Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 319
Offentligt
1917671_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Center for Energiressourcer
Dato
22. juni 2018
J nr.
2018-10632
Høringsnotat vedrørende bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet produ-
ceret på forsøgsmøller på land
Et udkast til bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet produceret på forsøgsmøller
på land har været sendt i høring i perioden fra den 11. maj til den 8. juni 2018.
Der er modtaget i alt otte eksterne høringssvar.
Følgende høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til udkastet til
bekendtgørelsen: Dansk Byggeri, Danske Revisorer, Erhvervsflyvernes sammen-
slutning, CO industri og Datatilsynet.
Følgende parter har afgivet bemærkninger til udkastet til bekendtgørelsen: Vind-
mølleindustrien, Danmarks Tekniske Universitet, og Energitilsynet.
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar, og
der afgives bemærkninger hertil (i kursiv).
Vindmølleindustrien (VMI)
har anført, at betingelsen i § 3 stk. 1, nr. 2, om, at møl-
lerne skal være ’fabriksnye’
vil afskære en større del af de forsøgsmøller, der testes
på testcentrene fra at opnå pristillægget afhængig af, hvordan ’fabriksnye’ fortolkes.
Møller, der stilles op på testcentrene,
er alle ”fabriksnye” fra producenternes proto-
type-værksteder, men såfremt der sættes en større rotor på en allerede opstillet
mølle, vil der være tale om en ny mølle, jf. bekendtgørelse nr. 73 om teknisk certifi-
ceringsordning for vindmøller, der måske ikke umiddelbart kan siges at være ’fa-
briksny’.
Energistyrelsen kan hertil bemærke, at udgangspunktet er, at vindmøllerne inden
for testcentrene skal være fabriksnye, men at det vil bero på en konkret vurdering,
hvornår kravet er opfyldt, idet nogle af de synspunkter, som VMI gør gældende, vil
kunne indgå. Fx kan muligheden for at genanvende et eksisterende tårn indgå i
vurderingen. Spørgsmålet om, hvorvidt en mølle er fabriksny eller ej afgøres ikke af
et ændret certifikat, men vil kunne indgå som element i den konkrete vurdering.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Orientering om afsluttet høring af bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet produceret på forsøgsmøller på land
1917671_0002.png
VMI
har endvidere påpeget, at man er opmærksom på kravet i den generelle grup-
pefritagelsesforordning om, at undtagelsen fra udbud i medfør af statsstøtte ret-
ningslinjerne alene finder anvendelse på projekter under 6 MW eller under 6 enhe-
der. Vindmølleindustrien finder, at møllerne på testcentrene ikke bør betragtes som
ét fælles projekt, men derimod ét projekt per standplads, da standpladserne ejes og
lejes samt drives af forskellige juridiske enheder, og opnår myndighedsgodkendel-
ser individuelt, når der foretages ændringer i anvendelsen.
VMI opfordrer derfor til, at bekendtgørelsen i højere grad afspejler de nuancer i
forhold til vurderingen af, om der er tale
om ét projekt eller flere i et ’fælles tilslut-
ningspunkt’, som indeholdes i Kommissionens vejledning pkt. 186 om GBER art.
42(10). Heraf fremgår bl.a., at det skal bero på en individuel vurdering baseret på
bl.a. ejerforhold, myndighedsgodkendelse og fordeling af nettilslutningsomkostnin-
ger. Nuanceringen bør ligeledes indarbejdes i kravet til indholdet af ansøgningen jf.
bekendtgørelsens § 8, stk. 4 nr. 7.
Energistyrelsen er enig i, at ’et tilslutningspunkt’
skal forstås i overensstemmelse
med Kommissionens FAQ til den generelle gruppefritagelsesforordning, og en
nærmere afgræsning beror derfor på en konkret vurdering af bl.a. ejerforhold og
myndighedsgodkendelse.
Det vil
i overensstemmelse med FAQ’en
bl.a. betyde, at i det omfang, der er for-
skellige ejere, vil kravet om max 5 vindmøller kun gælde for den enkelte ejers
vindmøller i samme tilslutningspunkt. Det præciseres i bekendtgørelsens § 8, stk.
