Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 300
Offentligt
1913308_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Kontor
Dato xx.
juni 2018
Kontor i styrelse
Center for TELE
J nr.
2017-2324
/ SSHM
Høring over forslag til lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (teleloven)
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet sender hermed vedlagte lovforslag om ændring af
lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (teleloven) i høring.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet skal venligst anmode om at modtage eventuelle
høringssvar senest [onsdag den 8. august 2018].
Høringssvaret bedes sendt til [email protected] med kopi til [email protected] samt angivelse af
journalnummer 2017-2324.
Baggrund og indhold
Baggrunden for lovforslaget er teleforliget, som blev indgået mellem alle folketingets partier
den 17. maj 2018, samt den foreløbige politiske aftale om direktivet om en europæisk ko-
deks for elektronisk kommunikation (kodeksforslaget), der blev indgået mellem Rådet,
Kommissionen og Europa-Parlamentet den 6. juni 2018.
Lovforslaget indebærer følgende hovedelementer:
a)
b)
c)
d)
Maksimalpriser for udlandstelefoni inden for EU
Bredbåndsgarantiordningen ophæves.
Tildeling af nummerressourcer til Machine-to-Machine (M2M) kommunikation.
Kommuners tilskud til udrulning af digital infrastruktur.
Ad a. Maksimalpriser for udlandstelefoni inden for EU
Med lovforslaget foreslås det at skabe en hjemmel, som har til formål at sikre, at energi-,
forsynings- og klimaministeren kan gennemføre implementering af regler om maksimalpriser
for udlandstelefoni inden for EU inden den forventede implementeringsfrist for denne del af
kodeksforslaget. Direktivet forventes vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet inden ud-
gangen af 2018, og der forventes en implementeringsfrist for denne del af direktivet den 15.
maj 2019. Under hensyntagen til den relativt korte implementeringsfrist vurderes det nød-
vendigt at etablere en hjemmel til implementering af regler om denne del af direktivet, allere-
de før direktivet er endeligt. Når direktivet er vedtaget, vil de endelige regler blive udmøntet i
en bekendtgørelse, og der vil blive gennemført konsekvensvurderinger af reglerne i forbin-
delse med bekendtgørelsesarbejdet.
Ad b. Bredbåndsgarantiordningen ophæves
Reglerne om etablering af nøddrift i tilfælde af konkurs eller rekonstruktion (Bredbåndsga-
rantiordningen) foreslås ophævet. Ordningen blev etableret i 2013, men har aldrig været
anvendt. Bredbåndsdækningen er siden 2013 løbende blevet forbedret. Det indebærer, at
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 300: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (Kommuners tilskud til udrulning af elektroniske kommunikationsnet, tildeling af nummerressourcer til Machine-to-Machine (M2M) kommunikation, ophævelse af regler om Bredbåndsgarantiordningen og maksimalpriser for udlandstelefoni inden for EU)
1913308_0002.png
100 pct. af befolkningen i dag kan få en bredbåndstjeneste på 2 Mbit/s via mobilt bredbånd,
og 99 pct. af befolkningen kan få en bredbåndstjeneste på 2 Mbit/s via fastnet. Der er i dag
således flere alternative løsninger for slutbrugerne, hvis deres bredbåndsudbyder går kon-
kurs eller tages under rekonstruktion. Bredbåndsgarantiordningen er derfor ikke længere
nødvendig. Ophævelse af reglerne om Bredbåndsgarantiordningen skal sikre, at telebran-
chen ikke belastes af den potentielle økonomiske risiko, som ordningen indebærer.
Ad c. Tildeling af nummerressourcer til Machine-to-Machine (M2M) kommunikation
Lovforslaget indebærer, at offentlige myndigheder og virksomheder, der anvender M2M-
kommunikation, kan få tildelt nærmere afgrænsede nummerressourcer af Energistyrelsen til
brug for M2M-kommunikation.
Formålet med ændringen er at gøre det enklere og billigere for offentlige myndigheder og
virksomheder, der anvender M2M-kommunikation, at skifte teleudbyder, da disse offentlige
myndigheder og virksomheder med de pågældende nummerressourcer kan lade sine egne
SIM-kort producere. Når offentlige myndigheder og virksomheder ønsker at skifte teleudby-
der, vil der med forslaget ikke skulle udskiftes SIM-kort i samtlige enheder, som tilfældet er i
dag. Dette skal fremme konkurrencen på området.
Ad d. Kommuners tilskud til udrulning af digital infrastruktur
Med lovforslaget skabes en hjemmel, som har til formål at sikre, at der udformes klare ram-
mer for kommunernes tilskud til udrulning af digital infrastruktur ved at benytte en eller flere
tilskudsmodeller, som Energistyrelsen søger EU-godkendelse af. Dette vil give teleudbyder-
ne sikkerhed om rammerne for den kommunale indsats og imødegå fortrængning af private
investeringer. Det giver også kommunerne tryghed for, at initiativer om udrulning af digital
infrastruktur overholder statsstøttereglerne.
Lovforslaget er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte høringsliste.
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til: Susanne Møller.
[email protected],
tlf.3392
7558., eller Rikke Rosenmejer,
[email protected],
tlf. 33 92 75 74.
Lovforslaget planlægges fremsat Okt. I (åbningsugen). Hovedelementerne b), c) og d) for-
ventes at træde i kraft den 1. januar 2019, mens energi-, forsynings- og klimaministeren
forventes at fastsætte tidspunktet for ikrafttræden for hovedelement a) (kommuners tilskud til
udrulning af digital infrastruktur). Baggrunden for processen vedrørende a) er, at Energisty-
relsen skal udarbejde og forhandle tilskudsmodeller med Europa-Kommissionen, som heref-
ter skal danne rammerne for kommunalt tilskud til udrulning af digital infrastruktur. De nær-
mere regler udmøntes i en bekendtgørelse.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse af hø-
ringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders navn og e-
mailadresse. Det bemærkes, at høringsvar vil blive oversendt til Folketingets Energi-, Forsy-
nings- og Klimaudvalg.
Med venlig hilsen
Susanne Møller
Fuldmægtig, Center for Tele
[email protected]
+45 3392 7558
Side 2/2