Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 268
Offentligt
1902686_0001.png
Høringsnotat (Ikke-ministeriel)
Kontor/afdeling
Center for
Energiadministration
Dato
17. maj 2018
J nr.
2018-7943
Høringsnotat vedrørende bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om
energimærkning af bygninger
Energistyrelsen sendte den 11. april 2018 udkast til bekendtgørelse om ændring af
bekendtgørelse om energimærkning af bygninger i høring hos de i bilag 1 nævnte
høringsparter. Udkast til bekendtgørelse har også været offentliggjort på
Høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 9. maj 2018.
Der er modtaget i alt 5 høringssvar.
Følgende høringsparter har meddelt, at de ikke har bemærkninger:
Dansk Byggeri og Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.
Energistyrelsen har herudover modtaget høringssvar med bemærkninger fra:
Boligeftersyn, Danske Bygningskonsulenter og Brancheforeningen for
Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (BfBE).
I det følgende refereres og kommenteres hovedindholdet i de modtagne
høringssvar opdelt efter relevante emner. Energistyrelsens kommentarer til de
enkelte emner følger efter i kursiv.
1. Konsekvenser af ændringen i § 34, stk. 3
Boligeftersyn spørger til, om konsekvensen ved den foreslåede ændring er, at
Energistyrelsen kan gennemføre § 34, stk. 3 uden at vente på at der kommer en
klage over firmaets afgørelse, eller om der kommer en afgørelse fra firmaet, altså
senest efter de 4 fire uger?
Kommentar:
Energistyrelsen kan oplyse, at der ikke foretages ændringer af betydning for
behandlingen af klagesager, men at sanktionsbestemmelsen nu kan anvendes i
andre sager end klagesager, såsom sager udtaget til kvalitetskontrol.
/JPA
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 268: Høringsnotat vedr. udkast til ændring af bekendtgørelse om energimærkning af bygninger
1902686_0002.png
2. Skærpede sanktionsmuligheder
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (BfBE) er
tilfredse med skærpelsen af sanktionsmulighederne over for
energimærkningsfirmaer i forbindelse med fejl eller mangler i energimærkningen,
men savner klare retningslinjer for, hvilke afvigelser ved teknisk revision, der
udløser denne sanktionsmulighed.
Kommentar:
Energistyrelsen kan oplyse, at den skærpede sanktionsmulighed er en beføjelse til
at iværksætte et grundigt eftersyn af kvaliteten i arbejdet med energimærkninger
hos de certificerede energimærkningsfirmaer. Anvendelsen af bestemmelsen vil
bero på en konkret og individuel vurdering. En forudsætning for anvendelsen af
bestemmelsen er, at der er begået alvorlige eller gentagne fejl i forbindelse med
udarbejdelsen af energimærker, hvor omstændighederne er så alvorlige, at det
kræver en særlig opfølgning hos det certificerede energimærkningsfirma.
3. Ekstraordinær efterprøvning af kvalitetsledelsessystemet
Danske Bygningskonsulenter anfører, at de har et ønske om at højne kvaliteten af
energimærker, hvorfor det som udgangspunkt er positivt, at Energistyrelsen sætter
fokus på dette og vil indføre sanktioner. De finder dog, at der er tungtvejende
argumenter for ikke at indføre ekstraordinær efterprøvning af energimærknings-
firmaets certificerede kvalitetsledelsessytem.
Danske Bygningskonsulenters opfattelse er, at den nye ISO-standard
(ISO9001:2015) flytter fokus fra kvalitetsledelse i produktionen til virksomhedens
overordnede strategi og formål, at de to certificeringsorganer, Byggeriets
Kvalitetskontrol og Bureau Veritas’
spidskompetencer ikke ligger i udarbejdelse af
energimærker, samt at der er en stor interessekonflikt mellem
certificeringsorganerne og energimærkningsfirmaerne, idet firmaerne er kunder hos
certificeringsorganerne.
Kommentar:
Energimærkningsordningen har gennem flere år oplevet alt for mange fejl i de
kontrollerede mærker. Denne udvikling giver ikke anledning til at lempe kravene til
kvalitetssikring gennem certificering. En øget kvalitetssikring af det udførte arbejde,
hvor kravene til kvalitetssikringen er i fokus, vurderes fortsat bedst varetaget ved en
certificeringsordning. I forbindelse med offentliggørelsen af Energistyrelsens
kvalitetskontrol af energimærkninger fra 2016 meddelte Energistyrelsen, at kravene
til energimærkningsfirmaerne vil blive skærpet yderligere.
