Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 251
Offentligt
1893304_0001.png
Til adressater på den vedlagte høringsliste
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
8. maj 2018
J nr.
2017-7314
Udkast til ændringer i bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandsel-
skaber
Energistyrelsen sender hermed udkast til ændring af bekendtgørelse om økonomi-
ske rammer for vandselskaber i høring.
Energistyrelsen skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til vedlagte
udkast til ændringer
senest den 11. juni 2018.
Bemærkninger bedes sendt til
Energistyrelsens hovedpostkasse:
[email protected].
Baggrund for forslag om ændringer
Forsyningssekretariatet har på baggrund af hidtidige erfaringer med administration
af bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber (ØR-
bekendtgørelsen) foreslået nogle mindre, administrative ændringer af bekendtgø-
relsen.
DANVA har endvidere gjort Energistyrelsen opmærksom på, at der kan være be-
hov for opkrævning af en difference i forhold til den økonomiske ramme efter en
reguleringsperiodes udløb, hvis den endelige afgørelse om rammen er truffet efter
bekendtgørelsens frist herfor.
På baggrund heraf foreslår Energistyrelsen justeringer i relation til følgende be-
stemmelser i ØR-bekendtgørelsen samt enkelte nye bestemmelser:
1.
2.
3.
4.
5.
Justering af § 11, stk. 4 (om tillæg til udvidelse af forsyningsområdet)
Flytning og supplering af bestemmelsen om periodevise driftsomkostninger
Flytning af § 12, stk. 3 (om væsentlige ændringer i vandselskabets aktiviteter)
§ 15, stk. 7 (om tilbageføring af differencer)
Ny bestemmelse om opkrævning af en difference i en senere reguleringsperio-
de, hvis den endelige afgørelse om rammen er truffet efter bekendtgørelsens
frist herfor
6. Justering af reglerne i § 16 vedrørende tidligere igangsatte anlægsaktiviteter
7. Justering af § 17, stk. 8 (om udmelding om fireårige rammer)
8. Justering af § 22, stk. 3 (om nye økonomiske rammer ved fusion med ikke-
reguleret selskab)
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 251: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber
1893304_0002.png
9. Ny bestemmelse om ændring fra ulønnet til lønnet arbejdskraft i forbindelse
med fusion
10. Justering af § 23, stk. 3 (om genanbringelse af indtægter)
11. Justering af § 23, stk. 4, nr. 6 (om regnskabsmæssigt skøn)
Det er Energistyrelsens vurdering, at ændringsforslagene har meget begrænsede
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Det bemærkes, at forslagene sendes i høring som en ændringsbekendtgørelse,
men vil blive indarbejdet i en samlet nyudstedt bekendtgørelse.
I det følgende redegøres nærmere for de foreslåede ændringer.
Ad 1. § 11, stk. 4 (tillæg til udvidelse af forsyningsområdet)
Ifølge ØR-bekendtgørelsens § 11, stk. 4, kan et vandselskab få øget den økonomi-
ske ramme med et tillæg, såfremt vandselskabet kan godtgøre, at der som følge af
en udvidelse af forsyningsområdet eller håndterede vandmængder sker en væsent-
lig forøgelse af vandselskabets årlige drifts- eller anlægsomkostninger.
Forsyningssekretariatet skal vurdere, om forøgelsen af omkostningerne er væsent-
lig, og foretager således i hver enkelt sag et samlet skøn på baggrund af en konkret
helhedsvurdering.
