Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 175
Offentligt
1862700_0001.png
Til
Energi-, Forsynings- og Klimaministeren
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
26. februar 2018
Hvorfor skal geotermi med i den kommende energiaftale?
Den 19. februar 2018 afholdt Geotermisk Operatørselskab geotermikonference på
Christiansborg. Temaet for årets geotermikonference var at sætte geotermi på dagsordenen i
den kommende energiaftale.
Geotermi er en vedvarende energikilde på linie med sol og vind. Geotermi kan anvendes
til varmeforsyning og varmelagring, hvilket gør geotermi til et meget fleksibelt valg.
Geotermi som kilde til varmepumper er et samfundsøkonomisk godt valg.
Geotermi er et solidt bidrag til forsyningssikkerheden.
Danmarks undergrund er yderst velegnet til geotermi. Den væsentligste årsag til, at geotermi
endnu ikke har en betydende rolle i varmeforsyningen er konkurrencen med ikke-afgiftsbelagt
biomasse.
Geotermi kan med gode rammevilkår få en betydende rolle i den grønne omstilling, således at
investorer finder det attraktivt at deltage. Investorer har brug for sikkerhed for en aftalt pris i
en lang kontrakt.
Hvis politikerne sætter sig for, at geotermiressourcerne skal udnyttes, er vejen til at blive en
moden teknologi og industri ganske kort set i forhold til, hvor lang tid det har taget at gøre vind
til en industri. Der er allerede en hel industri, som står klar til at gennemføre geotermiprojekter
professionelt, innovativt og omkostningseffektivt.
De væsentligste anbefalinger til de kommende forhandlinger om energiaftalen er:
Energiaftalen skal udtrykke visionen for energipolitikken de næste 20-30 år
det er
vigtigt, at energiaftalen udstikker rammerne
Geotermi er dårligt stillet afgiftsmæssigt i forhold til biomasse
Energistyrelsens
i vitatio sskrivelse ”I dkaldelse af a søg i ger o tilladelse til
efterforskning og indvinding af geotermisk energi med henblik på
fjer var eforsy i g” skal udvides til a det e d fjer var eforsy i g, bl.a.
varmelagring
Geoop Aps
| Lokesvej 2, Torkildstrup, 4060 Kirke Såby
Tlf. +45 3810 0919 |
[email protected]
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 175: Henvendelse af 1/3-18 fra Geotermisk Operatørselskab ApS om geotermi og den kommende energiaftale
1862700_0002.png
Pulje til en yderligere afdækning af potentialet i top 10 byer fra den landsdækkende
screening af 28 fjernvarmeområder
Såfremt der er spørgsmål eller behov for uddybning, står Geoop til rådighed. Kontakt: Direktør
Lars Andersen, tlf. 40109002, email: [email protected].
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 175: Henvendelse af 1/3-18 fra Geotermisk Operatørselskab ApS om geotermi og den kommende energiaftale
1862700_0003.png
Geotermi, den oversete vedvarende energiressource
Hvorfor geotermi, - og hvordan?
Geotermi står for CO2-neutralitet, omkostningseffektivitet og forsyningssikkerhed
Geotermi er varme, der kommer fra undergrunden; jo længere man kommer ned, jo varmere
bliver det. I
ogle la de USA, Isla d, Ne Zeala d år det ar e a d ”fra u dergru de ” helt
op til jordoverfladen og kan bruges til opvarmning, i visse tilfælde endda til el-produktion.
Danmark har store mængder geotermisk energi i undergrunden, men mulighederne for, eller
omkostningerne ved, at udnytte den varierer fra sted til sted, først og fremmest afhængig af,
hvor dybt man skal ned, og hvor let eller svært det er, rent geologisk, at få varmen op som varmt
vand. I nogle tilfælde kan den geotermiske varme anvendes direkte (hvis ca. 50 grader varmt
vand er tilstrækkeligt), men i mange tilfælde vil geotermisk energi især være interessant i
forbindelse med en varmepumpe, der forsyner et fjernvarmenet med varme.
