Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 320
Offentligt
1917700_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
Energiressourcer
Dato
18. juni 2018
J nr.
2017-3633
MALFL / KFE
Høringsnotat vedrørende høring af udkast til bekendtgørelse vedrørende
pristillæg til vindmøller, stamdatabekendtgørelsen og bekendtgørelse om
værditab på fast ejendom ved opstilling af vindmøller
Udkast til bekendtgørelse vedrørende pristillæg til vindmøller, stamdatabekendtgø-
relsen og bekendtgørelse om værditab på fast ejendom ved opstilling af vindmøller
har været udsendt i høring fra d. 26. april 2018 til den 24. maj 2018.
I forhold til støtteordningen for husstandsvindmøller er Energistyrelsen i høringspe-
rioden blevet opmærksom på, at kravet om, at store virksomheder skal fremsende
dokumentation for, at vindmøllen ikke vil blive opstillet, hvis der ikke opnås tilsagn
om pristillæg, ikke længere er gældende. Dette skyldes, at puljerne for 2017-2019
samt støtteordningen i 2020, er anmeldt efter EU-kommissionens forordning nr.
651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre
marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 (den generelle gruppefritagelses-
forordning), hvori dette krav ikke fremgår.
Dette indebærer, at der er foretaget få ændringer i bekendtgørelsen siden hørings-
versionen. For det første er kravet til store virksomheder, der fremgik af bekendtgø-
relsens § 12, stk. 5, blevet fjernet. Derudover er det tydeliggjort i bekendtgørelsens
§ 8, stk. 3 og § 11, stk. 2, at både puljerne i 2017-2019 og støtteordningen i 2020
administreres i overensstemmelse med den generelle gruppefritagelsesforordning.
Energistyrelsen har modtaget i alt otte eksterne høringssvar.
Følgende parter har fremsendt bemærkninger til udkastene til bekendtgørelserne:
Det Økologiske Råd, Energitilsynet og Dansk Byggeri.
Følgende parter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastene eller ikke
agter at afgive høringssvar: Dansk Arbejdsgiverforening, Erhvervsflyvningens
sammenslutning, Aalborg Universitet, Datatilsynet og CO industri.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene, og der afgives
bemærkninger hertil (i kursiv). Høringssvarene er alene angivet i hovedtræk. Der
henvises i øvrigt til de fremsendte høringssvar.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 320: Orientering om afsluttet høring af bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og solcelleanlæg m.v.
1917700_0002.png
Det Økologiske Råd
benytter lejligheden til at bemærke, at de generelt anser den
særligt høje prisstøtte til små vindmøller for uhensigtsmæssig. De finder endvidere,
at nettomodregningsmodeller for små vindmøller tilsluttet i egen installation bør
udfases og inkluderes i en samlet ordning for alle vindmøller på land, baseret på
produktionstilskud uanset tilslutningspunkt i eller uden for egen installation, så små
vindmøller får samme regler som store vindmøller.
En sådan samlet tilskudsordning for alle vindmøller på land uanset størrelse vil
efter Det Økologiske Råds opfattelse billiggøre den grønne omstilling og gøre det
lettere at regulere området fremadrettet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen noterer sig Økologisk Råds
bemærkninger om prisstøtte til små vindmøller og nettoafregningsmodeller, som
dog ligger uden for formålet med nærværende ændringer af bekendtgørelserne.
Energitilsynet
(SET) har bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse vedrørende
pristillæg til vindmøller, hvor de bemærker følgende:
§ 19, stk. 1-2. SET bemærker, at der i udkastets § 19 stk. 1 og 2, tilsyneladende er
fejl i henvisningen:
”jf. dog stk. 5”. Der findes således ingen §
19, stk. 5, i udkastet.
Den korrekte
henvisning må være ”jf. dog stk. 3”.
§ 26, stk. 1. SET bemærker, at der i udkastets § 26 stk. 1, tilsyneladende er fejl i
henvisningen: ”efter § 25, stk. 1, 2 og 6”. Der findes således ikke
at blive truffet
afgørelser efter hverken § 25, stk. 1 eller 2, ligesom der ikke findes en § 25, stk. 6, i
udkastet.
