Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 242
Offentligt
1890692_0001.png
Bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og solcelleanlæg
1
I medfør af § 3, stk. 2, § 30,§ 57, stk. 1, § 61, § 65, stk. 3, § 68, nr. 1 og § 73, stk. 1, i lov om
fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 119 af 9. februar 2018, som ændret ved
lov nr. 1705 af 23. december 2016 § 1, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1512 af 15. december 2017 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde, definitioner og fælles betingelser
§ 1.
Bekendtgørelsen gælder for elproducerende vindmøller og solcelleanlæg på land og på havet,
som tilsluttes det kollektive elforsyningsnet, og hvor aftale om nettilslutning med net- eller
transmissionsvirksomhed er indgået den 1. juli 2018 eller senere, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen gælder ikke for havvindmøller, som er etableret efter udbud, jf. § 23, stk. 1,
jf. § 22, stk. 3, nr. 1 og 2, i lov om fremme af vedvarende energi
Stk. 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Afregningsmåler: Måler, som anvendes til registrering af vindmøllens og solcelleanlæggets
elproduktion eller elforbrug.
2) Havvindmølle: En vindmølle, der er opstillet på søterritoriet eller i den eksklusive økonomiske
zone, og hvor vindmøllens fundament ikke er synligt ved normal vandstand.
3) Installeret effekt af en vindmølle: Den opstillede vindmølles nominelle effekt, der er angivet i
vindmøllens certifikat, jf. bekendtgørelse om teknisk certificeringsordning for vindmøller, eller i
vindmøllens tekniske specifikation.
4) Internt opsamlingsnet: Det interne forbindelsesnet mellem vindmøllerne i en havvindmøllepark
eller vindmøller og solcelleanlæg, der er opstillet i gruppe eller parker på land, frem til
tilslutningspunktet.
5) Kollektivt opsamlingsnet: Det kollektive elforsyningsnet fra tilslutningspunktet til
leveringspunktet.
6) Leveringspunkt: Det punkt i det kollektive elforsyningsnet, hvor opsamlingsnettet ophører, og
hvor elforbrugere kan tilsluttes.
7) Nettilslutningsaftale: Aftale om nettilslutning indgået mellem net- eller transmissionsvirksomhed
og ejeren af vindmøllen og solcelleanlægget.
8) Tilslutningspunktet: Det punkt, hvor en eller flere vindmøller og solcelleanlæg tilsluttes det
kollektive elforsyningsnet.
9) Udpeget vindmølleområde: Et område, der er udpeget af staten eller af kommunen i en
kommuneplan specifikt, til opstilling af en eller flere vindmøller, jf. bekendtgørelse om planlægning
for og tilladelse til opstilling af vindmøller.
10) 50-60-kV station: En transformerstation med spændinger på 50 eller 60 kV.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890692_0002.png
§ 2.
En vindmølle og et solcelleanlæg kan kun tilsluttes det kollektive elforsyningsnet, såfremt
anlægget er opstillet i overensstemmelse med gældende bestemmelser i lov om fremme af
vedvarende energi, lov om elforsyning, lov om planlægning og byggeloven samt regler udstedt med
hjemmel i de nævnte love.
Stk. 2.
Såfremt betingelserne for nettilslutning er opfyldt, har net- og transmissionsvirksomheden
pligt til at tilslutte vindmøllen og solcelleanlægget til det kollektive elforsyningsnet.
Kapitel 2
Omkostningsfordeling ved nettilslutning m.v.
§ 3.
Ved anmodning om nettilslutning af en vindmølle på land, et solcelleanlæg eller havvindmøller
anviser netvirksomheden et tilslutningspunkt på det nærmeste sted på det kollektive
elforsyningsnet, hvor elektriciteten fra det nye anlæg kan aftages, jf. dog § 4. Netvirksomheden
fastsætter spændingsniveauet.
Stk. 2.
