Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 256
Offentligt
1896146_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. maj 2018
J nr.
2018 - 1546
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har på det lukkede samråd den 16. maj
2018 stillet mig et spørgsmål om, hvad et fælles VE-mål i EU på 35 procent vil be-
tyde for Danmark, hvis der tages udgangspunkt i den metode, som er anvendt til at
beregne Danmarks byrdefordelte VE-mål for 2020, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Joel (S).
Svar
I Kommissionens medfølgende konsekvensvurdering af forslaget til revision af di-
rektiv for fremme af vedvarende energi (VE-direktivet) henvises der til, hvad et fæl-
les VE-mål på 27 procent vil kunne betyde for medlemsstaterne ved brug af forskel-
lige metoder, såfremt det fælles VE-mål var nationalt byrdefordelt. Metoderne base-
rer sig på hhv. en fremskrivning af den nuværende byrdefordelingsmetode og en
1
metode, der baseres på omkostningseffektivitet .
Ved en simpel lineær fremskrivning af den nuværende byrdefordelingsmetode vil
det danske VE-bidrag ved et EU-mål på 35 procent i 2030 udgøre omkring 49 pro-
cent.
Ved en simpel lineær fremskrivning af en metode, som alene baseres på omkost-
ningseffektivitet, vil et EU-mål på 35 procent i 2030 betyde, at Danmark skal levere
et VE-bidrag på omkring 57 procent.
EU-mål
Dansk VE-bidrag ved nuværen-
38
de byrdefordelingsmetode
Dansk VE-bidrag ved brug af
metode, som alene fokuserer på
kost-effektive VE-andele
44
57
49
27 procent
35 procent
Kommissionens forslag til et revideret VE-direktiv indeholder
i modsætning til det
nugældende direktiv
ikke et forslag til en national byrdefordeling af det fælles VE-
mål. VE-målet skal i stedet nås ved, at medlemsstaterne som udgangspunkt selv
fastsætter deres respektive bidrag til det fælles VE-mål.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
1
SWD (2016) 418 final
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 256: Opfølgning på lukket samråd den 16/5-18 om fælles VE-mål i EU
1896146_0002.png
Med henblik på at skabe transparens og forudsigelighed om landenes forventede
VE-bidrag til det fælles mål har Rådet i sin generelle indstilling fra december 2017
til forslaget om et forvaltningssystem for Energiunionen
med støtte fra Kommissi-
onen
besluttet, at medlemsstaternes VE-bidrag skal vurderes ud fra en metode
baseret på en fem objektive kriterier: 1) Jævn fordeling af VE på tværs af Europa,
2) økonomisk potentiale, herunder BNP/capita og omkostningseffektiv VE-
opstilling, 3) geografiske, miljømæssige og naturbevaringsmæssige begrænsnin-
ger, 4) niveauet for interkonnektivitet og 5) medlemsstaternes tidligere indsats.
Den nye metode adskiller sig væsentligt både fra den nuværende byrdefordelings-
metode og fra en metode baseret kun på omkostningseffektivitet, idet der indgår en
række kvalitative parametre, der vil skulle operationaliseres med henblik på konkre-
te beregninger af medlemslandenes rimelige VE-bidrag.
Europa-Parlamentet har i sin betænkning om spørgsmålet lagt op til, at medlems-
landenes VE-bidrag skal vurderes på grundlag af en formel, der i høj grad dækker
de samme indholdsmæssige elementer som Rådets forslag til objektive kriterier.
Den konkrete metode til at vurderes landenes rimelige VE-bidrag er på den bag-
grund ved at blive forhandlet i regi af trilogforhandlingerne mellem Rådet, Europa-
Parlamentet og Kommissionen om forslaget om et forvaltningssystem for Energi-
unionen. Da forhandlingerne om metoden stadig pågår, kan det endnu ikke med
sikkerhed fastslås, hvad det forventede danske VE-bidrag vil være ved et VE-mål i
EU på 35 procent i 2030.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2