,9
2021
120,6
297,4
0,0
8,8
150,6
115,8
47,4
188,6
4,9
934,1
2022
117,6
288,9
0,0
8,7
144,3
113,5
38,1
185,1
4,9
901,1
1.067,6 1.071,6 1.011,5
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
september 2018
Side 6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 361: Præsentation af teknisk gennemgang af FFL19
1935606_0007.png
Lønsumsrammen
FFL-bidragets samlede lønsumsramme udgør 438,6 mio. kr. i 2019.
Lønsumsrammen er øget med 0,7 mio. kr. i forhold til 2018. Stigningen skyldes:
• Frikøb af DMI’s data (2,6 mio. kr.)
Konvertering af bevilling fra SDFE til lønsum i ENS i forbindelse med flytningen af den
koncernfælles personaleadministration fra SDFE til ENS (2,5 mio. kr.)
Bevilling til opbygning af en cyberenhed i ENS, som skal understøtte udviklingen af
energisektorens cybersikkerhed (2,6 mio. kr.)
Bevilling til administration af bredbåndspulje og reserve til bredbåndpulje (2,0 mio. kr.)
Bevilling til at sikre klare rammer for mobil- og bredbånddækning (2,2 mio. kr.)
Midler til implementering af Vinterpakken i 2019 (6,3 mio. kr.)
Fald i ENS lønsumsbevilling, som følge af at udmøntningen af Energireserven under
Aftale om dansk energipolitik 2012-2020 ophørte ultimo 2018. (-8,3 mio. kr.)
Herudover påvirkes bevillingen af prisreguleringer, det faste omprioriteringsbidrag og en
række andre mindre bevægelser
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
september 2018
Side 7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 361: Præsentation af teknisk gennemgang af FFL19
1935606_0008.png
Lønsumsrammen
(fortsat)
Lønsumsrammen FFL19, mio. kr.
Departementet
Energistyrelsen
Klimarådet
DMI
Lønsumsrammen FFL19, i alt
2018
88,1
227,4
6,3
116,1
437,9
2019
87,2
227,4
6,3
117,7
438,6
2020
83,2
208,4
6,2
118,8
416,6
2021
81,5
196,2
6,1
117,1
400,9
2022
79,6
182,7
6,0
111,7
380,0
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
september 2018
Side 8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 361: Præsentation af teknisk gennemgang af FFL19
1935606_0009.png
Budgetteringsrammen
Budgetteringsrammen udgør 776,5 mio. kr. i 2019, hvilket er 126,1 mio. kr. lavere end
2018.
Den samlede reduktion dækker over både stigninger og fald:
Tilskud til energiforskning falder i 2019 pga. udløb af midler fra forskningsreserven
(200 mio. kr.), udløb af pulje til Forskning, udvikling og demonstration inden for
energieffektiv transport (8 mio. kr.) samt reduktion af pulje til Forskning i miljøvenlig og
energieffektiv produktion af olie og gas (4,9 mio. kr.) Udmøntningen af
forskningsreserven for 2019 udestår. Bevillingen til Videncenter for energibesparelser
ophører ultimo 2018. (5,1 mio. kr.)
Midlerne til energieffektiviseringsindsatsen falder som følge af, at bevillingerne til
Intelligente og fleksible bygninger (9,7 mio. kr.), Energirådgivning af private husstande
(1 mio. kr.) og etableringsstøtte for elvarmepumper for kraftvarmeværker uden for
kvotesektoren (10,2 mio. kr.) udløber.
Der etableres en ny pulje til fremme af avancerede biobrændstoffer fra 2019 og frem.
(20,2 mio. kr.)
Skønnet til biogas til transport og proces er reduceret (26,4 mio. kr.)
Puljen til målrettet lempelse af PSO for el-intensive virksomheder er blevet opjusteret
som følge at et forhøjet skøn over det forventede afløb (10,6 mio. kr.)
Energireserven er ikke udmøntet 2019 og 2020. (51,2 mio. kr.)
Der er blevet afsat yderligere midler til bredbåndpuljen (60 mio. kr.)
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
september 2018
Side 9
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 361: Præsentation af teknisk gennemgang af FFL19
1935606_0010.png
Budgetteringsrammen
(fortsat)
Opsummering af bevillinger for hovedkonti under budgetteringsrammen:
Budgetteringsrammen FFL19, mio. kr.
Monitorering og rapportering af optaget CO2 i jorde og skove
Reserve til grønne klimatiltag
Klimastøtte til Arktis mv.
Initiativer til fremme af smart energisystem
Tilskud til energiforskning (EUDP mv.)