En varmepumpe er et apparat, der ved hjælp af elektricitet overfører varme fra omgivelserne til
f.eks et fjernvarmenet eller til radiatorerne i et individuelt parcelhus. Små varmepumper til
parcelhuse o.lign. er i dag standardvare, mens store varmepumper til fjernvarmeforsyninger
stadig er nicheprodukter.
Varmepumper og geotermi er af overordentlig stor interesse for bolig- og bygningsopvarmning
på mellemlangt sigt. Der er udbredt enighed om, at det voldsomme forbrug af importeret
biomasse i form af træpiller og træflis, som vi for øjeblikket er i gang med, er en
”o erga gsløs i g” fre
od e
ere CO2-neutral
og bæredygtig energisektor i de kommende
årtier.
Overgangen til elektrificering af bolig- og bygningsopvarmningen kan i princippet gennemføres
alene ved hjælp af (store) varmepumper. Uden geotermi vil varmepumpen typisk levere en
energimængde på tre gange energien i den tilførte elektricitet. Med geotermi vil varmepumpen
kunne levere op til ti gange energien i elforbruget. Geotermien er således, populært sagt, en
teknologi, der øger energieffektiviteten i fjernvarmeforsyningen. Geotermi er kun af interesse i
forbindelse med varmeforbrug over en vis størrelse. Omkostningerne til boring(er) er alt for høje
til at retfærdiggøre det i forbindelse med små varmepumper.
Som vedvarende energiressource er geotermisk e
ergi i praksis ”ue delig” og de har ikke træ-
biomassens CO2- og bæredygtigheds-problemer. Forsyningssikkerhed og klimapåvirkning
placerer den på niveau med sol og vind.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 175: Henvendelse af 1/3-18 fra Geotermisk Operatørselskab ApS om geotermi og den kommende energiaftale
1862700_0004.png
Udfordringen
Geotermi er stadig en relativt uprøvet teknologi i Danmark. Så længe fjernvarmesystemerne blev
forsynet med køleenergien fra el-produktionen (kraftvarme) var der ikke megen interesse i
geotermi. Med afkoblingen af varmeforsyningen fra el-produktionen og omlægning til træpiller
og flis har situationen ændret sig. I forhold til en overvejende biomasseforsynet
opvarmningssektor bliver kombinationen af geotermi og varmepumper interessant som et
omkostningseffektivt alternativ. Det kræver imidlertid, at man accepterer, at geotermi og store
varmepumper er en langt mindre etableret teknologi, - og dermed også umiddelbart dyrere (som
al y tek ologi i ” i he-fase ” .
Hvad skal der til?
For at fremme udbredelsen af geotermi og varmepumper er det nødvendigt med et klart politisk
signal fra parterne i en kommende energiaftale, at de ser teknologien som en afløser på sigt af
det alt for høje forbrug af træpiller og flis i opvarmningssektoren.
Dernæst er det, ikke mindre, vigtigt at lovgivningen omkring varmeforsyning justeres, så der ikke
er lovmæssige barrierer for en gradvis indføring af geotermi de steder i landet, hvor forholdene
gør det muligt, og hvor det er samfundsøkonomisk attraktivt.
Endelig, og måske allervigtigst, skal det sikres, at afgiftssystemet ikke stiller geotermi dårligere
end det (biomasse), der skal afløses (medmindre der er konkrete argumenter for en sådan
favorisering af biomassen). Kort sagt: hvis ikke det også bliver
privatøkonomisk
attraktivt at
omstille til geotermi og varmepumper er det vanskeligt at forestille sig, at der i dagens
markedsstyrede energisektor vil ske meget på området; ikke mindst fordi en relativt uprøvet
løsning som oftest i starten har en række læringsomkostninger, som ingen, eller få, har lyst til at
påtage sig.
