Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 359
Offentligt
1935219_0001.png
A/S Dansk Shell
Egeskovvej 265
7000 Fredericia
Denmark
CVR no.: 1037 3816
www.shell.dk
Til Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt
Cc
E
nergi-, forsynings- og klimaudvalget
Fredericia, 3. september 2018
Kære Lars Chr. Lilleholt
A/S Dansk Shell fulgte forsommerens energiforhandlinger tæt, og vi kan forstå, at de udskudte forhandlinger
om regulering af den fremtidige brug af overskudsvarme snart skal i gang.
Shell har i Fredericia opbygget Europas mest energieffektive raffinaderi blandt andet gennem investeringer i
effektiv udnyttelse af overskudsvarmen fra raffineringsprocessen. Vi er i dag Danmarks største producent af
overskudsvarme til fjernvarmesystemet. Men der er også et potentiale for yderligere at udnytte
overskudsvarme fra raffinaderiet.
Vi kan forstå, at regeringen overvejer at ville indføre en prisregulering (normalforrentningsprincippet) af
overskudsvarme og yderligere øge beskatningen af den industrielle overskudsvarme
for at undgå ”falsk”
overskudsvarme. Både prisregulering og forøget afgift vil i høj grad ramme Shells raffinaderi (men også
andre store virksomheder såsom Aalborg Portland, Haldor Topsøe og Ardagh Glas (det tidligere
Holmegaard)), der vil sende regningen videre til fjernvarmeforbrugerne. Eksisterende overskudsvarme
risikerer derfor også at blive substitueret med biomasse eller med fossile energikilder, og nye
overskudsvarme-projekter risikerer aldrig at forlade tegnebrættet, fordi de ikke er rentable.
Der er ingen ”falsk
overskudsvarme”
på vores raffinaderi.
Og det er utænkeligt, at en ikke energieffektiv
proces, som falsk overskudsvarme ville være, ikke ville blive fanget af vores ISO-certificeringer, CSR- og
Miljørapporteringer, eller af revisor i vores Årsrapport. Det vil også være en uacceptabel klima- og
miljømæssig adfærd, som vi i Shell på ingen måde vil forbindes med, og som vi tager afstand fra.
Vi har i Shell gjort os overvejelser om en alternativ løsning, der for Shells vedkommende både sikrer øget
skattemæssige provenue til staten og fortsat fremmer brugen af overskudsvarme i Danmark.
Vores forslag er en afgift på 10 kr./GJ, uden de 10 års afgiftsfritagelse (95 ordningen). Det vil gøre det
muligt for os at bringe ekstra ca. 8 terajoule overskudsvarme i anvendelse, som vil kunne forsyne 10-12.000
husstande med fjernvarme. Hvis skatten er 10 kr/GJ og de øvrige forudsætninger er, som de er kendt, vil
vores energiafgiftsbetaling på overskudsvarme være ca. 22 DKKm/år, allerede fra 2020 / 2021. Dette vil
også gøre det muligt energieffektivt at udnytte ressourcerne fra Nordsøen jævnfør energiforligets intention
om fortsat udnyttelse af olie- og gasressourcerne. Investeringer i olie- og gasindvinding i Nordsøen giver
provenu til staten og aktiviteter, der understøtter dansk økonomi. Nordsøolien transporteres via rørledning til
raffinaderiet i Fredericia.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Henvendelse af 3/9-18 fra A/S Shell, vedrørende regulering af den fremtidige brug af overskudsvarme
1935219_0002.png
Vi vil derudover meget gerne leve op til en certificeringsordning,
der sikrer mod ”falsk”
overskudsvarme. Vi
har allerede en certificeringsordning, der sikrer at vi drives energieffektivt, som kan udvides til også at sikre,
at al overskudsvarme er ”ægte”. Shell vil gerne stå for at betale omkostningerne forbundet med
en sådan
certificeringsordning.
En sådan løsning vil betyde, at statens provenu fra afgifter fra Shell overskudsvarme vil blive højere end ved
en model, hvor værker fra før 1995 er afgiftsfritaget i de første ti år
som tidligere har været drøftet i
energiforhandlingerne. Derudover vil vores forslag gøre investering i at udnytte den overskudsvarme, der i
dag ikke anvendes, rentabel. Og hermed ville løsningen ikke alene gavne økonomisk, men også bidrage til
at reducere klimabelastningen.
Vores beregninger af statens højere provenu fra Shell i de næste mange årtier fremgår af tabel 1:
Tabel 1: Statens afgiftsindtægter fra Shell overskudsvarme
mDKK
Nuværende leverance ca. 23.000
husstande
Potentiel yderligere leverance op
til ca. 12.000 husstande
Nuværende
beskatningsmodel
med 1995
fritagelsesordning
3
N/A
Nuværende forslag med
udfaset 1995
fritagelsesordning
(over 10 år) samt DKK
32
ej lønsomt
Vores forslag med
øjeblikkelig udfaset 1995
fritagelsesordning samt
DKK 10,00/GJ
16
6
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
total
Tidslinie for afgiftsindtægter
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
63
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
32
32
32
32
32
32
32
32
32
32
353
22
22
22
22
22
22
22
22
22
22
22
22
22
22
22
22
22
22
22
22
22
462
Ovenstående informationer er selvsagt virksomhedsfortrolig information for os, men vi vil gerne drøfte
forslaget med dig
og hvis der er behov for at udveksle yderligere dokumentation om beregninger af
skatteprovenue og potentielle nye investeringer i overskudsvarme, så vil vi gerne bidrage til det også.
Maarten Stals
Raffinaderidirektør
For A/S Dansk Shell