Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 252
Offentligt
1893598_0001.png
Kontor/afdeling
Center for Energiressourcer
VEJLEDNING OM TEKNISK KAPACITET VEDRØRENDE
ANVENDELSE OG UDNYTTELSE AF DANMARKS
UNDERGRUND
Dato
14. maj 2018
J nr.
2018-5834
/sbo
Indholdsfortegnelse
1
2
3
4
5
6
7
Indledning .................................................................................... 2
Regelgrundlag .............................................................................. 3
Hvornår vurderes teknisk kapacitet .............................................. 5
Konsekvenser ved manglende tekniske kapacitet ........................ 6
Kriterier for teknisk kapacitet for rettighedshaver ......................... 7
Dokumentation til vurdering af teknisk kapacitet .......................... 8
Bemærkninger til teknisk kapacitet............................................... 9
7.1. Forundersøgelser ............................................................................................ 9
7.2. Efterforskning og indvinding af kulbrinter ........................................................ 9
7.3. Efterforskning og indvinding af geotermisk energi ........................................ 10
7.4. Efterforskning og indvinding af råstoffer (eksklusive kulbrinter) ................... 10
7.5. Etablering og drift af rørledningsanlæg ......................................................... 10
7.6. Efterforskning og anvendelse af undergrunden til lagring eller andre formål11
7.7. Videnskabelige undersøgelser...................................................................... 11
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/12
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893598_0002.png
1 Indledning
Denne vejledning indeholder en nærmere beskrivelse af regler og forhold i relation
til vurdering af teknisk kapacitet hos ansøgere om tilladelser eller godkendelser
efter Lov om anvendelse af Danmarks undergrund (undergrundsloven) og uddyber,
hvordan reglerne kan opfyldes. Formålet med vejledningen er at give et overblik
over de oplysninger, som Energistyrelsen kan bede om, så styrelsen kan vurdere
en ansøger eller en rettighedshavers tekniske kapacitet. Energistyrelsens afgørelse
vil altid blive truffet på baggrund af en konkret vurdering. Dokumentet er vejledende
og kan ikke ramme alle enkeltilfælde. Vejledningen retter sig mod såvel ansøgere
om nye tilladelser som eksisterende rettighedshavere.
Side 2/12
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893598_0003.png
2 Regelgrundlag
Vejledningen knytter sig til Lov om anvendelse af Danmark undergrund
(undergrundsloven) jf. Lovbekendtgørelse nr. 960 af 13. september 2011, som
ændret ved Lov nr. 535 af 29. april 2015 og Lov nr. 427 af 18. maj 2016. Med
lovændring af nr. 535 af 29. april 2015, der gennemførte dele af
offshoresikkerhedsdirektivet, blev der tillige indført lovkrav til bl.a. teknisk og
finansiel kapacitet for tilladelser meddelt i medfør af §§ 3, 5, 17, 23 eller 24 i
undergrundsloven. Det vil sige tilladelser til at udføre forundersøgelser (§ 3),
eneretstilladelser til efterforskning og indvinding (§ 5), tilladelser til etablering og
drift af rørledninger (§ 17), tilladelser til lagring i undergrunden (§ 23) og tilladelser
til at foretage videnskabelige undersøgelser (§ 24). Offshoresikkerhedsdirektivet
foreskriver i artikel 4, at rettighedshaver til tilladelser til efterforskning og indvinding
af kulbrinter i forbindelse med udstedelse eller overførsel af tilladelser skal have
vurderet deres tekniske og finansielle kapacitet i forhold til hver fase i offshore olie-
og gasaktiviteter.
Offshoresikkerhedsdirektivet har som formål at forebygge større ulykker i
forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter og begrænse konsekvenserne for
personer og havmiljø, hvis der sker en ulykke. Lovkravet om teknisk og finansiel
kapacitet hos indehavere af tilladelser meddelt i medfør af undergrundslovens §§ 3,
5, 17, 23 og 24 blev indført for indehavere af alle tilladelser, også tilladelser på
landjorden og tilladelser med andre aktiviteter end efterforskning og indvinding af
kulbrinter eller geotermisk energi. Baggrunden for dette er, at eventuelle
skadevirkninger fra aktiviteter på land, f.eks. boringer og lagring i undergrunden, vil
kunne være lige som omfattende og alvorlige som skadevirkninger fra aktiviteter på
havområdet. Det er også vigtigt at sikre, at rettighedshaver har kapacitet til at
afvikle anlæg både på land og på havområdet.