Konklusion
Geotermi, oftest i forbindelse med store varmepumper, har potentiale til at bidrage med et
ekstra, CO2-neutralt og omkostningseffektivt ben til dansk (og europæisk) energipolitik. Hvis
potentialet skal realiseres, kræver det, at en kommende energiaftale erkender dette og i
forlængelse heraf beslutter,
hvordan
potentialet realiseres. I princippet vil det kunne sikres ved
at fjer e lo gi i gs æssige arrierer og afgifts æssig ligestilli g. I praksis il e ”geoter ipla ”
ed ål for eta leri g af et a tal ”test- ases”
i stor skala (25-50 MW) være en oplagt måde at
komme videre på.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 175: Henvendelse af 1/3-18 fra Geotermisk Operatørselskab ApS om geotermi og den kommende energiaftale
1862700_0005.png
Hvordan bliver geotermi en etableret del af varmeforsyningen?
Der er i Danmark etableret 3 geotermianlæg, hvor det ældste ligger i Thisted og har været i
produktion siden 1984. De 2 andre anlæg ligger i Sønderborg og i København.
Anlæggene i Sønderborg og København er desværre ikke repræsentative for, hvordan en
operatør vil etablere og drive geotermianlæg. Det er en barriere for accept, at der i Danmark er
2 geotermianlæg, der ikke yder optimalt, fordi anlæggene grundlæggende ikke er, som en
professionel operatør i dag ville designe og drive dem.
En operatør med geotermi som forretningsområde vil tænke langsigtet (30+ år) og vil sikre, at
planlægningen og udførelsen hænger sammen med driften.
Varmeforsyning er en kompleks størrelse med finmasket regulering
af gode grunde.
Undergrundens beskaffenhed indebærer, at geotermi har en fremtid, men hvis man skal lykkes
med geotermi, skal det, der vedrører undergrunden, håndteres af en professionel operatør
ligesom forsyningsselskaberne er de professionelle, når det kommer til overfladeanlæggene.
Fremme af geotermien som en del af den grønne dagsorden nødvendiggør, at der både er
nogle barrierer og ønskværdige tiltag, som man må tage stilling til fra politisk hold, bl.a.:
Barrierer
Geotermi er dårligt stillet afgiftsmæssigt i forhold til biomasse
Fjern kraftvarmekravet
E ergistyrelse s i vitatio sskrivelse ”I dkaldelse af a søg i ger o tilladelse til
efterforskning og indvinding af geotermisk energi med henblik på
fjer var eforsy i g” skal udvides til a det e d fjer var eforsy i g
Kravene til sikkerhedsstillelse skal tilpasses indholdet i arbejdsprogrammet for den
konkrete tilladelse til efterforskning efter og produktion af geotermi
Ønskværdige tiltag
Der skal stilles krav til operatøren, der er med i projekter under geotermiordningen
Pulje til en nærmere afdækning af potentialet i top 10 byer fra den landsdækkende
screening af 28 fjernvarmeområder
_______________________________________________________________________
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 175: Henvendelse af 1/3-18 fra Geotermisk Operatørselskab ApS om geotermi og den kommende energiaftale
1862700_0006.png
Barrierer
Geotermi er dårligt stillet afgiftsmæssigt i forhold til biomasse
Det er en grundlæggende barriere, at geotermi konkurrerer mod en afgiftsfri energikilde
som biomasse.
Favorisering af biomasse i kraft af fuld afgiftsfritagelse i forhold til geotermi og eldrevne
varmepumper betyder, at det er vanskeligt / umuligt for forsyningsselskaberne at få
økonomi i geotermi i forbindelse med eldrevne varmepumper. Denne forskel i
beskatning er specielt graverende, når man tager i betragtning, at der er enighed om, at
biomasse i opvarmningssektoren er en (halvgod/halvdårlig) overgangsløsning, mens
ingen anfægter nødvendigheden af at komme ud af biomasseforbruget over mod
geotermi/varmepumper.
Fjern kraftvarmekravet
Kraftvarmekravet har efterhånden overlevet sig selv. Det, at Energistyrelsen på deres
hjemmeside gør opmærksom på, at der kan dispenseres fra kraftvarmekravet, er et tegn
på, at kraftvarmekravet har overlevet sig selv.
