Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 321
Offentligt
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af
eltransmissionsnettet m.v.
§1
I bekendtgørelse nr. 891 af 17. august 2011 om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af
eltransmissionsnettet m.v., som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 1742 af 26. december 2017,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 4.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1)
DK1:
Elprisområdet Vestdanmark (Jylland-Fyn m.v.).
2)
DK2:
Elprisområdet Østdanmark (Sjælland, Lolland, Falster, Bornholm m.v.).
3)
Elforsyningssikkerhed:
Sandsynlighed for, at der er elektricitet til rådighed for forbrugerne, når den
efterspørges, jf. lov om elforsyning § 5, stk. 1, nr. 6.
4)
Effekttilstrækkelighed:
Sandsynlighed for, at der er effekt nok til rådighed i et område (DK1, DK2 eller
andre prisområder), under hensyntagen til elproduktion, eksterne elforbindelser og prisfleksibelt elforbrug.
5)
Energy Not Served (ENS):
Beregnet forventet mængde af elektricitet, der ikke kan leveres, fordi
produktionskapaciteten til rådighed i et område inklusive muligheden for import er mindre end elforbruget
i området. Energy Not Served beregnes på timebasis og summeres på årsbasis. Energy Not Served
inddrager prisfleksibelt elforbrug i den udstrækning det er til rådighed.
6)
Expected Unserved Energy (EUE):
Energy Not Served korrigeret for kontrollerede, præventive
elafbrydelser (brownouts) samt ukontrollerede elafbrydelser (blackouts).
7) Afbrudsminutter: Ikke-leveret elektricitet (bagudrettet eller fremadrettet) divideret med områdets
elforbrug ganget med antal minutter i et år.
8)
Effektminutter:
Ikke-leveret elektricitet (beregnet fremadrettet som EUE) divideret med områdets
elforbrug ganget med antal minutter i et år for den del, der vedrører produktionssystemet og eksterne
forbindelser mellem elprisområder.
9)
Stokastisk model:
En model der ved brug af stokastiske udfald af kraftværker, kraftvarmeværker,
ledninger, transformere m.v. samt timeserier for produktion af elektricitet fra vedvarende energikilder
samt elforbrug, varmebundet elektricitet m.v. simulerer Energy Not Served og/eller Expected Unserved
Energy samt effektminutter.
10)
Value Of Lost Load:
Den samfundsøkonomiske værdi af ikke-leveret elektricitet for forskellige
forbrugertyper.«
2.
Efter
§ 18
indsættes som nyt kapitel 7a:
»Kapitel 7a
Redegørelse om elforsyningssikkerheden
Generelt
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 321: Orientering om udsendelse af høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
§ 27.
Energinet skal årligt udarbejde en redegørelse om elforsyningssikkerheden med anbefalinger om det
fremtidige niveau herfor, jf. § 27 a, stk. 3, i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Redegørelsen skal indeholde
1) en statistisk opgørelse af elforsyningssikkerheden, som minimum opgjort som antal afbrudsminutter,
2) en vurdering af den fremtidige elforsyningssikkerhed, herunder prognoser for effekttilstrækkelighed,
3) oplysninger om eventuelle nye foranstaltninger, der er nødvendige for at opretholde det fastlagte niveau
for elforsyningssikkerhed samt et estimat af omkostninger forbundet hermed, og
4) oplysninger om omkostninger forbundet med opretholdelse af elforsyningssikkerheden, herunder
oplysninger om realiserede omkostninger til indkøb af systemydelser.
Stk. 3.
Energinet skal på baggrund af de i redegørelsen foretagne analyser give en begrundet anbefaling til
energi-, forsynings- og klimaministeren om, hvorvidt niveauet for forsyningssikkerheden bør ændres.
Stk. 4.
Anbefalingen skal indeholde mulige tiltag til ændring af elforsyningssikkerheden ledsaget af en
vurdering af de samfundsøkonomiske omkostninger og gevinster ved de anbefalede tiltag.
Statistisk opgørelse af elforsyningssikkerheden
§ 28.
For den statistiske opgørelse af elforsyningssikkerheden, jf. § 27, stk. 2, nr. 1, gælder følgende:
1) Opgørelsen skal indeholde en fejl- og afbrudsstatistik.
