27.2.2018
Bemærkninger til diskussionsoplæg til møde i Det
Miljøøkonomiske Råd d. 27/2-2018
Regulering af landbrugets udledning af drivhusgasser
Vi finder generelt, at formandskabets oplæg giver gode anbefalinger til en langt mere
omfattende indsats på den korte bane og før 2030. Det påvises, at der er en
samfundsøkonomisk gevinst ved en omfattende indsats
–
endda uden at de indregner
alle
de
positive sideeffekter
–
f.eks. medregnes natur og dyrevelfærd ikke.
Vi glæder os over, at formandskabet sætter fokus på
synergier mellem vandmiljø-, klima-
og ammoniakindsatserne
i landbruget. Når vi reducerer tabet af kvælstof, reducerer vi også
klimagasudledningen. Tabet af kvælstof sker primært omkring husdyrproduktion og
gødningshåndtering, så når vi reducerer tabet her, får vi en effekt for begge faktorer.
Vandrammedirektivet dikterer, at målet om en god økologisk tilstand i vandområderne skal
være opfyldt i 2027. En opfyldelse af målene for kvælstof ift. vandrammedirektivet i 2027 vil
betyde en reduktion i klimagasudledningen på op imod 2 mio. ton CO
2
årligt
–
svarende til en
reduktion på ca. 20 pct. af landbrugets samlede udledning. Det viser tydeligt, at regeringens
ønske, om at landbruget skal friholdes for en klimaindsats helt frem til 2030, er meningsløst.
Målsætningerne i Vandrammedirektivet
skal
nås inden 2027, og dermed vil der være en
klimaeffekt. Derfor skal vi blot finde de mest effektive virkemidler i synergi mellem begge
målsætninger.
Klimaindsatsen er fastlagt ift. Parisaftalens målsætninger om at begrænse
temperaturstigningen i 2050. Som også Klimarådet har påpeget, er det derfor
uhensigtsmæssigt kun at betragte en reduktionssti frem til 2030. Derfor glæder vi os over, at
formandskabet anbefaler en klimaindsats før 2030, til trods for at deres analyse kun
fokuserer på 2030.
Vi glæder os også over, at opfyldelsen af
målsætningerne om luftforurening
(i NEC-
direktivet), herunder landbrugets
ammoniakudledning
tages op i oplægget. Det påvises, at
de sundhedsmæssige effekter af reduceret ammoniakudledning medfører, at der bliver et
positivt samfundsøkonomisk bidrag fra brug af gylleforsuring, som både reducerer metan og
lattergas
–
og dermed klimapåvirkningen
–
og ammoniak.
Vi støtter også anbefalingen om at
tage landbrugsjord ud af drift,
for at opfylde målene i
Vandrammedirektivet. De beregner udtagningen til 17 pct. af landbrugsarealet. Samtidig
pointerer de, at udtagning af jord samtidig har en stor klimaeffekt. Dette falder dog under
LULUCF-reglerne og tæller derfor (af regnetekniske grunde) ikke ift. DK’s opfyldelse af non-
ETS-reduktionskravet. Men det er vigtigt at gennemføre alligevel, da det vil gavne både klima
og vandmiljø.
Derimod er det en meget væsentlig begrænsning i oplægget, at synergibetragtningen er
indskrænket til kun at omfatte de faktorer, som man har kunnet opgøre økonomisk. Det er
vanskeligt at regne på
natur og dyrevelfærd
–
derfor vælger formandskabet helt at se bort
fra disse effekter i beregningerne. Af samme grund ser man også væk fra effekter af udledning