Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 252
Offentligt
1893597_0001.png
Vejledning om sikkerhedsstillelse og forsikringer for
selskaber, som har tilladelse til efterforskning og
indvinding i henhold til undergrundslovens
bestemmelser
Kontor/afdeling
Center for Energiressourcer
Dato
14. maj 2018
J nr.
2016-230
/mib
Indholdsfortegnelse
Indholdsfortegnelse ................................................................................................... 1
1. Indledning og principper ........................................................................................ 2
2. Selskabernes sikkerhedsstillelse ........................................................................... 3
2.1. Acceptable former for sikkerhedsstillelse ....................................................... 4
3. Krav til deltagernes forsikringer ............................................................................. 7
4. Definitioner............................................................................................................. 9
5. Bilag 1: Anslåede omkostninger ved ulykker ....................................................... 11
6. Bilag 2: Krav til forsikringsdækning ..................................................................... 12
7. Bilag 3: Skema forsikringserklæring
se bilag 2 for forklaring ........................... 15
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0002.png
1. Indledning og principper
Alle rettighedshavere til en tilladelse efter §§ 3, 5, 17, 23 eller 24, skal ifølge § 24 a
i Lov om anvendelse af Danmarks undergrund (undergrundsloven) have fornøden
teknisk og finansiel kapacitet og kunne udøve virksomheden sådan, at samfundet
har mest mulig indsigt i og gavn af denne.
Når Energistyrelsen vurderer rettighedshavernes finansielle kapacitet, sker det ud
fra en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde. Til grund for den konkrete vurdering
ligger nogle grundlæggende principper, som i al væsentlighed går på, at der skal
være en balance mellem de finansielle forpligtelser rettighedshaveren har og den
finansielle kapacitet, som rettighedshaveren stiller med.
Den finansielle kapacitet hos rettighedshaveren skal være tilstrækkelig til, at
rettighedshaveren kan udføre alle de aktiviteter, som indgår i den forestående fase
af virksomheden i henhold til tilladelsen, herunder med en reserve til uforudsete
udgifter og finansiel sikkerhedsstillelse til at dække et muligt erstatningsansvar som
følge af aktiviteterne. Den finansielle kapacitet skal herved bl.a. omfatte midler til
øjeblikkelig iværksættelse og uafbrudt fortsættelse af alle foranstaltninger, der er
nødvendige for en effektiv beredskabsindsats og efterfølgende genopretning,
herunder evt. fjernelse af anlæg, når evt. produktion er tilendebragt.
Rettighedshaveren til en tilladelse efter §§ 3, 5, 17, 23 eller 24 skal jf.
undergrundslovens § 24 b, hvis virksomheden i henhold til tilladelsen er opdelt i
faser, forud for overgangen til en ny fase i et program for arbejdsforpligtelserne,
inden godkendelse af en efterforsknings- og vurderingsboring eller en plan for
indvindingsvirksomhed, og inden iværksættelse af en plan for afvikling af anlæg til
indvinding og transport dokumentere at have fornøden finansiel kapacitet til at
udføre den virksomhed, der er omfattet af tilladelsen.
Rettighedshaveren skal kunne påvise, at disse forpligtelser kan dækkes via blandt
andet selskabets egenkapital, indtjening, forsikringer og den sikkerhedsstillelse
selskabet har tilvejebragt overfor den danske stat.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan jf. § 24 c i undergrundsloven til enhver
tid anmode rettighedshaveren til en tilladelse meddelt efter §§ 3, 5, 17, 23 eller 24 i
undergrundsloven om at dokumentere, at denne er i besiddelse af den fornødne
finansielle kapacitet til at kunne udføre de aktiviteter, der er omfattet af tilladelsen,
jf. § 24 a i undergrundsloven. Kan en eller flere af de deltagere, der i forening udgør
en rettighedshaver til en tilladelse ikke dokumentere at have fornøden finansiel
kapacitet, kan Energistyrelsen give påbud om, at forholdet afhjælpes inden en
nærmere fastsat frist.
