Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 322
Offentligt
1918576_0001.png
NOTAT
ENERGI PÅ TVÆRS
- POLITISKE ANBEFALINGER
Danmark tilsluttede sig i december 2015 Paris-aftalen. Aftalen har en målsætning om at begrænse drivhusgasudled-
ningen og holde den globale temperaturstigning på under 2° C samt stræbe mod en temperaturstigning på kun 1,5° C.
Projektet Energi på Tværs er et stærkt, bredt og vigtigt regionalt tiltag, der kan bidrage til at realisere Paris-aftalens
målsætninger og gøre Greater Copenhagen til den førende region i verden for grøn omstilling og vækst. I samarbejdet
deltager 33 kommuner, 10 forsyningsselskaber og Region Hovedstaden – tilsammen repræsenterer vi næsten 2.000.000
mennesker. Vi står på et fælles grundlag - en vision om at vores el- og varmeforsyning er fossilfri i 2035, og transport-
sektoren skal være fossilfri i 2050.
I projektets først fase blev den fælles vision formuleret og vedtaget. Samtidig fik vi skabt det analytiske grundlag for
handling. Fase 2 bygger oven på det, og partnerskabet leverer nu et strategisk plangrundlag – en ”Fælles Strategisk
Energiplan”. Her indgår ”Roadmap 2025”, som er en vifte af relevante tiltag. Til hovedleverancerne hører også en
baggrundsrapport, et investeringsoverblik, en række cases og business cases, et regionalt CO
2
-regnskab samt en række
vejledninger til kommuner og forsyningsselskaber, der kan understøtte handling.
Samarbejdet ”Energi på Tværs” er i fase 2 ledet af en styregruppe med syv kommunale repræsentanter (Frederikssund,
København, Høje-Taastrup, Fredensborg, Furesø, Gladsaxe og Roskilde kommuner), syv repræsentanter fra forsy-
ningsselskaberne (HOFOR, Norfors, Vestforbrænding, ARC, VEKS, CTR og HMN GasNet) samt én repræsentant fra
hhv. Region Hovedstaden og Gate 21. Det er styregruppen, som er afsender af de politiske anbefalinger, som fremgår
nedenfor.
Arbejdet har været bredt forankret gennem inddragelse af 75 fagpersoner fra forsyningsselskaber, region og kommuner.
1. ENERGI PÅ TVÆRS – ANBEFALINGER
En succesfuld grøn omstilling kræver samarbejde mellem borgere, virksomheder, kommuner, forsyningsselskaber,
regionale og statslige myndigheder. Alle aktører i Energi på Tværs må bidrage via en koordineret og målrettet indsats.
Energi på Tværs styregruppen anbefaler:
1.
2.
3.
At kommuner, region og forsyningsselskaber fortsætter samarbejdet om den grønne omstilling med henblik
på at realisere energivisionen og opnå fossilfrihed.
Fortløbende at sikre den strategiske energiplanlægning med henblik på et eventuel kommende Roadmap
2030.
At kommuner, region og forsyningsselskaber gennemgår de 34 tiltag i Roadmap 2025 med henblik på at gen-
nemføre relevante tiltag på kort og længere sigt. Her bør indsatsen ske på baggrund af CO
2
-reduktionseffekt
og væsentlighed for den grønne omstilling.
At der etableres en pulje til medfinansiering af udviklingsprojekter, som gennemføres i forbindelse med
implementering af Roadmap 2025.
At den strategiske energiplan danner grundlag for en fortsat koordineret omstilling af energisektoren i de 33
kommuner, og at der samarbejdes om strategisk vigtige projekter, som har særlig betydning for den fælles
energiomstilling.
At indsatsen for grøn omstilling kobles til indsatsen for grøn vækst, innovation og jobskabelse, som kan
bidrage til at fastholde hovedstadsregionens førerposition som en grøn metropol.
At aktiviteterne bidrager til at realisere FN’s verdensmål og involverer borgerne som aktive medspillere i den
fælles omstilling.
