Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 131
Offentligt
1940072_0001.png
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og Klima-
udvalg d. 18. januar vedr. samrådsspørgsmål I
Kontor
Energikontor I
Dato
15. januar 2018
J nr.
497-2017
/ANMJE
Samrådsspørgsmål I
De to store danske virksomheder Danfoss og Grundfos ud-
trykker i
en artikel i Børsen den 6. december 2017: ”Dan-
foss: Danmark sakker bagud i klimaræs” en alvorlig bekym-
ring for, at regeringens kurs på klima- og energiområdet er
for uambitiøs og vil forringe Danmarks konkurrenceevne på
området for grønne teknologier, varer og tjenester. Vil mini-
steren redegøre for, hvorfor ministeren i artiklen, hvor be-
kymringerne beskrives, ikke tager kritikken mere alvorligt,
og om det skyldes, at erhvervslivet efter ministerens opfat-
telse tager fejl?
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgsmålet, som jeg
på bedste vis vil forsøge at besvare i det følgende.
Side 1/13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Talepapir fra samrådet den 18. januar 2018 om erhvervslivets kritik af regeringens kurs på klima- og energiområdet, jf. EFK alm. del - samrådsspm. I, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940072_0002.png
Siden regeringen tiltrådte, er der taget en lang række initia-
tiver, der bidrager væsentligt til, at Danmark fortsat står i en
stærk førerposition på energi- og klimapolitikken og er en
central spiller på både den europæiske og internationale
scene. Det er en førerposition, som i høj grad er til fordel
for de danske virksomheder, der udvikler og afsætter grøn
teknologi og tjenester på de internationale markeder.
Der bliver løbende lavet rapporter og vurderinger af, hvor-
dan verdens lande klarer sig i den grønne omstilling. Her
ligger Danmark helt fremme i feltet. Hvis vi kaster et blik på
nogle af de rapporter, der er blevet fremlagt i løbet af det
sidste års tid, så er jeg faktisk ganske stolt og optimistisk
på Danmarks vegne:
Lige inden nytår blev Danmarks energisystem for fjerde år i
træk kåret som verdens bedste af
FN’s World Energy
Council. Danmarks
fik ”triple A”-rating,
fordi vi er det land i
verden, der bedst balancerer forsyningssikkerhed, grøn
omstilling og billig energi.
Kort tid forinden havde Danmarks energi- og klimapolitik
været til femårigt gennemsyn af Det Internationale Energi-
agentur, der fremhævede Danmark som et internationalt
forbillede, fordi vi bygger vindmøller til rekordlav pris, og
har gode elkabler til vores nabolande.
Side 2/13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Talepapir fra samrådet den 18. januar 2018 om erhvervslivets kritik af regeringens kurs på klima- og energiområdet, jf. EFK alm. del - samrådsspm. I, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940072_0003.png
I sommer udgav Verdensnaturfonden i samarbejde med en
andre NGO’er en rapport, der viste, at
Danmark er verdens
bedste land til at fostre grønne start-up virksomheder.
I foråret 2017 udgav World Economic Forum sin årlige rap-
port over, hvor godt verdens lande klarer omstillingen af
deres energisektor. Her er Danmark gået fra en 8. plads i
2013 til en 4. plads i 2017. Det er den hidtil bedste place-
ring for Danmark, hvilket særligt skyldes udviklingen inden-
for bæredygtighed.
Endelig kårede Verdensbanken i vinter Danmark til det land
i verden, der har de bedste investeringsvilkår og adgang til
energi, energieffektivitet og vedvarende energi.
Det nye år er også startet med en flot verdensrekord til
Danmark. For i 2017 var vi det land i verden, der kunne
dække den største andel af vores el-produktion med grøn
strøm fra vindmøller.
Så jeg er grundlæggende optimistisk og mener, at Dan-
mark står solidt på den internationale scene, når det gælder
grøn omstilling.
Det betyder selvfølgelig ikke, at vi kan læne os tilbage og
hvile på laurbærrene. For det må selvfølgelig ikke blive en
sovepude. Og det er det heller ikke for regeringen.
Side 3/13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Talepapir fra samrådet den 18. januar 2018 om erhvervslivets kritik af regeringens kurs på klima- og energiområdet, jf. EFK alm. del - samrådsspm. I, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940072_0004.png
Derfor har regeringen sat ambitiøse mål. Vi har gennemført
en række tiltag og har planer om yderligere initiativer i den
kommende tid.
