Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
xx. januar 2018
J nr. 2016 - 3102
Europaudvalget har i brev af 20. december 2017 stillet mig følgende KOM (2016)
0864 spørgsmål 4, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål 4
I forlængelse af Europaudvalgsmødet den 1. december 2017 bedes ministe-
ren oplyse hvilke konsekvenser det har for Danmark, at direktivforslaget om
fælles regler for det indre marked for elektricitet medfører, at distributionssel-
skaber kun under særlige omstændigheder må eje lagringsfaciliteter som
f.eks. batterier samt udrulle ladestationer til elbiler.
Svar
Kommissionens forslag til revision af el-markedsdirektivet har til formål at
styrke rammerne for et forbrugerorienteret og fleksibelt el-marked i Europa.
Kommissionen ønsker med forslaget bl.a. at sætte fokus på udviklingen af
elbiler i markedet. Det sker ved at foreslå regler, som skal gøre det muligt at
tilslutte ladestandere til distributionsnettet.
Der er i forslaget lagt op til, at distributionsselskaberne som udgangspunkt
ikke må eje, udvikle, forvalte og drive lade-standere. Opstilling af ladestande-
re anses af Kommissionen for at være en kommerciel opgave, hvorfor det
som det klare udgangspunkt er markedet og ikke monopolvirksomheder,
som bør drive udviklingen.
Kommissionen foreslår imidlertid, at der under visse betingelser kan gives
undtagelser for at fremme udviklingen af elbiler, fx i en udviklingsfase.
Regeringen støtter Kommissionens forslag. Det er regeringens holdning, at
hvis der er efterspørgsel efter ladestandere, vil der også være et marked her-
for. Derfor mener regeringen også, at det som udgangspunkt bør være mar-
kedsaktører, der ejer, udvikler, forvalter og driver ladestandere.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/2
www.efkm.dk