Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 23
Offentligt
1809513_0001.png
Energinet
Tonne Kjærsvej 65
7000 Fredericia
Ministeren
Dato
29. oktober 2017
J nr. 2016-22
Godkendelse af Viking Link, Vestkystforbindelsen og opgradering af En-
drup-Idomlund
Efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet.dk kan energi-, forsynings- og klimaministe-
ren bestemme, at etablering af nye transmissionsnet og væsentlige ændringer i
bestående net kræver godkendelse af energi-, forsynings- og klimaministeren.
Energi-, forsynings- og klimaministeren har den 9. januar 2017 bestemt, at etab-
leringen af Viking Link og Vestkystforbindelsen samt opgraderingen af Endrup-
Idomlund kræver godkendelse fra energi-, forsynings- og klimaministeren.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet modtog den 22. december 2015 an-
søgning fra Energinet om tilladelse til at etablere hhv. Viking Link og Vestkyst-
forbindelsen samt forstærkning af transmissionsnettet på strækningen Endrup-
Idomlund i henhold til § 4, stk. 3, i lov om Energinet.dk.
Den fremsendte ansøgning er vedlagt to business cases for projekterne. Projek-
terne indgår i Energinets Anlægsrapport 2015/2016, jf. § 4, stk. 2, i lov om
Energinet.dk. Energistyrelsen og Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har
ved møder den 12. januar 2016, 11. februar 2016, 7. marts 2016, 12. maj 2016,
22. juni 2016, 26. august 2016, 14. september 2016, 6. oktober 2016, 25. okto-
ber 2016, 17. januar 2017, 24. januar 2017 og 30. januar 2017 modtaget sup-
plerende information fra Energinet til brug for sagens behandling.
Projektbeskrivelse, tidsplan og økonomi
Der er ansøgt om etablering af de to internationale transmissionsforbindelser
Viking Link og Vestkystforbindelsen samt forstærkning af transmissionsnettet på
strækningen Endrup-Idomlund. De tre delprojekter behandles samlet, da de er
gensidigt afhængige. Viking Link, der er det primære projekt, vil etablere ud-
vekslingskapacitet til Storbritannien, som Danmark ikke er forbundet til i dag.
Vestkystforbindelsen drives af behovet for reserver i tilfælde af udfald af Viking
Link samt af værdiskabelsen fra en forøget handelskapacitet henover den
dansk-tyske grænse. Udbygningen af Endrup-Idomlund drives primært af den
forventede vindudbygning i Vestjylland, men også af behovet for at kunne hånd-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/8
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 23: Orientering om godkendelse af etablering af Viking Link, Vestkystforbin-delsen og opgradering af luftledningen mellem Endrup og Idomlund
1809513_0002.png
tere de store mængder transiteffekt, der vil flyde igennem det vestdanske el-
transmissionsnet som følge af Viking Link.
Viking Link og Vestkystforbindelsen er optaget på EU Kommissionens liste for
Projects of Common Interest. Projekterne på denne liste vurderes at være sær-
ligt vigtige og kan medvirke til realiseringen af det indre energimarked. De tre
delprojekter er beskrevet nedenfor:
Viking Link
Viking Link er en jævnstrømsforbindelse mellem Jylland og Storbritannien. For-
bindelsen vil blive tilsluttet i station Revsing på den danske side og i station
Bicker Fen i England. Den samlede afstand mellem de to stationer er ca. 760
km, heraf er der ca. 75 km landkabel i Danmark, ca. 630 km søkabel i Nordsøen
og ca. 55 km landkabel i England. Overføringskapaciteten af forbindelsen bliver
1400 MW. Anlægsarbejdet forventes igangsat i juni 2019, og forbindelsen for-
ventes idriftsat i december 2022. Budgettet for den danske del af investeringen i
Viking Link er fastsat til 7.943 mio. kr. i faste 2015-priser. Efter idriftsættelsen vil
de årlige drifts- og vedligeholdelsesomkostninger være 14 mio. kr. i faste 2015-
priser. Viking Link er afhængig af, at Vestkystforbindelsen også etableres for at
kunne håndtere eventuelle udfald af Viking Link på sikker vis.