Omkostninger til udbygning og forstærkning af det kollektive elforsyningsnet ved
nettilslutning af en vindmølle på land, et solcelleanlæg eller havvindmøller, påhviler
netvirksomheden.
Stk. 3.
Ved tilslutning af et anlæg i egen forbrugsinstallation påhviler eventuel udbygning og
forstærkning af stikledningen anlægsejeren.
Stk. 4.
Tilsluttes vindmøllen og solcelleanlægget på transmissionsniveau, finder stk. 1 og 2
tilsvarende anvendelse for transmissionsvirksomheden.
§ 4.
Ved opstilling af en eller flere vindmøller på land i et udpeget vindmølleområde, solcelleanlæg
eller havvindmøller er netvirksomheden forpligtet til at føre det kollektive elforsyningsnet frem til
et tilslutningspunkt, som ikke ligger længere fra anlægget end den nærmeste eksisterende 50-60 kV
station, jf. dog stk. 3, når der er tilstrækkelig sikkerhed for, at der opføres vindmøller og
solcelleanlæg med en samlet installeret effekt på mindst 1,5 MW. Tilstrækkelig sikkerhed kan være
bankgaranti eller tilsvarende sikkerhedsstillelse. Netvirksomheden fastsætter spændingsniveauet.
Stk. 2.
Tilsluttes vindmøllen og solcelleanlægget på transmissionsniveau, finder stk. 1 tilsvarende
anvendelse for transmissionsvirksomheden.
Stk. 3.
Ejeren af en vindmølle eller et solcelleanlæg kan aftale med netvirksomheden, at
netvirksomheden fører det kollektive elforsyningsnet frem til et tilslutningspunkt tættere på
vindmøllen eller solcelleanlægget end fastsat efter stk. 1, hvis ejeren betaler alle omkostninger,
herunder til etablering af nettilslutning, drift, vedligeholdelse, udbygning og forstærkning af det
kollektive elforsyningsnet, ved at placere tilslutningspunktet tættere på vindmøllen eller
solcelleanlægget.
§ 5.
Hvis nettilslutning af vindmøller og solcelleanlæg efter §§ 3-4 tillige nødvendiggør
omkostninger til forstærkning af det kollektive elforsyningsnet med spændinger indtil 100 kV ejet
af andre net- og transmissionsvirksomheder, afholdes omkostningerne hertil som en del af disse
virksomheders omkostninger ved nettilslutningen.
Stk. 2.
Hvis elektricitet fra vindmøller og solcelleanlæg omfattet af §§ 3-4 leveres til en net- og
transmisssionsvirksomhed gennem en ledningsforbindelse, hvortil der ikke er tilsluttet forbrugere
eller andre elproducenter end vindmøller og solcelleanlæg, afholdes omkostningerne til nettab i
denne ledningsforbindelse fra tilslutningspunktet som en del af net- eller
transmissionsvirksomhedens omkostninger ved, at vindmøllerne og solcelleanlæggene er tilsluttet
det kollektive elforsyningsnet.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890692_0003.png
§ 6.
Omkostninger til en vindmølles og et solcelleanlægs nettilslutning frem til det i §§ 3-4 nævnte
tilslutningspunkt afholdes af anlægsejeren, jf. stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Nettilslutningsomkostninger ved opstilling af en vindmølle og et solcelleanlæg omfatter
omkostninger til vindmøllens og solcelleanlæggets installation, lavspændingstilslutning og
lavspændingsstik, køb og etablering af afregningsmålere, målertransformere og lokal transformer,
stikledning til det kollektive elforsyningsnet og tilslutning til det kollektive elforsyningsnet,
herunder fasekompensering. Omkostninger til fasekompensering for ikke medleveret reaktiv effekt
påhviler net- eller transmissionsvirksomheden. Omkostninger til den kollektive
elforsyningsvirksomheds behandling af anmodning om nettilslutning påhviler anlægsejeren.
Stk. 3.