Side 2/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0003.png
En væsentlig del af selskabernes finansielle kapacitet udgøres af selskabernes
sikkerhedsstillelse over for staten samt af forsikringer. I henhold til § 24 f i
undergrundsloven kan der i tilladelser fastsættes bestemmelse om, at
rettighedshavere skal stille sikkerhed for opfyldelse af forpligtelserne i henhold til
licensen. Denne pligt er udmøntet i modeltilladelsens § 32. I henhold til § 24 e i
undergrundsloven skal rettighedshavers erstatningsansvar være dækket af
forsikring. Forsikringen skal give en rimelig dækning ud fra hensynet til risikoen ved
virksomhedens udøvelse og præmieomkostningerne.
Formålet med denne vejledning er at vejlede om den mere fleksible brug af
sikkerhedsstillelse, jf. bestemmelserne i Undergrundsloven fra 2015 (§24), samtidig
med at statens risiko ikke forøges. Vejledningen skaber endvidere
gennemsigtighed om kravene til forsikringer.
I denne vejledning beskrives rammerne for selskabernes sikkerhedsstillelse (afsnit
2) og selskabernes forsikringer (afsnit 3). I afsnit 4 defineres en række termer.
2. Selskabernes sikkerhedsstillelse
Når selskaber tildeles tilladelser i Nordsøen, skal de i henhold til § 32 i
modeltilladelsen og § 24 f i undergrundsloven stille med en økonomisk sikkerhed
overfor den danske stat for samtlige forpligtelser af såvel offentligretlig som
privatretlig karakter som pådrages over for den danske stat og
erstatningsforpligtelser efter § 35 i undergrundsloven eller efter andre nuværende
eller fremtidige erstatningsregler, jf. modelgarantien som kan tilgås på følgende
link:
https://ens.dk/en/our-responsibilities/oil-gas/legislation-and-guidelines
(punkt
1.3.c).
Som udgangspunkt skal deltageren stille med en ubegrænset
moderselskabsgaranti (modelgarantien). I helt særlige tilfælde kan Energistyrelsen
efter en konkret vurdering
afsøge mulighederne for, at deltagerne i en tilladelse
kan stille med andre former for sikkerhedsstillelse.
Denne praksis ligger i direkte forlængelse af praksis i de lande som Danmark
almindeligvis sammenligner sig med. Det er således almindelig praksis i både UK
og i Norge, at moderselskabsgarantier er beløbsmæssigt og tidsmæssigt
ubegrænset, og at de gælder i samtlige faser i tilladelser. Der er i disse lande ingen
eller kun meget få erfaringer med andre typer garantistillelse.
Kravene til en anden sikkerhedsstillelse end den ubegrænsede
moderselskabsgaranti vil i helt særlige tilfælde blive stillet af Energistyrelsen ud fra
en konkret vurdering. Som udgangspunkt vil selskabets finansielle kapacitet
Side 3/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0004.png
sammenholdes med det pågældende selskabs finansielle forpligtelser i henhold til
tilladelsen og risikoforholdene i den pågældende tilladelse, jf. punkt 2.1. nedenfor.
Det vil typisk være i de tidlige faser af en tilladelse, at Energistyrelsen kan
acceptere andre typer af sikkerhedsstillelse end den ubegrænsede
moderselskabsgaranti, i det den økonomiske risiko typisk er lavere end
sammenlignet med de senere faser. Erhvervsministeriet vil skulle høres forud for
Energistyrelsens accept af en evt. anden type sikkerhedsstillelse end
modelgarantien.
Modelgarantien er som udgangspunkt uden tidsbegrænsning og tilbageleveres
derfor almindeligvis ikke. Årsagen er, at eventuelle erstatningskrav kan opstå
mange år ude i fremtiden. Energistyrelsen kan dog efter en konkret vurdering, og
efter anmodning fra garantirekvirenten eller fra garantistilleren vælge at
tilbagelevere en garanti.
Energistyrelsen vil også kunne imødekomme en anmodning om tilbagelevering af
en garanti, såfremt en tilladelse er ophørt med at eksistere. Energistyrelsen vil dog
almindeligvis ikke tilbagelevere en garanti, såfremt der i tilladelsen indgår brønde,
uanset at disse brønde er lukket permanent (plugged and abandoned well). Dette
svarer også til praksis i Norge og UK. En anmodning om at tilbagelevere en garanti
vil almindeligvis blive imødekommet, såfremt garantien erstattes med en anden
garanti, hvilket typisk er tilfældet i forbindelse med overdragelser.