Lovkravet om teknisk og finansiel kapacitet hos rettighedshaver til tilladelser
meddelt i medfør af undergrundslovens §§ 3, 5, 17, 23 og 24 har desuden som
formål at sikre, at virksomheden udføres således, at samfundet har mest muligt
gavn af denne og på en ressourcemæssigt forsvarlig måde, jf. undergrundslovens
§24a stk. 1 og 2.
Offshoresikkerhedsdirektivet er indarbejdet i undergrundslovens §§ 24 a
d. Med
lovændringen blev det sikret at rettighedshaver til en tilladelse på en række
tidspunkter i tilladelsens levetid skal kunne dokumentere at være i besiddelse af
den fornødne tekniske og finansielle kapacitet. Dette inkluderer dokumentation ved
overgang til en ny arbejdsforpligtigelse, inden godkendelse af en efterforsknings-
eller vurderingsboring, jf. § 28, eller en plan for indvindingsvirksomhed, jf.§§ 10 og
17, og inden iværksættelse af en plan for afvikling af anlæg til indvinding og
transport, jf. § 32a.
Side 3/12
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893598_0004.png
Energistyrelsen kan til enhver tid anmode rettighedshaver i en tilladelse om at
dokumentere, at de er i besiddelse af den fornødne tekniske og finansielle
kapacitet, jf. §24c. Et sådant behov kan eksempelvis opstå, fordi der er sket eller
forventes at ske ændringer i organisatoriske, personalemæssige eller finansielle
forhold for en eller flere deltagere i en tilladelse. Forhold i forbindelse med udførte
eller planlagte aktiviteter vil også kunne give anledning til, at der er behov for
supplerende dokumentation. Det er rettighedshavers ansvar at forsyne
myndighederne med den relevante dokumentation, jf. § 24b.
Side 4/12
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893598_0005.png
3 Hvornår vurderes teknisk kapacitet
Kravene til den tekniske kapacitet indenfor geologi, geofysik, geokemi,
boringsteknologi, reservoirforvaltning, indvindingsteknologi, installationer, rør,
transport, miljø, sikkerhed, sundhed osv. afhænger af forpligtigelserne i den
konkrete tilladelse og vil være af forskellig karakter afhængig af faserne af en
tilladelse. Vurderingen af den tekniske kapacitet vil altid skulle ses i forhold til de
konkrete aktiviteter, som skal udføres i tilladelsen.
Den tekniske kapacitet vurderes af Energistyrelsen:
i.
ii.
iii.
iv.
v.
vi.
Ved tildeling af en tilladelse efter §§ 3, 5, 17, 23 eller 24.
Forud for overgang til en ny fase i et faseopdelt arbejdsprogram for
arbejdsforpligtigelser jf. § 24 b.
Inden godkendelse af en efterforsknings- eller vurderingsboring jf. § 28.
Inden godkendelse og ved væsentlige ændringer af en plan for
indvindingsvirksomhed jf. §§ 10 og 17.
Inden iværksættelse af en plan for afvikling af anlæg til indvinding og
transport jf. § 32 a.
Løbende vurdering af rettighedshaveren om denne er i besiddelse af den
fornødne tekniske kapacitet til at kunne udføre de aktiviteter, der er
omfattet af tilladelsen jf. § 24 c.
Ved udpegning af en operatør jf. § 24 d.
Ved overdragelse af en tilladelse jf. § 29, stk. 2.
vii.
viii.
Side 5/12
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893598_0006.png
4 Konsekvenser ved manglende tekniske kapacitet
Konsekvensen af manglende tilstrækkelig teknisk kapacitet vil umiddelbart være, at
aktiviteten i den efterfølgende fase af arbejdsprogrammet for arbejdsforpligtelserne
ikke kan indledes, jf. bestemmelserne i § 24 b, stk. 2. Rettighedsshaver kan i et
sådant tilfælde og efter ansøgning få fastsat en frist på op til 3 måneder til at
afhjælpe forholdet. Denne frist kan under særlige omstændigheder og efter
ansøgning yderligere forlænges kortvarigt
i størrelsesordenen et mindre antal
måneder.
Dog kan Energistyrelsen give tilladelse til, at visse aktiviteter udføres jf. § 24 b, stk.
3, hvor styrelsen finder, at rettighedshaver har den fornødne tekniske kapacitet.