Vestkystforbindelsen
Vestkystforbindelsen er en 400 kV-forbindelse med to ledningssystemer fra den
dansk-tyske grænse til station Endrup. Forbindelsen vil øge overføringskapaci-
teten mellem Vestdanmark og Tyskland med 1000 MW. Anlægsarbejdet forven-
tes igangsat i september 2020, og forbindelsen forventes idriftsat i december
2022. Budgettet for Vestkystforbindelsen er 1.215 mio. kr. i faste 2015-priser.
Efter idriftsættelsen forventes de årlige drifts- og vedligeholdelsesomkostninger
at være 2 mio. kr. i faste 2015-priser.
Vestkystforbindelsen vil gøre det muligt at håndtere de store mængder elektrici-
tet, som vil blive hhv. eksporteret og importeret via Viking Link. Samtidig mulig-
gør Vestkystforbindelsen et intensiveret driftssamarbejde omkring den tilladelige
ubalance henover den dansk-tyske grænse og deling af manuelle reserver med
den nordtyske systemansvarlige TenneT TSO GmbH. Deling af reserver er
nødvendig i tilfælde af udfald på Viking Link. Den nordtyske systemansvarlige,
TenneT TSO GmbH, vil udbygge det tyske transmissionsnet for at integrere
Vestkystforbindelsen.
Den samlede påvirkning af nettariffen som følge af etableringen af Viking Link
og Vestkystforbindelsen samt den del af opgraderingen af Endrup-Idomlund
som følger af Viking Link vil medføre en reduktion på 0,7 øre/kWh.
Side 2/8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 23: Orientering om godkendelse af etablering af Viking Link, Vestkystforbin-delsen og opgradering af luftledningen mellem Endrup og Idomlund
1809513_0003.png
Forstærkning af transmissionsnettet på strækningen Endrup-Idomlund
Forstærkning af transmissionsnettet på strækningen Endrup-Idomlund vil foregå
ved, at der etableres en 400/150 kV-kombiluftledning. Derudover etableres der
en 400/150 kV transformer i station Stovstrup og en udbygning af station Idom-
lund.
Den eksisterende 150kV-luftledning på strækningen Karlsgårde-Idomlund fjer-
nes, og der opføres en ny masterække parallelt med den eksisterende. Den ek-
sisterende masterække mellem Karlsgårde og Idomlund vil forblive i drift, indtil
den nye 400/150 kV-kombiluftledning bliver idriftsat. Den samlede afstand fra
Endrup til Idomlund er ca. 95 km. Anlægsarbejdet forventes igangsat i juni 2019,
og den nye forbindelse forventes idriftsat i december 2021. Anlægsbudgettet er
ifølge ansøgningen 1.649 mio. kr. i faste 2015-priser, heraf 212 mio. kr. i nutids-
værdi til forstærkning som følge af Viking Link og 1,3 mia. kr. som følge af vind-
udbygning i Vestjylland. Investeringen vil medføre en stigning i nettariffen på 0,2
øre/kWh.
Forstærkningen af Endrup-Idomlund er drevet primært af behovet for at håndte-
re vindudbygningen i Vestjylland, men den dimensioneres til samtidig at gøre el-
transmissionsnettet i stand til at håndtere import/eksport af el som følge af etab-
leringen af Viking Link. Derved medvirker forbindelsen til at realisere det forven-
tede samfundsøkonomiske overskud af Viking Link.
Baggrund for ansøgningen
Med Viking Link og Vestkystforbindelsen sammenkobles det danske og det briti-
ske elmarked og der sker en yderligere sammenkobling af det danske og det ty-
ske elmarked. Projekterne bidrager hermed til skabelse af velfungerende kon-
kurrencemarkeder. Desuden skabes regionale handelsgevinster og et sam-
fundsøkonomisk overskud til Danmark. Endelig ønsker Energinet, at forstærke
transmissionsnettet på strækningen Endrup-Idomlund for at transmissionsnettet
kan aftage den forventede øgede mængde vindenergi i Vestjylland, da den ek-
sisterende forbindelse mellem Idomlund og Lykkegård ikke har kapacitet til at
transportere store mængder effekt fra vindproduktionen væk. Udbygningen af
vindproduktion i Vestjylland er sket væsentlig hurtigere end forventet.