2.1. Acceptable former for sikkerhedsstillelse
Energistyrelsen vil som nævnt som udgangspunkt forlange en
moderselskabsgaranti i form af modelgarantien, som er beløbs- og tidsmæssig
ubegrænset. Dette skyldes, at modelgarantien vurderes at være mindst
bebyrdende administrativt og økonomisk for staten.
Andre former for garantier, som efter en konkret vurdering kan accepteres af
Energistyrelsen, er fx bankgarantier og indbetalinger til Escrow-konto.
Det er som udgangspunkt en forudsætning for, at Energistyrelsen vil kunne
acceptere bankgarantien eller indbetaling til en Escrow-konto, at den pågældende
bank eller anden relevant finansiel institution har en international anerkendt
kreditvurdering svarende til ”upper mediumgrade” eller bedre, svarende til A3
(Moody’s), A-
(S&P), A- (Fitch) eller en tilsvarende vurdering fra en anden
international anerkendt kreditvurderingsinstitution.
Energistyrelsen kan efter en konkret vurdering også acceptere, at der ikke stilles
nogen form for sikkerhed i de to indledende faser (fase 1 og fase 2) i en tilladelse,
hvor der ikke er nogen væsentlig risiko for større forureningsulykker som følge af
Side 4/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0005.png
boringer, produktion eller afvikling. Forudsætningen herfor er, at selskaberne kan
påvise en tilfredsstillende finansiel kapacitet uden brug af sikkerhedsstillelse.
Det skal bemærkes, at Energistyrelsen ifølge § 32 i Energistyrelsens
standardtilladelse (modeltilladelsen) vil kunne forlange sikkerhedsstillelsen ændret
eller suppleret med et varsel på 30 dage.
I tabel 1 nedenfor fremgår, hvilke former for sikkerhedsstillelse, som
Energistyrelsen efter en konkret vurdering vil kunne acceptere i de enkelte faser i
en tilladelse.
Tabel 1:
Mulige former for sikkerhedsstillelse i de enkelte faser i en tilladelse
Fase 1:
Efterforskningsfase
bearbejdning af
eksisterende data
Fortrukken sikkerhedsstillelse:
1) Modelgaranti (beløbsmæssig og tidsmæssig
ubegrænset)
Undtagelser
i særlige tilfælde:
2) Moderselskabsgaranti (med begrænsninger)
3) Bankgaranti begrænset i tid og beløb
4) Indbetaling på Escrow-konto begrænset i tid og
beløb
5) Indbetaling til operatøren begrænset i tid og
beløb
Bemærk:
I denne fase vil det efter en konkret vurdering
være muligt for deltageren ikke at stille med sikkerhed.
Forudsætningen herfor er både en tilfredsstillende positiv
egenkapital, omsætningsaktiver og/eller en
tilfredsstillende indtjening.
Fase 2:
Efterforskningsfase
seismiske og andre
forundersøgelser
Samme som fase 1
Side 5/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0006.png
Fase 3:
Efterforskningsfase
med boring
Fortrukken sikkerhedsstillelse:
1) Modelgaranti (beløbsmæssig og tidsmæssig
ubegrænset)
Undtagelser
i særlige tilfælde:
2)
Moderselskabsgaranti (med begrænsninger)
3) Bankgaranti begrænset i tid og beløb
4) Indbetaling på Escrow-konto begrænset i tid og
beløb.
Fase 4:
Samme som fase 3
Udbygningsfase
herunder etablering af
produktionsbrønde
Fase 5:
Produktionsfase
Samme som fase 3
Fase 6:
Afviklingsfase
Samme som fase 3
Til brug for vurderingen af, om der i særlige tilfælde kan accepteres en anden type
sikkerhed, har Energistyrelsen i samarbejde med branchen fået udarbejdet et
estimat for oprydningsomkostninger ved den værst tænkelige ulykke, jf. bilag 1. Det
bemærkes, at tabellen ikke indeholder alle omkostninger ved ulykker og de
erstatningskrav, der måtte følge af en ulykke.
Side 6/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0007.png
3. Krav til deltagernes forsikringer
Ifølge § 24 e i undergrundsloven skal rettighedshaverens erstatningsansvar i
henhold til tilladelserne være dækket af forsikring. Operatøren for de enkelte
tilladelser indsender én gang årligt en forsikringserklæring til Energistyrelsen, hvori
operatøren erklærer, at de enkelte deltagere i tilladelsen har tegnet de nødvendige
forsikringer. Forsikringserklæringen er vist i bilag 3.