§ 27, stk. 1. SET bemærker, at der i udkastets § 27 stk. 1, tilsyneladende er fejl i
henvisningen: ”efter § 25, stk. 3”. Der findes således
ikke at blive truffet afgørelser
efter § 25, stk. 3.
§ 28. SET bemærker, at der i udkastets § 28 tilsyneladende er fejl i henvisningen:
”efter § 19 stk. 4 og 5”. Det bemærkes således, at der med henvisningen til § 19,
stk. 4, gives direkte klageadgang til Energiklagenævnet, hvilket i så fald fraviger det
almindelige forvaltningsretlige princip om administrativ rekurs. Der findes desuden
ikke nogen § 19, stk. 5, i udkastet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i Energitilsynets be-
mærkninger om fejl i henvisningerne. Der er med udskillelsen af reglerne om pristil-
læg i en ny bekendtgørelse ikke tilsigtet nogen materielle ændringer af de gælden-
de pristillægsregler. De fire henvisninger er ændret efter høringen, så de eksiste-
rende regler om pristillæg videreføres og stemmer overens med nugældende regler
om pristillæg.
SET bemærker i forhold til klageadgangen i udkastets § 28, at der med henvisnin-
gen til § 19, stk. 4 - som skal være § 19, stk. 2 - gives direkte klageadgang til Ener-
giklagenævnet. Dette fraviger ifølge SET det almindelige forvaltningsretlige princip
om administrativ rekurs.
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 320: Orientering om afsluttet høring af bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og solcelleanlæg m.v.
1917700_0003.png
Allerede i dag er der direkte klageadgang til Energiklagenævnet. Det blev ændret
pr. 1. januar 2018 med bekendtgørelse nr. 1744 af 26. december 2017 om ændring
af bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og pristillæg for vindmølleprodu-
ceret elektricitet m.v. som følge af lov nr. 1667 af 26. december 2017 om ændring
af lov om fremme af vedvarende energi mv., som overførte en række opgaver ved-
rørende administration af støtte- og tilskudsordninger til vedvarende energi fra
Energinet til energi-, forsynings- og klimaministeren. Med ændringsbekendtgørel-
sen blev § 19, stk. 2, overdraget fra Energinet til Energistyrelsen. Da der ikke er
tradition for, at Energistyrelsen og Energitilsynet er klageorgan for hinanden, kan §
19, stk. 2, således påklages direkte til Energiklagenævnet.
Dansk Byggeri
henviser til deres høringssvar af 14. december 2017 vedrørende
udkast til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi: Heri anfører de i
forhold til værditabsordningen følgende:
Dansk Byggeri mener umiddelbart, at den lokale opbakning til solceller vil være
større end til landvind, og stiller derfor spørgsmålstegn ved, om ejendomme nær
solcelleanlæg har det samme værditab som ejendomme nær vindmøller. Umiddel-
bart virker det uhensigtsmæssigt at fordyre solcelleprojekter ved at lade dem indgå
i værditabsordningen. En ligestilling af anlæggene bør ske ud fra en faglig vurde-
ring af generne ved de forskellige former for anlæg, og ikke et principielt ønske om
ligestilling, som kan være med til at stille solcelleanlæg unødigt dårligere, end der
fagligt er berettigelse for.
Energistyrelsens bemærkninger:
Værditabsordningen blev med L 504 af 23. maj
2018 udvidet til at omfatte solcelleanlæg, der vinder ret til pristillæg i teknologineu-
trale udbud i perioden 2018-2019. I værditabsordningen vurderes generne ved det
konkrete projekt af en uafhængig taksationsmyndighed. Erstatningerne efter værdi-
tabsordningen vil dermed afspejle forskellene mellem gener fra henholdsvis vind-
møller og solcelleanlæg. Værditabsordningen kan have en væsentlig indflydelse på
et projekts samlede økonomi og dermed på, hvilket pristillæg opstiller kan afgive
tilbud om i et udbud af pristillæg. Værditabsordningen er derfor med L 504 harmo-
niseret for anlæg, der konkurrerer mod hinanden i teknologineutrale udbud. Værdi-
tabsordningen omfatter ikke solcelleanlæg uden for de teknologineutrale udbud.
Side 3/3