Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 242
Offentligt
1890688_0001.png
Bekendtgørelse om pristillæg for vindmølleproduceret elektricitet
m.v.
1
I medfør af § 3, stk. 2, § 39, stk. 8, § 41, stk. 6, § 42, stk. 8, § 43, stk. 2 og 3, § 53, stk. 1, § 57, stk.
1, § 61, § 65, stk. 3, § 68, nr. 1 og § 73, stk. 1, i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 119 af 9. februar 2018, som senest ændret ved lov nr. 1705 af 23. december
2016, og § 2 a og § 85 a i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2016, og
efter forelæggelse for Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget fastsættes efter bemyndigelse i
henhold til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1512 af 15. december 2017 om Energistyrelsens opgaver
og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde, definitioner og fælles betingelser
§ 1.
Denne bekendtgørelse vedrører pristillæg efter §§ 35a-42, i lov om fremme af vedvarende
energi til vindmøller.
Stk. 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Husstandsvindmøller: En vindmølle, der producerer elektricitet, som leveres til elforsyningsnettet
fra en vindmølle med en installeret effekt på 25 kW eller derunder, og som er tilsluttet i egen
forbrugsinstallation, jf. § 41 i lov om fremme af vedvarende energi.
2) Havvindmølle: En vindmølle, der er opstillet på søterritoriet eller i den eksklusive økonomiske
zone, og hvor vindmøllens fundament ikke er synligt ved normal vandstand.
3) Installeret effekt: Den opstillede vindmølles nominelle effekt, der er angivet i vindmøllens
certifikat, jf. bekendtgørelse om teknisk certificeringsordning for vindmøller, eller i vindmøllens
tekniske specifikation.
4) Oprindelig produktion: Elproduktion, der opgøres eller beregnes for en vindmølles drift siden
den oprindelige tilslutning.
5) Oprindelig tillslutning: En vindmølles første tilslutning til det kollektive elforsyningsnet i
Danmark eller i udlandet.
6) Opstillingsomkostninger: Omkostninger til køb af en vindmølle, installation og nettilslutning.
7) Store virksomheder: Virksomheder, som ikke er en SMV omfattet af definitionen i
Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små og
mellemstore virksomheder, (EU-Tidende 2003, nr.124 af 20. maj 2003, s. 36).
Kapitel 2
Definitionen på eksisterende vindmøller
§ 2.
Eksisterende vindmøller på land og på havet defineres som vindmøller, der
1) senest den 31. december 1999 er købt ved bindende, ubetinget kontrakt, jf. dog stk. 3,
 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890688_0002.png
2) senest den 31. december 1999 er anmeldt i henhold til bekendtgørelsen nr. 1518 af 14. december
2006 om støj fra vindmøller, og
3) for hvilke der senest den 31. august 2000 er indgivet anmodning om tilslutning til det kollektive
elforsyningsnet sammen med dokumentation for opfyldelse af betingelserne for tilslutning.
Stk. 2.
Eksisterende vindmøller på land skal senest den 31. december 1999 være anmeldt til
kommunen i henhold til byggelovgivningen og enten
1) senest den 31. december 1999 være tilladt opstillet i henhold til endelig vedtaget lokalplan, hvor
opstilling af vindmøller er udtrykkeligt tilladt, eller
2) senest den 31. december 1999 være tilladt opstillet i henhold til en landzonetilladelse, herunder
have opnået eventuelt fornødne dispensationer efter byggelovgivningen.
Stk. 3.
Den i stk. 1, nr. 1, nævnte kontrakt kan alene være betinget af, at der opnås de nødvendige
myndighedstilladelser til opstilling af vindmøllen senest den 31. december 1999, og at betingelser
for nettilslutning er opfyldt senest den 31. august 2000.
Stk. 4.
Hvis en lokalplan ophæves af Naturklagenævnet på grund af forhold forbundet med
kommunalbestyrelsens behandling af sagen, vil vindmøller omfattet af lokalplanen blive betragtet
som eksisterende, såfremt kommunalbestyrelsen inden 6 måneder fra Naturklagenævnets ophævelse
af lokalplanen endeligt vedtager en lokalplan i uændret form efter offentlig fremlæggelse og fornyet
behandling i kommunalbestyrelsen.
Stk. 5.
Opstilles vindmøllen efter den 1. april 2001, er den installerede effekt den effekt, som
fremgår af den bindende kontrakt, jf. stk. 1, nr. 1.
Kapitel 3
Skrotningsordninger for vindmøller på land
Vindmøller nedtaget i perioden fra den 3. marts 1999 til den 31. december 2003
§ 3.
En vindmølleejer kan opnå skrotningsbevis for en vindmølle på 150 kW eller derunder, der er
nedtaget i perioden fra den 3. marts 1999 til og med den 31. december 2003, under de i stk. 2 eller 3
nævnte betingelser.