Forsikringerne må kun tegnes hos forsikringsselskaber, som har en international
anerkendt kreditvurdering svarende til ”upper medium grade” eller bedre.
Energistyrelsen accepterer også forsikringer, som er tegnet i koncerninterne
forsikringsselskaber (såkaldte Captives). Kravene til Captives er de samme, som
når forsikringen tegnes i et uafhængigt selskab, altså en kreditvurdering på ”upper
medium grade” eller bedre, svarende til A3 (Moody’s), A-
(S&P), A- (Fitch), B-
(A.M. Best) eller en tilsvarende vurdering fra en anden international anerkendt
kreditvurderingsinstitution. Energistyrelsen kan efter en konkret vurdering også
acceptere, at kreditvurderingen vedrører et tæt tilknyttet koncernforbundet selskab,
Derudover kan Energistyrelsen acceptere forsikringer fra Captives, som opfylder
Solvency II kravene.
Forsikringskravene afhænger af den aktuelle fase, som tilladelserne befinder sig i
og om der er tale om offshore eller onshore aktiviteter. Kravene afhænger også af,
om der i tilladelsen foregår efterforskning efter eller produktion af olie eller gas.
Da der kan være usikkerhed omkring forekomsten i efterforsknings- og
udbygningsasen, skal forsikringerne i de pågældende faser svare til dem, der
tegnes for oliefelter.
Side 7/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0008.png
Såfremt der er tale om efterforskningsaktiviteter med boringer, eller hvor der sker
indvinding, skal deltageren som et minimum tegne følgende forsikringer:
Control of Well (COW)/ Operators Extra Expenses (OEE)
Ansvarsforsikring (Third Party Liability, TPL)
Dækning for fjernelse af vrag (Removal of wreck)
I bilag 2 indgår en oversigt over de forsikringer, der skal tegnes i de enkelte faser i
en tilladelse, herunder også krav til dækning.
De beløb, som er angivet i bilag 2 angiver kravene på 100 pct. basis. Såfremt
deltagerens pro rata andel er lavere end 100 pct., beregnes deltagernes pro-rata
forsikringsbeløb ved at gange procentsatsen med beløbskravene (se eksempler
nedenfor).
Operatøren for en tilladelse indsender en gang årligt et erklæringsskema som vist i
bilag 3 for de forsikringer, som er tegnet for tilladelsen. Skemaet er tilgængeligt på
følgende link: [Link til nyt skema]
Ved fremsendelse af forsikringsskemaet til Energistyrelsen erklærer operatøren for
den enkelte tilladelse for at have modtaget dokumentation for deltagernes
forsikring, herunder på størrelsen af den samlede selvrisiko, som deltageren
påtager sig for COW/OEE, TPL yderligere forsikring mod forurening, samt fjernelse
af vrag og at forsikringerne har den af Energistyrelsen forlangte dækning i omfang
og beløb. I skemaet indgår felter, hvor operatøren for tilladelsen skal oplyse
beløbsstørrelsen på den enkelte deltagers selvrisiko i tilladelsen.
Som et eksempel skal en deltager, som ejer 100 pct. i en offshore-tilladelse med
olieproduktion, hvor der indgår produktion som minimum tegne forsikring med
følgende dækning:
COW/OEE
1.000.000.000 DKK
TPL
1.000.000.000 DKK
Dækning for fjernelse af vrag (Removal of wreck), 25 % af replacement costs
(like to like basis)
Kravet til den samlede forsikringssum for OEE/TPL er som udgangspunkt
2.000.000.000 DKK. (Se dog bilag 2 for nærmere forklaring). En deltager, som
indgår med 15 pct. i en tilladelse skal som udgangspunkt kunne påvise over for
operatøren for en tilladelse, at deltageren har tegnet 15 pct. af forsikringssummen
for hver af ovenstående OEE/TPL forsikringer svarende til i alt 300.000.000 DKK.
Side 8/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0009.png
4. Definitioner
Ved en tilladelse forstås en ret til, inden for et nærmere afgrænset område, at
foretage forundersøgelser, efterforskning og indvinding af råstoffer, til at
etablere og foretage drift på rørledningsanlæg, til at efterforske og anvende
undergrunden til lagring eller andre formål end indvinding eller til at foretage
videnskabelige undersøgelser, jf. undergrundsloven.
