Til
Energi-, forsynings- og klimaminister
Lars Christian Lilleholt
Stormgade 2-6
1470 København K
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
1. februar 2018
Ministeren kommenterer den 21. december 2017 på det vedlagte materiale i forlængelse af
mit foretræde den 23. november 2017, jf. EFK alm. del - bilag 47. Som det fremgik af
foretrædet, var et af mine budskaber i det væsentligste, at Biobrændstofloven diskriminerer
elektricitet, idet elbilernes bidrag til iblandingsforpligtelsen, gives bort gratis til benzin- og
dieselleverandørerne. Det gør den grønne omstilling unødigt dyr for samfundet og forvrider
konkurrencen mellem de forskellige energiformer i vejtransporten.
Det glæder mig derfor, at ministersvaret hverken anfægter, at Biobrændstofloven i sin
nuværende form skævvrider konkurrencen mellem energiformerne (flydende, gasformig og
elektrisk) i transportsektoren, rigtigheden af de vedlagte beregninger eller de betydelige
samfundsøkonomiske gevinster i 2018 og 2019, der vil være ved at inkludere elektricitet i
ticketsystemet.
Jeg vil dog gerne benytte anledningen til at opklare nogle af de misforståelser, der indgår i
svaret.
Ticketsystemet er effektivt og formålstjenesteligt
Ministeren giver udtryk for at være enig i, at ticketsystemet er en effektiv handelsmekanisme,
der billiggør målopfyldelsen for olieselskaberne og forhindrer overimplementering af EU's
mindstekrav inden for transporten. Dette er en korrekt vurdering. Det undrer derfor, at svaret
samtidig påstår, at ticketsystemet bør udelukke visse teknologier (f.eks. el fra elbiler) for at
undgå overimplementering og meromkostninger.
Et ticketsystem, der både inkluderer biotickets og e-tickets, er ikke væsensforskelligt fra et
ticketsystem, der blot inkluderer biotickets. Tværtimod vil inklusionen af e-tickets gøre
målopfyldelsen mere teknologineutral, markedsbaseret og omkostningseffektiv. Tre
egenskaber, som ministeren tidligere har givet udtryk for, bør være retningsgivende for
energipolitikken, og som også regeringens Energikommission har fremhævet som væsentlige
principper. Eftersom e-tickets har samme formål, funktion og effekt som biotickets, synes det
overraskende, hvis ministeren mener, at der skulle være en effektmæssig forskel på de to typer
tickets.
Værdisætningen af e-tickets kommer til at ske efter samme mekanisme som biotickets
I svaret vurderes det, at e-tickets vil have en meget lav værdi, som ikke vil have en fremmende
effekt på VE-andelen i transporten. Eftersom e-tickets har nøjagtig samme funktion som
biotickets, så virker denne vurdering usandsynlig. I et marked med fri prissætning er det