Afregningsmålere og målertransformere ejes af net- eller transmissionsvirksomheden.
Stk. 4.
Alle anlægsejeres nettilslutningsomkostninger skal dække dokumenterede udgifter og
foreligge ved faktura, som skal være fremkommet til anlægsejeren senest 3 måneder efter anlæggets
nettilslutning. Net- eller transmissionsvirksomheden kan dog vælge at lade omkostningerne ved
nettilslutning af anlæg på under 1,5 MW opkræve hos anlægsejerne som et standardgebyr gennem
virksomhedens tariffer.
Stk. 5.
Omkostninger til vedligeholdelse af eller udskiftning af afregningsmålere og
målertransformere, kalibrering og aflæsning af målere samt til afregning af elektricitet, påhviler
anlægsejeren. Omkostningerne skal dække reelle dokumenterede udgifter vedrørende det enkelte
anlæg. Net- eller transmissionsvirksomheden skal over for ejeren af anlægget specificere
omkostningernes sammensætning, jf. 1. pkt., ved fremsendelse af faktura. Net- eller
transmissionsvirksomheden skal på anlægsejerens anmodning dokumentere disse omkostninger.
Ved nettilslutning af anlæg på under 1,5 MW kan net- eller transmissionsvirksomheden i stedet
vælge at lade disse omkostninger opkræve hos anlægsejerne som et standardgebyr gennem
virksomhedens tariffer.
Stk. 6.
Såfremt net- eller transmissionsvirksomheden ikke har fremsendt faktura, jf. stk. 4, eller kan
dokumentere omkostningerne ved faktura, jf. stk. 5, kan anlægsejeren indbringe sagen for
Energitilsynet, som kan pålægge net- eller transmissionsvirksomheden at fremkomme med faktura
eller dokumentation for udgifterne.
Stk. 7.
Omkostninger ved etablering af ledningsnet, som påhviler transmissionsvirksomheden efter
§§ 5-6, opkræves som omkostninger gennem den enkelte virksomheds tariffer.
Stk. 8.
Omkostninger til administration ved nettilslutning og ved, at et anlæg er nettilsluttet, som
net- eller transmissionsvirksomheden afholder vedrørende anlægget, og som ikke er nævnt i stk. 2,
3 og 5, opkræves som omkostninger gennem den enkelte virksomheds tariffer, jf.
elforsyningslovens § 8, stk. 3. Dette gælder dog ikke driftsomkostninger til ledningsforbindelser,
som er nævnt i § 7, stk. 2 og 3, og som er en del af det kollektive opsamlingsnet.
§ 7.
Elproduktionen fra vindmøller og solcelleanlæg skal registres på en afregningsmåler placeret i
tilslutningspunktet. Afregningsmålere skal overholde Energinets forskrifter for elmåling, som er
offentliggjort på Energinets hjemmeside www.energinet.dk.
Stk. 2.
Hvis der til elektricitet fra anlæg med samme tilslutningspunkt ydes forskelligt pristillæg,
fordeles produktionen forholdsmæssigt på baggrund af måling af produktionen foretaget ved hvert
enkelt anlæg.
Stk. 3.
Er produktionen fra vindmøller og solcelleanlæg ikke målt på timebasis, fordeles
produktionen på timebasis af Energinet i overensstemmelse med de i stk. 1 nævnte forskrifter.
Stk. 4.
Vindmøller på 25 kW eller derunder og solcelleanlæg på 50 kW eller derunder tilsluttet en
forbrugsinstallation er undtaget fra kravet om separat måling af elproduktionen efter stk. 1.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890692_0004.png
§ 8.
Net- og transmissionsvirksomheden har pligt til at give en anlægsejer, som anmoder om
nettilslutning, alle nødvendige oplysninger, herunder
1) et detaljeret skøn, som omfatter alle udgifter, over hvad tilslutningen vil koste,
2) en rimelig og nøjagtig tidsplan for modtagelse og behandling af ansøgningen om nettilslutning,
og 3) en rimelig vejledende tidsplan for nettilslutningen.
