NOTAT
−
FORETRÆDE
Økonomiske kommentarer til
ISOBRO’s materiale
Der er en række mangler i analysen fra ISOBRO vedr. økono-
mien i genbrugsbutikker. Dels er der tale om en driftsøkono-
misk sammenligning og dels er de to typer genbrugsbutikker,
de frivillige butikker og de kommunale butikker, ikke sammen-
lignelige.
04.07.2018
Side 1 af 5
J.nr. 4.5.14.9.5 MG
Dansk Affaldsforening
Vodroffsvej 59, 1
1900 Frederiksberg C
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Driftsøkonomisk sammenligning
ISOBRO’s analyse
bygger på regnskabstal fra genbrugsbutikker i 6 kommuner,
og er derfor en driftsøkonomisk sammenligning mellem to typer butikker og
ikke
en samfundsøkonomisk analyse. I en samfundsøkonomisk analyse tages der
normalt højde for en række effekter, som er svære at opveje mod hinanden
−
mere end bare driftsøkonomien, f.eks. skal følgende måles i en komplet sam-
fundsøkonomisk analyse: Beskæftigelse, økonomisk vækst, renteniveau, inflati-
onsniveau, den offentlige balance m.m.
Når ISOBRO i flere figurer i deres materiale skriver ”Det samfundsøkonomiske
overskud”,
menes der driftsoverskuddet.
ISOBRO foretager en sammenligning af
overskuddet i driftsøkonomien i butikkerne, som I sig selv giver værdi til organi-
sationerne, og ikke nødvendigvis giver den samme værdi til samfundet som hel-
hed.
Det er i denne sammenhæng ikke aktuelt at diskutere, hvilke samfundseffekter
de forskellige butikker bidrager med, da der udelukkende er tale om driftsøko-
nomi.
I ISOBRO’s materiale
nævnes der i hvor høj grad de tjente penge fra de fri-
villiges butikker
”bliver i” kommunen til forskellige aktiviteter, mens aktiviteter/bi-
drag fra de kommunale butikker ikke anerkendes. Her kan der bl.a. nævnes: mil-
jøeffekt, sociale- og lokale arbejdspladser, minimering af affaldsgebyret hos kom-
munens borgere samt ikke mindst betaling af indkomstskat og moms.
Frivillige og kommunale butikker er forskellige
For at foretage en sammenligning af,
hvilken driftsøkonomi der er ”bedst”, skal
man sørge for, at det der sammenlignes, har tilstrækkeligt med fælles karakteri-
stika. Sammenligningen i ISOBRO’s materiale tager udgangspunkt i, at de to for-
skellige butikker sælger genbrugelige effekter, men her stopper de fælles træk.
Vi ser to typer genbrugsbutikker, som hver løser forskellige opgaver, under for-
skellige vilkår. For at sikre, at sammenligningen er valid, skal disse forskellighe-
der udlignes kunstigt, for at give et retvisende billede
−
det vurderer Dansk Af-
faldsforening ikke er muligt
–
og i øvrigt ikke forsøgt i ISOBRO’s materiale.
De frivillige organisationer modtager genbrugsgenstande gratis fra borgere, de
kan annoncere efter borgernes genbrugsgenstande, de ”ansatte” er frivillige og