[Ambitiøse mål]
Hvis vi starter med målsætningerne, så har regeringen sat
ambitiøse mål, som kun få andre lande kan matche. Vi har
mål om:
Mindst 50 pct. vedvarende energi 2030.
Udfasning af kul i elsektoren i 2030.
Uafhængighed af fossil energi i 2050.
Lavemission med 80-95 pct. CO2-reduktion i 2050.
Derudover har Danmark påtaget sig et af de højeste kli-
mamål i hele EU på 39 pct. CO2-reduktion i 2030 for de
sektorer, der ligger uden for kvoteområdet.
[Resultaterne]
Hvis vi kaster et hurtigt blik på nogle af resultaterne på den
hjemlige bane, så vil jeg fremhæve den store og politisk
bredt funderede PSO-aftale, som vi lavede i efteråret 2016.
Aftalen igangsætter investeringer i nye havvindmølleparker,
der tilsammen vil kunne forsyne omkring 900.000 danske
husstande med grøn strøm om året og sænke Danmarks
CO2-udledning markant.
Side 4/13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Talepapir fra samrådet den 18. januar 2018 om erhvervslivets kritik af regeringens kurs på klima- og energiområdet, jf. EFK alm. del - samrådsspm. I, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940072_0005.png
Aftalen giver erhvervslivet den største økonomiske lettelse i
nyere tid til gavn for konkurrence, vækst og arbejdspladser.
Og aftalen letter elregningen for de danske husholdninger,
så familierne får flere penge mellem hænderne, når PSO-
afgiften er fuldt udfaset. Aftalen er socialt afbalanceret, så
en typisk LO-familie får en forøgelse af rådighedsbeløbet
på 2.500 kr. i 2025.
I efteråret skrev regeringen og Dansk Folkepart energipoli-
tisk danmarkshistorie ved at lave en aftale om for første
gang nogensinde at lade solceller og vindmøller konkurrere
om at levere mest grøn strøm til forbrugerne for sammen-
lagt ca. 1 mia. kr. i årlige udbud i 2018 og 2019.
For de penge forventer vi, at der vil kunne opføres i alt ca.
190 MW vedvarende energi svarende til ca. 140.000 dan-
ske husstandes årlige elforbrug, ligesom Danmarks CO2-
udledning vil blive reduceret.
Denne aftale valgte samrådsspørgerens parti Socialdemo-
kratiet desværre at stå udenfor.
Socialdemokratiet valgte også at stå udenfor den erhvervs-
aftale, som regeringen lavede i efteråret sammen med
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.
Side 5/13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Talepapir fra samrådet den 18. januar 2018 om erhvervslivets kritik af regeringens kurs på klima- og energiområdet, jf. EFK alm. del - samrådsspm. I, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940072_0006.png
Her tog vi ellers nogle markante grønne skridt ved at sæn-
ke elvarmeafgiften med 15 øre pr. kWh i 2019 og 20 øre pr.
kWh i 2020, hvilket næsten en halvering.
Dermed styrker vi anvendelse af eldrevne varmepumper i
fjernvarmeproduktionen såvel som i husholdninger og er-
hvervene. Vi gør det også mere attraktivt at udnytte over-
skudsvarme og dermed fremme elektrificeringen i varme-
forsyningen til gavn for Danmarks grønne omstilling.
Sammen med Socialdemokratiet og resten af energiforligs-
kredsen har vi også lavet en innovativ ny ordning, der skal
erstatte oliefyr med varmepumper, hvor Energistyrelsen i
samarbejde med en række virksomheder gør det muligt at
skrotte oliefyret og få varmen leveret fra en varmepumpe
på abonnement. Ordningen vil sikre, at 1.800 husstande i
hele landet får mulighed for at sende oliefyret på pension
og få grøn og klimavenlig varme.
Jeg kunne nævne flere resultater, men jeg vil også gerne
fremhæve nogle af de ting, regeringen har gjort på den in-
ternationale scene. For grænseoverskridende problemer
som klimaforandringer kan kun løses ved stærkt internatio-
nalt samarbejde og en global indsats.
Side 6/13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Talepapir fra samrådet den 18. januar 2018 om erhvervslivets kritik af regeringens kurs på klima- og energiområdet, jf. EFK alm. del - samrådsspm. I, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940072_0007.png
I EU arbejder vi fra dansk side først og fremmest på at hæ-
ve ambitionsniveauet. Senest har jeg på energirådsmødet i
december forsøgt at få
hævet EU’s mål for vedvarende
energi fra 27 til 30 procent i 2030.
