Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 326
Offentligt
1920247_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
FOR
Dato
18. juni 2018
J nr.
2018 - 2773
Høringsnotat vedrørende høring af udkast til bekendtgørelse om
indtægtsrammer for netvirksomheder
Et udkast til bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder har været
sendt i høring i perioden den 11. maj 2018 til den 6. juni 2018.
Energistyrelsen har modtaget 4 høringssvar på baggrund af den eksterne høring.
Dansk Energi (herefter DE), Intelligent Energi, Radius Elnet A/S (herefter Radius)
og Sekretariatet for Energitilsynet (herefter SET) har afgivet bemærkninger til
lovforslaget.
Der har i høringsperioden været afholdt møder med deltagelse af DE og SET, hvor
de pågældende har fået lejlighed til at redegøre for deres høringssvar.
Indhold af høringsnotatet
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene opdelt i afsnit
knyttet til bekendtgørelsernes hovedemner.
Høringen har udelukkende været af en række specifikke ændringer i
bekendtgørelsen. Kommentarer til dele af bekendtgørelsen, der ikke har været en
del af høringen, er ikke en del af høringsnotatet.
Der henvises i øvrigt til de fremsendte høringssvar.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/9
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder, som er udstedt den 27. juni 2018, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1920247_0002.png
Indhold
1
Definitioner ......................................................................................................... 3
1.1
1.2
2
Stationer .................................................................................................... 3
Elmålere ..................................................................................................... 3
Fastsættelse af indtægtsrammer ....................................................................... 3
2.1
2.2
§ 4, stk.2 .................................................................................................... 3
Nettab ........................................................................................................ 4
3
Effektiviseringskrav ............................................................................................ 4
3.1
Effektiviseringskrav, der træder i stedet for individuelle
effektiviseringskrav ................................................................................................ 4
3.2
Evaluering .................................................................................................. 5
4
5
Leveringskvalitet ................................................................................................. 6
Justering af rammerne ....................................................................................... 6
5.1
5.2
5.3
§ 26 ............................................................................................................ 6
Forhøjelse og sænkning af rammerne....................................................... 7
Tidspunkt for forhøjelse ved ansøgninger efter frist .................................. 7
6
7
Indtægter fra udligning modregnes i omkostninger ............................................ 7
Forrentning ......................................................................................................... 8
7.1
Merforrentning § 39 og § 54 ...................................................................... 8
8
Overgangsbestemmelser ................................................................................... 8
8.1
8.2
Overgangsbestemmelser for leveringskvalitet .......................................... 8
Forhøjelse af rammerne for vedr. 2015-2017 ............................................ 8
Side 2/9
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder, som er udstedt den 27. juni 2018, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1920247_0003.png
1 Definitioner
1.1
Stationer
DE, Radius og SET har bemærket, at definitionen af stationer ikke stemmer
overens med den definition, der anvendes til indsamling af data i benchmarkingen.
Parterne mener, at dette er administrativt bebyrdende, og definitionen i
høringsudkastet er uklar vedr. stationer, hvor der er flere transformere.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i kommentaren og har præciseret bekendtgørelsen på dette
punkt, således at definitionen nu svarer til den definition, som SET anvender i
indsamlingen af data til benchmarkingen.
1.2
Elmålere
DE og Radius mener, at der skal indsættes en definition af målere, da det vil være
hensigtsmæssigt, at begge de to elementer, der i § 22 anvendes som automatiske
indikatorer, er fastlagt med et præcist indhold. DE mener endvidere, at definitionen
af administrative hensyn bør følge definitionen i benchmarkingen, dvs. alle
afregningsmålere som ejes af netselskabet.
Energistyrelsens bemærkninger:
På baggrund af kommentarerne vedr. definitionen af stationer er Energistyrelsen
enig i, at det er hensigtsmæssigt, at begge elementer, der i § 22 anvendes som
automatiske indikatorer, er defineret i bekendtgørelsen. Bekendtgørelsen er blevet
ændret, således at elmålere nu er defineret som afregningsmålere, som ejes af
netvirksomheden og som er i drift. Definitionen følger nu den nuværende i
benchmarkingen.
