Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 36
Offentligt
1940068_0001.png
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg den 1. november 2017 vedr. salget af
Mærsk Olie og Gas A/S
_____________________________________
Samrådsspørgsmål B (a, b, c, d, e, f og g)
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har Rune Lund
stillet ministeren følgende samrådsspørgsmål B med
underspørgsmålene a-g:
Samrådsspørgsmål B:
”Da
salget af Mærsk Olie og Gas A/S til Total kræver regeringens
godkendelse, bedes ministrene oplyse, hvilke krav regeringen vil
stille forud for en godkendelse af salget, og herunder forholde sig til:
a) Følger eneretten, som A. P. Møller - Mærsk A/S og Mærsk Olie
og Gas A/S har, med i salget til Total?
b) Hvilke konsekvenser har salget i forhold til dansk kontrol med
ressourcerne i Nordsøen?
c) Hvilke betingelser og eventuelle ændringer heri vil et salg til Total
medføre i forhold til et videresalg af koncessioner i Nordsøen?
d) Vil kompensationsaftalen fra 2003 vedrørende
skattebetingelserne frem til 2042 blive videreført uændret, ændret
eller ophævet, helt eller delvis i forbindelse med salget?
e) Bliver aftalen om regulering af afgifter vedrørende gasleverancer
mellem DUC og DONG videreført eller ændret i forbindelse med
salget?
f) Hvilke garantier for beskæftigelsen i den danske del af Nordsøen
vil regeringen søge i forbindelse med et salg, der omfatter
operatørvirksomheden i eneretsområdet?
g) Overvejer regeringen en ændring af de eksisterende
skattebetingelser vedrørende kulbrinteforekomsterne i Nordsøen i
forbindelse med et salg
?”
Energi-,
Forsynings-
og
Klimaminist
eriet
Stormgade
2-6
1470
København K
T: +45 3392
2800
E:
Side 1/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 36: Talepapir fra det åbne samråd den 1/1-17 om salget af Mærsk Olie & Gas A/S (samrådsspm. B), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940068_0002.png
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgsmålene, som jeg på
bedste vis vil besvare i det følgende. Jeg vil i denne tale forholde
mig til underspørgsmålene a til f. Underspørgsmål g om
skattebetingelserne vedrørende kulbrinteforekomsterne i Nordsøen
besvares af skatteministeren.
Spørgsmål, der er under afklaring
Lad mig starte med at oplyse, at nogle af spørgsmålene berører
forhold, der er ved at blive undersøgt som en del af Energistyrelsens
sagsbehandling af overdragelsen.
Det gælder underspørgsmål a om, hvorvidt eneretten følger med i
salget. Det gælder underspørgsmål c om hvilke betingelser, et salg
til Total vil medføre i forhold til et videresalg af koncessioner i
Nordsøen. Og det gælder underspørgsmål d om, hvorvidt
kompensationsaftalen fra 2003 vil blive videreført i forbindelse med
salget.
Disse tre spørgsmål er ved at blive undersøgt som en del af
grundlaget for, at en overdragelse kan godkendes. Overdragelsen
skal godkendes af Energistyrelsen, der i den forbindelse bl.a. skal
vurdere Totals tekniske og finansielle kapacitet. Jeg kan derfor ikke
svare på dem her og nu, men vil orientere udvalget, når
Energistyrelsens afgørelse foreligger.
Side 2/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 36: Talepapir fra det åbne samråd den 1/1-17 om salget af Mærsk Olie & Gas A/S (samrådsspm. B), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940068_0003.png
Jeg forstår godt interessen. Eneretsbevillingen er central i den
godkendelse af overdragelsen, der skal foretages. Det kræver en
juridisk udredning, som er ved at blive foretaget, og som nævnt skal
jeg nok fremlægge resultatet for udvalget.
Det samme gælder spørgsmålene om videresalg af koncessioner og
en eventuel videreførsel af kompensationsaftalen fra 2003. Det kan
jeg ikke udtale mig om til udvalget, før det er blevet belyst nærmere.
Men det er ikke et udtryk for, at jeg ikke tager det alvorligt og ikke
forstår udvalgets interesse for spørgsmålet.
På nuværende tidspunkt henholder jeg mig til de meldinger, der er
kommet fra såvel Mærsk som Total, om at Total agter at overtage
alle Mærsks forpligtelser og rettigheder for aktiviteterne i Nordsøen.
Den danske stats kontrol med Nordsøen er uændret
Underspørgsmål b om konsekvenserne for den danske kontrol med
ressourcerne i Nordsøen kan jeg imidlertid godt besvare.