Stk. 2.
Skrotningsbevis for vindmøller, der er nedtaget i perioden fra den 1. april 2001 til og med
den 31. december 2003, kan opnås, såfremt det fremgår af en af vindmølleejeren rekvireret
landinspektørerklæring, at vindmøllen er nedtaget og fjernet. Endvidere skal det fremgå af en af
netvirksomheden udfærdiget erklæring, at vindmøllen har været opstillet, været i drift og har haft en
kapacitet på under 100 kW eller på mellem 100 og 150 kW (begge effektværdier inklusive).
Stk. 3.
For vindmøller, der er nedtaget i perioden fra den 3. marts 1999 til og med den 31. marts
2001, kan skrotningsbevis opnås, såfremt der foreligger en erklæring, som er underskrevet af såvel
den pågældende netvirksomhed som af ejeren af den nedtagne vindmølle. Af erklæringen skal
fremgå, at vindmøllen har været opstillet, været i drift, har haft en kapacitet på under 100 kW eller
på mellem 100 og 150 kW (begge effektværdier inklusive) samt tidspunktet for, hvornår vindmøllen
er nedtaget og fjernet.
Stk. 4.
Skrotningsbeviset giver ejeren ret til at modtage pristillæg efter § 42, stk. 2, i lov om fremme
af vedvarende energi for det tredobbelte af den nedtagne vindmølles installerede effekt, såfremt
denne havde en installeret effekt på under 100 kW.
Stk. 5.
Skrotningsbeviset giver ejeren ret til at modtage pristillæg efter § 42, stk. 2, i lov om fremme
af vedvarende energi for det dobbelte af den nedtagne vindmølles installerede effekt, såfremt denne
havde en installeret effekt på mellem 100 kW og 150 kW (begge effektværdier inklusive), og
såfremt den var placeret maksimalt 2,5 km fra en vindmølle, der havde en installeret effekt på under
100 kW, og som selv har opnået et skrotningsbevis.
 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890688_0003.png
Vindmøller nedtaget i perioden fra den 15. december 2004 til den 15. december 2011
§ 4.
Et skrotningsbevis som nævnt i stk. 2 giver ejeren ret til at modtage pristillæg efter § 42, stk. 5,
i lov om fremme af vedvarende energi for elektricitet produceret på en fabriksny vindmølle
nettilsluttet i perioden fra den 1. januar 2005 til og med den 31. december 2011.
Stk. 2.
En vindmølleejer kan under de i stk. 3, 4 og 6 nævnte betingelser og under forbehold af den i
stk. 3 nævnte pulje opnå skrotningsbevis for en vindmølle med en effekt på 450 kW eller derunder,
der nedtages i perioden fra den 15. december2004og senest til og med den 15. december 2011. Et
skrotningsbevis kan opdeles i op til 10 selvstændige skrotningsbeviser.
Stk. 3.
Skrotningsbevis kan kun udstedes inden for en pulje, som svarer til en samlet effekt på 175
MW i nedtagne vindmøller med en effekt på 450 kW og derunder, som er nedtaget fra den 15.
december 2004 til og med den 15. december 2011.
Stk. 4.
Skrotningsbevis er endvidere betinget af, at der foreligger
1) en erklæring underskrevet af den pågældende netvirksomhed med oplysning om, at vindmøllen
har været opstillet, har været i drift og har haft en effekt på 450 kW eller derunder, samt tidspunktet
for, hvornår vindmøllen er frakoblet det kollektive elforsyningsnet, og
2) en erklæring underskrevet af vindmølleejeren om, at vindmøllen er nedtaget.
Stk. 5.
Netvirksomheden afgiver den i stk. 4, nr. 1, nævnte erklæring til vindmølleejeren senest 8
dage efter at have modtaget anmodning herom.
Stk. 6.
Anmodning om skrotningsbevis indgives til Energinet.dk senest den 15. december 2011.
§ 5.
En vindmølleejer kan anmode Energinet.dk om at give et skriftligt forhåndstilsagn om, at der
kan udstedes skrotningsbevis for nedtagning af en vindmølle efter § 4. Forhåndstilsagnet kan ikke
omsættes. Energinet.dk giver forhåndstilsagnet, såfremt virksomheden finder, at det i § 4, stk. 3,
nævnte maksimum på 175 MW effekt ikke overskrides derved.
Stk. 2.
