Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Kontor
EU-kontoret
Dato
11. juni 2018
J nr.
-
/ KSAN/ BOSKO/ ETA
Forslag om fastsættelse af præstationsnormer for nye tunge køretø-
jers CO2-emissioner
KOM(2018) 284
Notat oversendes endvidere til Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 17. maj 2018 fremsat forslag om fastsættelse af
præstationsnormer for CO
2
-udledning for nye tunge køretøjer som led i den 3. vej-
pakke. Forslaget indeholder krav om et overordnet CO
2
-reduktionsmål i EU på 15
pct. i 2025 og et vejledende reduktionsmål på mindst 30 pct. i 2030 i forhold til
2019. Reduktionsmålene omfatter i udgangspunktet fire grupper af tunge køretøjer,
der vurderes at udlede 65-70 pct. af den samlede CO
2
fra tunge køretøjer i EU. Der
lægges op til en revision i 2022, hvor man bl.a. vil se på fastsættelsen af redukti-
onsmålet i 2030 og på en udvidelse af forordningen til andre typer af tunge køretø-
jer. Endvidere foreslår Kommissionen bl.a. en incitamentsstruktur
i form af ’super-
kreditter’
til at øge andelen af nul- og lavemissionskøretøjer, en opsparings- og
lånemekanisme for CO
2
-kreditter samt anvendelse af bødestraf i fald de tilladte
reduktionsmål overskrides.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. De statsfinansielle konse-
kvenser forventes at være negative og vil blive analyseret nærmere. Forslaget for-
ventes at begrænse transportsektorens udledninger og kan derved bidrage til at
reducere omkostninger til opfyldelse af Danmarks reduktionsmål for ikke-
kvotebelagte sektorer i 2030. Forslaget ventes at forøge anskaffelsesprisen på
tunge køretøjer. Omvendt forventes det, at erhvervet vil opnå besparelser for øget
brændstofeffektivitet.
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget. Regeringen finder, at EU-
initiativer til reduktion af drivhusgasudledninger er særligt relevante på transportom-
rådet og har opfordret Kommissionen til at accelerere overgangen til lavemissions-
mobilitet. Regeringen vil arbejde for at fremme udviklingen og udbredelsen af mere
klima- og miljøvenlige køretøjer og drivmidler i EU, samt for at der etableres de
rette rammer for markedsbaseret udbredelse af nul- og lavemissionskøretøjer.
Side 1/10