Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 219
Offentligt
1940073_0001.png
Samråd J i Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg d. 20. april 2018 vedr. overdragelsen af
Mærsk Olie og Gas til Total
Kontor
Forsyningskontor II
Dato
20. april 2018
J nr.
2017-2582
/ KOEP/ PILKT
Samrådsspørgsmål J
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har
Rune Lund (EL) stillet ministeren følgende
samrådsspørgsmål J:
Samrådsspørgsmål J:
”Hvad kan ministeren oplyse om processen frem mod
godkendelsen af salget af eneretten m.m. til Total,
herunder om ministeren og/ eller myndigheder forud for
A.P. Møller
Mærsks aftale med Total har været i kontakt
med A.P. Møller- Mærsk vedrørende fortolkning af
salgsbetingelser og lignende spørgsmål af betydning for
det tilfælde, at A.P. Møller
Mærsk har overvejet eller
forberedt et salg af olieaktiviteterne til enten en partner i
DUC eller en tredjepart?”
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgsmålet, som jeg
på bedste vis vil besvare i det følgende.
Jeg forstår Rune Lunds spørgsmål som to spørgsmål.
Du spørger for det første, hvad jeg kan oplyse om
processen frem mod godkendelsen af salget af eneretten
m.m. til Total?
Side 1/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 219: Talepapir fra det åbne samråd den 20/4-18 om overdragelsen af Mærsk Olie og Gas til Total (samrådsspm. J)
1940073_0002.png
For det andet spørger du, om jeg eller myndigheder har
været i kontakt med A.P. Møller - Mærsk forud for
salgsaftalen mellem A.P. Møller - Mærsk og Total vedr.
fortolkning af salgsbetingelser m.v.?
Jeg er sådan set glad for at få denne mulighed for at give
udvalget en samlet redegørelse for
godkendelsesprocessen og på den måde følge op på
samråd B i november, forespørgselsdebat F12 i januar og
de mange udvalgsspørgsmål.
Godkendelsesprocessen
Selve godkendelsesprocessen forløb over 6 måneder og
blev indledt med en ansøgning fra A. P. Møller
Mærsk og
Total i efteråret 2017 og afsluttet med Energistyrelsens
godkendelse ved udgangen af februar 2018.
A.P. Møller
Mærsk og Total ansøgte den 5. september
2017 om Energistyrelsens godkendelse af overdragelsen.
Konkret skulle det godkendes, at eneretsbevillingen fra
1962 blev indirekte overdraget til Total.
Forud for ansøgningen havde A. P. Møller
Mærsk og
Total underskrevet en salgsaftale om Totals køb af Mærsk
Olie og Gas. Denne aftale var
som den slags ofte er
med forbehold for myndighedernes godkendelse.
Energistyrelsens sagsbehandling
Energistyrelsens sagsbehandling af ansøgningen har
bestået i at undersøge, om Total har den rette finansielle
og tekniske kapacitet, og om Total dermed er i stand til at
drive og udvikle eneretsbevillingen.
Energistyrelsen har i den forbindelse fået rådgivning fra
både Kammeradvokaten og rådgivningsselskabet KPMG i
forhold til de komplicerede juridiske og økonomiske
spørgsmål.
Side 2/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 219: Talepapir fra det åbne samråd den 20/4-18 om overdragelsen af Mærsk Olie og Gas til Total (samrådsspm. J)
1940073_0003.png
Afgørelsen
Efter en grundig sagsbehandling meddelte Energistyrelsen
godkendelse af overdragelsen den 28. februar 2018.
Energistyrelsen sendte udkast til ansøgning til faktuelt tjek
hos parterne 24 timer forud for godkendelsen.
Godkendelsen indeholdt en række vilkår, hvoraf jeg vil
nævne de fire vigtigste:
For det første skulle Total S.A. stille med en
moderselskabsgaranti som sikkerhed for de økonomiske
forpligtelser, der ligger i tilladelserne.
For det andet blev der stillet vilkår om, at A.P. Møller-
Mærsk skal hæfte subsidiært for omkostninger forbundet
med at fjerne eksisterende anlæg, hvis det senere skulle
vise sig, at Total S.A. mod forventning ikke er i stand til at
dække udgifterne.
For det tredje medoverdrages kompensationsaftalen fra
2003 til Total sammen med Mærsk Olie & Gas A/S.
Og for det fjerde indtræder Total som part i aftalen om den
fulde genopbygning af Tyra i overensstemmelse med
Nordsøaftalen fra marts 2017.
Regeringen har samtidig tilkendegivet over for Total, at vi
har et ønske om, at vilkårene for eneretsbevillingen
moderniseres, så de i højere grad kommer til at minde om
tilladelser, som andre selskaber i Nordsøen opererer under.