Et forhåndstilsagn giver vindmølleejeren ret til at modtage et skrotningsbevis, såfremt
betingelserne for at modtage et skrotningsbevis i øvrigt er opfyldt, og vindmølleejeren
1) inden 8 dage fra modtagelsen af forhåndstilsagnet anmoder netvirksomheden om snarest muligt
at frakoble vindmøllen fra det kollektive elforsyningsnet, og
2) inden 40 dage fra modtagelsen af forhåndstilsagnet, jf. dog den i § 4, stk. 6, nævnte frist,
indleverer anmodning om skrotningsbevis til Energinet.dk med dokumentation for de forhold, som
er nævnt i nr. 1 og i § 4, stk. 4.
Stk. 3.
Energinet.dk offentliggør løbende oplysninger på elektroniske medier om størrelsen af den
effekt, for hvilken der er udstedt skrotningsbeviser og forhåndstilsagn.
Stk. 4.
Energinet.dk udarbejder ansøgningsmateriale til brug for udstedelse og behandling af
skrotningsbeviser og forhåndstilsagn.
Fælles bestemmelser for de to skrotningsordninger
§ 6.
For at udnytte et skrotningsbevis udstedt efter §§ 3 eller 4 skal beviset indleveres til og
påtegnes af netvirksomheden senest på tidspunktet for nettilslutningen af den nye vindmølle.
Påtegningen skal indeholde oplysning om, hvilken ny vindmølle beviset udnyttes i.
Skrotningsbeviset kan herefter ikke udnyttes i andre vindmøller.
Stk. 2.
Kan et skrotningsbevis ikke fuldt ud udnyttes i én ny vindmølle, bortfalder den overskydende
del.
Stk. 3.
Ejeren af et skrotningsbevis, som ikke er udnyttet til udbetaling af pristillæg efter § 42, stk. 2
og 5, i lov om fremme af vedvarende energi kan overdrage dette til andre.
 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890688_0004.png
Stk. 4.
En vindmølle, som har udløst skrotningsbevis efter §§ 3 eller 4, kan ikke på ny tilsluttes til
det kollektive elforsyningsnet eller til en forbrugsinstallation, hvorfra elektriciteten kan leveres til
det kollektive elforsyningsnet.
Kapitel 4
Husstandsvindmøller
§ 7.
Pristillægget til vindmøller omfattet af § 41, stk. 2, i lov om fremme af vedvarende energi, som
fastsættes således, at pristillægget og den efter lovens § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris
tilsammen udgør 60 øre pr. kWh, ydes i 12 år fra nettilslutningen. Hvis nettilslutningen er sket før
den 1. januar 2003, regnes perioden for pristillægget dog fra den 1. januar 2003.
Pulje på 1MW i 2016-2019
Fordeling af puljerne
§ 8.
Inden for en pulje på i alt 1 MW pr. år i 2016-2019, dvs. i alt 4 MW, kan Energistyrelsen give
tilsagn om pristillæg til fabriksnye vindmøller forud for projektets påbegyndelse, jf. § 41, stk. 4, nr.
1, i lov om fremme af vedvarende energi, jf. bekendtgørelsens § 9.
Stk. 2.
Ansøgning om tilsagn om pristillæg inden for den årlige pulje sker gennem en
ansøgningsrunde, som afholdes af Energistyrelsen.
§ 9.
For puljen på 1 MW i 2016 afholder Energinet.dk en ansøgningsrunde fra og med den 12.
september 2016 kl. 10.00 til og med den 21. oktober 2016. For puljen på 1 MW i 2016 offentliggør
Energinet.dk via deres hjemmeside starttidspunktet for indsendelse af ansøgninger. For puljen på i
alt 1 MW pr. år i 2017-2019, dvs. i alt 3 MW, afholder Energistyrelsen en ansøgningsrunde hvert år.
I 2017 er ansøgningsrunden fra og med 3. maj 2017 til og med 14. juni 2017. I 2018 er
ansøgningsrunden fra og med 2. maj 2018 til og med 13. juni 2018. I 2019 er ansøgningsrunden fra
og med 1. maj 2019 til og med 12. juni 2019. For puljerne på i alt 1 MW pr. år i 2017-2019
offentliggør Energistyrelsen via deres hjemmeside starttidspunktet for indsendelse af ansøgninger.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan for puljerne nævnt i stk. 1 give tilsagn om pristillæg til elektricitet
fremstillet på vindmøller omfattet af § 41, stk. 4, nr. 1, i lov om fremme af vedvarende energi.
Stk. 3.
Energistyrelsen træffer afgørelse om tilsagn om pristillæg inden for de pågældende puljer i
den rækkefølge, som Energistyrelsen modtager fyldestgørende ansøgninger i. Hvis flere
ansøgninger modtaget samme dag tilsammen overstiger mængden af resterende watt i den
pågældende pulje, trækker Energistyrelsen lod om den rækkefølge, der skal træffes afgørelse om
disse ansøgninger i.
Stk. 4.
