Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 154
Offentligt
1855343_0001.png
Notat om regeringens høringssvar til Europa-Kommissionens
høring vedr. vurderingen af CO
2
-lækage udsatte sektorer i EU’s
CO
2
-kvotesystem (ETS)
Baggrund
Europa-Kommissionen iværksatte den 20. november 2017 en offentlig høring ved-
rørende metoden til vurderingen af, hvorvidt sektorer, omfattet af EU’s CO2-
kvotesystem, er i risiko for CO
2
-lækage – dvs. risikoen for udflytning af produktion
fra EU som følge af, at tredjelande ikke er underlagt tilsvarende regulering.
Der blev i november 2017 indgået en aftale mellem Ministerrådet og Europa-
Parlamentet om revisionen af selve kvotehandelsdirektivet for perioden 2021-2030,
som forventes formelt godkendt primo 2018. Der udestår nu et arbejde med en
række underliggende retsakter, som skal fastlægge de nærmere bestemmelser for
implementeringen af kvotehandelsdirektivet. Herunder skal der fastlægges be-
stemmelser for vurderingen af, hvilke sektorer der vurderes som værende i risiko
for CO
2
-lækage. Vurderingen skal som udgangspunkt foretages på baggrund af
data om en sektors CO2-udledningsintensitet og udenrigshandelsintensitet, men
den konkrete metode herfor skal defineres nærmere.
CO
2
-lækagevurderingen er central, idet de sektorer og virksomheder, som vurderes
at være i risiko for CO2-lækage, tildeles gratiskvoter som beskyttelse mod denne
risiko.
Europa-Kommissionen har på denne baggrund iværksat en offentlig høring som
bidrag til sit kommende udspil for bestemmelserne. Fristen for høringen er den 12.
februar 2018. Regeringen har udarbejdet vedlagte høringssvar, som fremsendes til
Kommissionen.
Regeringens høringssvar
Regeringen fremhæver i høringssvaret, at den overordnede risiko for CO
2
-lækage
synes uændret ift. begyndelsen af CO
2
-kvotesystemets 3. fase i 2013. Det begrun-
des med, at der kun er få tredjelande, der leverer energiintensive produkter til EU,
som har klimatiltag, der kan sammenlignes med CO2-kvotesystemet, når man ser
på parametre som ”dækning af sektorer” og ”omkostninger for de omfattede virk-
somheder. Der er dog nogle lande, herunder Kina og Sydkorea, som er ved at in-
troducere tiltag med handel med CO
2
-udledninger, ligesom det er sandsynligt, at
implementeringen af Parisaftalen fremadrettet vil medføre yderligere udbredelse af
tilsvarende.
På denne baggrund foretrækker regeringen, at reguleringen baseres på nuværen-
de viden om sammenlignelige klimatiltag i tredjelande og, at den kan tilpasses
fremadrettet udvikling på området gennem f.eks. kvotehandelsdirektivets revisions-
klausul.
Hvad angår vurderingen af, hvorvidt sektorer er i risiko for CO
2
-lækage, finder rege-
ringen det vigtigt at sikre robuste, fair og transparente vurderinger på baggrund af
Dato
31. januar 2018
J nr. 2017-3875
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Regeringens høringssvar vedr. vurderingen af CO2-lækage udsatte sektorer i EU’s CO2-kvotesystem (ETS)
1855343_0002.png
objektive data. Derfor opfordrer regeringen til, at Europa-Kommissionen i forbindel-
se med udførelsen af vurderingerne offentliggør den nødvendige begrundelse, før
der træffes endelige afgørelse, for at fremme gennemsigtighed.
Endvidere fremhæver regeringen, at der for de tilfælde, hvor der skal foretages
CO
2
-lækagevurderinger på et disaggregeret sektorniveau, ikke på nuværende tids-
punkt er tilgængelige data. Derfor finder regeringen det vigtigt, at der i sådanne
tilfælde bør indsamles data på europæisk plan fra pålidelige kilder såsom nationale
statistikbureauer og skattemyndigheder. Såfremt vurderingerne ikke foretages på
baggrund af officiel og offentligt tilgængeligt data, opfordrer regeringen til, at der
etableres et system, der sikrer uafhængig kontrol og verifikation af data. Regerin-
gen gør dog i den forbindelse opmærksom på, at et sådant system kan medføre en
større administrativ byrde forbundet med CO2-kvotesystemet for både medlems-
stater og virksomheder.
Endelig fremhæver regeringen, at der bør sikres konsistens mellem medlemsstater
i indberetning af data, herunder særligt også i forbindelse med fastlæggel-
se/udregning af sektorernes CO
2
-udledning knyttet til elforbrug.
Side 2/2