Hvis kravene til teknisk kapacitet ikke opfyldes, og tilladelsen i sidste ende
tilbagekaldes, jf. undergrundslovens § 30, er det fastsat i tilladelsen, i hvilket
omfang rettighedshavers forpligtelser består efter tilbagekaldelse. Se hertil
undergrundslovens § 32.
Kravet om fornøden teknisk kapacitet påhviler rettighedshaver som sådan, uanset
hvilke eller hvor mange deltagere der er i tilladelsen.
Side 6/12
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893598_0007.png
5 Kriterier for teknisk kapacitet for rettighedshaver,
operatør og deltager (ikke-operatør)
Den tekniske kapacitet hos rettighedshaver skal være tilstrækkelig til, at kunne
gennemføre aktiviteter og operationer i forhold til det konkrete arbejdsprogram i
den konkrete tilladelse. Den tekniske kapacitet skal være tilstrækkelig til, at
virksomheden kan drives på en ressourcemæssigt forsvarlig måde, og til at
uforudsete hændelser kan håndteres på sikker og betryggende vis. Dette medfører
bl.a., at rettighedshaver skal kunne forebygge og nedsætte risikoen for hændelser,
der kan give anledning til økonomisk tab (nedsat eller tabt produktion), eller give
skader på anlæg med miljømæssige konsekvenser.
De fleste tilladelser efter undergrundsloven har en operatør,
rettighedshavers vegne udfører aktiviteterne i henhold til tilladelsen.
som
Som operatør må det dokumenteres, at der er tilstrækkelig teknisk kapacitet til at
kunne gennemføre aktiviteter og operationer i forhold til det konkrete
arbejdsprogram i den konkrete tilladelse. Den tekniske kapacitet skal være
tilstrækkelig til, at virksomheden kan drives på en ressourcemæssigt forsvarlig
måde, og til at uforudsete hændelser kan håndteres på sikker og betryggende vis.
Dette medfører bl.a., at operatøren skal kunne forebygge og nedsætte risikoen for
hændelser, der kan give anledning til økonomisk tab (nedsat eller tabt produktion),
eller give skader på anlæg med miljømæssige konsekvenser.
Som deltager (ikke-operatør) må det kunne dokumenteres, at der er tilstrækkelig
teknisk kapacitet til at kunne følge, vurdere og agere i aktuelle spørgsmål
vedrørende tilladelsen.
Hvis operatøren ikke længere har kapacitet til at opfylde alle relevante krav, og der
er truffet afgørelse herom, påhviler operatørens forpligtelser rettighedshaveren, der
straks skal foreslå en ny operatør jf. § 24 d, stk. 5. I tilfælde af uenighed blandt de
selskaber, der tildeles en tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter eller
geotermisk energi, om valg af operatør, forbeholder Energistyrelsen sig ret til at
udpege operatøren på grundlag af kvalifikationerne hos de mulige kandidater jf. §
12 a, stk. 6, og § 18 b, stk. 6. Tilsynsmyndigheden i henhold til
offshoresikkerhedsloven (Arbejdstilsynet) bliver hørt, inden der udpeges en
operatør for en kulbrintetilladelse.
Side 7/12
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893598_0008.png
6 Dokumentation til vurdering af teknisk kapacitet
Med henblik på at Energistyrelsen kan vurdere rettighedshavers tekniske kapacitet,
må der fremlægges relevante oplysninger om rettighedshaver i forhold til det
konkrete arbejdsprogram, selskabets rolle og de aktuelle aktiviteter.
Energistyrelsen kan bede om at få fremsendt dokumentation som listet herunder.
Listen er ikke fuldstændig og afhænger af tilladelsens type og vil være en konkret
vurdering i hvert enkelt tilfælde.
A. Dokumentation for hvor mange - om nogen - tilsvarende projekter, som
rettighedshaver udfører og tidligere har gennemført samt en beskrivelse af
rettighedshavers erfaring med disse, herunder bekæmpelse af eventuelle
uheldssituationer.
B. Dokumentation for rettighedshavers ledelsesstruktur,
organisation og anvendte ledelsessystemer.
ansvarsfordeling,
C. Dokumentation for antal tekniske medarbejdere og organiseringen af disse
samt evt. en oversigt over deres faglige og erfaringsmæssige kompetencer.
D. Dokumentation som beskriver de krav til faglige kompetencer, der skal opfyldes
for at gennemføre det konkrete arbejdsprogram.
E. Dokumentation for hvilket personale som vil blive eller planlægges benyttet i
det konkrete arbejdsprogram.
