Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 328
Offentligt
Tåsinge, den 2. juli 2018
Vindmøllesagen fra Tåsinge: Redegørelse til
energiministeren og Folketinget
Til energiministeren og medlemmerne af Energi-, Forsynings- og klimaudvalget
En sag om to udskiftningsmøller på Tåsinge har fået stor opmærksomhed i de
fynske medier, og senest har den også påkaldt sig interesse fra medlemmer af
energiudvalget. For at forhindre yderligere forvirring om sagen vil vi gerne orientere
ministeren og udvalget om et grotesk sagsforløb, som nu truer med at få en ellers
sund og miljøvenlig investering til at falde helt fra hinanden.
Senest har Energistyrelsen valgt at gå ind i sagen og har helt uhørt frataget et lokalt
netforsyningsselskab beslutningskompetence i sagen. Styrelsen har med baggrund i
en fejl, som vi er helt uden indflydelse på, frataget os et vigtigt pristillæg og
overvejer nu helt at stoppe projektet alene på baggrund af myndighedernes egne
fejl i sagen.
Som mølleejere føler vi os i denne sag fanget i et ugennemskueligt spind af fejl og
kompetencestridigheder mellem myndigheder og forsyningsselskaber, som kan rive
tæppet væk under vores bidrag til den grønne omstilling. Vi har i sagen fuldt alle
regler og fået alle nødvendige tilladelser, og alligevel står vi akut i en situation, hvor
vi risikerer et milliontab og konkurs for to lokale virksomheder med flere end 20
lokale arbejdspladser.
Til udvalgets orientering er her en oversigt over forløbet i sagen.
Planlægningen begyndt i 2013
De to møller er opført som erstatning nogle ældre møller på samme lokalitet på den
vestlige side af Tåsinge. Bag møllerne står to ejergrupper bestående af det
økologiske landbrug Skiftekær og et lokalt møllelaug med ti medlemmer.
De to vindmøller udskifter tre vindmøller, der blev rejst for 22 år siden på
samme lokalitet
Lokalsamfundet har kunnet købe anparter i møllerne – det har 10 lokale
familier valgt at gøre
De nye møller er 76,5 meter høje – de tidligere møller var 44 meter.
Kommunen har fastsat en generel maksimumhøjde på 80 meter for møller
placeret inden for kommunegrænsen.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 328: Henvendelse af 2/7-18 fra Belt Electric v/Peter Bundsgaard Rasmussen om vindmøllesagen fra Tåsinge
1920853_0002.png
Initiativet til projektet blev taget af to lokale familier, som har dyrket jorden
på Tåsinge i generationer, siden 1998 økologisk. Begge familier har skabt
bæredygtige virksomheder i området:
o
Skiftekær Økologi ApS ved Peter Bay, som med vindmøllen bliver
CO2-neutralt. Virksomheden har flere en 20 fuldtidsansatte
medarbejdere. Se mere om virksomheden her:
http://www.skiftekaer.dk/PAGES/OM_SKIFTEKAER.html
o
Belt Electric ved Peter Rasmussen, der har 40 års erfaring i
vindmøllebranchen og udvikler nøglekomponenter til
vindmølleindustrien. Se mere om virksomheden her:
http://directdrivetrain.com
Om miljøforhold og natur
Møllerne er placeret i en mark
i nærheden af
og ikke
i
et Natura2000-område, som
det fejlagtigt har fremgået i medierne. Da møllerne er placeret inden for
strandbeskyttelseslinien, krævede det dispensation at udskifte de ældre møller med
nye. Denne dispensation blev udstedt af
Naturstyrelsen i marts 2013.
Vurderingen
var, at møllerne ikke i sig selv, eller i forbindelse med andre planer eller projekter,
kan påvirke det nærliggende Natura2000 området væsentligt.
Rådgivningsfirmaet
COWI
udarbejdede i
2015
en såkaldt væsentlighedsvurdering
og her var konklusionen: Vindmøllerne vurderes ikke at kunne medføre påvirkning
af naturtyper eller ikke-flyvende arter. Derfor vurderes habitatområde H111 ikke at
kunne blive påvirket væsentligt af vindmøllerne. Cowi undersøgte endvidere
havørnetrækket nær møllerne, og konkluderede: ’Risikoen er minimal og bestanden
ikke truet’. Det skal desuden bemærkes, at de tidligere møller har stået samme sted
i 22 år, uden nogen fugle har ramt dem.
Netop placeringen af møllerne og deres højde har været genstand for kritik og
protester fra enkelte naboer. En kritik der også er kommet til udtryk gennem
omtale i flere lokale medier, ofte med misvisende eller direkte forkerte påstande
om møllernes lovlighed og placering.
Som mølleejere har vi omhyggeligt sørget for at indhente
samtlige
nødvendige
tilladelser fra offentlige myndigheder og instanser. Alle oplysninger og
dokumentation er blevet fremlagt, og alle formaliteter er fra initiativtagernes side
blevet overholdt.
Vi har i den sammenhæng konstateret, at Svendborg Kommune forud for
godkendelsen ikke fandt det nødvendigt at gennemføre en VVM-redegørelse.