Ved rettighedshaver forstås den eller de deltagere, som i henhold til
undergrundslovens bestemmelser har tilladelse til at foretage forundersøgelse,
efterforskning og indvinding af råstoffer, til etablering og drift af
rørledningsanlæg, til efterforskning og anvendelse undergrunden til lagring eller
andre formål end indvinding eller til videnskabelige undersøgelser. En
rettighedshaver kan bestå af en eller flere fysiske eller juridiske personer i
forening, herunder bevillingshavere og bistandydere.
Ved en deltager i en tilladelse forstås et selskab med eget
virksomhedsregistreringsnummer i enten Danmark eller et i et andet land. En
deltager kan også være en enkeltmandsvirksomhed.
Ved operatør forstås den deltager, som i henhold til en tilladelse som udfører
aktiviteter på vegne af rettighedshaveren eller sole-risk aktiviteter på vegne af
nogle af deltagere i en tilladelse.
Ved forsikringserklæring menes et skema, hvori operatøren for en tilladelse på
vegne af alle deltagere i tilladelsen erklærer, at deltagerne har tegnet de
forsikringer, som de er forpligtet til. Energistyrelsen har udarbejdet et skema for
forsikringserklæringen (bilag 3), som kan tilgås på følgende link:
https://ens.dk/en/our-responsibilities/oil-gas/legislation-and-guidelines
(skema
1.3.g)
En international anerkendt kreditvurdering er en vurdering, som er udarbejdet
af enten Moody’s, Fitch, A.M. Best eller Standard & Poor eller en anden
international anerkendt kreditvurderingsinstitution.
Ved anlæg forstås installationer og indretninger, rørledninger m.v., herunder
boringer, som er etableret på grundlag af tilladelser, som er tildelt i medfør af
§§ 10 og 17 i undergrundsloven.
En JOA (Joint Operating Agreement) er samarbejdsaftalen for deltagerne i en
tilladelse.
Ved en moderselskabsgaranti henvises til Modelgarantien (med og uden tids-
og beløbsmæssige begrænsninger), som afgives af et moderselskab,
Side 9/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0010.png
Modelgarantien kan tilgås på følgende link.
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/OlieGas/modelgaranti.docx
Ved Bankgaranti
menes en uigenkaldelig garanti afgivet i form af et ”Letter of
Credit” af en bank, som har en langsigtet kreditvurdering på ”upper medium
grade” eller bedre, svarende til A3 (Moody’s), A-
(S&P), A- (Fitch) eller en
tilsvarende vurdering fra en anden international anerkendt
kreditvurderingsinstitution.
Ved indbetaling på Escrow-konto menes en uigenkaldelig indbetaling til en
bank eller et forsikringsselskab, som har en langsigtet kreditvurdering på
”upper medium grade” eller bedre, svarende til A3 (Moody’s),
A- (S&P), A-
(Fitch) eller en tilsvarende vurdering fra en anden international anerkendt
kreditvurderingsinstitution.
Ved faser i en tilladelse menes:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Fase 1: Efterforskningsfase
bearbejdning af eksisterende data
Fase 2: Efterforskningsfase
seismiske og andre forundersøgelser
Fase 3: Efterforskningsfase
med boring
Fase 4: Udbygningsfase
herunder etablering af produktionsbrønde
Fase 5: Produktionsfase
Fase 6: Afviklingsfase
Side 10/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0011.png
5. Bilag 1: Anslåede omkostninger ved ulykker
Anslåede omkostninger ved en eventuel ulykke offshore og onshore (i
parentes)
afhæng af udstrømning og oliekvalitet.
Mellemtung olie
< 5.000 bopd
2.000.000.000 kr.
[40.000.000 kr.]
2.400.000.000 kr.
[70.000.000 kr.]
2.800.000.000 kr.
[100.000.000 kr.]
3.200.000.000 kr.
[130.000.000 kr.]
3.600.000.000 kr.
[160.000.000 kr.]
4.000.000.000 kr.
[190.000.000 kr.]
4.400.000.000 kr.
[220.000.000 kr.]
4.800.000.000 kr.
[250.000.000 kr.]
Let olie
1.800.000.000 kr.
[40.000.000 kr.]