F. Dokumentation i form af tekniske procedurer og manualer, som er relevante i
forhold til det konkrete arbejdsprogram.
G. Dokumentation for at rettighedshaver har den fornødne tekniske kapacitet til at
kunne sikre en efterfølgende genopretning for den aktuelle aktivitet.
Rettighedshaver skal sikre og kunne dokumentere, at der til enhver tid er teknisk
kapacitet i de enkelte funktioner, som er i besiddelse af de beskrevne faglige
kompetencer. Anvendelse af ekstern sagkyndig bistand kan finde sted, men skal
beskrives i dokumentationen. Det bør ved dokumenterbar aftale i rimelig tid forud
for aktiviteten sikres, at ekstern sagkyndig bistand med den fornødne tekniske
kapacitet indgår i udfyldelse af funktionerne, hvis denne ikke er til stede i
rettighedshavers organisation.
Alle figurer, som fremlægges for Energistyrelsen, skal være læsbare og med
forklarende tekst. Detaljerede figurer som f.eks. organogrammer, kort, profiler,
diagrammer, tabeller o.l. bør tillige afleveres i separate filer f.eks. i PDF format,
excel-format o.l. for optimal læsbarhed.
Side 8/12
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893598_0009.png
7 Bemærkninger til teknisk kapacitet
7.1. Forundersøgelser
Tilladelse til forundersøgelse meddeles på grundlag af undergrundslovens § 3.
Fælles for alle forundersøgelser er at erhverve nye data fra den danske
undergrund. Den virksomhed, som søger om tilladelse til forundersøgelser, skal
dokumentere tilstrækkelig teknisk kapacitet og højt fagligt niveau indenfor den
søgte type af forundersøgelse, for risikovurderinger af forundersøgelsens data,
information og tekniske risici.
Der henvises i øvrigt til vejledning om forundersøgelser. Denne kan findes på
Energistyrelsens hjemmeside
https://ens.dk.
7.2. Efterforskning og indvinding af kulbrinter
Tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter meddeles på grundlag af
undergrundslovens § 5.
Meddelelse om tilladelse efter undergrundslovens § 5 til efterforskning og
indvinding af kulbrinter meddeles efter bestemmelser i § 12 stk. 1, litra a
d.
Tilladelsen meddeles efter udvælgelseskriterier vedrørende
a) ansøgerens tekniske og finansielle kapacitet
b) de efterforskningsarbejder som ansøgerne har til hensigt at udføre, eller
måden hvorpå ansøgerne har til hensigt at foretage indvinding i det
pågældende område.
Herudover kan der stilles yderligere vilkår.
En tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter inddeles ofte i faser. Det
forventes, at forskellige tekniske discipliner vil være repræsenteret i forskellig grad i
forløbet af en tilladelse.
Indenfor geologi og geofysik vil discipliner som forskning og udvikling,
forståelse af Danmarks geologi og efterforskningshistorie, teknisk og
økonomisk projektledelse, seismisk tolkning, geologisk og geofysisk
modellering, play analyse, samt usikkerheds- og risikovurderinger, være
eksempler på discipliner.
Indenfor reservoir-teknologi, vil discipliner som forskning og udvikling, teknisk
og økonomisk projektledelse, reservoir-simulering, olie- og gasproduktion,
produktionsledelse, teknologi indenfor øget indvinding (IOR-teknologi) samt
usikkerheds- og risikovurderinger være eksempler på discipliner.
Indenfor teknologiområdet vil forskning og udvikling, borings- og
brøndteknologi,
feltudvikling
og
produktionsteknologi,
projekt-
og
omkostningsledelse, udvikling af slutproduktion (tail-produktion), HPHT-
Side 9/12
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893598_0010.png
udvikling, udvikling af marginal produktion, fast og mobil installationsteknologi,
rørledning og transportsystemer samt afvikling, være eksempler på discipliner.
Indenfor sundhed, miljø og sikkerhed vil discipliner som organisation af
aktiviteter, ledelsessystemer, virksomhedens overordnede strategi og
målsætning omkring sundhed, miljø og sikkerhed, håndtering af større uheld,
overvågning af aktiviteter samt vurdering af miljøkonsekvenser være eksempler
på discipliner.
7.3. Efterforskning og indvinding af geotermisk energi
Tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi meddeles på
grundlag af undergrundslovens § 5.