På den baggrund vil regeringen gennemføre en
undersøgelse af mulighederne for at modernisere
bevillingens vilkår. Dette vil ske i samarbejde med DUC-
parterne og i tæt dialog med forligskredsen.
Side 3/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 219: Talepapir fra det åbne samråd den 20/4-18 om overdragelsen af Mærsk Olie og Gas til Total (samrådsspm. J)
1940073_0004.png
Kontakt med A.P. Møller
Mærsk forud for salgsaftale
Det andet spørgsmål, du stiller mig, er, om jeg eller
myndighederne har været i kontakt med A.P. Møller -
Mærsk om fortolkning af salgsbetingelser m.v. forud for
salgsaftalen mellem A.P. Møller - Mærsk og Total.
Jeg kan på mine egne vegne svare, at jeg løbende er i
kontakt med A.P. Møller
Mærsk, som med mange andre
virksomheder. Og jeg kan klart svare, at jeg ikke har drøftet
salgsbetingelser.
Energistyrelsen er tilsynsmyndighed på området og har
derfor af naturlige årsager også en tæt kontakt med A. P.
Møller
Mærsk ligesom med andre virksomheder, de fører
tilsyn med.
I denne dialog kan det ikke udelukkes, at der har været
drøftet spørgsmål, der har handlet om et eventuelt frasalg.
Det kan dog fuldstændig afvises, at der er givet nogen form
for tilsagn om de forhold, som der skulle træffes afgørelse
om i forbindelse med godkendelsen.
Kompensationsaftalen
Det lader til, at det særligt er kompensationsaftalen, som
Rune Lund er bekymret for, at jeg eller myndighederne har
lovet forud for salgsaftalen. Det har vi ikke gjort, og det
havde sådan set heller ikke været muligt at gøre.
Det forhold, at A. P. Møller
Mærsk muligvis forventede, at
kompensationsaftalen blev medoverdraget er også
uvedkommende for den afgørelse, der skulle træffes.
Side 4/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 219: Talepapir fra det åbne samråd den 20/4-18 om overdragelsen af Mærsk Olie og Gas til Total (samrådsspm. J)
1940073_0005.png
Først vil jeg dog lige indskyde, at jeg godt forstår, hvis
spørgsmålet om kompensationsaftalen har skabt lidt
forvirring. Det håber jeg, at jeg kan råde bod på i dag.
Jeg har med bistand fra Kammeradvokaten besvaret en
række udvalgsspørgsmål om overdragelse af
kompensationsaftalen
både dengang et frasalg var et
hypotetisk spørgsmål, og efter aftalen med Total blev
indgået.
Vurderingerne dengang og nu er ikke som sådan
modstridende. Men som det fremgår af den redegørelse fra
Kammeradvokaten, som jeg har vedlagt svaret på
spørgsmål 196 fra udvalget, så havde det været
hensigtsmæssigt, hvis vurderingen i 2016 havde været
ledsaget af et forbehold for, at muligheden for at afvise
overdragelse af kompensationsaftalen ikke var undersøgt.
Sagen er den, at det både var et juridisk og politisk
spørgsmål, om kompensationsaftalen skulle
medoverdrages. Man kan sige, at det var på den måde, at
der først skulle foretages en juridisk vurdering af, hvilket
politisk manøvrerum der var for ikke at medoverdrage
aftalen. Dernæst skulle der tages politisk stilling til den
juridiske vurdering.
Det var Kammeradvokaten, der foretog den juridiske
vurdering, som jeg oversendte til udvalget den 3. januar
2018.
Konklusionen var følgende:
”Efter en samlet vurdering ville
statens afvisning af at overdrage kompensationsaftalen
sammen med eneretsbevillingen på denne baggrund give
anledning til så alvorlige retlige betænkeligheder, at det
reelt ikke er en retlig mulighed.”
Denne konklusion indsnævrede det politiske råderum.
Regeringen valgte derfor at tage Kammeradvokatens
anbefaling til efterretning.
Side 5/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 219: Talepapir fra det åbne samråd den 20/4-18 om overdragelsen af Mærsk Olie og Gas til Total (samrådsspm. J)
1940073_0006.png
Afrunding
Som afslutning vil jeg sige, at det er min klare opfattelse, at
godkendelsesprocessen er forløbet planmæssigt og med
samfundets bedste for øje.
Jeg mener, at det er positivt, at Danmark kan tiltrække en
så stor spiller som Total, der kan få stor betydning for
dansk erhvervsliv, udviklingen i Nordsøen og statens
indtægter.
En overdragelse som denne er underlagt en grundig og
detaljeret sagsbehandling, fordi der er tale om meget
vigtige ressourcer og væsentlige interesser for staten og
samfundet.
Tak for ordet og tak for spørgsmålet.
Side 6/6