Hvis en fyldestgørende ansøgning overstiger den samlede resterende watt i den pågældende
pulje, tilbyder Energistyrelsen ansøgeren at reducere ansøgningen, således at den kan rummes inden
for de resterende watt i den pågældende pulje, jf. § 12. Accepterer ansøgeren ikke dette, giver
Energistyrelsen afslag på ansøgningen.
Stk. 5.
Udnyttes et tilsagn delvist, jf. § 8, bortfalder resterende watt fra tilsagnet.
Stk. 6.
Hvis en ansøger, der har søgt om pristillæg til elektricitet fra vindmøller omfattet af § 9, stk.
2, i denne bekendtgørelse, giver meddelelse til Energistyrelsen inden ansøgningsrundens udløb om,
at ansøgeren helt eller delvist ikke agter at udnytte et tilsagn, bortfalder tilsagnet helt eller delvist,
og watt svarende til det ikkeudnyttede tilsagn falder tilbage i den pågældende pulje, indtil
ansøgningsrunden er afsluttet.
 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890688_0005.png
Stk. 7.
Hvis puljen for 2017 ikke udnyttes fuldt ud, forhøjes puljen for 2018 med den resterende
mængde watt. Hvis puljen for 2018 ikke udnyttes fuldt ud, forhøjes puljen for 2019 med den
resterende mængde watt.
§ 10.
Indkaldelse til ansøgningsrunder skal som minimum ske ved annoncering på hjemmesiden
www.ens.dk.
Pristillæg i 2020
§ 11.
I 2020 kan Energistyrelsen give tilsagn om pristillæg for elektricitet fra vindmøller forud for
et projekts påbegyndelse, jf. 41, stk. 4, nr. 2, i lov om fremme af vedvarende energi.
Ansøgning om tilsagn
§ 12.
Ansøgning om tilsagn om pristillæg for vindmøller efter § 41, stk. 4, i lov om fremme af
vedvarende energi, indsendes til Energistyrelsen. Der skal foreligge én ansøgning pr. vindmølle.
Der skal anvendes et ansøgningsskema, der er udarbejdet af Energistyrelsen.
Stk. 2.
Ansøgningsskemaet fås ved henvendelse til Energistyrelsen eller hentes på hjemmesiden
www.ens.dk.
Stk. 3.
Ansøgning om tilsagn om pristillæg efter § 41, stk. 4, i lov om fremme af vedvarende energi,
skal som minimum indeholde følgende oplysninger:
1) Navn på vindmølleejeren.
2) CPR-nr., CVR-nr., eller andet identifikationsnummer på vindmølleejeren.
3) Bopælsadresse på vindmølleejeren.
4) Adresse på egen forbrugsinstallation.
5) Telefonnummer eller e-mailadresse til vindmølleejeren.
6) Vindmøllens installerede effekt målt i kW.
7) Opnået certifikatnummer for vindmøllen, hvor det er påkrævet iht. certifikatbekendtgørelse.
8) Det forventede tidspunkt for nettilslutning af vindmøllen.
9) Skriftlig dokumentation for betinget aftale om køb af vindmøllen, jf. dog stk. 4.
10) En bekræftelse fra vindmølleejeren på, at vindmøllen ikke er opstillet, og at vindmøllen ikke vil
blive opstillet, hvis der ikke opnås tilsagn om pristillæg.
11) En bekræftelse fra vindmølleejeren på, at vindmølleejeren ikke har modtaget eller vil modtage
anden støtte til vindmøllen.
12) Købspris for vindmøllen.
13) Installationsomkostninger.
14) Valg af nettoafregningsgruppe for vindmøllen.
15) Angivelse af, hvilke former for elafgift vindmølleejeren betaler.
16) Dokumentation for tegningsreglen for juridisk personer.
17) Virksomheder skal bekræfte, at de ikke har modtaget et krav om tilbagebetaling af støtte, som
Europa-Kommissionen ved en tidligere endelig afgørelse har erklæret ulovlig og uforenelig med det
indre marked.
18) Virksomheder, der har modtaget et krav om tilbagebetaling af støtte, som Europa-
Kommissionen ved en tidligere endelig afgørelse har erklæret ulovlig og uforenelig med det indre
marked, skal bekræfte, at de har efterkommet et sådan krav fuldt ud.
Stk. 4.
Aftalen efter stk. 3, nr. 9, skal være betinget af opnåelse af tilsagn om pristillæg.
Stk. 5.
Store virksomheder skal fremsende dokumentation for, at vindmøllen ikke vil blive opstillet,
hvis der ikke opnås tilsagn om pristillæg.
 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890688_0006.png
Stk. 6.
Ansøgningstidspunktet regnes fra den dag, hvor Energistyrelsen har modtaget en
fyldestgørende ansøgning.