Hændelsesforløb og tilladelser
26. januar 2016: Kommuneplantillæg vedtages
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 328: Henvendelse af 2/7-18 fra Belt Electric v/Peter Bundsgaard Rasmussen om vindmøllesagen fra Tåsinge
Februar 2017: Første byggetilladelse
Juni 2017: Byggetilladelse trækkes tilbage pga. mangler
25. august 2016: Anden byggetilladelse udstedes
18. december 2017: Vindmøllerne kobles til elnettet og er klar til drift
20. december 2017: Kommunens plangrundlag underkendes af to
klagenævn samtidigt
28. januar 2017: Møllerne får standsningspåbud af Svendborg Kommune
20. februar 2018: Ny konsekvensvurdering udført af COWI konkluderer, at
møllerne ikke vil påvirke nogen fuglearter og standsningspåbud ophæves
Juni 2018: Energistyrelsen bevilliger pristillæg til den ene mølle, men afslår
pristillæg til den anden mølle
22. juni 2018: Kontorchef i Energistyrelsen varsler i et tv-indslag, at
styrelsen overvejer at standse møllerne endegyldigt. Afgørelsen falder
ifølge indslaget i løbet af to uger.
Først ja, så nej
Efter først at have udstedt en ibrugtagningstilladelse – selv om en sådan formelt set
ikke er nødvendig – krævede Svendborg kommune i januar møllerne stoppet med
henvisning til, at Planklagenævnets og Miljø- og Fødevareklagenævnets havde
underkendt kommunens plangrundlag. Nævnene fastslog, at kommunen ikke havde
udført en nødvendig VVM-redegørelse, inden der blev udstedte byggetilladelse.
Efter en konsekvensvurdering fra COWI, gav kommunen 23 dage efter
standsningspåbuddet den 20. februar dispensation til fuld drift, mens de krævede
miljøundersøgelser pågår.
I kommunens vurdering indgår også, at vindmøllerne tager permanent skade på
lejer og nav ved længere tids stilstand (typisk ved en måneds eller længere tids
stilstand). Hvis møllerne skal stå stille, mens kommunen gennemfører sin VVM-
undersøgelse, vil de med andre ord med stor sandsynlighed blive ødelagt.
Energistyrelsens rolle
Sagen er nu yderligere kompliceret ved, at Energistyrelsen har besluttet at gå ind i
sagen og har underkendt det lokale netforsyningsselskabs kompetence. Det har
Energistyrelsen imidlertid ikke beføjelse til i loven. Netforsyningsselskabets
teknikere koblede den 18. december møllerne på nettet, hvorved møllerne var
berettigede til et pristillæg på 25 pr. kWh.
Energistyrelsen begrunder sit indgreb med, at møllerne først er berettiget til
pristillæg, når de faktisk har produceret strøm til nettet. Det skete (på grund af en
teknisk fejl) for den ene mølles vedkommende først i begyndelsen af januar, altså
efter klagenævnene havde underkendt kommunens plangrundlag. Efter styrelsens
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 328: Henvendelse af 2/7-18 fra Belt Electric v/Peter Bundsgaard Rasmussen om vindmøllesagen fra Tåsinge
1920853_0004.png
opfattelse er møllen derfor
juridisk set
ikke tilsluttet nettet og dermed ikke
berettiget til tilskud. Men faktum er, at installationsarbejdet blev udført den 18 .
december, og samme dag blev møllerne koblet på det offentlige elnet, hvilket som
bekendt er forudsætningen for at producere energi på nettet. Den tekniske fejl
(ombytning af to faser) betød, at møllen en kort periode faktisk forbrugte strøm i
stedet for at producere strøm, men møllen var ‘på nettet’.
Det skal tilføjes, at begge møller efter kommunens dispensation kører upåklageligt
og har produceret strøm til det offentlige elnet siden midten af februar.
Senest har Energistyrelsen varslet at ville stoppe møllerne, men det har styrelsen
ikke beføjelse til i loven.
Truende milliontab
De to møller repræsenterer en samlet investering på ca. 23 mio. kr., heraf ca. 14
mio. kr. for møllerne alene. Ved et permanent forbud og nedtagning, forventes
møllerne kun at kunne indbringe ca. syv mio. kr. ved salg. Der vil altså kunne
imødeses et tab på ca. 16 mio. kr. for ejerne.
En del af tabet vil formentlig kunne dækkes ved at rejse erstatningssag mod de
involverede myndigheder. Men henset til sagsbehandlingstiden ved denne type sag,
vil udfaldet formentlig her og nu blive konkurs for de involverede firmaer med tab
af et stort antal lokale arbejdspladser til følge, og at familierne bag møllelauget må
sælge boliger og ejendomme, der står som sikkerhed for lån.
Naturligvis skal alle regler være overholdt. Det mener vi efter bedste evne også, at
vi har levet op til både i forhold til myndigheder og i forhold til naboer og
lokalsamfund. Men lige nu er sagen hvirvlet ind i så mange modstridende
bureaukratiske forhold, at det risikerer at kvæle et initiativ, der på alle punkter
understøtter landets officielle målsætning om en bæredygtig udvikling.
Se også video om fakta i sagen fra foråret på:
https://www.youtube.com/watch?v=rSUUGLoRS2c
og
https://www.facebook.com/VindmollerSkiftekaerTaasinge/videos/1207861187632
35/
som er set 13.000 gange.
Vi står til rådighed med flere oplysninger og møder gerne op til samtaler og i
udvalg, ligesom vi gerne viser rundt på stedet med møllerne.
Med venlig hilsen
Peter Bundsgaard Rasmussen,
Tel. 4051 1331