2) Input til statistikken bør baseres på eksisterende fejl- og afbrudsstatistik udarbejdet af Elselskabernes
Fejl- og Afbrudsstatistik eller anden anerkendt fejl- og afbrudsstatistik.
3) Statistikken skal rapportere tæt-på-hændelser og inkludere afbrud, der skyldes effektmangel.
4) Afbrudsstatistikken fordeles efter kategori af den udløsende hændelse, herunder antallet af
afbrudsminutter forårsaget af manglende effekt, og gengives for en periode på mindst 20 år.
Stk. 2.
Redegørelsen skal omfatte eller henvise til offentliggjorte timeserier for rådigheden af alle danske
udlandsforbindelser.
Den fremtidige elforsyningssikkerhed
§ 29.
I vurderingen af den fremtidige elforsyningssikkerhed, jf. § 27, stk. 2, nr. 2, skal Energinet beskrive og
vurdere den forventede udvikling i de kommende mindst 10 år for DK1 og DK2 for
1) tilgængelig produktionskapacitet i Danmark og de lande, Danmark er elmæssigt forbundet med,
2) det danske behov for energi og andre ydelser, ud over produktionskapaciteten,
3) rådighed af dansk produktionskapacitet ved planlagte og ikke-planlagte afbrydelser på
transmissionsniveau samt ved skærpet drift og nøddrift,
4) omfanget af fleksibelt forbrug og el-lagring i Danmark,
5) udviklingen i elforbruget i Danmark, og
6) rådighed af kapaciteten i transmissionsnettet i Danmark og på forbindelser til udlandet.
§ 30.
Vurderingen af den fremtidige elforsyningssikkerhed, jf. § 27, stk. 2, nr. 2, skal indeholde en prognose
for effekttilstrækkelighed, som skal
1) udarbejdes for DK1 og DK2 for mindst 10 år frem i tiden,
2) udarbejdes for hvert år, med mindre det kan begrundes, at effekttilstrækkeligheden ikke ændrer sig
væsentligt fra et år til det næste,
3) opgøres som Energy Not Served, Expected Unserved Energy og effektminutter, og
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 321: Orientering om udsendelse af høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
4) udarbejdes på en stokastisk model, der som minimum eksplicit modellerer DK1, DK2, samt alle lande
Danmark elmæssigt er forbundet med eller bliver forbundet med inden for en tidshorisont på 10 år.
Stk. 2.
Områder, der ikke modelleres eksplicit, men som er forbundet til områder, der modelleres eksplicit,
tildeles en begrundet sandsynlighed for ikke at kunne levere ind i det modellerede område.
Stk. 3.
Energinet skal udarbejde et antal følsomhedsanalyser, som belyser konsekvenser af usikre antagelser
for forudsætninger, der ligger til grund for prognosen.
§ 31.
Energinet skal udarbejde relevante alternativer til prognosen for effekttilstrækkelighed, jf. § 30, som
vil medføre et ændret niveau af elforsyningssikkerhed i forhold til det af ministeren fastlagte niveau, jf. §
34, stk. 4.
Stk. 2.
Alternativerne skal beskrive den forventede ændring i elforsyningssikkerheden og en vurdering af
samfundsøkonomiske omkostninger og gevinster, herunder den forventede ændring i
transmissionstariffen.
Stk. 3.
Omkostningerne, jf. stk. 2, angives relativt til prognosen nævnt i § 30.
Stk. 4.
Værdien af ændring i Value Of Lost Load inddrages, inklusiv metodebeskrivelse, under hensyntagen
til usikkerheden heri.
§ 32.
Det forventede antal effektminutter fra effekttilstrækkelighed, jf. § 30, tillægges det forventede antal
afbrudsminutter fra øvrige elafbrydelser, herunder det interne net, således at et samlet estimeret niveau af
afbrudsminutter kan angives.
Stk. 2.
I opgørelsen medtages ikke elafbrydelser som følge af tilsigtede hændelser, der forudsætter, at en
aktør bevidst forsøger at afstedkomme elafbrydelser.
Stk. 3.
Hvis det af Energinet estimerede antal afbrudsminutter væsentligt overstiger det af ministeren
fastlagte niveau, jf. § 34, stk. 4, peger Energinet på virkemidler og tilknyttede omkostninger, der kan
reducere det estimerede antal minutter til det fastlagte niveau.