Stk. 7.
Ansøgninger, som ikke er bekræftet i overensstemmelse med stk. 3, nr. 10, 11, 17 og 18,
afslås.
Stk. 8.
Ansøgning om tilsagn om pristillæg til elektricitet produceret på vindmøller omfattet af §§ 8-
10 i denne bekendtgørelse, som ikke er imødekommet i 2016, 2017, 2018 og 2019, bortfalder.
Stk. 9.
Ansøgninger om tilsagn om pristillæg til elektricitet produceret på vindmøller omfattet af §§
8-10 i denne bekendtgørelse, som modtages uden for ansøgningsrunderne, afvises.
Stk. 10.
Ansøgninger om tilsagn om pristillæg til elektricitet produceret på vindmøller omfattet af
§§ 8-10 i denne bekendtgørelse fra virksomheder, som har modtaget et krav om tilbagebetaling af
støtte, som Europa-Kommissionen ved en tidligere endelig afgørelse har erklæret ulovlig eller
uforenelig med det indre marked, og som virksomheden endnu ikke har efterkommet fuldt ud,
afslås.
Afgørelse om tilsagn
§ 13.
Energistyrelsen træffer afgørelse om tilsagn om pristillæg efter § 41, stk. 4, i lov om fremme
af vedvarende energi og kapitel 4 i denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Når Energistyrelsen modtager en ansøgning efter § 12, foretager Energistyrelsen en kontrol
af, om pristillægget efter § 41, stk. 4, i lov om fremme af vedvarende energi, har
tilskyndelsesvirkning. Det kontrolleres ved at påse, om ansøgers samlede omkostninger, jf. § 14,
stk. 1, er større end omkostningerne til køb af elektricitet fra det kollektive elforsyningsnet, jf. § 14,
stk. 2.
Stk. 3.
De værdier og oplysninger, som anvendes ved kontrollen af tilskyndelsesvirkningen efter stk.
4 og 5, fastsættes med udgangspunkt i den dag, ansøgningen er fyldestgørende, jf. § 12, stk. 6.
Stk. 4.
Hvis en vindmølle, som har fået tilsagn om pristillæg fra Energistyrelsen, ikke nettilsluttes
inden 2 år fra tidspunktet for afgivelsen af tilsagnet, bortfalder tilsagnet.
Stk. 5.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om dispensation fra stk. 4, hvis vindmøllen ikke opnår
nettilslutning inden 2 år fra tidspunktet for afgivelse af tilsagnet, og forholdet ikke kan tilregnes
vindmølleejeren. Der kan ikke gives dispensation for tilsagn givet inden for 1 MW puljerne, jf. §§ 8
og 9 i denne bekendtgørelse.
§ 14.
Ansøgers samlede forventede omkostninger beregnes som summen af følgende:
1) Opstillingsomkostninger omregnet til en årlig annuitetsydelse under antagelse af en 20-årig
afskrivningsperiode og med en kalkulationsrente beregnet som den lange obligationsrente + 5 %-
point.
2) Indtægter fra salg af overskydende elektricitetsproduktion fra vindmøllen.
3) Årlige driftsomkostninger til almindelig vedligeholdelse af en vindmølle.
4) Eventuel rådighedsbetaling.
5) Årlig betaling for køb af elektricitet.
6) Årlig betaling af elafgift.
7) Årlig betaling af nettariffer.
8) Årlig betaling af abonnement.
9) Årlig betaling for offentlige forpligtelser.
Stk. 2.
Ansøgers omkostninger til køb af elektricitet fra det kollektive elforsyningsnet, som ansøger
vil have, hvis ansøger ikke opstiller vindmøllen, beregnes som summen af følgende:
1) Årlig betaling for køb af elektricitet.
2) Årlig betaling af elafgift.
3) Årlig betaling af nettariffer.
 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890688_0007.png
4) Årlig betaling af abonnement.
5) Årlig betaling for offentlige forpligtelser.
Stk. 3.
Hvis Energistyrelsens kontrol i medfør af § 13, stk. 2, viser, at pristillægget ikke har
tilskyndelsesvirkning, afslås ansøgningen.
§ 15.
Afgørelse om tilsagn om pristillæg er bundet til adressen på egen forbrugsinstallation, der er
oplyst efter § 12, stk. 3, nr. 4. Tilsagnet kan ikke overdrages til andre.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om dispensation fra stk. 1, 2. pkt., hvis der foreligger
særlige omstændigheder. Der foreligger særlige omstændigheder, hvis tilsagnet indgår som en
underordnet del af en overdragelse.
Kapitel 5
Flytning af vindmøller
§ 16.