Godkendelse af udbygningen
Energi-, forsynings- og klimaministeren godkender ansøgningen i medfør af § 4,
stk. 3 og 4, i lov om Energinet.dk, jf. lovbekendtgørelse nr. 1097 af 8. november
2011 om Energinet.dk med efterfølgende ændringer på nedenstående vilkår:
-
Nærværende godkendelse bortfalder, såfremt følgende ikke overholdes
o
Viking Link:
Anlægsarbejdet i forbindelse med konverterstatio-
nen i Revsing eller kabelanlæg på land er ikke påbegyndt inden
den 1. oktober 2020.
Side 3/8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 23: Orientering om godkendelse af etablering af Viking Link, Vestkystforbin-delsen og opgradering af luftledningen mellem Endrup og Idomlund
1809513_0004.png
o
o
Vestkystforbindelsen:
Anlægsarbejdet er ikke påbegyndt inden
1. januar 2021.
Forstærkningen af transmissionsnettet på strækningen Endrup-
Idomlund:
Anlægsarbejdet er ikke påbegyndt inden 1. oktober
2019.
-
Projektet skal gennemføres i overensstemmelse med de projektplaner,
som er skitseret i det materiale, som er fremsendt til brug for sagens
behandling.
Såfremt der påtænkes væsentlige ændringer af projektet, herunder æn-
dringer af tidsplanen, budgettet, den tekniske udformning af projekterne,
forudsætningerne for projekterne eller andre væsentlige ændringer, skal
dette meddeles Energistyrelsen og Energi-, Forsynings- og Klimamini-
steriet uden unødige forsinkelser med henblik på særskilt godkendelse
af ændringerne.
Godkendelsen er betinget af, at aftalen om intensiveret driftssamarbejde
med TenneT TSO GmbH på tværs af den dansk-tyske grænse anmel-
des til Energitilsynet.
Godkendelsen er betinget af, at der ikke foretages ændringer i den ty-
ske netudviklingsplan, som er godkendt af Bundesnetzagentur, der har
væsentlig negativ betydning for økonomien i Vestkystforbindelsen, Så-
fremt der sker ændringer, som kan have betydning for Vestkystforbin-
delsen, skal dette meddeles Energistyrelsen og Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet uden unødige forsinkelser med henblik på særskilt vur-
dering af ændringerne.
National Grid Plc Interconnector Limited foretager Final Investment De-
cision i forhold til Viking Link senest den 30. juni 2018.
-
-
-
-
Energi-, forsynings- og klimaministerens godkendelse fritager ikke for godken-
delse efter anden lovgivning, herunder efter lov om planlægning.
Begrundelse for godkendelsen
I henhold til § 4, stk. 1, i lov om Energinet.dk kan etablering af nye transmissi-
onsnet og væsentlige ændringer i bestående net ske, hvis der er et tilstrækkeligt
behov for udbygningen, herunder at udbygningen sker med sigte på øget forsy-
ningssikkerhed, beredskabsmæssige hensyn, skabelse af velfungerende kon-
kurrencemarkeder eller indpasning af vedvarende energi, eller hvis projektet er
nødvendigt til opfyldelse af pålæg i medfør af stk. 6.
