Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 309
Offentligt
1916428_0001.png
FOLKETINGET
Energi- forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Stormgade
2-6
1470
København
K
Energi-, Forsynings- og
Klimaudvaiget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +4533328536
www.ft.dk
[email protected]
Udtalelse over redegørelse vedrørende indkaldelse af ansøgninger om
tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter i 8. udbudsrunde
22. juni 2018
Ref. EFK alm. del
bilag 252
Indledning
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har fra energi-, forsynings- og klimami-
nisteren med brev af 14. maj 2018 modtaget en redegørelse
i
henhold til un
dergrundslovens
§
12, stk. 2, for regeringens planer om offentlig indkaldelse
af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter
i
8.
udbudsrunde,
jf.
EFK alm. del bilag 252. I redegørelsen er redegjort for,
hvilke områder eller blokke der agtes udbudt, og de generelle vilkår, hvorun
der tilladelser agtes meddelt. Som bilag til redegørelsen er vedlagt et kortbi
lag, en modeltilladelse for efterforskning og indvinding af kulbrinter, en vejled
ning om sikkerhedsstillelse og forsikringer for selskaber, som har tilladelse til
efterforskning og indvinding i henhold til undergrundslovens bestemmelser, og
en vejledning om teknisk kapacitet vedrørende anvendelse og udnyttelse af
Danmarks undergrund.
Kontakt
Jan Rasmussen
Udvalgssekretær
Dir. tlf.
+45 3337 5520
[email protected]
Møder
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har efter modtagelsen af redegørelsen
behandlet denne i 2 møder.
Teknisk gennemgang
Energi-, forsynings- og klimaministeren og medarbejdere fra ministeriet har
den 6. juni 2018 forestået en teknisk gennemgang af redegørelsen over for
udvalget,
jf.
EFK alm. del bilag 278.
Politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) tilkendegiver, at
man kan tage energi-, forsynings- og klimaministerens redegørelse til efterret
ning.
Socialdemokratiets og SF’s medlemmer af udvalget bemærker, at indvindin
gen af olie- og gas fra Nordsøen bidrager til de offentlige finanser, og det vil 8.
udbudsrunde også gøre. Samtidig er der ingen grund til at tro, at et ensidigt
1/5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 309: Udtalelse over ministerens redegørelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter i 8. udbudsrunde
1916428_0002.png
dansk stop for indvinding af olie og gas vil gavne klimaet. Derfor er S og SF
for 8. udbudsrunde. Brugen af fossile brændstoffer er nemlig bestemt af ikke
udbuddet, men efterspørgslen efter disse, herunder de reduktionsforpligtelser
landene påtager sig i henhold til Parisaftalen, og her ønsker S og SF som be
kendt, at Danmark og EU påtager sig langt større forpligtelser. Hvis Danmark
stopper eller reducerer produktionen af olie og gas, vil andre lande udvide
deres produktion tilsvarende med risiko for større C02-udledning m.v. i forbin
delse med selve indvindingen, ligesom der er en vis risiko for, at dansk natur
gas erstattes af kulafbrænding. Hertil kommer, at statens betydelige indtægter
fra indvindingen af olie- og gas fra Nordsøen vil gøre det lettere at finansiere
den grønne omstilling og dermed nedbringe klimaforureningen.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) kan ikke tiltræde energi-, forsynings- og
klimaministerens redegørelse.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at den accelererende globale
opvarmning gør, at indvinding affossile brændsler skal bremses og ikke udvi
des. På nuværende tidspunkt er kloden på vej mod en opvarmning på op til 4
grader i dette århundrede, og førende forskere har konkluderet, at op til 80
pct. af allerede kendte fossile reserver skal forblive
i
jorden, hvis Paris-
aftalens målsætning om at begrænse de globale temperaturstigninger til 1,5-2
grader skal overholdes.
Enhedslisten er derfor stærkt kritisk overfor, at regeringen og et folketingsfler
tal vil udvide den danske olieproduktion på et tidspunkt, hvor vii langt højere
grad burde fokusere på en afvikling af olieindvindingen. Det er i klar modstrid
med Parisaftalen og underminerer indsatsen for at bremse klimaforandringer
ne. Det er desuden udtryk for en ligegyldighed over for de voldsomme om
væltninger, kloden står overfor, og som allerede er i gang. Folketingsflertallet
sættet kortsigtede økonomiske interesser over miljøet, klimaet og hensynet til
vores efterkommeres fremtid.
Enhedslisten finder, at Danmark klart og entydigt bør gå foran og fralægge sig
mulighederne for at jagte yderligere fossile brændsler. Vi har brug for lande,
som hæver ambitionsniveauet og inspirerer med det gode eksempel. I stedet
er dette endnu et skridt i retning af, at Danmark smider sin historiske rolle som
klimaforegangsland over bord og desværre med rette mister sin mulighed
for at udøve positiv indflydelse i de internationale klimaforhandlinger fremad
rettet. Derfor står Enhedslisten uden for Nordsøaftalen og kan ikke støtte den
8. udbudsrunde.
Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at klimakrisen er den største
trussel mod livet på jorden, som vi kender det. Omstillingen fra fossile
brændsier til vedvarende energi er helt afgørende for, at vi sikrer betingelser-
2/5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 309: Udtalelse over ministerens redegørelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter i 8. udbudsrunde
1916428_0003.png
ne for liv på jorden nu og i fremtiden. Derfor kan Alternativet ikke støtte, at der
gives nye tilladelser til at efterforske fossile brændsler i Nordsøen. At et flertal
i Folketinget vil starte en proces, hvor vi åbner for nye olie- og gas
udbudsrunder, er i vores optik i direkte strid med Parisaftalen og de globale
bestræbelser på at bremse klimakrisen, inden den får fatale konsekvenser.
Det er på tide at indse, at energipolitik også handler om etik. Det, vi som sam
fund gør eller ikke gør i dag, er afgørende for menneskers liv på jorden i
dag og i fremtiden. Spørgsmålet er ikke længere, om vi gør noget for at løse
problemerne, men om vi gør nok. Som et af verdens rigeste, mest veludvikle
de og mest innovative lande har Danmark muligheden for og en etisk forplig
telse til at yde en ekstra indsats. Vi kan vælge at være en del af løsningen i
stedet for at være en del af problemet. Når vi vil give tilladelse til at lede efter
ny olie og gas i Nordsøen, mens vi ved, at langt størstedelen af de allerede
kendte fossile reserver skal blive i undergrunden, handler vi ikke blot mod
bedre vidende men også etisk uforsvarligt.
Verden styrer lige nu mod en global opvarmning langt større end de 1,5 gra
der, vi med Parisaftalen blev enige om at stræbe efter. Hvis vi overhovedet
skal gøre os nogle forhåbninger om at nå at bremse tern peraturstigningen
inden 2 grader, skal langt størstedelen af de allerede kendte fossile reserver
blive
i
undergrunden. Det er derfor et direkte brud på Parisaftalens mål at give
tilladelse til at lede efter ny olie og gas. Det er fuldstændigt at ignorere klima-
videnskaben. Det er at handle mod bedre vidende.
Det kommende årti er menneskehedens sidste chance for at de skabe tiltag,
der skal gøre os i stand til at undgå et reelt klimasammenbrud. Der er brug
for, at vi hurtigst muligt lægger den sorte energi
i
graven, tager ansvar for at
bremse klimaforandringerne og sætter den nødvendige fart under omstillingen
til vedvarende energi. Parisaftalens klimamål skal og kan nås. Det er kun mu
ligt, hvis vi overalt i verden for alvor går i gang med at oversætte målene til
nationale politiske planer og irincipper. Den største trussel mod Parisaftalen
er uoverensstemmelsen mellem videnskabens anbefalinger til, hvordan vi når
at bremse klimakrisen, og de enkelte lande og regioners utilstrækkelige ku
maplaner. Ifølge FN leverer de handlingsplaner, vi har lige nu, kun en tredje
del af de nødvendige red uktioner, hvis vi skal holde den globale opvarmning
et godt stykke under 2 grader. Det haster altså med handling: Parisaftalen
skal omsættes til politik, og en tilladelse til at lede efter nye fossile brændsler
er uforenelig med muligheden for at bremse klimakrisen. Vi skal planlægge
afviklingen af den foss1e produktion hurtigst muligt, mens jagten på nye fossi
le brændsler skal stoppes i dag og ikke forlænges gang på gang med skatte
rabatter til olieselskaber og nye udbudsrunder i Nordsøen.
3/5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 309: Udtalelse over ministerens redegørelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter i 8. udbudsrunde
1916428_0004.png
I stedet for nye olie- og gasudbudsrunder vil Alternativet vil have en ny under
grundslov, der som minimum understøtter målsætningerne i klimaloven, der
siger, at Danmark i 2050 skal være et lavemissionssamfund, som alle partier
i
Folketinget er enige om. Alternativet mener tiden for et forbud mod nye efter
forsknings- og indvindingstilladelser til fossil energi er nu. Alternativet vil fjerne
muligheden for at forlænge eksisterende licenser i Nordsøen og i stedet lave
afviklingsplaner for alle eksisterende kulbrinteindvindingsanlæg over en 10-
årig periode. Da udbudsrunderne typisk rækker 30 år ud
i
fremtiden, modar
bejder de intentionerne og de tidsmæssige rammer i Parisaftalen. Hvis det
nuværende tempo for fossil indvind ing i Nordsøen fortsætter og vi ikke finder
nye ressourcer, vil vi kunne fortsætte med at hive olie og gas op de næste 18
år, hvorefter reserverne vil være tømte. Derfor skal Folketinget beslutte, at
Danmark ikke skal lede efter ny olie og gas, men i stedet gå i gang med den
planlagte afvikling af produktionen.