Ved flytning og ny nettilslutning af vindmøller følger det opnåede pristillæg den enkelte
vindmølle, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
For vindmøller tilsluttet i egen forbrugsinstallation, som har en installeret effekt på 25 kW
eller derunder, jf. § 41 i lov om fremme af vedvarende energi, gælder stk. 1 alene, såfremt
vindmøllen igen tilsluttes i egen forbrugsinstallation. Flyttes vindmøllen, således at denne ikke
længere er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, bortfalder pristillægget, idet betingelserne herfor
ikke længere er opfyldt, jf. § 41 i lov om fremme af vedvarende energi.
Kapitel 6
Fravalg af pristillæg
§ 17.
En vindmølleejer kan ved meddelelse til Energistyrelsen fravælge modtagelsen af pristillæg
og andre ydelser efter §§ 35 a-42 i lov om fremme af vedvarende energi. Vindmølleejeren kan
endvidere ved meddelelse til Energistyrelsen genoptage modtagelsen af nævnte pristillæg og andre
ydelser. Retten til genoptagelse omfatter ikke ejere af havvindmøller etableret efter udbud.
Stk. 2.
Fravalg og genoptagelse efter stk. 1 sker med virkning fra den første dag i en måned og med
forudgående varsel på mindst en måned, hvis der ydes VE-bevis eller pristillæg for elektriciteten
efter bestemmelserne i §§ 35 a-42 i lov om fremme af vedvarende energi.
Stk. 3.
Ved opgørelsen af oprindelig produktion til brug ved beregningen af fuldlasttimer ifølge
denne bekendtgørelse og §§ 35 a-42 i lov om fremme af vedvarende energi medregnes også
produktion under fravalg som nævnt i stk. 1.
Stk. 4.
Nødvendige administrative omkostninger ved fravalg og genoptagelse, som afholdes af den
pågældende net- eller transmissionsvirksomhed og Energistyrelsen betales af vindmølleejeren på
grundlag af opgørelse over disse omkostninger.
Stk. 5.
Energistyrelsen udarbejder ansøgningsmateriale til brug for fravalg af pristillæg.
Kapitel 7
Oplysningspligt
§ 18.
Den til enhver tid værende ejer af en vindmølle er forpligtet til over for transmissions- og
netvirksomheden eller Energistyrelsen at afgive sådanne oplysninger, herunder regnskaber og
lignende dokumentation, som findes nødvendige til gennemførelse af bekendtgørelsens
bestemmelser om pristillæg.
 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890688_0008.png
Stk. 2.
Det påhviler den til enhver tid værende ejer af en vindmølle at underrette Energistyrelsen om
ejerskifte, tidligere nettilslutninger og om ændrede forhold i øvrigt af betydning for overholdelse af
betingelserne for modtagelse af pristillæg for den leverede elektricitet.
Stk. 3.
Underretning skal ske straks fra det tidspunkt, hvor modtageren af pristillægget er blevet
bekendt med, at forholdet er indtruffet, eller at forholdet vil indtræffe.
Kapitel 8
Afgørelser
§ 19.
Netvirksomheden træffer afgørelse om, hvorvidt en vindmølle på land opfylder betingelserne i
definitionen på eksisterende vindmøller efter § 2, jf. dog stk. 5.
Stk. 2.
Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt en havvindmølle opfylder betingelserne i
definitionen på eksisterende vindmøller efter § 2, jf. dog stk. 5.
Stk. 3.
Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt en vindmølle opfylder betingelserne i
definitionen efter § 2 på eksisterende vindmøller i alle sager, hvor en ny vindmølle er købt i
perioden fra den 3. marts 1999 til og med den 31. december 1999.
Stk. 4.
Afgørelse om opgørelse af fuldlasttimer for vindmøller efter §§ 35 a-38 og §§ 40-42 i lov om
fremme af vedvarende energi træffes af netvirksomheden. Tilsluttes vindmøllen direkte til et
transmissionsnet, træffer transmissionsvirksomheden afgørelse herom.
§ 20.
Uanset bestemmelserne i § 19, stk. 1og 4, kan en net- eller transmissionsvirksomhed anmode
Energistyrelsen om at træffe afgørelse efter de nævnte bestemmelser på net- eller
transmissionsvirksomhedens vegne. Energistyrelsen kan i så fald forlange, at net- eller
transmissionsvirksomheden refunderer de udgifter, som en sådan anmodning påfører
Energistyrelsen.
§ 21.
Energistyrelsen træffer afgørelse om følgende:
1) Pristillæg og andre ydelser til elektricitet fra vindmøller efter §§ 35 a-40, § 41, stk. 2, § 41, stk. 3,
og § 42 i lov om fremme af vedvarende energi.
2) Udstedelse af skrotningsbevis som nævnt i kapitel 3 i denne bekendtgørelse, herunder hvorvidt
betingelserne for opnåelse af beviset er opfyldt.