For god ordens skyld skal det her bemærkes, at de igangværende ombygninger af
værker i Danmark i virkeligheden ikke er kraftvarmeværker i den forstand, de blev
forstået, da man indførte kravet. De er varmeværker med mulighed for at producere lidt
elektricitet, når elpriserne igen bliver meget høje, hvis det overhovedet sker.
Kravet har med andre ord overlevet sig selv. Hvis man vil bane vejen for geotermi, vil
det klart være en fordel at fjerne kraftvarmekravet helt.
E ergistyrelse s i vitatio sskrivelse ”I dkaldelse af a søg i ger o tilladelse til
efterforskning og indvinding af geotermisk energi med henblik på
fjer var eforsy i g” skal udvides til a det e d fjer var eforsy i g
Energistyrelsens invitationsskrivelse
”Indkaldelse
af ansøgninger om tilladelse til
efterforskning og indvinding af geotermisk energi med henblik på fjernvarmeforsyning”,
dateret oktober 2010 og revideret februar 2013 vedrører udelukkende geotermi til
fjernvarmeforsyning. Geotermi har imidlertid stor berettigelse i forhold til eksempelvis
varmelagring, og det vil derfor være befordrende, hvis invitationsskrivelsen udvides til at
omfatte andet end fjernvarmeforsyning.
Kravene til sikkerhedsstillelse skal tilpasses indholdet i arbejdsprogrammet for den
konkrete tilladelse til efterforskning efter og produktion af geotermi
Energi-, Klima- og Forsyningsministeren kan I henhold til undergrundsloven § 24 f og
modeltilladelsen § 14 stille krav om sikkerhedsstillelse i forbindelse med tildeling af
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 175: Henvendelse af 1/3-18 fra Geotermisk Operatørselskab ApS om geotermi og den kommende energiaftale
1862700_0007.png
tilladelse til indvinding og produktion af geotermi. Bestemmelsen er en kan-
bestemmelse, men praksis er, at der stilles krav om sikkerhedsstillelse.
Den nuværende praksis favoriserer forsyningsselskaber, der har adgang til billig
finansiering. Investorer har ikke tilsvarende mulighed.
Opfordringen til politikerne skal være, at kravet om sikkerhedsstillelse gradueres i
forhold til faserne i det konkrete arbejdsprogram. Behovet for sikkerhedsstillelse vil
være mindre i de indledende og undersøgende faser, hvor der ikke foregår fysisk
aktivitet, f.eks. seismik og prøveboring.
Ønskværdige tiltag
Der skal stilles krav til operatøren, der er med i projekter under geotermiordningen
Loven om en ordning for økonomisk risikoafdækning i forbindelse med
geotermiboringer blev gennemført i 2015. Ordningen er udmøntet i 2 bekendtgørelser.
Signalværdien er rigtig
at vi som samfund vil geotermi, så længe dårlige projekter ikke
finder deres vej igennem ordningen. Der bør derfor stilles krav om, at operatøren har
den fornødne tekniske og finansielle kapacitet til at gennemføre projekterne
som der
også stilles krav om i undergrundsloven. Det er vigtigt, at interesserne i et
geotermiprojekt har ensrettede interesser forankret i partnerskaber og ikke i en
bygherre-leverandør konstellation. Det viser erfaringer fra Danmark og udlandet med al
tydelighed.
Den reelle værdi af geotermiordningen (i alt kr. 80 mill.) vil være begrænset.
Pulje til en nærmere afdækning af potentialet i top 10 byer fra den landsdækkende
screening af 28 fjernvarmeområder
I energiaftalen fra 2012 blev det besluttet at gennemføre en undersøgelse af
mulighederne for indpasning af geotermi i udvalgte fjernvarmeområder i Danmark. Det
resulterede i, at Energistyrelsen iværksatte en landsdækkende screening af geotermi i
28 fjernvarmeområder i Danmark. Man kunne med fordel i den kommende energiaftale
tage det næste skridt og allokere midler til at se nærmere på eksempelvis top 10 byer
fra den landsdækkende screeningsrapport for at undersøge, om der er en business case.
Geoops direktør Lars Andersen står til rådighed for en nærmere uddybning efter behov.
Email:
[email protected], tlf.
40109002