2 Fastsættelse af indtægtsrammer
2.1
§ 4, stk.2
Radius og SET mener, at henvisningen i § 4, stk. 2, som henviser til fristen for
udmeldingen af de foreløbige indtægtsrammer for 2018, bør ændres eller udgå, da
der ikke længere er en overgangsbestemmelse om Energitilsynets udmelding af
foreløbige indtægtsrammer for 2018.
Energistyrelsens bemærkninger:
Bekendtgørelsen er blevet præciseret på dette punkt, således at henvisningen
udgår. Den daværende bestemmelse i § 50, stk. 8, om foreløbige indtægtsrammer
for 2018 er udgået, da fristen for udmeldingen af indtægtsrammerne ligger før den
forventede ikrafttræden for denne bekendtgørelse.
Side 3/9
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder, som er udstedt den 27. juni 2018, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1920247_0004.png
2.2
Nettab
DE mener, at det nærværende udkast til ændring af
indtægtsrammebekendtgørelsen bør suppleres med en overgangsbestemmelse,
som giver mulighed for at rette nettabsmængden i 2014-2016-grundlaget med en
ansøgning. Det skyldes særligt skabelonafregningen af den brede kundemasse.
DE påpeger, at der kan være tale om periodeforskydninger eller upræcise skøn
over skabelonkundernes forbrug, som påvirker nettabet, og at det afgørende må
være, at der anvendes et grundlag, som giver et fornuftigt og retvisende bud på det
historiske nettab, som kan anvendes til at danne rammen for den fremtidige
økonomiske ramme for nettabet. Derfor bør utilsigtede afvigelser i saldoafregnede
mængder, som netselskaberne ikke har kunnet påvirke, og som ikke afspejler
årenes fysiske nettab, undgås. Da skabelonafregning bliver udfaset til fordel for
flexafregning frem mod 2020, er der derfor tale om et overgangsforhold. DE mener
dog, at der af administrative hensyn indsættes en væsentlighedsgrænse for denne
overgangsbestemmelse. Dette kunne eksempelvis være, at forholdet skal udgøre
den laveste af enten 5 GWh eller 5 pct. af nettabsmængden.
SET mener, at det
bør præciseres, hvad der menes med ’det saldoafregnede
fysiske nettab’.
SET forstår det saldoafregnede fysiske nettab som årets
acontobetalinger inklusiv eventuel slutopgørelse fra tidligere år, der modtages i
reguleringsåret.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen har ikke ændret bekendtgørelsen vedr. en ansøgningsbaseret
korrektionsmekanisme for det fysiske nettab som opgjort af Energinet ved
saldoafregningen. Det skyldes, at Energistyrelsen ikke mener, at de nødvendige
administrative ressourcer i Energitilsynet står mål med værdiskabelsen i forslaget.
Rammen for det fysiske nettab i første reguleringsperiode baseres på baggrund af
en treårig periode, netop for at udsving, bl.a. som følge af periodiseringer i
mængden af nettabet, udglattes.
Bekendtgørelsen er blevet præciseret i forhold til, hvad der menes med det
saldoafregnede fysiske nettab. Det fremgår nu, at det er det fysiske nettab som
opgjort af Energinet ved saldoafregningen, der lægges til grund for rammen for det
fysiske nettab.
3 Effektiviseringskrav
3.1
Effektiviseringskrav, der træder i stedet for
individuelle effektiviseringskrav
DE har noteret sig, at et selskab, der ikke kan benchmarkes, skal have fastsat sit
effektiviseringskrav ud fra en vurdering, der bl.a. involverer de benchmarkkrav, der i
øvrigt er givet. DE beder Energistyrelsen bekræfte, at der her tænkes på de krav,
der typisk er givet til andre netselskaber, og ikke nødvendigvis kravene i den tunge
ende af effektivitetsspektret.