2.100.000.000 kr.
[70.000.000 kr.]
2.350.000.000 kr.
[100.000.000 kr.]
2.600.000.000 kr.
[130.000.000 kr.]
2.850.000.000 kr.
[160.000.000 kr.]
3.100.000.000 kr.
[190.000.000 kr.]
3.350.000.000 kr.
[220.000.000 kr.]
3.600.000.000 kr,
[250.000.000 kr.]
Kondensat/gas
340.000.000 kr.
[40.000.000 kr.]
345.000.000 kr.
[70.000.000 kr.]
350.000.000 kr.
[100.000.000 kr.]
355.000.000 kr.
[130.000.000 kr.]
360.000.000 kr.
[160.000.000 kr.]
365.000.000 kr.
[190.000.000 kr.]
370.000.000 kr.
[220.000.000 kr.]
375.000.000 kr.
[250.000.000 kr.]
5.000 bopd til
9999 bopd
10.000 bopd til
14.999 bopd
15.000 bopd til
19.999 bopd
20.000 bopd til
24.999 bopd
25.000 bopd til
29.999 bopd
30.000 bopd til
34.999 bopd
≥ 35.000 bopd
Kilde:
BMT Cordah, 2016
Anm.:
Beregningerne for offshore er baseret på en antagelse om udstrømning fra
et bestemt geografisk punkt i Nordsøen.
Side 11/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0012.png
6. Bilag 2: Krav til forsikringsdækning
Operatøren for en tilladelse skal senest 1. marts hvert år fremsende en
underskreven forsikringserklæring, jf. bilag 3. Operatøren skriver under på, at de
enkelte deltagere har tegnet de relevante forsikringer, som angivet nedenfor.
Forsikringerne tegnes almindeligvis af internationalt opererende
forsikringsselskaber, som er specialiseret inden for olie- gasindvindingsindustrien.
Der eksisterer derfor ikke altid danske begreber for forsikringerne. For at sikre
klarhed omkring Energistyrelsens krav til forsikringsformer og
forsikringsdækningen, er beskrivelsen i det følgende på engelsk.
Type
forsikring
OEE,
Operators
Extra
Expense
Relevante
aktiviteter
Offshore-,
Onshore-,
og
Geotermi-
tilladelser
Relevante faser
Mindste krav til
forsikringsomfang
Control of Well as well
as Seepage and
Pollution following a
blow-out event
including but not
limited to the following
coverages:
Underground
blow outs,
Making Wells
safe,
Resultant
Plugging and
Abandonment
expenses,
Contingent
Joint Ventures
and
Deliberate
Well Firing
Costs
Mindste krav til
forsikringsdækning
Offshore:
Minimum DKK
1,000,000,000 (100%
interest per
occurrence) - including
underground blow out.
If three times all costs
relating to drilling and
testing any well in the
covered year exceeds
DKK 1,000,000,000 the
coverage should as a
minimum be increased
to this higher amount
for that well only. Costs
relating to drilling and
testing this well shall
be as stated in the
budget for the license,
approved in
accordance with the
JOA.
Onshore and
Geothermal:
Minimum of DKK
300,000,000 (100%
interest per
occurrence) -including
Krav til
selvrisiko
Deltageren skal
kunne påvise,
at den råder
over en
finansiel
kapacitet,
selvrisiko ved
forsikringer,
samt yderligere
forpligtelser i
henhold til
tilladelser.
Fase 3
(efterforskningsfase
med boring)
Fase 4
(udbygningsfase -
herunder etablering
af
produktionsbrønde)
Fase 5
(Produktionsfase)
Fase 6
(Afviklingsfase
inklusive periode
med monitorering af
brønde)
Side 12/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0013.png
underground blow out.
If three times all cost
relating to drilling and
testing any well in the
covered year exceeds
DKK 300,000,000
(100% interest per
occurrence) the
coverage should as a
minimum be increased
to this higher amount
for that well. Cost
relating to drilling and
testing the most
expensive well shall be
as stated in the budget
for the license,
approved in
accordance with the
JOA.
