Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 209
Offentligt
1879497_0001.png
VINDMØLLE INDUSTRIEN
r
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 209: Materiale fra Vindmølleindustriens foretræde den 12/4-18
1879497_0002.png
Vïndmølleindustriens 8 anbefalinger
De 8 overordnede anbefalinger er:
1.
2.
Vïnder-vejen tilvækst og velstand
-
$ anbefalinger fra Vindmølleindustrien
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Hæv målet for andelen af vedvarende energi i 2030 til
omkring 60 pct.
Øg
vindens markedsværdi gennem national elektrificering
og internationalt samarbejde om en C02-pris.
Genindfør energimilliarden til forskning og udvikling.
Skab attraktive vilkår for test og demonstration af
vindmølleteknologi og prioritér nye grønne løsninger som
hybridanlæg og energilagring.
Fastlæg udbudsrunder, der sikrer et vigtigt dansk bidrag
til et nordeuropæisk marked.
Vælg en udbudsmodel, der kan håndtere overgangen til
tilskudsfri vindenergi og sikre at tilskudsfriheden ns
hurtigst muligt.
Revider planlægningsrammerne for landvind s nye
incitamenter sikrer, at den nyeste vindteknologi kan
stilles op.
Udarbejd en langsigtet strategi for havvind, der skaber
klare rammer for adgangen til areal og net og som gør
det muligt at gøre Danmark til Europas grønne kraftværk.
Marts
2018
VINDMØLLE
)
P dette foretræde fokuserer vi p havvind.
i”
VINDMØLLE NDUSTRIEN
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 209: Materiale fra Vindmølleindustriens foretræde den 12/4-18
1879497_0003.png
Hastig teknologisk udvikling
i
Hvordan bliver havvind endnu
billigere?
154m
120rn_/b#
90m
SOm
II/
Eceing 747, 76rn
Prisen p havvind er mere end halveret
J\
-.
)-
Større vind møller
\\f
2014
2016
)-
Intensiveret konkurrence i
succesfulde udbud
)-
2001
2005
2007
Couresy of øtEted A/S
I
2011
MW
8000
7000
6000
5000
4000
3000
Markedsvolumen, skala og
industrialisering
Investeringsbeslutninger træffes inden
2020:
Vindindustrien savner sigtbarhed: Besluttet og forventet
udbygning med havvind i Europa
tlefIet ttked
)-
Ny MHI Vestas fabrik
)-
Esbjergs havneudvidelse
Danmarks styrkeposition er udfordret:
2000
1000
0
)-
NL
=
1GW/gr mod 2030
)-
DK
=
<1GW i alt mod 2030 ???
•øvrige Europa besluttet
N!!P!1JIi
øvrige Europa forventet
Danmark besluttet 2012-aftalen og for
Danmark ønske til 2018-aftalen
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 209: Materiale fra Vindmølleindustriens foretræde den 12/4-18
1879497_0004.png
Hvordan sikrer man en stabU udbygning
frem
mod 2030?
Udbudspian 2020-2025
Hawlndudbud 2020
..“..“...“““..
Hawindudbud 2022
jP
a’j4l
Hawindudbud 2024
Politisk aftale
•.«• Udbudsproces
Vinder af udbud
Idriftsættelsesvindue
Hvis man ventet til fx 2022 med beslutning om 2. og 3. park:
Manglet industrien sigtbarhed og ïnvestotsikkerhed
Gambles der med Danmarks styrkeposition
)-
Mistet man muligheden for en stabil udbygning frem mod 2030, hvilket risikerer at fordyre
omstillingen
/lIb
VIND MØ IC El NO U STR I EN
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 209: Materiale fra Vindmølleindustriens foretræde den 12/4-18
1879497_0005.png
Hvad er ‘tilskudsfrihed’ og hvem skal bygge og betale for nettet?
Tilskudsfrihed er et spørgsmål om definition
og fordelingspolitik
)-
Retvisende ‘markedspris’?
)-
Snitflade mellem park og net
Elproduktion fra park
+
opsamlingsnet
Fasthold finansiering og tilføj konkurrence vha.
To-delt bud på park og net
Transmission fra park til
land
Konkurrenceudsættelse af net har fordele og
ulemper:
)-
)
Optimeret park- og net-design
Øget risiko, der kan afholde aktører fra at
byde
--
II
Anbefaling: Tilfør konkurrence ved at lade
markedet byde p, om de kan give
samfundet rabat p net-del. Hvis ikke, s
bygger og driver Energinet som hidtil.
Park-del: Finanslov (skat)
Net-del: Elregning (el-tarif)
VINDMØLLE
INDUSTRIEN
r
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 209: Materiale fra Vindmølleindustriens foretræde den 12/4-18
1879497_0006.png
VIN DM ØL L El N DU STR I EN
r