Side 4/9
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder, som er udstedt den 27. juni 2018, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1920247_0005.png
SET påpeger, at der i § 12, stk. 3., sidste pkt., i bestemmelsen vedrørende 2018
benævnes et forhøjet generelt effektiviseringskrav. I § 52, stk. 2, benævnes det
samme krav som et effektiviseringskrav, som træder i stedet for et individuelt
effektiviseringskrav. SET mener, at det bør ensrettes, således at der ikke opstår
forvirring om, hvorvidt kravet i 2018 på 0,4 pct. af omkostningsrammen træder i
stedet for et generelt krav eller et individuelt krav.
SET bemærker, at der i § 12, stk. 3., sidste pkt., i bestemmelsen nævnes, at der
kan tages udgangspunkt i det forhøjede generelle effektiviseringskrav for 2018,
såfremt benchmarkingmodellen ikke vurderes at være robust for alle
netvirksomheder. SET vurderer, at det vil være mere hensigtsmæssigt, at det
skønsmæssige fastsatte krav ikke blot fastsættes til 0,4 pct., jf. § 52, stk. 2, og at
formuleringen blødes lidt op, så SET vil kunne fastsætte kravet. SET anbefaler, at
såfremt benchmarkingmodellen ikke vurderes at være robust for alle
netvirksomheder, kan der anvendes et forhøjet generelt effektiviseringskrav.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker til fastsættelsen af effektviseringskrav for selskaber, der
ikke kan benchmarkes, at der er tale om en vurdering, som Energitilsynet skal
foretage, og Energistyrelsen kan derfor ikke bekræfte DEs anmodning.
Energistyrelsen har præciseret bekendtgørelsen således som SET ønsker det,
således at der nu henvises til et effektiviseringskrav, der træder i stedet for et
individuelt effektiviseringskrav baseret på benchmarking.
Energistyrelsen bemærker, at det fremgår af § 12, stk. 3, 3. pkt., at vurderingen kan
tage udgangspunkt i effektiviseringskravet for 2018, der træder i stedet for et
individuelt effektiviseringskrav baseret på benchmarking. Energitilsynet kan ud fra
dette udgangspunkt fastsætte effektiviseringskravet efter sin vurdering.
Energistyrelsen mener ikke, at det ligger inden for lovbemærkningerne at bløde
formuleringen mere op, så SET kan fastsætte kravet, idet det fremgår af
lovbemærkningerne til effektiviseringskrav, der træder i stedet for individuelle
effektiviseringskrav,
at ”.. det indgår
i reglerne, hvordan det effektiviseringskrav, der
træder i stedet for det individuelle effektiviseringskrav, vil skulle fastsættes”.
Energistyrelsen har dermed ikke ændret bekendtgørelsen, så SET vil kunne
fastsætte kravet.
3.2
Evaluering
DE er generelt enig i, at det er fornuftigt at gennemføre evalueringer af, om
reguleringen fungerer hensigtsmæssigt, herunder beregningen af de generelle
krav. DE bemærker dog, at en indstilling om evaluering eksempelvis kan have som
kriterium, at der er sket en uhensigtsmæssig generel produktivitetsudvikling blandt
netselskaberne. Dette kriterium bør udgå her. Sigtet med evalueringsbestemmelse
må være at vurdere metoden for fastsættelse af det generelle effektiviseringskrav
og ikke netselskabernes incitamenter til at effektivisere generelt. Evalueringen af
netselskabernes incitamenter til at effektivisere er beskrevet i § 15.
Side 5/9
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder, som er udstedt den 27. juni 2018, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1920247_0006.png
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen har ændret bekendtgørelsen på dette punkt.
4 Leveringskvalitet
SET ønsker en konkretisering af
hvilke ’nærmere definerede spændingsniveauer’,
som Forsyningstilsynet skal anvende til at måle leveringskvaliteten for
reguleringsåret 2017. Det er uklart, om Forsyningstilsynet skal anvende de to
spændingsniveauer, som er angivet i tabel 1 i bilag 3, eller om der skal anvendes et
tredje eller fjerde spændingsniveau til at måle leveringskvaliteten.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen har ændret tabel 1 i bilag 3 og § 16, stk. 1, så det nu fremstår mere
klart, hvilke spændingsniveauer der skal anvendes.