Det lykkedes som bekendt desværre ikke, men vi fortsætter
ufortrødent arbejdet med at sikre en ambitiøs energipolitik i
EU.
Det lykkedes så til gengæld at få en beslutning om en re-
form af EU’s kvotehandelssystem efter lange forhandlinger.
Her var Danmark i front i arbejdet med at sikre opbakning til
en ambitiøs reform. Beslutningen udgør en væsentlig mile-
pæl, da reformen vil bidrage til et mere markedsbaseret
energisystem med lavere støtte til vedvarende energi.
Ligeledes er det i EU lykkedes at få lovgivningen for EU’s
2030-klimamål forhandlet på plads. Det er den lovgivning,
der skal gøre EU’s bidrag til
Parisaftalen til virkelighed.
Konkret er det lykkedes at nå til enighed med de øvrige
EU-lande og Europa-Parlamentet om både byrdefordeling-
saftalen for de sektorer, der ligger udenfor kvoteområdet,
dvs. populært sagt biler, bønder og boliger. Desuden er der
opnået enighed om, hvordan vi skal integrere CO2-
udledningen fra jord og skov i EU’s klimaregulering.
Side 7/13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Talepapir fra samrådet den 18. januar 2018 om erhvervslivets kritik af regeringens kurs på klima- og energiområdet, jf. EFK alm. del - samrådsspm. I, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940072_0008.png
Det har været svære forhandlinger. Jeg er derfor stolt af, at
vi er kommet i mål med gode resultater for EU, Danmark og
klimaet.
Med Parisaftalen har vi den internationale ramme, som er
nødvendig for at kunne håndtere den globale klimaudfor-
dring. Regeringen støtter helhjertet op om Parisaftalen, og
regeringen tager aktivt lederskab for at drive den grønne
dagsorden frem efter Parisaftalen.
Statsministeren har sat sig i spidsen for en international
koalition af lande, byer, stater og virksomheder, der skal
levere konkrete grønne løsninger. Danmark lægger hus til
det første topmøde i kredsen til efteråret.
I foråret bliver Danmark sammen med Sverige vært for ver-
dens største energikonference i 2018, hvor ministre fra
G20-landene og en repræsentanter fra en lang række af
verdens førende virksomheder gæster København og
Malmö.
Her skal vi kort fortalt levere konkrete løsninger og drive det
internationale arbejde frem efter Paris.
Side 8/13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Talepapir fra samrådet den 18. januar 2018 om erhvervslivets kritik af regeringens kurs på klima- og energiområdet, jf. EFK alm. del - samrådsspm. I, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940072_0009.png
Parisaftalen skaber samtidig en stor efterspørgsel efter
netop de teknologier, løsninger og serviceydelser, som den
danske energibranche er verdensførende i at levere, og det
skal vi udnytte.
Hvis vi skal løse den globale klimaudfordring er det helt af-
gørende, at vi får vækstøkonomierne og de store CO2-
udledere med.
Danmark samarbejder med energimyndighederne i vækst-
økonomier som Kina, Mexico, Sydafrika, Vietnam, Indone-
sien og Tyrkiet. Vi stiller vores erfaring og viden til rådighed
og hjælper vækstøkonomierne med at lave planer for deres
grønne omstilling og føre dem ud i livet.
På den måde påvirker Danmark potentielt op til 2 mia.
energiforbrugere, som står for en tredjedel af verdens CO2-
udledning.
Vi udbreder den danske energimodel fra 5 mio. danskere til
2 mia. energiforbrugere i nogle af verdens største økono-
mier.
Et konkret eksempel er vores gode samarbejde med Kina.
Side 9/13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Talepapir fra samrådet den 18. januar 2018 om erhvervslivets kritik af regeringens kurs på klima- og energiområdet, jf. EFK alm. del - samrådsspm. I, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940072_0010.png
I Kina har vi mange projekter, og et af dem er at gøre Kinas
kraftværker mere fleksible. I dag er det kort fortalt sådan, at
Kina har svært ved at få den grønne strøm fra vindmøllerne
ind i energisystemet, når det blæser meget, og så slår de
over på kulkraft i stedet.
Derfor hjælper vi Kina med at få et mere fleksibelt energi-
system, hvor man kan skrue op og ned for kulkraftværker-
ne.
Hvis det lykkes, kan vi hjælpe Kina med at nedbringe deres
CO2-udledninger med hvad der svarer til over 75 pct. af
Danmarks samlede CO2-udledninger. Det er en kæmpe
klimagevinst og en meget effektiv måde at nedbringe de
globale CO2-udledninger.
