Pressemeddelelse
–
klausuleret frem til kl. 12.00
den 27. februar 2018
Blandede bolsjer fra Det Miljøøkonomiske Råds formandskab
Vismændenes nye rapport giver spændende anbefalinger til, hvordan man kan kombinere opfyldelse
af EU's vandmiljøkrav med reduktion af dansk landbrugs klimagasudledninger. Til gengæld
præsenteres en analyse på meget skæve forudsætninger, hvor de fraråder initiativer til at sænke
personbilernes CO
2
-udslip før 2030.
Det Miljøøkonomiske Råds formandskab (vismændene) kommer med spændende anbefalinger i forhold til
landbrugets klimagasudslip. De samme virkemidler, som skal til for at opfylde EU's vandrammedirektiv
senest i 2027, vil samtidig sænke landbrugets klimagasudslip med 2 mio. t CO
2
årligt
–
eller 20 pct. af
landbrugets udslip.
Miljøorganisationen Det Økologiske Råd har netop længe talt for en sådan synergi, dvs. at satse på
virkemidler, som afhjælper flere problemer på én gang: Vandmiljø, klima samt natur og biodiversitet. Det
kan samtidig forenes med at udvikle et landbrug, som også kan tjene penge og skabe job
–
bl.a. ved langt
mere omlægning til økologi og ved at producere sine proteiner selv.
”Vismændenes
analyse viser, at det er muligt med de samme virkemidler at opfylde vandmiljøkravene og
sænke klimagasudslip fra landbrug. Dermed er det helt tosset, når regeringen forsøger at undgå, at der
overhovedet skal stilles krav til dansk landbrug om at bidrage til reduktion af klimagasser. Vil regeringen da
også nægte at opfylde EU's vandrammedirektiv?”
siger sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, Christian
Ege og tilføjer:
”
Der er i sandhed tale om lavt hængende frugter, når vi kan sænke klimagasudslippet ved at
gøre noget, som vi alligevel er tvunget til, for at sikre vandmiljøet og opfylde vores EU-forpligtelser”.
Vismændene fremlægger også en anden analyse, som omhandler CO
2
fra personbiler. Her man hevet
personbiler ud for sig, i stedet for at se på transportsektoren
–
eller blot hele vejtransporten. Man
konkluderer, at personbiler allerede er overbeskattet
–
over hvad vismændene beregner som deres
samfundsøkonomiske omkostninger - og derfor er det for dyrt at reducere CO
2
fra disse. Men mens
personbiler er relativt højt beskattet, er tunge køretøjer meget lavt beskattet. Disse vælger vismændene at
udelukke fra analysen. De ser heller ikke på firmabiler, som har en lavere beskatning
–
og over 1/3 af
personbilerne købes fra starten som firmabiler. Desuden fokuserer vismændene kun på 2030 og ser bort fra,
at vi skal lave en langsigtet omstilling frem mod fossilfrihed i 2030. Denne vil være meget dyr
–
og måske
umulig at nå, hvis man freder bilerne frem til 2030. Endelig vælger vismændene at værdisætte skaderne ved
CO
2
-udledning meget lavt
–
de har dog også en beregning med en højere værdisætning
–
men stadig lavere,
end hvad forskerne anser for en realistisk opgørelse af skader ved klimaforandringer.
”Ligeså
meget som analysen af landbrug og klima rammer plet, ligeså meget rammer analysen af
personbilerne ved siden af skiven,”
siger sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, Christian Ege, og
fortsætter: ”Det
giver ingen mening at gøre, som vismændene gør det: At fokusere alene på at nå EU-mål i
2030 og se bort fra, at vi skal i gang med en langsigtet omstilling frem mod fossilfrihed i 2030”.
For mere information
Sekretariatsleder Christian Ege, telefon 33 18 19 33 eller 28 58 06 98.
Christian Ege repræsenterer Forbrugerrådet Tænk i Det Miljøøkonomiske Råd
Vedlagt Forbrugerrådet Tænk/Det Økologiske Råds udtalelse om den nye rapport fra Det Miljøøkonomiske
Råds formandskab.