5 Justering af rammerne
5.1
§ 26
Radius vurderer, at den foreslåede bestemmelse i § 26, stk. 3, nr. 4 om forhøjelse
af rammerne bør omformuleres med henblik på mere præcist at angive, at der både
kan være tale om omkostninger ved selve overdragelsen af måleransvaret samt
ved den løbende fremadrettede varetagelse af måleransvaret. Bestemmelsen skal
kunne rumme begge dele. Dertil kommer, at det er vigtigt, at bestemmelsen ikke
alene vedrører de omkostninger, der knytter sig til selve måleransvaret, men også
til overtagelsen og varetagelsen af de opgaver, der følger med. Radius henviser i
den forbindelse til lovbemærkningerne til L 165, hvoraf fremgår:
”Måling af elektricitet hos en elforbruger danner grundlag for en korrekt afregning af
den pågældende elforbrugers forbrug af elektricitet. Korrekt måling og afregning af
den forbrugte elektricitet indgår som integrerede dele af andre aktiviteter som f.eks.
etablering og afvikling af installationer, montering af målere, herunder service af
målere (udskiftning og kontrol af dem), aflæsning af målere, indberetning til
datahub af stamdata, måleværdier og priser, opkrævning af energisparebidrag,
besvarelse af kundehenvendelser vedrørende tekniske spørgsmål samt afregning
af forbrug over for elforbrugerens elhandelsvirksomhed, herunder servicering af
elhandelsvirksomheden ved bl.a. afbrydelser, genåbning og klagesager. Ansvar for
varetagelse af alle disse aktiviteter følger den virksomhed, der har måleransvaret.”
DE konstaterer, at der er kommet en bestemmelse ind som skal sikre til dækning af
meromkostninger, der er forbundet med varetagelse af måleransvaret hos
elforbrugere direkte tilsluttet transmissionsnettet. Det bør dog præciseres, at det
både er forbruger og producenter, som netselskaberne kan overtage ansvaret for,
ligesom der både kan være en engangsomkostning ved overdragelse og en
løbende omkostning ved varetagelse. Det er endvidere DEs opfattelse, at de
omkostninger, som skal dækkes, er alle de omkostninger, der knytter sig til
Side 6/9
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder, som er udstedt den 27. juni 2018, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1920247_0007.png
varetagelsen af det bevillingsmæssige kundeforhold, hvilket også fremgår i
bemærkningerne til lovforslaget L165.
DE foreslår på den baggrund at bestemmelsen får følgende ordlyd:
”Omkostninger der er forbundet med overdragelse og varetagelse af måleransvar
og kundeforhold for el forbrugere og elproducenter direkte tilsluttet
transmissionsnettet
i medfør af lov om elforsyning.”
Energistyrelsens bemærkninger:
Bekendtgørelsen er blevet ændret på dette punkt, således at det nu fremgår, at der
både er tale om omkostninger ved overdragelse og varetagelse af måleransvar for
forbrugere og producenter direkte tilsluttet transmissionsnettet.
5.2
Forhøjelse og sænkning af rammerne
Radius mener, at bestemmelsen i § 35 er central, idet den angiver, hvorledes de
enkelte justeringer konkret skal udmøntes, og at der med den nuværende
formulering i stk. 2 kan opstå tvivl om, hvorvidt driftsomkostninger til bortskaffelse
af anlæg stadig skal medregnes. Radius anbefaler at tilføje:
”inklusive
omkostninger til bortskaffelse af anlæg” til sidst i bestemmelsen.
DE mener, at der er foretaget en række hensigtsmæssige korrektioner til denne
bestemmelse. Den er dog fortsat ganske omfattende og kan være vanskelig at
læse. Idet justeringer af indtægtsrammen har en meget stor økonomisk betydning,
kunne Energistyrelsen med fordel vælge at præcisere bestemmelsens indhold
yderligere.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen har præciseret bekendtgørelsen sådan, som Radius anbefaler det.