3) Fravalg og genoptagelse af udbetalingen af pristillæg og andre ydelser efter § 17 i denne
bekendtgørelse.
4) Opgørelse af fuldlasttimer for vindmøller efter § 39 i lov om fremme af vedvarende energi.
5) Udbetaling af pristillæg på baggrund af tilsagn om pristillæg efter § 41, stk. 4, jf. § 41, stk. 3, i
lov nr. 744 af 1. juni 2015 og §§ 7-10 og 12-15 i denne bekendtgørelse.
6) Dispensation til overdragelse af tilsagn om pristillæg efter § 15, stk. 2, i denne bekendtgørelse.
7) Udbetaling af pristillæg på baggrund af tilsagn om pristillæg efter § 41, stk. 4, i lov nr. 1877 af
29. december 2015.
8) Afslag på udbetaling af pristillæg efter § 21, nr. 7, hvis ansøger er en virksomhed, som har
modtaget et krav om tilbagebetaling af støtte, som Europa-Kommissionen ved en tidligere endelig
afgørelse har erklæret ulovlig eller uforenelig med det indre marked, og hvis virksomheden endnu
ikke har efterkommet et sådan krav fuldt ud.
 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890688_0009.png
Afgørelse om udbetaling af pristillæg
§ 22.
Energistyrelsen træffer afgørelse om udbetaling af pristillæg på baggrund af tilsagn om
pristillæg til vindmøller, der er omfattet af § 41, stk. 4, jf. § 41, stk. 3, i lov nr. 744 af 1. juni 2015,
og denne bekendtgørelse efter ansøgning.
Stk. 2.
Ansøgningen udfyldes elektronisk på www.ens.dk eller sendes til Energistyrelsen med
dokumentation for, at vindmøllen opfylder kravene for at modtage udbetaling af pristillæg efter §
41, stk. 4, jf. § 41, stk. 3, i lov om fremme af vedvarende energi, på nettilslutningstidspunktet.
Stk. 3.
Energistyrelsen fastsætter de nærmere krav til dokumentationen efter stk. 2.
Stk. 4.
Udbetaling af pristillæg efter stk. 1, er betinget af,
1) at vindmøllen er anmeldt til det register, som er nævnt i § 85 a, stk. 2, nr. 2, i lov om elforsyning
(Stamdataregistret),
2) at vindmøllen er tilsluttet i egen forbrugsinstallation på adressen som oplyst efter § 12, stk. 3, nr.
4, jf. dog § 15, stk. 2,
3) at nettilslutning er sket den 1. januar 2016 eller senere,
4) at vindmøllens installerede effekt er som oplyst efter § 12, stk. 3, nr. 6, og
5) at nettoafregning sker i den gruppe som oplyst efter § 12, stk. 3, nr. 14.
§ 23.
Energistyrelsen træffer afgørelse om udbetaling af pristillæg på baggrund af tilsagn om
pristillæg til vindmøller, der er omfattet § 41, stk. 4, i lov nr. 1877 af 29. december 2015, og denne
bekendtgørelse efter ansøgning.
Stk. 2.
Ansøgningen sendes til Energistyrelsen med dokumentation for, at vindmøllen opfylder
kravene for at modtage udbetaling af pristillæg efter § 41, stk. 4, i lov om fremme af vedvarende
energi, på nettilslutningstidspunktet.
Stk. 3.
Energistyrelsen fasætter de nærmere krav til dokumentationen efter stk. 2.
Stk. 4.
Udbetaling af pristillæg efter stk. 1, er betinget af,
1) at vindmøllen er anmeldt til det register, som er nævnt i § 85 a, stk. 2, nr. 2, i lov om elforsyning
(Stamdataregistret),
2) at vindmøllen er tilsluttet i egen forbrugsinstallation på adressen som oplyst efter § 12, stk. 3, nr.
4, jf. dog § 15, stk. 2,
3) at nettilslutning er sket den 1. januar 2016 eller senere,
4) at vindmøllens installerede effekt er som oplyst efter § 12, stk. 3, nr. 6,
5) at nettoafregning sker i den gruppe som oplyst efter § 12, stk. 3, nr. 14, og
6) at bekræftelserne vedrørende evt. krav om tilbagebetaling af støtte fortsat er som oplyst efter §
12, stk. 3, nr. 17 og 18.
Stk. 5.
Hvis betingelsen i § 23, stk. 4, nr. 6, i denne bekendtgørelse, ikke er opfyldt, skal
Energistyrelsen træffe afgørelse om afslag på udbetaling af pristillæg. Når virksomheden har sendt
dokumentation til Energinet.dk om, at kravet er efterkommet fuldt ud, kan Energinet.dk træffe
afgørelse efter § 23, stk. 1-4, i denne bekendtgørelse.