Forsyningssekretariatet har gjort opmærksom på, at det ikke er hensigtsmæssigt,
at der skal være tale om en væsentlig omkostning for, at vandselskaberne kan få
tillæg for omkostninger afholdt i forbindelse med udvidelser. Dette skyldes, at
vandselskaberne altid bliver pålagt disse omkostninger af kommunerne – primært i
forbindelse med etablering af nye boligområder. De omkostninger, som selskaber-
ne pålægges, omfatter anlægsomkostninger ved etablering af anlæg, ledningssy-
stemer osv. og driftsomkostninger. Vandselskaberne har ikke indflydelse på, hvor-
vidt der skal ske en udvidelse/etablering af et bolig- eller industriområde med deraf
følgende udvidelse af forsyningsområdet, hvorfor det ikke virker rimeligt, at der skal
være tale om en væsentlig forøgelse, før selskaberne kan få et tillæg herfor. Forsy-
ningssekretariatet har endvidere henvist til, at i § 11, stk. 2, om flytning af ledninger
er der ligeledes tale om omkostninger, som pålægges vandselskaberne, men i
denne bestemmelse findes intet væsentlighedskrav, og vandselskaberne får tillæg
for
alle
afholdte omkostninger.
Forsyningssekretariatet har desuden peget på, at udvidelser i et enkelt kalenderår
ikke nødvendigvis medfører en væsentlig forøgelse af vandselskabernes omkost-
ninger, hvorimod de akkumulerede omkostninger ved et vandselskabs udvidelser
over en årrække kan være væsentlige og have stor betydning for selskabets sam-
lede økonomi. Dette gør sig især gældende for de mindre vandselskaber, som lø-
Side 2/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 251: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber
1893304_0003.png
bende kan have små udvidelser, f.eks. nye, årlige tilslutninger. Ved den nuværende
bestemmelse risikerer vandselskaberne således at få afslag på alle omkostninger
forbundet med udvidelser, da de ikke på årlig basis vurderes at være væsentlige,
selvom omkostningerne over en længere årrække vil blive væsentlige.
Energistyrelsen foreslår på den baggrund, at kravet om væsentlighed fjernes. Ud-
gangspunktet vil herefter være, at selskaberne kan opnå tillæg for forøgelse af
omkostninger afholdt som følge af udvidelse af forsyningsområdet eller håndterede
vandmængder, uanset størrelsen af omkostningsforøgelsen. Selve tillægget opgø-
res på samme måde som hidtil. Det vil fortsat ikke være muligt at opnå tillæg for
omkostninger i forbindelse med almindeligt udsving i leveret vandmængde eller
håndteret spildevandsmængde.
Ad 2. Periodevise driftsomkostninger
Periodevise driftsomkostninger dækker over omkostninger til vandselskabers peri-
odevise oprensninger af slam- og regnvandsbede mv.
Selskaberne står i forskellige situationer i forhold til deres periodevise driftsomkost-
ninger. Da der for nogle selskaber er tale om meget særegne problemer, som sam-
tidig kan have stor økonomisk betydning, er det hensigtsmæssigt at kunne håndte-
re periodevise driftsomkostninger forskelligt inden for de øvrige rammer og princip-
per i reguleringen.
Energistyrelsen foreslår derfor, at det tilføjes i bekendtgørelsen, at Forsyningsse-
kretariatet udarbejder metode for medregning af periodevise driftsomkostninger i de
økonomiske rammer for vandselskaber. I metoden fastsættes rammer for differen-
tiering, så der i de konkrete sager kan tages højde for forskelle mellem selskaberne
og deres situation i relation til periodevise driftsomkostninger, f.eks. i forhold til ty-
pe, frekvens og størrelse. Den nuværende metode skal også kunne ændres. For-
syningssekretariatet inddrager vandforsynings- og spildevandsforsyningssektoren
samt eventuelle andre relevante aktører forud for fastsættelse og ændring af meto-
den. Før de konkrete afgørelser om indregning/justering af periodevise driftsom-
kostninger træffes, vil Forsyningssekretariatet endvidere indgå i dialog med det
enkelte vandselskab.
På baggrund af en ændring i metoden vil Forsyningssekretariatet kunne justere den
måde, hvorpå periodevise driftsomkostninger indregnes i vandselskabers økonomi-
ske rammer. Dermed sikres det, at periodevise driftsomkostninger indregnes efter
konsistente principper, så der ikke er ubegrundede forskelle i den måde rammen
fastsættes for det enkelte vandselskab. Forsyningssekretariatet vil således kunne
foretage justeringer i forbindelse med næste fastsættelse af rammer for de selska-
ber, hvor der er medregnet periodevise driftsomkostninger.