Vi støtter også op om den globale indsats for at udfase kul.
Prisen på vedvarende energi rasler ned, og vi er nået til et
punkt, hvor nye havvindmølleparker er billigere end nye
kulkraftværker i Danmark. Kul hører derfor fortiden til i
Danmarks el-produktion.
Regeringen har derfor ved COP23 indmeldt Danmark i alli-
ancen om at udfase kul. Det er ansvarligt over for klimaet
og ansvarligt over for de kommende generationer.
Side 10/13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Talepapir fra samrådet den 18. januar 2018 om erhvervslivets kritik af regeringens kurs på klima- og energiområdet, jf. EFK alm. del - samrådsspm. I, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940072_0011.png
Jeg er nu gået i dialog med ejerne af de tre store kraftvær-
ker, der stadigvæk benytter kul, om at sende kullene på
pension.
Vores stærke europæiske og internationale engagement er
med til at åbne vigtige døre for de mange danske virksom-
heder, der lever af at eksportere grøn energiteknologi og
know-how.
For at understøtte denne indsats yderligere har regeringen
lanceret Danmarkshistoriens første eksportstrategi for
energi i samarbejde med energisektoren og energiindustri-
en.
Eksportstrategien indeholder en ambitiøs målsætning om at
fordoble eksporten af energiteknologi i 2030 til mindst 140
mia. kr.
Vi har med eksportstrategien styrket indsatsen og den dan-
ske tilstedeværelse på centrale eksportmarkeder som
Tyskland, Storbritannien og USA, hvor vi gennem vores
samarbejder med myndighederne er helt inde i landenes
maskinrum og derfor ved, hvad landene tænker.
Den viden er værdifuld for danske virksomheder og kan
være med til at udvide centrale eksportmarkeder og øge
kendskabet til danske energiteknologiske løsninger.
Side 11/13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Talepapir fra samrådet den 18. januar 2018 om erhvervslivets kritik af regeringens kurs på klima- og energiområdet, jf. EFK alm. del - samrådsspm. I, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940072_0012.png
[Kommende initiativer]
Og regeringens initiativer stopper ikke her.
Regeringen vil i den kommende tid præsentere et energi-
udspil, der fastholder Danmarks styrkeposition.
Energiudspillet skal udmønte ambitionerne i regerings-
grundlaget. Ikke mindst vil regeringens målsætning om
mindst 50 pct. vedvarende energi i 2030 være et centralt
omdrejningspunkt.
Det vil kræve milliardinvesteringer i de kommende år at nå
dertil. Med den energipolitik, som vi kender i dag, og de be-
slutninger, der allerede er truffet, så når Danmark op på, at
ca. 40 pct. af vores energiforbrug vil være dækket af vedva-
rende energi i 2030.
Hvis der ikke træffes yderligere beslutninger frem mod
2030, vil mankoen til 50 pct. målet formentlig stige lidt, da
energiforbruget forventes øget. For at nå regeringens mål,
skal vi altså have ca. 11 pct. point mere vedvarende energi
i 2030.
Det vil kræve store investeringer. Hvis vi skulle nå målet
alene ved at bygge nye havvindmølleparker, så skal vi
Side 12/13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Talepapir fra samrådet den 18. januar 2018 om erhvervslivets kritik af regeringens kurs på klima- og energiområdet, jf. EFK alm. del - samrådsspm. I, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940072_0013.png
bygge ca. 8 meget store havvindmølleparker på størrelse
med Kriegers Flak fra 2020-2030.
Det er ikke regeringens politik at nå målet alene ved at
bygge nye havvindmølleparker. For vi skal gøre det på en
måde, som er mest muligt omkostningseffektivt. Vi skal gø-
re flere ting samtidig såsom at udbygge med mere vedva-
rende energi, spare på energien og sætte energiafgifter
ned for at fremme brugen af grøn el til opvarmning og i
transportsektoren.
Men det viser udfordringens størrelse rent billedligt.
[Afslutning]
Jeg ser frem til at fremlægge regeringens udspil til en ny
energiaftale i løbet af den kommende tid, og jeg vil gerne
invitere alle Folketingets partier med til forhandlingerne.
Indtil da vil jeg slutte af for nu.
Jeg ser frem til en god drøftelse her i dag, om hvordan vi
kan samarbejde om at fastholde Danmark som et grønt fo-
regangsland.
Tak for ordet.
Side 13/13