Kapitel 3
Oplysningspligt
§ 9.
Den til enhver tid værende ejer af en vindmølle eller et solcelleanlæg er forpligtet til over for
transmissions- og netvirksomheden eller Energistyrelsen at afgive sådanne oplysninger, herunder
regnskaber og lignende dokumentation, som findes nødvendige til gennemførelse af
bekendtgørelsens bestemmelser om nettilslutning.
Stk. 2.
Det påhviler den til enhver tid værende ejer af en vindmølle eller et solcelleanlæg at
underrette netvirksomheden, transmissionsvirksomheden og Energistyrelsen om ejerskifte, tidligere
nettilslutninger og om ændrede forhold i øvrigt af betydning for overholdelse af betingelserne for
nettilslutning.
Stk. 3.
Underretning skal ske straks fra det tidspunkt, hvor den til enhver tid værende ejer af en
vindmølle eller et solcelleanlæg er blevet bekendt med, at forholdet er indtruffet, eller at forholdet
vil indtræffe.
Kapitel 4
Afgørelser
§ 10.
Den netvirksomhed, som har eller har ansøgt om bevilling til det pågældende
forsyningsområde, træffer afgørelse om nettilslutning, herunder om hvorvidt betingelserne for
tilslutning er opfyldt. Endvidere træffer netvirksomheden afgørelse om fordelingen af
omkostninger, som nævnt i § 6.
Stk. 2.
Tilsluttes vindmøller og solcelleanlæg direkte til et transmissionsnet, træffer
transmissionsvirksomheden afgørelse om nettilslutning, herunder om hvorvidt betingelserne for
tilslutning er opfyldt. Endvidere træffer transmissionsvirksomheden afgørelse om fordelingen af
omkostninger, som nævnt i § 6.
§ 11.
Uanset bestemmelserne i § 10, stk. 1-2, kan en net- eller transmissionsvirksomhed anmode
Energistyrelsen om at træffe afgørelse efter de nævnte bestemmelser på net- eller
transmissionsvirksomhedens vegne. Energistyrelsen kan i så fald forlange, at net- eller
transmissionsvirksomheden refunderer de udgifter, som en sådan anmodning påfører
Energistyrelsen.
Kapitel 5
Klageadgang
§ 12.
Afgørelser efter § 10, stk. 1 og 2 kan påklages til Energitilsynet.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890692_0005.png
Stk. 2.
Klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at de i stk. 1 nævnte afgørelser er
meddelt. Klage indgives til netvirksomheden eller transmissionsvirksomheden, der inden 4 uger
efter modtagelsen videresender klagen til Energitilsynet med en udtalelse og de oplysninger, der har
ligget til grund for afgørelsen.
Kapitel 6
Straffebestemmelser
§ 13.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
1) afgiver urigtige oplysninger i forbindelse med anmodning om nettilslutning, eller
2) undlader at indsende underretning om ændringer i forudsætninger af betydning for nettilslutning,
eller som afgiver urigtige oplysninger i forbindelse med en sådan underretning.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 7
Ikrafttrædelse
§ 14.
Bekendtgørelsen træder i kraft den1. juli 2018.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 393 af 26. april 2017 om nettilslutning af vindmøller og pristillæg for
vindmølleproduceret elektricitet m.m. ophæves.
Energistyrelsen, den 1. juli 2018
Janni Torp Kjærgaard
Vicedirektør
/Jakob Henrik Juul
/
1) Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder og om ændring og senere ophævelse af direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF, EU-
Tidende 2009, nr. L 140, side 16, som ændret ved Rådets direktiv 2013/18/EU af 13. maj 2013 om
tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890692_0006.png
energi fra vedvarende energikilder på grund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende
2013, nr. L 158, side 230.