Side 3/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 251: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber
1893304_0004.png
Hvis vandselskabet kan dokumentere at have periodevise driftsomkostninger, som
ikke allerede er medregnet i de økonomiske rammer, kan Forsyningssekretariatet
efter de gældende regler ændre i vandselskabets økonomiske ramme efter ansøg-
ning. Det fremgår allerede af ØR-bekendtgørelsens § 16, stk. 4. Hele § 16 omhand-
ler imidlertid indfasning til den fireårige regulering.
Det er således med den nugældende regulering forudsat, at selskaberne afholder
de periodevise driftsomkostninger før indfasningsperiodens udløb i 2021, da der
ikke vil kunne tages højde for periodevise driftsomkostninger efter indfasningsperi-
oden. Det medfører et incitament til, at selskaberne afholder deres periodevise
driftsomkostninger før tid, alene for at kunne få forøget deres indtægtsrammer.
Dette er ikke hensigtsmæssigt, da det ofte ikke vil være det optimale tidspunkt for
f.eks. en oprensning
.
Energistyrelsen foreslår derfor, at § 16, stk. 4, overføres til bekendtgørelsens kapi-
tel 7, så det også er muligt for selskaberne at søge om forøgelse af rammen til
periodevise driftsomkostninger
efter
indfasningsperioden.
Ad 3. § 12, stk. 3 (væsentlige ændringer i vandselskabets aktiviteter)
Ifølge § 12, stk. 3, kan Forsyningssekretariatet justere den økonomiske ramme,
hvis aktiviteter eller omkostninger i et vandselskab ændres væsentligt.
Den øvrige del af § 12 omhandler nogle helt specifikke tillæg. Af § 12, stk. 1, frem-
går således, at Forsyningssekretariatet reducerer den økonomiske ramme med et
tilsvarende beløb, såfremt omkostningerne til et mål (§11, stk. 1), udvidelse af for-
syningsområdet (§ 11, stk. 4) eller betaling til medfinansieringsprojekter (§11, stk.
5), som har udløst et tillæg til den økonomiske ramme, nedsættes eller bortfalder.
Det har ikke været hensigten at begrænse anvendelsesområdet for § 12, stk. 3, til
tilfælde, hvor der er givet tillæg. Der kan være situationer, hvor der sker væsentlige
ændringer i andre omkostninger end dem, der er nævnt i § 12, stk. 1. Dette kan
f.eks. være tilfældet, hvis et selskab går fra selv at indvinde vandet (hvorefter der
sker et fald i selskabets driftsomkostninger) til at købe det hos et andet vandsel-
skab (hvor selskabet får en ikke-påvirkelig omkostning).
For at skabe klarhed i forhold til bestemmelsens anvendelsesområde foreslår
Energistyrelsen, at bestemmelsen får sin egen paragraf, så der ikke er tvivl om, at
muligheden for justering af den økonomiske ramme gælder i forhold til alle vand-
selskabets aktiviteter eller omkostninger.
Side 4/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 251: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber
1893304_0005.png
Ad 4. § 15, stk. 7 (tilbageføring af differencer)
Det fremgår af § 15, stk. 7, at såfremt et vandselskabs indtægter overstiger den
økonomiske ramme, kan vandselskabet tilbageføre differencen i et senere kalen-
derår. En difference, som ikke er tilbageført, overføres til den førstkommende regu-
leringsperiode, så de økonomiske rammer i denne reguleringsperiode reduceres
tilsvarende. Reduktionen af de økonomiske rammer fordeles ligeligt på de enkelte
år i reguleringsperioden.
Det fremgår imidlertid ikke af bestemmelsen, om det senere kalenderår skal være
indenfor reguleringsperioden, kontrolperioden eller noget helt tredje. Der kan derfor
opstå tvivl om, hvordan bestemmelsen skal fortolkes.
Det er hensigten, at vandselskaber skal have mulighed for at kunne gå over og
under deres økonomiske rammer inden for reguleringsperioden.