Type
forsikring
Relevante
aktiviteter
Relevante faser
Mindste krav til
forsikringsomfang
Mindste krav til
forsikringsdækning
Krav til
selvrisiko
Side 13/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0014.png
TPL, Third Offshore-,
Party
Onshore-,
Liability
og
Geotermi-
tilladelser
Fase 2
(Efterforskningsfase
seismiske og
andre
forundersøgelser)
Fase 3
(efterforskningfase
med boring)
Fase 4
(udbygningsfase -
herunder etablering
af
produktionsbrønde)
Fase 5
(Produktionsfase)
Fase 6
(Afviklingsfase -
inklusive periode
med monitorering af
brønde)
Including pollution in
respect of wells and
assets.
Offshore:
Minimum limit of
DKK1,000,000,000
(100% interest per
occurrence).
Minimum limit for
condensate/dry gas
DKK 185,000,000
(100% interest per
occurence).
Onshore and
Geothermal:
Minimum limit of
DKK185,000,000
(100% interest per
occurrence.
Se ovenfor
Type
forsikring
Removal
of Wreck
Relevante
aktiviteter
Offshore
tilladelser
Relevante faser
Mindste krav til
forsikringsomfang
Definition of coverage
should include:
Removal of Wreck
and/or debris
Mindste krav til
forsikringsdækning
25 % of Asset
Replacement cost
(like for like basis)
Krav til
selvrisiko
Se ovenfor
Fase 3
(efterforskningsfase
med boring)
Fase 4
(udbygningsfase -
herunder etablering
af
produktionsbrønde)
Fase 5
(Produktionsfase)
Fase 6
(Afviklingsfasen)
Side 14/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0015.png
7. Bilag 3: Skema forsikringserklæring
se bilag 2 for
forklaring
Operator's Declaration of Insurance
Concerning Licence:
X/XX
Covering the year:
Indicate license phase (i.e. exploration, development, production,
decommissioning):........................
Indicate field type (i.e. oil or gas/condensate):.............................
201X
The operator hereby declares to have received insurance certificates or
declarations of self-insurance from all co-licensees (including the operator's own
certificate or declaration) for the year mentioned above. The operator also declares
that the insurances are taken out by insurance companies, which are fulfilling the
solvency and/or rating requirements of the Danish Energy Agency. Furthermore,
the operator declares that the insurances programmes for all co-licensees fulfil the
following conditions:
Operator's additional expenses, OEE
Offshore activities
Control of Well (COW) - including seepage and pollution
Coverage: Normal coverage in the Danish sector is a minimum of DKK
1,000,000,000 (100% interest) per occurrence - including underground blow out. If
three times all cost relating to drilling and testing any well in the covered year
exceeds DKK 1,000,000,000 the coverage should as a minimum be increased to
this amount for that well. Cost relating to drilling and testing this well shall be as
stated in the budget for the licence, approved in accordance with the JOA.
Onshore Activities
Control of Well (COW) - including seepage and pollution
Coverage: Normal coverage in Denmark is a minimum of DKK 300,000,000 (100%
interest) per occurrence - including underground blow out. If three times all cost
relating to drilling and testing any well in the covered year exceeds DKK
300,000,000 the coverage should as a minimum be increased to this amount for
that well. Cost relating to drilling and testing the most expensive well shall be as
stated in the budget for the licence, approved in accordance with the JOA.
Operator / co-licensee
Retention level (in USD) for OEE
Side 15/16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 252: § 12-redegørelse om 8. udbudsrunde for Nordsøen
1893597_0016.png
Third Party Liability (TPL) regarding exploration (seismic and drilling),
development and production and decommissioning offshore and onshore
Offshore activities
Coverage: Minimum limit of 1.000.000.000 DKK (100 % interest) per occurrence for
oil fields. Minimum limit for condensate/dry gas DKK 185,000,000 (100% interest
per occurrence).
Onshore and Geothermal:
Minimum limit of DKK185,000,000 (100% interest per occurrence).
Operator / co-licensee
Retention level (in USD) for TPL
Removal of Wreck regarding exploration (with drilling), development and
production and decommissioning offshore
Coverage: Minimum 25 % of asset replacement cost (like for like basis).
Operator / co-licensee
Retention level (in USD) for Removal
of Wreck
Other activities than drilling
By signing this form the operator declares that the companies carrying out other
activities than drilling carry insurance coverage which is normal for the specific
activity performed under the Knock-for-Knock principle.
Date, stamp and signature
To be submitted to the Danish Energy Agency by no later than 1 March in the
covered year.
Side 16/16