Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 332
Offentligt
1922512_0001.png
Varmepumpefabrikantforeningen
Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt
Medlemmerne af Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
5. juli 2018
Kære Lars Chr. Lilleholt,
Kære medlemmer af Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg,
Tillykke med den ny energipolitiske aftale.
Set fra vores vinkel – som repræsentanter for varmepumpeindustrien i Danmark – er der mange rigtig gode
elementer i aftalen, og vi er meget tilfredse med det nye fokus på udbredelsen af varmepumpeteknologien.
Vi er overbevist om, at varmepumpeteknologien kan være med til at gøre Danmark fossiluafhængigt. Vi er
også klar til, at de individuelle varmepumper erstatter olie- og naturgasfyret. Varmepumper, der kører på
100 pct. grøn strøm, er en samfundsøkonomisk gevinst, og potentialet for CO2 besparelser er stort.
Ændringerne af afgiftspolitikken er helt nødvendige for at sikre den grønne omstilling. Derfor er det meget
tilfredsstillende, at der sker en nedsættelse af både elafgiften og elvarmeafgiften. Det er hovedvirkemidler
til at ændre forbrugsmønstre og dermed erstatte fossile brændsler med strøm fra VE. De er også et
nødvendigt incitament til fremme af investeringer i såvel store varmepumper på decentrale varmeværker
som individuelle varmepumper samt i store industrielle varmepumper, som også har et stort potentiale.
Vi er samtidig på det overordnede niveau meget tilfredse med, at det lykkedes at indgå en aftale, hvor alle
Folketingets partier er en del af aftalen, hvilket lover stabilitet på området.
Imidlertid er vi nødt til at udtrykke meget alvorlig bekymring for ét enkelt element i aftalen,
nemlig den
afsatte støttepulje til individuelle varmepumper ved skrotning af oliefyr, 20. mio. kr. årligt i 2021-2024, i alt
80 mio.kr.
Vi opfordrer såvel ministeren som aftalepartierne til at revurdere det hensigtsmæssige i etableringen af
støttepuljen som en direkte tilskudsordning, men i stedet overvejer mulighederne for at anvende midlerne,
så de på anden måde understøtter udbredelsen af varmepumper. Det kunne eksempelvis være gennem
øget vejledning til slutbrugerne eller gennem en egentlig informationskampagne.
Tilskudsordningen som skitseret i aftalen risikerer at medføre:
at alle, der overhovedet kan, udskyder udskiftningen af oliefyr til varmepumpe indtil
tilskudsordningen træder i kraft
markedet går i stå indtil da, og det fører til afskedigelse af medarbejdere og tab af kompetencer i
virksomhederne
alvorlige flaskehalse, når tilskudsordningen træder i kraft i 2021.
Varmepumpefabrikanternes Sekretariat
·
Åboulevard 7, 1. tv. · 1635 København V · Telefon: 3539 4344
[email protected] · www.varmepumpefabrikanterne.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 332: Henvendelse af 5/7-18 fra Varmepumpefabrikanterne i Danmark om tilskudsordning for varmepumper i Energiaftalen
1922512_0002.png
Vores bekymring bygger på de meget dårlige erfaringer fra den særlige skrotningsordning for udskiftning af
gamle oliefyr, som blev indført i Finansloven for 2010. Allerede da aftalen om ordningen blev offentliggjort i
2009, påvirkede det markedet på en direkte skadelig måde, og vi frygter, at det vil ske igen.
Vi tilkendegav den gang skriftligt og mundtligt i forhold til daværende Klima- og Energiminister, i
høringssvar og i henvendelser til Folketingets Energipolitiske Udvalg ultimo 2009 og 2010 de alvorlige
problemer, som viste sig at blive til virkelighed. Skrotningsordningen kom samlet set ikke til at virke efter
hensigten. Fra det øjeblik aftalen i 2009 om indførelse af skrotningsordningen blev kendt, var det tydeligt,
at potentielle kunder afventede, at ordningen trådte i kraft, dvs. man udskød anskaffelsen af en
varmepumpe, indtil tilskuddet reelt trådte i kraft.
Med annonceringen af den kommende tilskudsordning risikerer markedet for individuelle varmepumper
aktuelt igen at gå i stå indtil 2021 for så vidt angår udskiftning af oliefyr med varmepumper. Udmøntningen
af aftalen denne gang er endnu ikke kendt, men det er vores erfaring, at direkte tilskud påvirker markedet
meget uheldigt og kun i meget begrænset omfang medvirker til at drive udviklingen i den rigtige retning.
Denne gang bliver den negative påvirkning yderligere forstærket af, at tilskuddet først er aftalt til at træde i
kraft fra 2021 – altså om næsten 2�½ år!
VPF er derfor principielt imod støtteordninger rettet mod slutbrugerne, da det næsten altid i sidste ende
påvirker markedet negativt. Derimod er der behov for at sikre gunstige rammebetingelser for sektoren,
herunder ikke mindst øget kompetenceopbygning og uddannelse hos installatørerne. Da den gamle
skrotningsordning i 2010 endelig kom i gang, opstod der alvorlige flaskehalse med såvel kundernes
tilbudsansøgning og den praktiske etablering af de mange nye anlæg, som ordningen isoleret set gav
forventning om. Det har også indvirkning på pris- og lønudviklingen.
I den forbindelse hæfter vi os naturligvis ved formuleringer i aftaleteksten om, at
”markedet så vidt muligt
skal drive den grønne omstilling”,
og at
”grønne løsninger indenfor en overskuelig årrække kan leveres på
kommercielle vilkår”.
En ny skrotningsordning for 2021-2024 vil efter vores opfattelse ikke ligefrem være til
fordel for markedets udvikling, tværtimod.
Vi vil derfor opfordre til yderligere dialog med branchen om, hvordan man forventer at kunne
implementere den ny energiaftale på dette konkrete punkt, så det ikke kommer til at få store
uhensigtsmæssige konsekvenser.
Vi ser frem til, at vi i fællesskab kan sikre en kontinuerlig fortsat udbredelse af flere varmepumper i
Danmark.
Venlig hilsen
Lars Abel
Sekretariatschef
Varmepumpefabrikanterne