Energistyrelsen foreslår det derfor præciseret i § 15, stk. 7, at vandselskabet kan
tilbageføre en difference inden for reguleringsperioden.
Ad 5. Ny bestemmelse om indregning af en difference i en senere reguleringsperi-
ode.
DANVA har gjort opmærksom på, at der kan være behov for at opkræve en diffe-
rence i forhold til et vandselskabs indtægtsramme efter udløb af en reguleringspe-
riode, hvis Forsyningssekretariatet træffer afgørelse om vandselskabets indtægts-
ramme væsentligt efter den tidsfrist, der er fastsat i ØR-bekendtgørelsens §§ 4 og
5 (15. oktober). Det kan f.eks. være relevant, hvis vandselskabet får medhold i en
klage til Konkurrenceankenævnet over Forsyningssekretariatets afgørelse om fast-
sættelse af indtægtsrammen, og indtægtsrammen på den baggrund skal korrige-
res. Afhængigt af, hvornår i reguleringsperioden den nye afgørelse træffes, kan det
være vanskeligt for vandselskabet at nå at få godkendt de ændrede takster i kom-
munen og opkræve differencen hos forbrugerne inden for reguleringsperioden.
Den tidligere gældende prisloftbekendtgørelse indeholdt en bestemmelse om mu-
lighed for at indregne differencen i et senere kalenderår, hvis Forsyningssekretaria-
tets afgørelse om selskabets prisloft var truffet senere end 15. oktober forud for det
år, hvori tillægget skulle indgå i prisloftet.
Energistyrelsen foreslår på den baggrund indsat en bestemmelse i ØR-
bekendtgørelsen, som giver mulighed for inden for 2 opkrævningsår at opkræve
differencen i et senere kalenderår, uanset om det er inden for reguleringsperioden,
hvis Forsyningssekretariatets afgørelse er truffet senere end 31. oktober forud for
det år, hvor differencen skulle indgå i selskabets økonomiske ramme.
Side 5/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 251: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber
1893304_0006.png
Ad 6. Ny bestemmelse om dispensation fra tidsfristen i § 16, stk. 5, og fjernelse af
tidsfrist i stk. 7.
ØR-bekendtgørelsens § 16, stk. 5-7, giver selskaberne mulighed for at søge om
tillæg til anlægsprojekter, der er igangsat inden den 1. marts 2016, såfremt disse er
afsluttet og ibrugtaget senest den 31. december 2019. Det er en betingelse for at få
tillæg, at vandselskabet har oplyst Forsyningssekretariatet om projekterne inden
den 15. december 2016, herunder projektets budget, projektets forventede økono-
mi og planlagte ibrugtagningstidspunkt.
Forsyningssekretariatet har gjort opmærksom på, at vandselskaberne kan møde
udefrakommende hændelser, som de ikke selv kan påvirke, og som betyder, at de
ikke som forventet kan færdiggøre anlægsprojekterne inden udgangen af 2019.
Forsyningssekretariatet har eksempler på, at det nødvendige plangrundlag ikke er
endeligt vedtaget af kommunalbestyrelsen i rette tid. Det kan have alvorlige øko-
nomiske konsekvenser for selskaberne, hvis de ikke kan få de tillæg for anlægspro-
jekterne, som de havde forventet, da de besluttede og igangsatte projekterne. Sel-
skaberne har startet disse anlægsprojekter op inden den 1. marts 2016 - dvs. under
den tidligere regulering, hvor investeringerne kunne indgå i deres ramme efter reg-
lerne i prisloftbekendtgørelsen. Her modtog selskaberne et investeringstillæg for
alle gennemførte investeringer. Anlægsprojekterne er derfor påbegyndt med en
forventning om et efterfølgende tillæg til den økonomiske ramme.
I den nuværende regulering er der ikke mulighed for at dispensere fra kravet om, at
anlægsprojektet skal være afsluttet og ibrugtaget inden udgangen af 2019.