At monitorere og evaluere den samlede effekt af samarbejdet og kommunernes øvrige indsats hvert andet år
og revidere den fælles strategiske energiplan hvert fjerde år.
At videreføre det fælles Energi på Tværs–sekretariat med det formål at understøtte aktiviteterne i Roadmap
2025 og den fælles energiomstilling mellem kommuner, forsyningsselskaber og Region Hovedstaden.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Materiale fra 'Energi På Tværs' ifm. foretræde for udvalget den 28/6-18
1918576_0002.png
2. GRØN ENERGIOMSTILLING OG ENERGI PÅ TVÆRS
Hvis målsætningen om energiomstilling skal blive til virkelighed, er der behov for handling fra både regering, borgere,
virksomheder og lokale og regionale myndigheder. En del drivhusgasreduktioner kan nås via ændret adfærd. Men
omlægning af energisektoren, introduktion af nye teknologier og intelligente systemløsninger er helt nødvendige for at
nå i mål.
I første fase af Energi på Tværs blev der udarbejdet både en vision og en mission for arbejdet, som er tiltrådt af regions-
rådet og KKR-Hovedstaden i 2015.
Vision
Hovedstadsregionen skal være en førende region inden for grøn omstilling og vækst. I 2035 skal hovedstadsre-
gionens el- og varmeforsyningen være fossilfri og transportsektoren skal være fossilfri i 2050”.
Mission
Kommuner, region og forsyningsselskaber samarbejder om strategisk energiplanlægning og koordinerer frem-
tidige investeringer i energisystemet, så synergier udnyttes, og energi- og transportsystemet bliver effektivt.
Der samarbejdes med virksomheder og universiteter om at være førende inde for innovation og udvikling af
grønne løsninger, der sikre jobskabelse, grøn vækst og øget livskvalitet.
3. DET REGIONALE UDGANGSPUNKT FOR DEN GRØNNE OMSTILLING
I Energi på Tværs deltager 29 kommuner i hovedstadsregionen og fire kommuner fra Region Sjælland, da de er tæt til-
knyttet hovedstadens energiforsyning. Desuden har 10 forsyningsselskaber og Region Hovedstaden deltaget i arbejdet.
Der bor næsten 2 millioner mennesker i de 33 kommuner. De udgør 35 % af Danmarks befolkning. Hovedstadsområdet
har store centrale kollektive varmesystemer, en høj andel boliger med fjernvarme samt en høj andel kollektiv transport.
Tilsammen står vi for 20 % af Danmarks samlede drivhusgasudledning. Det er lavere end gennemsnittet pr. indbygger i
resten af Danmark.
40 % af områdets energiforbrug sker i transportsektoren, 40 % går til opvarmning og industriformål mens de sidste 20
% er elektricitet til flere forskellige formål. 17 % af den producerede energi kommer fra vedvarende energikilder.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Materiale fra 'Energi På Tværs' ifm. foretræde for udvalget den 28/6-18
4. ENERGI PÅ TVÆRS - DE VIGTIGSTE LEVERANCER I FASE 2
Anden fase af Energi på Tværs er resultatet af ekspertise fra 75 fagpersoner fra kommuner, forsyningsselskaber og
region. De har i samarbejde med Energi på Tværs–sekretariatet og flere konsulenthuse udarbejdet projektets leverancer.
De vigtigste leverancer er:
Fælles strategisk energiplan.
Planen indeholder en status for energisektoren i projektområdet, en langsigtet omstil-
lingsplan, en kortlægning af barrierer for den grønne omstilling og Roadmap 2025 der indeholder 34 tiltag, som kan
iværksættes frem mod 2025 og vil bidrage væsentligt til omstillingen af energisystemerne.
Grøn Vækst i Greater Copenhagen.
En grøn vækstanalyse der dokumenterer et potentiale for en årlig meromsæt-
ning på 95 milliarder kroner og 42.000 nye jobs i den grønne sektor i Greater Copenhagen i 2035. Analysen slår fast,
at det kræver en fortsat ambitiøs indsats for grøn omstilling.