Sagen er nemlig den, at den danske stats kontrol med ressourcerne
i Nordsøen udøves dels gennem den statsejede Nordsøfond, dels
gennem de vilkår, som staten kan stille til operatørerne i Nordsøen
og endelig gennem statens myndighedstilsyn med tilladelserne til
indvinding af ressourcer og Arbejdstilsynets tilsyn med sikkerheden.
Den danske stat har ikke ført en lempeligere eller strammere kontrol
med Mærsk end med andre virksomheder, fordi virksomheden er
dansk ejet.
Side 3/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 36: Talepapir fra det åbne samråd den 1/1-17 om salget af Mærsk Olie & Gas A/S (samrådsspm. B), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940068_0004.png
Alle virksomheder, der får tilladelse til at indvinde ressourcerne i
Nordsøen, underkastes myndighedstilsyn og skal leve op til samme
miljø- og sikkerhedskrav. Den danske stats kontrol med
ressourcerne er således uændret og ikke afhængig af, om ejeren
hedder Total eller Mærsk.
Vi fører også kontrol på den måde, at Energistyrelsen skal godkende
overdragelsen. Er det vurderingen, at Total ikke kan leve op til
tekniske og finansielle krav, vil overdragelsen ikke blive godkendt.
Salget af Mærsk Olie og Gas A/S påvirker altså ikke den danske
stats kontrol med ressourcerne i Nordsøen.
I forhold til den nationale forsyningssikkerhed spiller det heller ingen
rolle, om ejeren i Nordsøen hedder Total, Mærsk eller noget helt
tredje.
Den olie og gas, der bliver indvundet i Danmark, bliver afsat på et
internationalt marked. Det gør det også i dag, hvor Mærsk står for en
del af indvindingen. Det påvirker ikke forsyningen af olie og gas til
det danske energisystem.
Aftaler om gasleverancer er aftaler mellem parterne
Der spørges i underspørgsmål d til aftaler om gasleverancer mellem
DUC og DONG i forbindelse med et salg. Siden starten af
naturgasindvindingen fra Eneretsbevillingens felter har der været
indgået aftaler mellem selskaberne i DUC og DONG om salg af
naturgas indvundet i Nordsøen. Ved større ændringer har der været
forhandlet tillægsaftaler.
Side 4/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 36: Talepapir fra det åbne samråd den 1/1-17 om salget af Mærsk Olie & Gas A/S (samrådsspm. B), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940068_0005.png
Selskaberne i DUC forhandler og indgår hver for sig en
gassalgsaftale med DONG. Jeg kan oplyse, at de pågældende
aftaler indgås mellem de enkelte DUC-partnere og DONG.
Aftalen mellem Mærsk og DONG er en aftale mellem disse parter,
og jeg ved derfor ikke, om parterne vil videreføre den i forbindelse
med et salg.
Ingen garantier for beskæftigelsen
Så bliver der spurgt til, hvilke garantier for beskæftigelsen i den
danske del af Nordsøen, regeringen vil søge i forbindelse med et
salg. Hertil kan jeg svare, at Total er en privat virksomhed, og
regeringen stiller ikke krav om en bestemt beskæftigelsesprofil. Det
gør vi heller ikke for Mærsk Olie og Gas A/S eller for andre private
selskaber i Danmark.
Staten stiller derimod en række krav om teknisk og finansiel
kapacitet for at sikre sig, at det er forsvarligt at lade det pågældende
selskab overtage tilladelsen til at efterforske og indvinde den danske
stats ressourcer i undergrunden. Og de krav kan kun imødekommes
med en vis arbejdsstyrke af blandt andet højt specialiserede,
tekniske kompetencer.
Selvom vi ikke kræver beskæftigelsesgarantier af Total eller andre
private selskaber, så glæder jeg mig da over Totals foreløbige
udmeldinger om at bevare hovedparten
hvis ikke hele
arbejdsstyrken i Mærsk Olie og Gas og måske endda biddrage til
nye jobs i Danmark.
Side 5/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 36: Talepapir fra det åbne samråd den 1/1-17 om salget af Mærsk Olie & Gas A/S (samrådsspm. B), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940068_0006.png
Afrunding
Jeg vil gerne runde af med at sige, at en overdragelse af denne
karakter og størrelse, som endvidere handler om at udnytte en
fælles samfundsressource, maner til stor grundighed. Derfor er den
sagsbehandling, der skal føre til en afgørelse i forhold til
overdragelsen, et stort og komplekst stykke arbejde, hvor
økonomiske, juridiske og tekniske spørgsmål vil blive belyst. Som
nævnt vil jeg holde Folketinget orienteret, når der foreligger et
grundlag for afgørelsen.
Tak for ordet.
[Ministeren afslutter. Derefter gives ordet til
skatteministeren]
Side 6/6