Afslag på udbetaling i støtteperioden
§ 24.
Energistyrelsen afslår at udbetale pristillæg i støtteperioden, hvis en virksomhed har modtaget
et krav om tilbagebetaling af støtte, som Europa-Kommissionen ved en tidligere endelig afgørelse
har erklæret ulovlig eller uforenelig med det indre marked, og virksomheden endnu ikke har
efterkommet et sådan krav fuldt ud. Udbetalingen genoptages, når virksomheden har sendt
dokumentation til Energistyrelsen om, at kravet er efterkommet fuldt ud.
 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890688_0010.png
Kapitel 9
Opgørelse af fuldlasttimer for eksisterende vindmøller pr. 1. april 2001
§ 25.
Netvirksomheden udarbejder en opgørelse over antallet af forbrugte fuldlasttimer pr. 1. april
2001. Opgørelsen opdateres ved hver udbetaling af pristillæg.
Stk. 2.
Opgørelsen baseres på den afregnede elproduktion. Såfremt der ikke eksisterer
afregningsdata tilbage fra vindmøllens oprindelige tilslutning, beregnes de manglende
produktionsdata. Tilbageberegningen foretages ved hjælp af en vindkorrigeret
gennemsnitsberegning på de foreliggende afregningsdata. Der vindkorrigeres kun for hele år.
Produktionen for det år, en vindmølle nettilsluttes første gang, beregnes forholdsmæssigt, hvorved
en måneds produktion betragtes som 1/12 af et års produktion.
Stk. 3.
Ved gennemsnitsberegningen til brug for tilbageberegningen af produktionsdata medtages
ikke år, hvor den vindkorrigerede produktion afviger med 25 pct. eller mere fra årsgennemsnittet. I
det omfang, der er afregningsdata længere tilbage end fem år hos netvirksomheden eller
Energistyrelsen, skal disse indgå i beregningen. Såfremt vindmølleejeren kan dokumentere
elafregningsdata længere tilbage end fem år, anvendes dette i stedet for et beregnet tal.
Stk. 4.
Såfremt flere vindmøller er tilsluttet samme måler, fordeles produktionen imellem
vindmøllerne ud fra en vindkorrigeret årsproduktion pr. kW.
Stk. 5.
For vindmøller, der er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, og som har en installeret effekt på
over 25 kW, beregnes opgørelsen af produktionen på grundlag af en årlig produktion på 2.200
fuldlasttimer.
Kapitel 10
Klageadgang
§ 26.
Afgørelser efter § 25, stk. 1, 2 og 6, kan påklages til Energitilsynet.
Stk. 2.
Klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at de i stk. 1 nævnte afgørelser er
meddelt. Klage indgives til netvirksomheden, transmissionsvirksomheden eller Energistyrelsen, der
inden 4 uger efter modtagelsen videresender klagen til Energitilsynet med en udtalelse og de
oplysninger, der har ligget til grund for afgørelsen.
§ 27.
Afgørelser efter § 25, stk. 3, kan påklages til Energistyrelsen.
Stk. 2
Energistyrelsens afgørelser kan ikke påklages til klima- og energiministeren.
§ 28.
Afgørelser truffet i henhold til § 11, § 19, stk. 4 og 5, § 20, § 21, nr. 1-6 og 8, §§ 23 og 24, §§
26 og 27, samt § 13, stk. 4, i lov nr. 1667 af 26. december 2017, kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed end Energiklagenævnet.
§ 29.
Klage efter §§ 27 og 28 skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelserne er
meddelt.
Kapitel 11
Straffebestemmelser
§ 30.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
1) afgiver urigtige oplysninger i forbindelse med modtagelse af pristillæg og andre ydelser for
elektricitet, eller
 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Orientering om ekstern høring af justering af nettilslutningsregler
1890688_0011.png
2) undlader at indsende underretning om ændringer i forudsætninger af betydning for pristillæg og
andre ydelser for elektricitet, eller som afgiver urigtige oplysninger i forbindelse med en sådan
underretning.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 12
Ikrafttrædelse
§ 31.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 393 af 26. april 2017 om nettilslutning af vindmøller og pristillæg for
vindmølleproduceret elektricitet m.m. ophæves.
Energistyrelsen, den 1. juli 2018
Janni Torp Kjærgaard
/Jakob Henrik Juul
1) Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder og om ændring og senere ophævelse af direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF, EU-
Tidende 2009, nr. L 140, side 16, som ændret ved Rådets direktiv 2013/18/EU af 13. maj 2013 om
tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af
energi fra vedvarende energikilder på grund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende
2013, nr. L 158, side 230.