Stk. 4.
Hvis det af ministeren fastlagte antal afbrudsminutter væsentligt overstiger det af Energinet
estimerede, peger Energinet på mulige besparelser, der kan bringe det estimerede antal minutter i
overensstemmelse med det fastlagte niveau.
Stk. 5.
Til brug for opgørelsen af afbrudsminutter kan Energinet indhente oplysninger fra netvirksomheder
om forventede ændringer i fremtidig hyppighed af afbrydelser i den del af elnettet, som ikke ejes af
Energinet.
Omkostninger forbundet med opretholdelse af elforsyningssikkerheden
§ 33.
Oplysninger om omkostninger forbundet med opretholdelse af elforsyningssikkerheden, herunder
oplysninger om realiserede omkostninger til indkøb af systemydelser, jf. § 27, stk. 2, nr. 4, skal omfatte
1) omkostninger og begrundelser for afvist udetid efter godkendelse af udetidsplaner jf. artikel 103, stk. 2
og 22, stk. 2, i Kommissionens forordning om fastsættelse af retningslinjer for drift af
elektricitetstransmissionssystemer,
2) omkostninger og begrundelser for situationer med skærpet drift og nøddrift jf. artikel 22, stk. 2, i
Kommissionens forordning om fastsættelse af retningslinjer for drift af elektricitetstransmissionssystemer,
3) omkostninger og begrundelser for ufrivilligt afkoblet forbrug og produktion jf. artikel 22, stk. 2, i
Kommissionens forordning om fastsættelse af retningslinjer for drift af elektricitetstransmissionssystemer,
4) øvrige oplysninger om afhjælpende tiltag, som rapporteres efter Kommissionens forordning om
fastsættelse af retningslinjer for drift af elektricitetstransmissionssystemer artikel 22, stk. 2, og
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 321: Orientering om udsendelse af høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
5) oplysninger som sendes til Energistyrelsen efter § 25.
Stk. 2.
Omkostningerne opgøres så vidt muligt både samfundsøkonomisk og selskabsøkonomisk.
Stk. 3.
Energinet skal rapportere om omkostningen ved det samlede indkøb af energi og andre ydelser
leveret til Energinet gennem markedsbaseret indkøb.
Proces
§ 34.
Energinet skal sende redegørelsen i § 27 i 4-ugers offentlig høring hvert år senest den 1. april.
Stk. 2.
Redegørelsen i § 27 skal sendes til energi-, forsynings- og klimaministeren hvert år senest den 1. juni.
Energinet offentliggør herefter redegørelsen.
Stk. 3.
Energinet fremsender samtidig med redegørelsen en beskrivelse af samtlige anvendte
forudsætninger bag den i § 30 nævnte beregning, de i § 31 belyste alternativer og en beskrivelse af den
anvendte stokastiske model.
Stk. 4.
Energi-, forsynings- og klimaministeren fastlægger på baggrund af redegørelsen det ønskede niveau
for elforsyningssikkerhed, jf. § 27 a i lov om elforsyning, og meddeler dette til Energinet. Det af ministeren
fastsatte niveau udmeldes senest den 1. januar hvert år. Niveauet er et planlægningsmål og udmeldes som
et antal afbrudsminutter.
§ 35.
4-ugers høring af redegørelsen, jf. § 34, stk. 1, skal ske første gang senest den 1. april 2019.
Stk. 2.
Redegørelsen i § 27 skal sendes til energi-, forsynings- og klimaministeren første gang senest den 1.
juni 2019.
Stk. 3.
Energi-, forsynings- og klimaministerens fastlæggelse af det ønskede niveau for
elforsyningssikkerhed og meddelelse heraf til Energinet, jf. § 34, stk. 4, sker første gang senest den 1. januar
2020.
Stk. 4.
Alternativerne, jf. § 32 og § 33, stk. 3 og 4, belyses i 2019 i forhold til prognosen, jf. § 31.«
§§ 26 og 27 bliver herefter § 36 og 37.
§2
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. oktober 2018.
Energistyrelsen, den xx.xx2018
/ Martin Hansen
Henrik Andersen