4, nr. 7, at tilslutningspunkt skal forstås
i overensstemmelse med FAQ’ens punkt
186.
VMI
henviser til, at der i bekendtgørelsens § 8, stk. 4, nr. 16, stilles krav om, at
ansøgning om tilsagn om pristillæg skal indeholde skriftlig dokumentation for betin-
get aftale om køb af vindmøllen, og det fremgår af stk. 8 i samme bestemmelse, at
aftalen skal være betinget af opnåelse af tilsagn om pristillæg.
VMI
mener, at disse oplysningskrav i ansøgningen bør ændres til at reflektere, at
der er tale om forsøgsmøller, der ikke er genstand for salg mellem en producent og
en udvikler/opstiller forud for realisering af projektet, men for testmøller er produ-
cent og kunde en og samme virksomhed. I disse tilfælde er der ikke tale om købs-
aftaler, hvorfor denne terminologi ikke bør anvendes i ansøgningskriterierne.
Energistyrelsen medgiver, at bekendtgørelsens krav om en betinget købsaftale ikke
reflekterer den beskrevne situation, hvor vindmøllen ikke er genstand for salg mel-
lem en producent og en udvikler/opstiller forud for realisering af projektet. Energi-
styrelsen finder, at tilskyndelseskravet i overensstemmelse med gruppefritagelses-
forordningens artikel 6, hvorefter der bl.a. skal indsendes oplysninger om projektets
start- og slutdato og en beskrivelse af projektet, i dette særlige tilfælde kan anses
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 319: Orientering om afsluttet høring af bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet produceret på forsøgsmøller på land
1917671_0003.png
for at være opfyldt ved at ansøger efter bekendtgørelsens § 8 fx skal indsende en
projektbeskrivelse, start-slut dato og forventede omkostninger. Kravet om indsen-
delse af en betinget købsaftale udgår derfor af bekendtgørelsen.
Danmarks Teknisk Universitet (DTU)
ønsker ”samme tilslutningspunkt”, jf. § 4,
stk. 3, præciseret og finder det betænkeligt, at der maksimalt må tilsluttes 5 møller
fra samme virksomhed.
Energistyrelsen henviser til, at det vil blive præciseret i bekendtgørelsens § 8, stk.
4, nr. 7, at tilslutningspunkt skal forstås i overensstemmelse med FAQ’ens punkt
186.
DTU
undrer sig over, at der stilles krav om bekræftelse på, at en vindmølle ikke
bliver stillet op, hvis der ikke modtages tilsagn om pristillæg.
Energistyrelsen bemærker hertil, at kravet følger af præamblen til gruppefritagel-
sesforordningen, hvorefter det skal sikres, at støtten er nødvendig og fungerer som
tilskyndelse til at videreudvikle aktiviteter eller projekter. På den baggrund stilles
der også et sådant krav i en række andre ordninger, som administreres af Energi-
styrelsen. Energistyrelsen fastholder således kravet.
DTU
henviser til, at når der i § 8, stk. 4, nr. 12 refereres til ”støtte” bør det være
”offentlig finansieret støtte”.
Energistyrelsen har præciseret i bekendtgørelsen, at når der refereres til
”anden
støtte”
menes ”anden
offentlig støtte”.
Energitilsynet (fra 1. juli 2018 Forsyningstilsynet)
har peget på, at tilsynet efter
bestemmelsen i § 13, stk. 3, er gjort til klagemyndighed i forhold til ”afgørelser
nævnt i § 12”.
Tilsynet peger på, at der ikke ses at blive truffet afgørelser efter § 12,
idet bestemmelsen alene omhandler oplysningspligten overfor netvirksomhed,
Energinet eller Energistyrelsen.
Energistyrelsen kan oplyse, at bestemmelsen ved en fejl er kommet med i hørings-
udgaven. Som tilsynet rigtigt påpeger, træffes der ingen afgørelser efter § 12. § 13,
stk. 3-5 udgår som konsekvens heraf.
Side 3/3