Den virksomhed som søger om tilladelse til efterforskning og indvinding af
geotermisk energi, skal dokumenterer tilstrækkelig teknisk kapacitet indenfor
geotermisk energi, for risikovurderinger af data, information og tekniske risici. Hvis
geotermi projektet er inddelt i faser, ønskes dokumentation for den tekniske
kapacitet i forhold den aktuelle fase.
Der henvises i øvrigt til vejledning om strategisk tilgang til geotermiprojekter. Denne
kan findes på Energistyrelsens hjemmeside
https://ens.dk
7.4. Efterforskning og indvinding af råstoffer (eksklusive
kulbrinter)
Tilladelse til efterforskning og indvinding af råstoffer (eksklusive kulbrinter)
meddeles på grundlag af undergrundslovens § 5.
Den virksomhed som søger om tilladelse til efterforskning eller indvinding af
råstoffer, skal dokumenterer tilstrækkelig teknisk kapacitet indenfor den søgte type
af råstof, for risikovurderinger af data, information og tekniske risici. Hvis projektet
er inddelt i faser, ønskes dokumentation for den tekniske kapacitet i forhold den
aktuelle fase.
7.5. Etablering og drift af rørledningsanlæg
Tilladelse til etablering og drift af rørledningsanlæg meddeles på grundlag af
undergrundslovens § 17. Virksomhedens tekniske kapacitet skal dokumenteres
inden tilladelse til etablering og idriftsættelse af rørledningsanlæg i forbindelse med
indvinding af kulbrinter. Hvis projektet er inddelt i faser, ønskes dokumentation for
den tekniske kapacitet i forhold den aktuelle fase.
Side 10/12
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893598_0011.png
7.6. Efterforskning og anvendelse af undergrunden til
lagring eller andre formål
Tilladelse til efterforskning og anvendelse af undergrunden til lagring eller andre
formål meddeles på grundlag af undergrundslovens § 23.
Den virksomhed som søger om tilladelse til anvendelse af undergrunden til lagring
eller andre formål, skal dokumenterer tilstrækkelig teknisk kapacitet indenfor den
specifikke type af lagring eller andet formål, for risikovurderinger af data,
information og tekniske risici. Hvis projektet er inddelt i faser, ønskes
dokumentation for den tekniske kapacitet i forhold den aktuelle fase.
7.7. Videnskabelige undersøgelser
Tilladelse til videnskabelige undersøgelser meddeles på grundlag af
undergrundslovens § 24.
Den virksomhed, som søger om tilladelse til videnskabelige undersøgelser, skal
dokumenterer tilstrækkelig teknisk kapacitet indenfor den specifikke type af
videnskabelige undersøgelser, for risikovurderinger af data, information og tekniske
risici. Ansøgeren skal kunne udføre den videnskabelige undersøgelse på et højt
fagligt niveau både i relation til ressource- og sikkerhedsmæssigt hensyn for at
kunne få en tilladelse.
Side 11/12
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893598_0012.png
Bilag 1 Typiske faser i et arbejdsprogram
Ofte opdeles en tilladelse i faser. Herunder er listet typiske eksempler på aktiviteter
i faseopdelte tilladelser. Arbejdsprogrammet afhænger af typen af tilladelse. Listen
er således ikke fuldstændig.
Fase 1:
Efterforskningsfase
bearbejdning af
eksisterende data
Fase 2:
Efterforskningsfase
seismiske og andre
forundersøgelser
Fase 3:
Efterforskningsfase
med boring
Fase 4:
Udbygningsfase
herunder etablering
af produktionsbrønde
Fase 5:
Produktionsfase
Bearbejdning af eksisterende data. Typisk
”kontorarbejde” f.eks. databehandling og tolkning af
eksisterende data.
Planlægning, indsamling og vurdering af nye data f.eks.
seismik, gravimetri, magnetik, SEM, geokemiske prøver
osv.
Planlægning, udførelse og vurdering af efterforsknings-
og vurderingsboringer.
Planlægning og udførelse af udbygning inkl. produktions-
og evt. injektionsboringer.
Fase 6:
Afviklingsfase
Drift og styring af produktionsprocesser, etablering af
indvindingsforanstaltninger og eksportsystemer,
indsamling og tolkning af produktionsdata, begrænsning
af ressourcespild (f.eks. ved energiforbrug og flaring)
samt vedligehold af boringer, reservoir og materiel.
Planlægning og udførelse af evt. yderligere produktions-
og injektionsboringer.
Nedlukning af produktion, planlægning og lukning af
boringer, oprensning og fjernelse af installationer og
rørledninger, efterfølgende monitering og opfølgning.
Side 12/12