Investeringsoversigt.
Oversigten giver et overblik over planlagte investeringer i grøn omstilling i forsyningssektoren
i projektområdet. Der er planer om betydelige investeringer i både biomassekraftvarme, varmepumper, varmelagre
og geotermi samt en udvidelse af solvarmekapaciteten på 65 %.
Vejledninger til kommuner og forsyningsselskaber.
Med udgangspunkt i deltagernes faglige kendskab til energi- og
forsyningssektoren er der udarbejdet otte vejledninger, som er til rådighed for kommuner og selskaber.
Business cases.
Der er foretaget en vurdering af business casen for konkrete omstillinger og det fremtidige
samarbejde.
Der er gennemført en analyse af den fremtidige varmeforsyning i hovedstadsområdet. Særligt varmepumper vil
blive konkurrencedygtige og rentable at udbrede i områder uden fjernvarme.
Der er et stort potentiale for fjernvarmeudbygning. Dog er ikke alle fjernvarmeudbygninger mulige at udnytte.
Konverteringen fra individuel naturgas til fjernvarme kan i mange tilfælde ikke gennemføres, fordi projekterne
ikke er samfundsøkonomisk rentable. Det vanskeliggør den lokale planlægning, at der ikke stilles krav om at
fossilfrie projekter skal vurderes i forhold til fossilfrie alternativer.
Varmelagre har en stor værdi for fjernvarmesystemerne. Projektets analyser viser, at et lager har værdi, uanset
hvor i det storkøbenhavnsk fjernvarmesystem det ligger.
Projektet peger på fordele, hvis kommuner arbejder sammen om omstilling af den kollektive transport til ved-
varende energi og stiller krav om grøn transport i forbindelse med udbud af transportserviceydelser.
Energi og CO
2
-regnskabet er et værktøj, der opgør den enkelte kommunes drivhusgasudledning. Hvis kom-
munerne går sammen om videreudvikling af værktøjet, kan der opnås både billigere og bedre kvalitet af de
kommunale drivhusgasregnskaber.
Projektet har demonstreret værdien af samarbejde på tværs af kommuner og forsyningsselskaber. Et
samarbejde, der kan bidrage til at undgå suboptimering og koordinere arbejdet med udvikling af fremtidens
energisystem.
Forslag til udvikling og reorganisering af Energi og CO
2
-regnskabet i Danmark.
Der er udarbejdet et forslag til en
udviklingsplan for værktøjet, så kommunerne har et fremtidigt fælles fundament for klimaregnskaber.
Energipolitiske topmøder og diverse faglige seminarer.
Foruden topmøder er der afholdt en række faglige seminarer
om bl.a. energibesparelser og udvikling af el- og gassystemerne
5. ENERGI PÅ TVÆRS – DET VIDERE ARBEJDE
Den politiske proces med at implementere den Fælles Strategiske Energiplan og Roadmap 2025 starter efter det
energipolitiske topmøde den 25. maj 2018. Kommuner, forsyningsselskaber og region anbefales at gennemgå energi-
planen og vurdere hvilke initiativer, de selv ønsker at realisere. Projektsekretariatet kan understøtte den politiske proces
hos henholdsvis kommuner, region og forsyningsselskaber indtil projektafslutning den 1.oktober 2018.
Styregruppen for Energi på Tværs foreslår, at projektet udvides med endnu en fase med start i januar 2019. Formålet vil
være at understøtte realiseringen af energivisionen, implementering af Roadmap 2025 samt den fortløbende udvikling
af den strategiske energiplan frem mod Roadmap 2030. Energivisionen kan alene realiseres såfremt der løbende
investeres kordineret og målrettet.
Den fremtidige indsats bygger på det tværgående samarbejde om fælles mål og handlinger, som kommuner og
forsyningsselskaber har anbefalet. Fremover skal der primært fokuseres på handling og implementering af den fælles
handlingsplan, Roadmap 2025 og der skal ske udvikling af en række nye initiativer. Følgende emneområder vil have
særlig opmærksomhed:
Energiomstilling af private bygninger i individuelt forsynede områder f.eks. landsbyer.
