Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 233
Offentligt
1887881_0001.png
Høringsnotat vedr. ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse
om It-beredskab i el- og naturgassektorerne
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
28. marts 2018
J nr.
2017-988
JCV/MMO/SMT
Et udkast til ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse om it-beredskab i el- og
naturgassektorerne har været udsendt i ekstern høring i perioden den 20. februar
2018 til 20. marts 2018. Energistyrelsen (ENS) har på baggrund af denne høring
modtaget høringssvar for Dansk Energi (DE) og Ørsted A/S. Dette notat redegør
for de væsentligste punkter i høringssvarerne. Energistyrelsens bemærkninger
hertil er angivet med kursiv efter hvert punkt. Ønskes der detaljerede oplysninger
om høringssvarets indhold, henvises der til de fremsendte høringssvar.
Fortrolighed i fremsendelsen af følsomt materiale
DE udtrykker bekymring ved indsendelse af beredskabs- og planmateriale til
Energinet. DE påpeger, at it-sikkerhed i modsætning til meget andet
beredskabsarbejde beror på ondsindede, menneskeskabte aktiviteter og
handlinger, hvorfor der er et behov for fortrolighed. DE ønsker derfor, at
beredskabs- og planmaterialet alene stilles til rådighed ved personligt møde. DE
fremhæver, at DE støtter udarbejdelsen og godkendelsen af det påkrævede
materiale, hvorved DE’s anke alene vedrører spørgsmålet om fortrolighed, da
følsomt materiale vil blive kopieret.
ENS deler DE’s opfattelse af, at der er behov for beskyttelse af følsomme
oplysninger i forbindelse med it-beredskabsarbejdet. Det er imidlertid en
forudsætning for Energinets koordinerende arbejde og tilsynsarbejde, at der kan
udveksles relevante oplysninger mellem virksomheder, Energinet og myndigheder.
Såfremt nogle informationer vurderes at være følsomme, anbefales det, at
udstederen sikrer, at det fremgår tydeligt af materialet, ligesom forholdsregler for
opbevaring og håndtering aftales ved overlevering. ENS anbefaler, at DE tager
direkte kontakt til Energinet, såfremt flere virksomheder finder behov for, at
Energinet i sin egenskab af tilsynsmyndighed eller i egenskab af koordinerende
enhed i el- og naturgassektorerne, udarbejder en beskrivelse af, hvordan denne
type oplysninger håndteres ved Energinet.
DE henleder ENS opmærksomhed på, at der inden for telesektoren ikke er
tilsvarende krav om deling af beredskabsplaner mellem virksomheder og
myndigheder. DE finder forskellen bemærkelsesværdig.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 233: Orientering om udstedt bekendtgørelse om beredskab for oliesektoren og nyudstedt bekendtgørelse om it-beredskab i el- og naturgassektorerne.
1887881_0002.png
ENS er ikke vidende om de overvejelser, der ligger bag valget af den metode for
tilsyn, der er valgt i telesektoren. ENS vurderer umiddelbart, at der er væsentlige
forskelle imellem sektorerne, der kan begrunde denne forskel. Fx at Energinet som
central aktør i el- og naturgassektorerne råder over en række forsyningskritiske
anlæg. På den baggrund kan der være væsentlige forskelle på de opgaver, CFCS
varetager ved en operativ cyberhændelse i telesektoren, i forhold til de opgaver,
Energinet varetager i el- og naturgassektorerne.
DE anbefaler under henvisning til bekendtgørelsens § 29 stk. 4, at Energinet
destruerer følsomt materiale efter godkendelse og anvendelse for koordinering.
ENS varetager tilsynet med Energinets overholdelse af den pågældende
bekendtgørelse. ENS fører tilsyn med Energinets overholdelse af bekendtgørelsen
§ 29 stk. 4, i lighed med andre gældende regler.
Fremsendelse af øvelsesevalueringer
Ørsted A/S påpeger, at den indførte ændring i bekendtgørelsens § 19 stk. 7, er
uhensigtsmæssig, da den kan forstås således, at virksomhederne skal sende
øvelsesevalueringer til både Energinet og Energistyrelsen. Ørsted A/S foreslår, at
den oprindelige tekst fra § 19 stk. 7 bibeholdes.
Det er ENS’ hensigt med den tilføjede bemærkning at præcisere, at Energinet i
lighed med virksomhederne skal udarbejde øvelsesevalueringer efter § 19 stk. 3 og
stk. 4. Energinet skal fremsende disse evalueringer til Energistyrelsen på lige vilkår
med virksomhederne, der fremsender tilsvarende evalueringer til Energinet. På
baggrund af den risiko for misforståelse som Ørsted A/S har påpeget ændres den
forslåede bestemmelse fra:
”§ 19 Stk. 7. Virksomhedernes og Energinets øvelsesevalueringer efter stk. 3 og
stk. 4 fremsendes senest tre måneder efter øvelsen til Energinet hhv.
Energistyrelsen.” til:
”§ 19 Stk. 7. Virksomhedernes øvelsesevalueringer efter stk. 3 og stk. 4
fremsendes senest tre måneder efter øvelsen til Energinet. Energinets
øvelsesevalueringer efter stk. 3-5 fremsendes senest tre måneder efter øvelsen til
Energistyrelsen.”
Energistyrelsen vurderer, at denne ændring alene er af redaktionel karakter.
Andet
ENS er blevet opmærksom på, at den anvendte formulering af
ændringsbekendtgørelsens § 1 stk. 8 er uhensigtsmæssig, da det ikke er
tilstrækkeligt klart, hvilken internetportal Energinet skal anvende.
Ændringsbekendtgørelsens § 1 stk. 8, formulering tilpasses, således at det
fremgår, at Energinet skal anvende den portal, som Erhvervsstyrelsen stiller til
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 233: Orientering om udstedt bekendtgørelse om beredskab for oliesektoren og nyudstedt bekendtgørelse om it-beredskab i el- og naturgassektorerne.
1887881_0003.png
rådighed for samtlige myndigheder og virksomheder til brug for rapportering af it-
hændelser i alle sektorer underlagt pligter i NIS-direktivet.
Energistyrelsen er endvidere blevet opmærksom på en mangel ift. at få
implementeret net- og informationssikkerhedsdirektivet korrekt. De respektive
kompetente myndigheder i hver sektor skal efter forudgående høring af en
virksomhed, der er ramt af en hændelse, kunne oplyse offentligheden om den
konkrete it- hændelse hos den konkrete virksomhed, hvis offentlighedens kendskab
hertil er nødvendigt for at forebygge en hændelse eller håndtere en igangværende
hændelse jf. NIS-direktivets artikel 14(6).
Der tilføjes derfor et stk. 3 til bekendtgørelsens § 14, der giver Energinet hjemmel til
efter forudgående høring af den ramte virksomhed at informere offentligheden om
den konkrete hændelse, hvis offentlighedens kendskab hertil er nødvendigt for at
forebygge en hændelse eller håndtere en igangværende hændelse.
En tilsvarende hjemmel er allerede implementeret, for så vidt angår tværsektorielle
it-hændelser, hvor Center for Cybersikkerhed har hjemmel til at informere
offentligheden efter forudgående høring af virksomheden. Energistyrelsen skal dog
for at tilsikre tilstrækkelig implementering have tilsvarende hjemmel, såfremt it-
hændelsen ikke har tværsektorielle implikationer.
Side 3/3