Udnyttelse af vedvarende energi og andre energiøkonomiske
projekter
Videncenter for energibesparelser i bygninger
Energieffektiviseringsindsats
Biogas (til transport og proces)
Pulje til fremme af avancerede biobrændstoffer
Pulje till målrettet lempelse af PSO for el-intensive virksomheder
Energireserve
Bredbåndsdækning og digital infrastruktur
Radiobaseret maritim nød- og sikkerhedstjeneste i Grønland
Tilskud til internationale organisationer
Danmarks Metrologiske institut, indtægter
2018
5,9
0,0
16,9
3,0
399,7
1,0
5,1
55,8
94,2
0,0
168,6
0,0
41,1
31,8
85,8
-6,3
902,6
2019
6,0
26,7
17,1
0,0
189,0
1,0
0,0
5,3
67,8
20,2
179,2
51,2
98,5
34,4
86,5
-6,4
776,5
2020
6,0
0,0
17,1
0,0
186,6
0,0
0,0
4,1
73,2
20,2
87,0
51,2
0,0
34,4
80,5
-6,4
553,9
2021
6,0
0,0
17,1
0,0
184,0
0,0
0,0
69,3
83,8
20,2
0,0
0,0
0,0
34,4
74,6
-6,4
483,0
september 2018
2022
0,0
0,0
17,1
0,0
184,0
0,0
0,0
69,3
87,6
20,2
0,0
0,0
0,0
34,4
69,6
-6,4
475,8
Side 10
Budgetteringsrammen FFL19, i alt
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 361: Præsentation af teknisk gennemgang af FFL19
1935606_0011.png
Anlægsrammen
Anlægsrammen udgør 3.407,3 mio. kr. i 2019, hvilket er en stigning 483,5 mio. kr. i
forhold til 2018. Dette skyldes:
Udgifter til el-PSO stiger som følge af bevillingsprofilen for indfasning af PSO-
udgifterne på finansloven, som blev besluttet i Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
november 2016. (542,6 mio. kr.).
Skønnet for tilskudsordningerne på kontoen til tilskud til vedvarende energi er blevet
opdateret (-44,4 mio. kr.).
Tilskud til grøn ordning er lukket (15,0 mio. kr.)
2018
15,0
12,3
2.543,3
353,2
2.923,8
2019
0,0
12,6
3.085,9
308,8
3.407,3
2020
0,0
12,6
4.401,6
267,4
4.681,6
2021
0,0
0,2
5.488,3
224,0
5.712,5
2022
0,0
0,2
5.376,5
99,3
5.476,0
Side 11
Anlægsramme FFL19 (mio. kr.)
Grøn ordning
National ordning for geotermi
Udgifter til el-PSO
Tilskud til vedvarende energi
Anlægsrammen FFL19, i alt
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
september 2018
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 361: Præsentation af teknisk gennemgang af FFL19
1935606_0012.png
Overførselsrammen
FFL-bidragets samlede overførselsramme udgør 1.214,1 mio. kr. i 2019.
Overførselsrammen er steget med 262,1 mio. kr. i forhold til 2018, som følge af at
skønnet for anvendelsen af biogas til opgradering eller rensning er forhøjet (262,1 mio.
kr.)
Overførselsramme FFL19, mio. kr.
Tilskud til opgradering eller rensning af biogas
2018
952,0
2019
1.214,1
2020
1.363,4
2021
2022
1.485,0 1.464,7
Overførselsrammen FFL19, i alt
952,0
1.214,1
1363,4
1.485,0 1.464,7
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
september 2018
Side 12
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 361: Præsentation af teknisk gennemgang af FFL19
1935606_0013.png
Indtægtsbudgettet
EFKM’s
samlede bidrag til indtægtsbudgettet udgør 735,9 mio. kr. i 2019.
Indtægterne forventes at falde med 264,9 mio. kr. i forhold til FL18. Dette skyldes
primært:
Reduktion i forventning til antallet af solgte CO2-kvoter. (-167,6 mio. kr.)
Indtægter vedr. 2,5 GHz-auktion bortfalder (-100,3 mio. kr.)
Indtægtsskønnet opdateres igen i slutningen af november og indarbejdes på
ændringsforslagene (fast procedure).
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
september 2018
Side 13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 361: Præsentation af teknisk gennemgang af FFL19
1935606_0014.png
Indtægtsbudgettet
(fortsat)
Indtægtsbudgettet FFL19
Salg af CO2-kvoter
Gebyrindtægter i forbindelse med
udbudsrunder
Koncessionsafgifter fra Akzo Nobel Salt A/S
Frekvensauktioner
Frekvens- og nummerafgifter
Udstykningsafgift
2018
524,3
0,3
6,4
276,8
161,0
32,0
2019
356,7
0,8
5,9
176,5
161,0
35,0
2020
396,8
0,8
6,1
176,5
161,0
35,0
2021
469,9
0,8
6,1
102,6
161,0
35,0
2022
515,3
0,8
6,1
102,6
161,0
35,0
Indtægter FFL19, i alt
1.000,8
735,9
776,2
775,4
820,8
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
september 2018
Side 14
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 361: Præsentation af teknisk gennemgang af FFL19
1935606_0015.png
Teknisk gennemgang af FFL19 for
§ 29. Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
september 2018
Side 15