Videreudvikling af fjernvarmesystemet og afklare fjernvarmens rolle i et yderligere elektrificeret energisystem.
Strategi for grøn gasanvendelse, herunder om det skal bruges til energi eller transportformål.
Implementering af energibesparelser via en fælles videns- og erfaringsplatform.
Strategi for grøn transport og transportserviceydelser.
Implementering af solceller og vindenergiproduktion gennem nye værktøjer og partnerskaber.
Regionsråd, KKR-Hovedstaden og forsyningsselskaberne beslutter i efteråret 2018 endeligt om projektet skal
videreføres.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 322: Materiale fra 'Energi På Tværs' ifm. foretræde for udvalget den 28/6-18
1918576_0004.png
OVERSIGT OVER TILTAG I DEN FÆLLES STRATEGISKE ENERGIPLAN
FJERNVARME &
KRAFTVARME-
PRODUKTION
Tiltag 1:
Omstilling til
solvarme.
Tiltag 2:
Udbygning med og
udvikling af store
varmepumper til
fjernvarme.
Tiltag 3:
Fælles udbygning
med geotermi.
Tiltag 4:
Udnyttelse af
affaldsenergi-
-kapacitet.
Tiltag 5:
Fælles definition af
parametre til
fastlæggelse af
forsyningssikker-
hedskrav.
Tiltag 6:
Omstilling af
spids- og
reservelastenheder.
Tiltag 7:
Fælles varmelagre.
VARMEFORSYNING
ELSYSTEM
GASSYSTEM
TRANSPORTSYSTEM
ENERGIFORBRUG
Tiltag 8:
Fælles værktøj for
kommunal
varmeplanlægning i
EPT33.
Tiltag 9:
Udbygning og
fortætning af
eksisterende
fjernvarmesystem-
er.
Tiltag 10:
Etablering af nye
decentrale
fjernvarme-
systemer.
Tiltag 11:
Omstilling af
individuel
opvarmning.
Tiltag 12:
Sammenkobling af
fjernvarmesystemer.
Tiltag 13:
Temper-
atursænkning i
fjernvarmen.
Tiltag 14:
Styrket samarbejde
imllem kommuner
og forsynings-
selskaber.
Tiltag 15:
Udbygning af
vindmøllekapa-
citeten.
Tiltag 16:
Udbygning af
solcellekapaciteten.
Tiltag 17:
Netkapacitet,
ellagring og
spidslast.
Tiltag 18:
Elktrificering og
fleksibelt forbrug.
Tiltag 19:
Biogasproduktion.
Tiltag 20:
Hybridvarme-
pumper.
Tiltag 21:
Reduktion af
energiforbruget i
produktionserhverv.
Tiltag 22:
Mål- og
udbudsstrategi.
Tiltag 23:
Fremme af grønne
drivmidler i
kommunale og
regionale indkøb.
Tiltag 24:
Fremme af grønne
drivmidler i
transportservice-
ydelser.
Tiltag 25:
Fremme af grønne
drivmidler i
bustransporten.
Tiltag 26:
Infrastrukturudbyg-
ning
– lette køretøjer i
offentligt regi samt
hos private borgere.
Tiltag 27:
Infrastrukturudbyg-
ning
– tunge køretøjer
Tiltag 28:
Fælles platform for
energibesparelser.
Tiltag 29:
Energibesparelser i
private enfami-
liehuse.
Tiltag 30:
Greater
Copenhagen
virksomhedspagt
(Covenant of
companies)
Tiltag 31:
Energispring:
Partnerskabr for
energibesparelser i
flerefamilieboliger.
Tiltag 32:
Data om
energimærke-
værktøj.
Tiltag 33:
Energibesparelser i
kommunale og
regionale bygninger.
Tiltag 34:
Energibesparelser i
udendørs og
vejbelysninger.
Alle leverancer kan findes online på www.energipåtværs.dk