Energistyrelsen foreslår derfor indsat et nyt § 16, stk. 8, der indeholder mulighed for
at dispensere fra kravet om, at anlægsprojektet skal være afsluttet og ibrugtaget
inden udgangen af 2019, f.eks. hvis udefrakommende omstændigheder bevirker, at
fristen for at afslutte anlægsprojektet ikke kan overholdes.
Efter de gældende regler skal en anmodning om tillæg være Forsyningssekretaria-
tet i hænde senest den 15. april 2020 (§ 16, stk. 7, 2. pkt.). På dette tidspunkt har
selskaberne ikke nødvendigvis afholdt finansielle omkostninger forbundet med
anlægsprojekter, der er afsluttet og ibrugtaget i 2019.
Energistyrelsen foreslår derfor at fjerne kravet om, at en anmodning om tillæg skal
være Forsyningssekretariatet i hænde senest den 15. april 2020. Det betyder, at
vandselskaberne også kan opnå tillæg til finansielle omkostninger forbundet med et
tillægsberettiget anlægsprojekt, selv om disse afholdes efter ovennævnte tidsfrist.
På denne måde kan anlægsprojekterne fuldt ud gennemføres på de vilkår, som
projekterne blev besluttet og igangsat under, dvs. den tidligere regulering, hvilket
var hensigten med bestemmelsen.
Side 6/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 251: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber
1893304_0007.png
Ad 7. § 17, stk. 8 (udmelding om fireårige rammer).
Forsyningssekretariatet har peget på uhensigtsmæssigheden i ordlyd og samspillet
mellem ØR-bekendtgørelsens § 17, stk. 4, og § 17, stk. 8, i forhold til, hvornår der
kan vælges og udmeldes indtægtsrammer for en periode på fire år.
Det følger af § 17, stk. 4, at der skal udmeldes indtægtsrammer for henholdsvis
vandselskaber med vandforsyning og vandselskaber med spildevandsforsyning fra
den 1. januar 2017 et år forskudt for hinanden, så indtægtsrammerne for vandsel-
skaber med spildevandsforsyning udmeldes for en ét-årig reguleringsperiode for
2017 og for vandselskaber med vandforsyning for en toårig reguleringsperiode for
2017-2018.
Herefter udmeldes de fastsatte indtægtsrammer i en overgangsfase for regule-
ringsperioder på to år ad gangen til og med 2021 for spildevandsforsyningsselska-
ber, og til og med 2022 for vandforsyningsselskaber. Først fra 2022/2023 er den
nuværende regulering fuldt ud indfaset, og derfor udmeldes fra 2022 indtægtsram-
mer for reguleringsperioder på fire år ad gangen for spildevandsforsyningsselska-
ber, og fra 2023 for vandforsyningsselskaber.
Samtidig fremgår det af § 17, stk. 8, at der for de vandselskaber, der i benchmar-
kingen har opnået en effektivitet, som er højere end den effektive grænse, kan
udmeldes indtægtsrammer for en periode for fire år, dog tidligst efter den ét- eller
toårige periode, som er fastsat efter stk. 4.
Samspillet mellem stk. 4 og stk. 8 og ordlyden i stk. 8 kan have den utilsigtede kon-
sekvens, at nogle selskaber har fået indtryk af, de kan få fireårige rammer på et
vilkårligt tidspunkt i indfasningsperioden, hvis de er effektive. Dette har imidlertid
ikke været hensigten. Der ville derved opstå den situation, at der udmeldes ind-
tægtsrammer for forskellige perioder for forskellige vandforsyningsselskaber fra og
med 2021. Det samme vil gøre sig gældende for de store spildevandsforsynings-
selskaber fra og med 2020. Dette medfører, at reguleringsperioderne for hhv. vand-
forsyningsselskaber og spildevandsforsyningsselskaber ikke er sideløbende, hvilket
ikke har været hensigten. Det ville dels være uhensigtsmæssigt i forbindelse med
benchmarkingen, dels medføre en betydeligt større administrativ byrde for Forsy-
ningssekretariatet. Alle hhv. vand- og spildevandsselskaber bør fortsat benchmar-
kes samtidig af hensyn til benchmarkingmodellens datagrundlag og Forsyningsse-
kretariatets administrative ressourcer.
