Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 125
Offentligt
1846015_0001.png
Fra:
Emil Nielsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
17. januar 2018 10:33
Til:
Jan Rasmussen <[email protected]>
Emne:
Internet tilgængelighed i udsatte områder/udkantsområder
Hej Jan Rasmussen
Jeg skriver til dem pga. utilstrækkelig internetadgang. Jeg vil prøve at sætte dem ind i situationen
ved at videresende et brev, som jeg sendte d. 4 december til Herning Kommunens ansvarlige Poul
Venø. (Herunder mellem de to * tegn)
Han ringede efterfølgende til mig, og sagde at kommunen helt lovmæssigt ikke måtte blande sig
med internetudbyderne, og egentlig kun måtte sætte mobilmaster op.
Mine forældre har gennem flere år prøvet sig frem med Eniig, som er den nord og midtjyske
internetudbyder og igennem statens Bredbåndspulje…
Jeg mener, at det er helt afgørende for alle borgere at have tilstrækkelig internetforbindelse og burde
være en mulighed.
*
Hej Poul Venø.
Jeg skriver til dig, som borger i kommunen, der oplever dårlige vilkår ift. internet tilgængelighed.
Forklaring og perspektivering af problemet
Gennem årene har internettet ude hos os på Sammelstedvej 13 været til genstand for vrede og
frustration, da vi sandsynligvis har noget af det dårligste/ringeste internet i landet.
Jeg har som helt lille været udfordret af det dårlige net, og som familie (på 6) har vi været besværet
af ringe eller ingen internetforbindelse.
Jeg er 16 år nu og går på efterskole i 10 klasse. Næste skoleår skal jeg hjem og studere på
kommunens STX, hvilket også vil kræve, at jeg er digitalt tilgængelig. Det vil sige, at når jeg
kommer hjem fra skole skal jeg lave opgaver over Skype, upload og download filer fra/til skolen.
Det kan vi ikke herhjemme i øjeblikket, selvom Skype skulle være det eneste program krævende
internet i hjemmet.
Vores familie er IKKE den eneste, der er udsat for denne dårlige borgerservice, faktisk er flere af
naboerne familier MED børn. De kommer til at opleve en barndom, hvor de bliver udeladt i
samfundet og ikke er ligestillet med kommunens andre borgere.
Digitalisering er mere og mere udbredt, og adgang til internet er helt uundgåeligt i samfundet i dag.
Det er et levevilkårligt problem, når samfundsborgere bliver undladt internetforbindelse og dermed
også er udeladt i kommunen.
Vores nuværende internet muligheder (10
mb/s
er i den laveste ende af internetudbydernes
hastighedsskala)
Dataforbindelse
- 4/3 mb/s (download-/upload hastighed)
Internet via telefonstik
- 1/0.5 mb/s (download-/upload hastighed)
Anmodning om almene internet muligheder, såsom Bredbånd eller Fiber
Vi har (mange gane) tidligere prøvet, at kontakte internetudbyderne for muligheder for bedre
netværk, men de undgår ansvar.
Bredbånd via kabel-tv (intet kabelnetværk) - 100-1000 mb/s
Bredbånd via fiber
- 1000 mb/s
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 125: Henvendelse af 17/1-18 fra Emil Nielsen, Herning, om internet i udkantsområder
1846015_0002.png
Konklusion
Vi er en stor og bredt omfavnende kommune, og det er også kommunens opgave, nemlig at
omfavne alle i kommunen og give dem mulighed for at opfylde de IT-krav, der stilles fra offentlige
institutioner og skoler.
Mit ønske er, at der bliver skabt et miljø for alle borgere i kommunen, hvor der er mulighed for god
internetforbindelse. Vi er nødt til at se til fremtiden, og de vigtigste behøv der er. Dette er et
nødvendigt behøv, ikke en overflødig tjeneste el. en kortsigtet investering. Det er fremtiden, vi
investerer i, når vi ser til at gå den digitale udvikling i møde.
*
Med venlig hilsen, Emil Klitgaard Sahlholdt Nielsen
Sammelstedvej 13, 7400 Herning
Kontakt:
Tlf. 23671841
Mail:
[email protected]
[email protected]