Behovet for at planlægge den fossile afvikling og dermed begrænse udbuddet
af olie, kul og gas overses i den politiske debat globalt og i Danmark. Der er
brug for gang på gang at sætte fokus på, at vi skal i gang med at planlægge
afviklingen af sort energi, og ikke gang på gang at forlænge den fossile ind u
stris levetid ved at give nye tilladelser til at eftersøge olie og gas i Nordsøen.
Alternativet mener, at klimalederskab kræver hurtig og ambitiøs handling, og
at Danmark skal tiltræde Lofoten-deklarationen, som er en deklaration om
planlagt fossil afvikling, der arbejdet for at begrænse udbuddet af fossile
brændsler. Alternativet har som det første politiske parti
i
verden tiltrådt Lo
foten-deklarationen. At gå
i
gang med at planlægge den fossile afvikling er en
opgave, der hviler særligt på lande, regioner og virksomheder, som har de
bedste forudsætninger for at foretage en ambitiøs omstilling væk fra fossil
energi. Rige lande har en etisk forpligtelse og et historisk ansvar for at udvise
lederskab i kampen mod klimakrisen, som vil ramme de i forvejen fattige og
mest udsatte, og ved at tilslutte sig deklarationen lægger man pres på rege
ringer og virksomheder, som skal se fossil afvikling som en mulighed fremfor
en byrde.
I stedet for at forlænge olie- og gasjagten i Nordsøen opfordrer Alternativet
regeringen til inden klimakonferencen C0P24 at sætte sig i spidsen for, at alle
verdens lande laver planer for udfasning af kul-, olie- og gasproduktion, og at
disse bliver en del af implementeringen af Parisaftalen. På den måde vil vi
inden 2020 sikre, at fossile afviklingsplaner er en del af de internationale kli
maforhandlinger og alle landes klimaplaner.
En række andre lande er allerede i gang med at begrænse udbuddet af fossile
brændsler, og det er ubegribeligt, at Danmark ikke er en del af denne kamp.
4/5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 309: Udtalelse over ministerens redegørelse om indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter i 8. udbudsrunde
1916428_0005.png
Verden og Danmark har brug for ledere, der presser på, for at afviklingen af
produktion af fossile brændsler bliver en central del af energiaftaler, klimapla
net og internationale klimaforhandlinger. Vi bør tage hånd om den primære
kilde til den galoperende klimakrise: Produktionen af olie, kul og gas. Allerede
i energiaftalen for 2012-2020 burde man have indført forbud mod nye fossile
efterforskninger i Nordsøen. VLAK-regeringen har med beslutningen om at
stoppe efterforskning til lands
i
Danmark taget første skridt og symbolsk mar
keret en vilje til at udfase efterforskning og indvinding affossil energi. Næste
skridt bør være et stop i Nordsøen.
Spørgsmålet om, hvordan vi investerer vores penge både de offentlige og
private er afgørende. Hvis vi skal bremse klimakrisen, inden det er for sent,
skal vi investere i det. Vi skal investere i den fremtid, vi ønsket os og er enige
om at arbejde for, og ikke i den, vi prøver at undgå. Vi skal investere grønt og
ikke sort.
Værd ien af de danske fossile reserver i nuværende priser blev næsten halve
ret mellem 2012 og 2016.
Alternativet opfordret regeringen til at overveje, om det kan betale sig også
på økonomiske parametre at investere en masse penge, hvis vi er i en si
tuation, hvor vi på verdensplan skal udfase brugen af fossile brændsier relativt
hurtigt. Danmark har tradition for at være et foregangsland, når det gælder
investeringer i klimaløsninger. Det skal vi ikke gå væk fra nu, hvor så mange
rundt omkring i verden bevæger sig væk fra at investere i”stranded assets”.
At placere sine penge i fossile brændsler er udover at være politisk og etisk
uforsvarligt også en rigtig dårlig økonomisk forretning.
Fortrolighed
Udvalgets medlemmer er efter
§
12, stk. 2,
i
undergrundsloven forpligtet til at
bevare tavshed om, hvad de erfaret i udvalget med hensyn til de vilkår, hvor
under tilladelser agtes meddelt, indtil det tidspunkt, hvor der foretages offentlig
indkaldelse af ansøgninger.
Udvalget vil på den baggrund anmode energi-, fotsynings- og klimaministeren
om at modtage underretning, når der foretages offentlig indkaldelse af ansøg
ninger.
Med venlig hilsen
Tliomas Danielsen,
formand
5/5