Det vurderes, at der er behov for etableringen af Viking Link og Vestkystforbin-
delsen samt opgraderingen af Endrup-Idomlund, da forbindelserne medvirker til
skabelse af velfungerende konkurrencemarkeder, integration af vedvarende
Side 4/8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 23: Orientering om godkendelse af etablering af Viking Link, Vestkystforbin-delsen og opgradering af luftledningen mellem Endrup og Idomlund
1809513_0005.png
energi, øget forsyningssikkerhed og beredskab i eltransmissionsnettet. Forbin-
delserne sikrer adgang mellem det nordeuropæiske og det britiske elmarked,
hvilket medfører øgede regionale handelsgevinster samt samfundsøkonomiske
gevinster for Danmark. Derudover bidrager forbindelserne også til indpasningen
af vedvarende energi i energiforsyningen, da forbindelserne vil muliggøre trans-
port af øgede mængder vindenergi i Vestjylland og efterfølgende udveksling af
vedvarende energi på tværs af Nordsøen og sydpå til Tyskland. Det vurderes
endvidere, at Viking Link vil forbedre forsyningssikkerheden, da man med tekno-
logivalget til Viking Link muliggør levering af systembærende egenskaber, som
bidrager til elnettets stabilitet. Endelig medfører etableringen af Vestkystforbin-
delsen, at afhængigheden af station Kassø reduceres, da de eksisterende for-
bindelser mellem Vestdanmark og Tyskland kun er forbundet via denne station.
I Energinets business case for projekterne er der redegjort for de samfundsøko-
nomiske forhold i forbindelse med etableringen af Viking Link og Vestkystforbin-
delsen. Den beregnede samfundsøkonomi er positiv for den danske del af pro-
jektet, og Energinet vurder, at det samlede samfundsøkonomiske overskud for
Viking Link og Vestkystforbindelsen vil være ca. 4,7 mia. kr. i 2017-priser uden
nettoafgiftsfaktor over forbindelsernes 40-årige levetid. En forudsætning for det-
te er, at der foretages en forstærkning af transmissionsnettet på strækningen
Endrup-Idomlund, og at omkostningen til den del af forstærkningen, der skyldes
Viking Link, indgår i beregningen.
Energistyrelsen har gennemgået Energinets beregninger, og Energistyrelsen
vurderer, at etableringen af Viking Link, Vestkystforbindelsen og opgradering af
Endrup-Idomlund vil medføre et samfundsøkonomisk overskud givet Energinets
og Energistyrelsens anvendte forudsætninger.
Alternativer
Energinet har for hver af de tre delprojekter undersøgt en række alternative løs-
ninger, som der redegøres for nedenfor.
Viking Link
Energinet har undersøgt tre alternative tekniske løsninger for forbindelsen til
Storbritannien, der alle vil reducere behovet for reservekapacitet i Danmark og
derfor for Vestkystforbindelsen:
1. En 2 x 700 MW-forbindelse: Med en 2 x 700 MW-forbindelse ville det
være muligt at fastholde det eksisterende krav til reservekapacitet i
transmissionsnettet, da en N-1 situation kun ville udløse behov for 700
MW, og ikke 1400 MW. Dermed ville behovet for manuelle reserver fra
Tyskland blive elimineret og dermed også behovet for Vestkystforbin-
delsen. En 2 x 700 MW-løsning kan rent teknisk laves enten ved etable-
ring af et returkabel eller ved at etablere en elektrode i havet ved hhv.
Side 5/8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 23: Orientering om godkendelse af etablering af Viking Link, Vestkystforbin-delsen og opgradering af luftledningen mellem Endrup og Idomlund
1809513_0006.png
den danske og engelske kyst. Ved etablering af returkabel fordyres pro-
jektet væsentlig (meromkostningen er ca. 4-6,5 mia. kr.). Hvis der skulle
etableres elektroder i havet, ville der være en række udfordringer i for-
hold til tilladelser på engelsk side, da de ikke har erfaring i forhold til
etablering og drift af sådanne anlæg. National Grid ville desuden have
ubegrænset erstatningspligt, såfremt der opstår skader på andre infra-
strukturanlæg til søs som følge af drift af Viking Link med elektroder,
hvorfor National Grid ikke vil være interesseret i denne løsning.