Certificering af energimærkningsfirmaers kvalitetsledelsessystem efter ISO 9001
blev indført for at sikre øget fokus på kvaliteten i udarbejdelsen af energimærker.
De certificerede organer er ifølge regler på energimærkningsområdet forpligtet til at
have en medarbejder i auditteamet med kompetencer som energikonsulent samt et
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 268: Høringsnotat vedr. udkast til ændring af bekendtgørelse om energimærkning af bygninger
1902686_0003.png
grundigt kendskab til energimærkningsordningen. Den ekstraordinære
efterprøvning tager udgangspunkt i de særlige omstændigheder, som
Energistyrelsen har lagt til grund i sine afgørelser. Hermed sikres det, at der ved
det ekstraordinære besøg, er fokus på netop en korrektion af de forhold, som er
fundet mangelfulde.
4. Forslag til nye initiativer
Danske Bygningskonsulenter anbefaler, at Energistyrelsen gennemfører følgende
alternative initiativer/sanktioner. De foreslår en sanktion, der påfører
energimærkningsfirmaet at betale for Energistyrelsens sagsomkostninger i
nærmere angivne tilfælde, De foreslår også ved gentagne fejl og mangler at
pålægge energimærkningsfirmaet at indgå i et forløb (mentorordning) med en
erfaren mentorvirksomhed.. De ønsker også en bedre uddannelse.
Danske Bygningskonsulenter påpeger, at en ekstraordinær efterprøvning af
kvalitetsledelsessystemet vil medføre en ekstra betaling til de certificerende
organer. De ser hellere, at ekstraomkostninger tilfalder Energistyrelsen, så
Energistyrelsen kan opgradere kursusforløb og foretage andre initiativer for at
højne kvaliteten af energimærker.
Energistyrelsen noterer sig forslagene fremsat af Danske Bygningskonsulenter,
men vurderer ikke, at forslagene giver anledning til ændringer i høringsudkastet til
bekendtgørelsen i denne omgang.
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 268: Høringsnotat vedr. udkast til ændring af bekendtgørelse om energimærkning af bygninger
1902686_0004.png
Bilag 1
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Act2learn
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Akademisk Arkitektforening
Ankenævnet på Energiområdet
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Arbejdsgiverne (industri - håndværk)
BAT-kartellet
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (BfBE)
Boligselskabernes Landsforening
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Bureau Veritas
Byggeriets Kvalitetskontrol
Byggeskadefonden
Cerfidan ApS
DANAK (Den Danske Akkrediteringsfond)
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Dansk Byggeri
Dansk Center for Lys
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Facilities Management (DFM)
Dansk Fjernvarme
Dansk Gas Forening
Dansk Gasteknisk Center (DGC)
Dansk Standard
Dansk Ventilation
Danske Advokater
Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK
Danske Bygningskonsulenter
Danske Regioner
Danske Tegl
Danske Udlejere
DANVAK
De frie Energiselskaber
Debra
Energibranchen
Dania Erhvervsakademi
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 268: Høringsnotat vedr. udkast til ændring af bekendtgørelse om energimærkning af bygninger
1902686_0005.png
Det Økologiske Råd
DI
DNV
EK-Pro
Energi- og olieforum.dk
Energiforum Danmark
Energitjenesten
Energy Systems
Erhvervsakademiet Lillebælt
FinansDanmark
Foreningen Danske Kraftvarmeværker
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA)
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)
Foreningen for Slutbrugere af Energi
Frie Elforbrugere
Greenpeace
GreenTech Advisor
GTS (Godkendt Teknologisk service)
Håndværksrådet
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA)
Intelligent Energi
Københavns Erhvervsakademi
Konstruktørforeningen
Kommunernes Landsforening (KL)
Københavns Universitet
LCA Center
Landsbyggefonden
Landsforeningen af Solcelleejere
Molio
NOAH
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi
Parcelhusejernes Landsforening
Q-kontrol
Ren Energioplysning (REO)
Statens ByggeforskningsInstitut
Tekniq Kvalitet ApS
Teknologisk Institut
Varmepumpefabrikantforeningen
Vedvarende Energi
VELTEK
VVS- og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening
WWF Verdensnaturfonden
Side 5/5