Energistyrelsen foreslår derfor, at det i § 17, stk. 8, præciseres, at muligheden for
at udmelde fireårige indtægtsrammer efter § 17, stk. 8, alene er gældende for de
rammer, som udmeldes henholdsvis for 2019-22 for de store drikkevandsselskaber
og for 2018-21 for de store spildevandselskaber (som allerede er udmeldt).
Side 7/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 251: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber
1893304_0008.png
Ad 8. § 22, stk. 3 (nye økonomiske rammer ved fusion med ikke-reguleret selskab)
Ifølge § 22, stk. 3, skal der ved fusion mellem et vandselskab omfattet af vandsek-
torloven og et vandselskab, som ikke er omfattet af vandsektorloven, fastsættes en
økonomisk ramme for det overtagne selskab, som om selskabet havde været om-
fattet af vandsektorloven. På baggrund heraf skal der fastsættes en ny økonomisk
ramme for det samlede, fusionerede selskab.
En økonomisk ramme for det overtagne selskab er imidlertid ikke relevant, da sel-
skabet ikke eksisterer som et reguleret selskab. Det, der er relevant for det fusione-
rede selskab, er kun den nye, samlede økonomiske ramme for det fusionerede
selskab. Forsyningssekretariatet anvender oplysninger fra det overtagne selskab til
at beregne en ny, samlet økonomisk ramme for det fusionerede selskab. Men der
er ikke noget formål for hverken selskaberne eller Forsyningssekretariatet med at
lave en særskilt økonomisk ramme for det overtagne selskab.
Det skal dog gøres klart, hvordan den nye, samlede økonomiske ramme præcist er
fastsat og med hvilke data. For at sikre denne gennemsigtighed fremgår det allere-
de i dag tydeligt af afgørelsen om den nye økonomiske ramme for det samlede,
fusionerede selskab, hvordan rammen er fastsat, herunder hvilke konkrete tal For-
syningssekretariatet har anvendt fra det overtagne selskab. Dette vil fortsat være
praksis, så selskaberne kan følge beregningerne. Data fra det overtagne selskab vil
herudover fremgå af det særskilte fusionsbilag, som selskabet udfylder til brug for
beregninger af den nye, samlede ramme. Disse data vil fremgå som særskilte af-
snit i fusionsafgørelsen. På denne måde vil det samlede, fortsættende selskab
præcist kunne se, hvordan den nye økonomiske ramme er fastsat.
På den baggrund foreslår Energistyrelsen, at bestemmelsen ændres, så der ikke
skal fastsættes en økonomisk ramme for det overtagne selskab, men at der alene
skal indberettes oplysninger til brug for den samlede økonomiske ramme. Hvilke
oplysninger det drejer sig om, vil blive uddybet i Forsyningssekretariatets fusions-
vejledning (april 2018).
Ad 9. Ny bestemmelse om ændring fra ulønnet til lønnet arbejdskraft
Ifølge den tidligere prisloftbekendtgørelses § 8, stk. 2, nr. 2, kunne et vandselskab
få øget dets driftsomkostninger, hvis vandselskabet kunne dokumentere at være
overgået fra ulønnet til lønnet arbejdskraft, uden at omkostningerne herved var
medregnet i prisloftet.
En tilsvarende bestemmelse fremgår ikke i den nuværende regulering. Forsynings-
sekretariatet vurderer, at dette mindsker et vandselskabs incitament til at fusionere
med små vandselskaber, som ikke tidligere har været omfattet af vandsektorlovens
bestemmelser, og som har haft ulønnet arbejdskraft.
Side 8/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 251: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber
1893304_0009.png
Ved en fusion mellem et vandselskab omfattet af vandsektorloven og et vandsel-
skab, som ikke er omfattet af vandsektorloven, skal Forsyningssekretariatet ved
værdifastsættelsen af omkostningsniveauet i det ikke-regulerede selskab tage ud-
gangspunkt i de seneste tre årsregnskaber inden fusionen for det vandselskab,
som ikke tidligere har været omfattet af vandsektorloven. Derfor vil det fortsættende
vandselskab ikke få dækning for lønomkostninger til brug for driften af det nye
vandselskab, da lønomkostninger ikke vil fremgå af årsregnskaberne.