2. Reduceret overføringskapaciteter på hhv. 700 MW og 1000 MW: Hvis
Viking Link etableredes med en overføringskapacitet på 700 MW, ville
der ikke være behov for øget indkøbet af reserver i forhold til den nuvæ-
rende situation. Hvis der valgtes en overføringskapacitet på 1000 MW,
ville behovet for reserver øges med 300 MW i forhold til den nuværende
situation, hvor Skagerak 4-forbindelsen er den dimensionerende faktor
for indkøb af reserver. Fra engelsk side er disse alternativer blevet af-
vist, da de ikke er økonomisk attraktive sammenlignet med en overfø-
ringskapacitet på 1400 MW.
3. Drift af Viking Link med asymmetrisk overføringskapacitet, således at
det ville være muligt at eksportere 1400 MW, men importkapaciteten
ville være begrænset til 1000 MW: Som i alternativ 2 ville dette reducere
behovet for reservekapacitet. Behovet ville dog stadig være større end i
dag, og det er estimeret at ville koste 1,4 mia. kr. at indkøbe indenland-
ske reserver til at dække behovet. Samtidig ville en nedskrivning af
overføringskapaciteten på Viking Link kræve godkendelse fra Energitil-
synet. Det vurderes at være meget usikkert, om en sådan godkendelse
ville kunne gives.
Vestkystforbindelsen
Energinet har endvidere undersøgt alternativer til at håndtere det øgede reser-
vebehov og dermed fortrænge behovet for Vestkystforbindelsen. Fælles for al-
ternativerne er, at de ikke vil være tilstrækkelige til at håndtere et udfald på Vi-
king Link på forsvarlig vis eller inden for rimelige økonomiske grænser. Endvide-
re kræver alle alternativerne, at der stadig indgås en aftale med TenneT TSO
GmbH om håndtering af et momentant ekstra effektflow over den dansk-tyske
grænse. Energinet vurderer det meget tvivlsomt, om TenneT vil være interesse-
ret i en sådan aftale, hvis ikke Vestkystforbindelsen etableres:
1. Brug af Østkystforbindelsen til udveksling af manuelle reserver: Med
denne løsning ville der også være behov for netforstærkninger i det in-
terne danske transmissionsnet, eller at kapaciteten på Østkystforbindel-
sen blev nedskrevet. Omkostningerne til de interne danske netforstærk-
ninger vurderes at ville være ca. 1 mia. kr.
Side 6/8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 23: Orientering om godkendelse af etablering af Viking Link, Vestkystforbin-delsen og opgradering af luftledningen mellem Endrup og Idomlund
1809513_0007.png
2. Anskaffelse af indenlandske reserver: Løsningen forventes at ville have
en meromkostning på 3,2 mia. kr. i nutidsværdi til indkøb af yderligere
700 MW reserve i Vestdanmark.
3. Deling af reserver via en evt. fremtidig Storebælt 2-forbindelse: Denne
løsning ville først og fremmest kræve, at en Storebælt 2-forbindelse
etableres, og derudover ville der formentlig også være behov for for-
stærkning af transmissionsnettet på Fyn og Sjælland. Det vurderes, at
den samfundsøkonomiske omkostning forbundet med indkøb af reser-
ver i Østdanmark er 3,2 mia. kr. i nutidsværdi.
Energinet har endvidere undersøgt to alternative netmæssige løsninger, der
begge vil reducere de visuelle effekter af Vestkystforbindelsen. Fælles for løs-
ningerne er, at de markant øger omkostningen:
-
Kabellægning af forbindelsen ville forøge omkostninger med 2-3 mia. kr.
Derfor vurderes kabellægning ikke at opfylde behovet på økonomisk op-
timal vis. Desuden ville en kabellægning af nye 400 kV-forbindelser væ-
re i modstrid med principperne for kabellægningen i PSO-aftalen.
Et sydligere tilslutningspunkt end station Endrup, hvilket ville reducere
afstanden til den dansk-tyske grænse. Løsningen ville medføre behov
for yderligere forstærkning af transmissionsnettet i Sønderjylland på 150
kV-niveau, hvorfor løsningen ligeledes ikke vurderes at opfylde behovet.