SET foreslår følgende tekstnære ændring i § 36, stk. 2.
”Der
vil fortsat kunne
ansøges om forhøjelse til dækning af de estimerede omkostninger i efterfølgende
reguleringsår. Forhøjelsen vil have virkning fra det reguleringsår, hvor ansøgning er
indsendt rettidigt, det vil sige senest sammen med reguleringsregnskabet.”
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen har præciseret bekendtgørelsen sådan, som SET anbefaler det.
5.3
Tidspunkt for forhøjelse ved ansøgninger efter frist
6 Indtægter fra udligning modregnes i omkostninger
DE mener, at det er i overensstemmelse med hidtidig praksis, at udlignet nettab
modregnes i nettabsomkostningerne og dermed i driftsomkostningerne. Dette er
også tilfældet i det grundlag, der indgår for de fremadrettede indtægtsrammer.
Henvisningen til omkostninger til nettab bør derfor stryges fra nærværende
bestemmelse, så det ligesom øvrige tredjemandsgodtgørelse modregnes i
driftsomkostningerne.
Side 7/9
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder, som er udstedt den 27. juni 2018, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1920247_0008.png
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen har præciseret bekendtgørelsen på dette punkt.
7 Forrentning
7.1
Merforrentning § 39 og § 54
Radius og DE bemærker, at Energistyrelsen i høringsudkastet har lagt op til en
ændret formulering af bestemmelsen i § 54, stk. 2, nr. 5, hvor der lægges op til, at
henvisningen til netvirksomhedens gennemsnitlige mulige forrentningssats, jf. § 39,
slettes. Radius og DE er enig i, at henvisningen bør slettes, eftersom reduktionen
af netvirksomhedens gennemsnitlige mulige forrentningssats efter § 39 har virkning
allerede fra 1. januar 2018, og henvisningen er derfor ikke meningsfuld i
sammenhængen i § 54, stk. 2, nr. 5. Radius vurderer udover ovenstående, at der
er behov for yderligere præciseringer af bestemmelsen.DE bemærker, at der må
menes beløb, som indtægtsrammen endnu ikke ville have været nedsat med i
reguleringsåret.
Energistyrelsen bemærkninger:
Bekendtgørelsen er blevet præciseret, som DE foreslår. Hensigten med
bestemmelsen er at efterligne den situation, der ville være opstået, hvis der ikke
var trådt en anden økonomisk regulering i kraft. Dermed skal netvirksomhedens
fremtidige opkrævningsmuligheder mindskes, jf. § 39, og netvirksomheden skal
kunne opkræve den merforrentning, som indtægtsrammen ikke ville have været
nedsat med i reguleringsåret efter de daværende regler.
8 Overgangsbestemmelser
8.1
Overgangsbestemmelser for leveringskvalitet
SET mener, at Forsyningstilsynet skal fastsætte et flertal af fælles mål for
netvirksomhedernes leveringskvalitet. For at have ens ordlyd med § 16, stk. 2, bør
ordet ”et” slettes i sætningen i § 51, stk. 4.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen har præciseret bekendtgørelsen på dette punkt.
8.2
Forhøjelse af rammerne for vedr. 2015-2017
Både Radius og DE opfordrer Energistyrelsen til at genoverveje formuleringen af
bestemmelsen i § 56, stk. 2, da den formulering, der fremgår af høringsudkastet
forekommer at være fejlagtig.
Energistyrelsens bemærkninger:
Side 8/9
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 326: Bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder, som er udstedt den 27. juni 2018, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1920247_0009.png
Energistyrelsen har præciseret bekendtgørelsen på dette punkt, således at det nu
fremstår mere tydeligt, at det er et kriterium for justeringen, at der er kommet nye
regnskabsførte omkostninger til i årene 2015-2017.
Side 9/9