Det betyder, at et vandselskab selv skal holde lønomkostninger til brug for driften af
det nye vandselskab inden for den eksisterende økonomiske ramme. Dette frem-
mer ikke konsolideringer i vandsektoren, hvilket er et af formålene i forliget bag den
nye vandsektorlov. En mulighed for at få tillæg til nye lønomkostninger i forbindelse
med fusion sikrer endvidere ligestilling mellem selskaber, der fusionerede under
den tidligere prisloftregulering og selskaber, der ønsker at fusionere nu.
Energistyrelsen foreslår derfor, at der indsættes en ny bestemmelse svarende til
bestemmelsen i den tidligere prisloftbekendtgørelses § 8, stk. 2, nr. 2, i ØR-
bekendtgørelsens § 22.
Ad 10. § 23, stk. 3 (genanbringelse af indtægter)
Bestemmelsen angiver, at hvis et selskab har indtægter fra salg af et større aktiv,
kan vandselskabet vælge at genanbringe indtægten i et tilsvarende aktiv i stedet
for, at indtægten medregnes i den økonomiske ramme. Genanbringelsen skal ske
inden for reguleringsperioden. Bestemmelsen finder kun anvendelse ved væsentli-
ge indtægter.
Hvis salg af aktivet sker sidst i reguleringsperioden, og værdien skal genanbringes
inden for reguleringsperioden, indebærer det, at selskabet har meget kort tid til at
genanbringe aktivet. Dette virker, blandt andet ud fra et ligebehandlingssynspunkt,
ikke hensigtsmæssigt, og der opstår unødig risiko for suboptimale investeringer.
Energistyrelsen foreslår derfor, at bestemmelsen ændres, så vandselskabet skal
genanbringe værdien inden for en tidsperiode på 4 år. Herved vil alle selskaber
have lige lang tid til at genanbringe værdierne.
Ad 11. § 23, stk. 4, nr. 6 (regnskabsmæssigt skøn)
Efter § 23, stk. 4, nr. 6, skal selskaberne i forbindelse med regnskabsaflæggelsen
redegøre for ændringer af regnskabsmæssige skøn.
Revisorer har gjort Forsyningssekretariatet opmærksom på, at det regnskabsmæs-
sige skøn i bestemmelsen er meget bredt og medfører, at selskaberne skal redegø-
Side 9/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 251: Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber
1893304_0010.png
re for en betydelig mængde oplysninger, som ikke er nødvendige i hverken Forsy-
ningssekretariatets benchmarking eller fastsættelse af økonomiske rammer. Derfor
er der heller ikke krav om at indberette disse oplysninger i dag. Formuleringen
”regnskabsmæssigt skøn” skaber kun forvirring, da der kan være tilfælde, hvor
selskaberne bliver i tvivl om, hvornår der i det konkrete tilfælde er tale om en æn-
dring i et skøn, som selskabet skal redegøre for.
Energistyrelsen foreslår på den baggrund, at kravet om redegørelse for ændringer
af ”regnskabsmæssige skøn” fjernes fra § 23, stk. 4, nr. 6. Der vil således fortsat
være krav om redegørelse for ændringer af regnskabsprincipper i forhold til senest
udmeldte regnskabsmæssig praksis eller regnskabsprincipper, såfremt disse påvir-
ker opgørelsen af vandselskabets driftsmæssige indtægter, driftsomkostninger eller
afskrivninger, herunder korrektioner for fundamentale fejl.
Spørgsmål kan rettes til specialkonsulent Marianne Mathiesen på tlf.: 33 92 67 30
og e-mail:
[email protected]
eller til chefkonsulent Lise Wesenberg Jensen på tlf.: 33
95 58 06 og e-mail:
[email protected].
Med venlig hilsen
Marianne Mathiesen
Side 10/10