-
Forstærkning af transmissionsnettet på strækningen Endrup-Idomlund
Energinet har undersøgt alternative løsningsmuligheder for forstærkning af
transmissionsnettet på strækningen Endrup-Idomlund. Alternativerne varierer i
forhold til tilgængelig overførselskapacitet og derfor primært i forhold til, hvilken
yderligere fremtidig udbygning med vedvarende energi forstærkningen kan
håndtere. Den eksisterende forbindelse på strækningen er en 150 kV-
luftforbindelse.
Alle de undersøgte alternativer inkluderer etablering af 150 kV-kabelforbindelser
i stedet for den forslåede 400/150 kV-kombiluftledning, samt at den eksisteren-
de 150 kV-luftledning på strækningen Karlsgårde-Idomlund bibeholdes. Disse
alternativer inkluderer etablering af enten to eller tre parallelle kabelforbindelser.
I alle alternativer er der indregnet udgifter til reinvestering i den eksisterende
150 kV-luftledning:
1. Etablering af to parallelle 150 kV-kabelforbindelser: Løsningen ville ikke
både kunne håndtere den forventede vindudbygning i Vestjylland og Vi-
king Link og Vestkystforbindelsen. Løsningen ville koste 1.509 mio. kr. i
faste 2015-priser. Dette alternativ er derfor billigere end det indstillede
forslag, men ville ikke kunne håndtere både udbygningen med kystnære
møller og Viking Link. Derudover ville begge løsninger kræve etablering
Side 7/8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 23: Orientering om godkendelse af etablering af Viking Link, Vestkystforbin-delsen og opgradering af luftledningen mellem Endrup og Idomlund
1809513_0008.png
af nye 400/150 kV-transformatorer i Endrup og Idomlund samt opgrade-
ring af den eksisterende transformator i Askær. Det vil fordyre projekter-
ne yderligere.
2. Etablering af tre parallelle 150 kV-kabelforbindelser: Løsningen ville
kunne håndtere både Viking Link og den forventede vindudbygning i
Vestjylland og ville i modsætning til den valgte 400/150 kV-
kombiluftledning kunne etableres som kabler og derved reducere den
visuelle påvirkning. Løsningen ville koste 2.543 mio. kr. i faste 2015-
priser, heraf udgør ekstraudgiften til det øgede elektriske tab i løbet af
hele projektets levetid 378 mio. kr. og ville således være dyrere end den
valgte løsning. Endvidere ville den kun i begrænset omfang kunne
håndtere en eventuel fremtidig forøget vindkapacitet i Vestjylland, hvor-
for der i det tilfælde ville være behov for yderligere udbygning.
Begge alternative løsninger er baseret på kabler, som drives ved 150 kV. En
håndtering af effektflowet på 150 kV fremfor 400 kV øger risikoen for overbe-
lastninger i 150 kV-nettet. Hvis effektflowet flyttes fra 400 kV-niveau til 150 kV-
niveau medfører det dog også, at de elektriske tab forøges væsentligt.
Hvis Viking Link og Vestkystforbindelsen ikke bliver etableret, vil der fortsat væ-
re behov for opgradering af Endrup-Idomlund. I dette tilfælde vil den valgte løs-
ning ikke længere være den økonomisk bedste løsning.
Samlet vurdering
De valgte løsninger for Viking Link, Vestkystforbindelsen og forstærkning af
transmissionsnettet på strækningen Endrup-Idomlund vurderes samlet at være
de bedst egnede til at sikre øgede regionale handelsgevinster, medvirke til den
øgede integration af vindenergi i energiforsyningen, sikre det beredskabsmæs-
sige hensyn ved at Danmark bliver mindre afhængig af udlandsforbindelsen ved
station Kassø, og sikre at transmissionssystemet vil kunne håndtere udfald på
Viking Link på forsvarlig vis.
Klagevejledning
Denne afgørelse kan i henhold til § 22, stk. 1, i lov om Energinet.dk indbringes
for Energiklagenævnet, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Klagen skal
være indgivet skriftligt inden 4 uger efter afgørelsen er meddelt.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 8/8