Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 233
Offentligt
1887882_0001.png
Høringsnotat vedr. tilføjelse til ændringsbekendtgørelse til
bekendtgørelse om It-beredskab i el- og naturgassektorerne
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
24. april 2018
J nr.
2017-988
JCV/MMO/SMT/LYJ
Et udkast til tilføjelse til ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse om it-
beredskab i el- og naturgassektorerne har været udsendt i ekstern høring i
perioden den 9. april 2018 til 20. april 2018. Energistyrelsen (ENS) har på
baggrund af denne høring modtaget høringssvar for Dansk Energi (DE). Dette notat
redegør for de væsentligste punkter i høringssvaret. Energistyrelsens
bemærkninger hertil er angivet med kursiv. Ønskes der detaljerede oplysninger om
høringssvarets indhold, henvises der til det fremsendte høringssvar.
Bekendtgørelse om it-beredskab i el- og naturgassektorerne nyudstedes på
baggrund af den udsendte ændringsbekendtgørelse. Nyudstedelsen har til formål
at fremme overskueligheden.
Oplysning af offentligheden
DE finder, at den foreslåede tilføjelse rejser en række spørgsmål og uklarhed om,
hvad
høring af den meddelende virksomhed
indebærer. DE finder, at
oplysningspligten om konkrete hændelser i udgangspunktet bør være et anliggende
for den enkelte virksomhed. DE anbefaler, at formuleringer fra en bestemmelse
med et tilsvarende formål fra telesektoren anvendes, DE nævner specifikt passager
fra Bekendtgørelse nr. 566 af 1. juni 2016,
Bekendtgørelse om oplysnings- og
underretningspligter vedrørende net- og informationssikkerhed.
Denne
bestemmelse medfører, at myndigheden kan påbyde virksomhederne at underrette
offentligheden om brud på informationssikkerheden.
ENS har forståelse for det fremførte synspunkt, og anerkender, at virksomhederne
som udgangspunkt er ansvarlige for, at oplyse egne kunder om hændelser af
betydning for leveringen af deres ydelse. ENS finder imidlertid, at der er en række
forhold, der er væsentligt forskellige mellem telesektoren og el- og
naturgassektorerne. Nedenfor oplistes en række forhold, der findes relevante at
inddrage i denne sammenhæng.
-
Det forhold at offentligheden og kunden er sammenfaldende for
telesektorerne, gør sig kun gældende for netvirksomhederne i el- og
naturgassektorerne. Produktionsvirksomheder og
produktionsbalanceansvarlige virksomheder vil skulle etablere procedure
for at underrette offentligheden. Produktionsvirksomheder og
produktionsbalanceansvarlige virksomheder vil have omkostninger
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 233: Orientering om udstedt bekendtgørelse om beredskab for oliesektoren og nyudstedt bekendtgørelse om it-beredskab i el- og naturgassektorerne.
1887882_0002.png
forbundet med at etablere sådanne procedure samt at træne og
vedligeholde sådanne procedure. Disse virksomheder kan have en fordel
ved, at Energinet varetager kommunikationen til offentligheden.
-
Energinet varetager en operativt koordinerende funktion i el- og
naturgassektorerne, og Energinet varetager koordinationen af
underretninger af offentligheden på baggrund af beredskabshændelser i el-
og naturgassektorerne. Det findes hensigtsmæssigt, at sikre en ensartet
kommunikation ved samtidige hændelser af forskellig karakter, som
eksempel ved forsyningsafbrud som følge af it-sikkerhedshændelser og
følgevirkninger ved andre virksomheder.
-
Energinet har ikke mulighed for at påbyde en virksomhed, at oplyse
offentligheden i medfør af eksisterende regler. Det findes ikke
hensigtsmæssigt, at lave en særlig påbudsbestemmelse, da det vil
medføre forskellige regler for det almene beredskab og it-beredskabet.
-
De af DE anbefalede begrænsninger af muligheden for oplysning af
offentligheden er efter ENS vurdering tilsvarende de begrænsninger, som
Energinet er underlagt som følge af forvaltningsloven.
ENS vurderer, at nævnte forhold tilsiger forskellige regler mellem de forskellige
sektorer.
ENS anerkender behovet for, at Energinet inddrager relevante virksomheder forud
for oplysning af offentligheden. Ligesom der kan være forhold, som tilsiger, at det
er virksomhederne selv, der udtaler sig til offentligheden, særligt når en hændelse
alene vedrører en netvirksomhed.
ENS finder behov for en tilføjelse, der præciserer, at høringen af den meddelende
virksomhed medfører mulighed for, at virksomheden selv varetager oplysningen af
offentligheden efter aftale med Energinet.
Således vil tilføjelsen affattes således:
”Stk. 7.
Energinet kan efter høring af den meddelende virksomhed i stk. 1 oplyse
offentligheden om den konkrete hændelse, hvis offentlighedens kendskab hertil er
nødvendigt for at forebygge en hændelse eller håndtere en igangværende
hændelse. Den meddelende virksomhed kan efter tilladelse fra Energinet, når de
konkrete forhold tilsiger det, varetage oplysningen af egne kunder.”
Side 2/2