Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 119
Offentligt
1843871_0001.png
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg den 11. januar 2018 vedr. udfasning af
kul og udnyttelsen af dansk VE-strøm
_____________________________________
Samrådsspørgsmål G + H
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har Søren Egge
Ramussen (EL) stillet ministeren følgende 2 samrådsspørgsmål G
og H:
Samrådsspørgsmål G:
“Hvad indebærer den indgåede aftale i Bonn om, at en række lande
”vil udfase kul fra deres elforsyninger inden 2030” og ”forpligter sig
til at støtte ren energi gennem investeringer og til at begrænse
finansiering til traditionel kulkraft”, hvad angår udveksling af el
mellem Danmark og udlandet, og hvad betyder aftalen for kilden for
den strøm, der skal passere via Viking Link, i og med at også
Storbritannien har tilsluttet sig aftalen og disse forpligtelser?”
Samrådsspørgsmål H:
”Vil ministeren arbejde for, at udnyttelsen af den stigende mængde
dansk VE-strøm udnyttes samfundsøkonomisk mest fornuftigt, og
dermed også foretage en vurdering af, om en investering på 11 mia.
kr. i Viking Link betalt af forbrugerne er den samfundsmæssigt mest
optimale investering for forbrugerne set i forhold til at foretage en
tilsvarende investering i en elektrificering af varmesektoren og
transportsektoren, som betyder, at VE-strøm, som ellers skulle
eksporteres, i stedet udnyttes i Danmark??”
Energi-,
Forsynings-
og
Klimaminist
eriet
Stormgade
2-6
1470
København K
T: +45 3392
2800
E:
Side 1/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Talepapir fra åbent samråd den 11/1-18 om udnyttelse af dansk VE-strøm - Viking Link-projektet (samrådsspm. G og H), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1843871_0002.png
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne starte med at takke for de 2 spørgsmål, som jeg på
bedste vis vil forsøge at besvare samlet i det følgende.
[Hovedpunkter ved indgåelse af aftale om udfasning af kul]
Da jeg i november var i Bonn for at deltage i COP23, var jeg stolt
over at indmelde Danmark i alliancen om at udfase kul. På baggrund
af denne alliances mål arbejder regeringen for at sende det danske
kul på pension frem mod 2030.
Ved at indgå i et stort internationalt samarbejde med mindst 25
ambitiøse lande, områder og delstater har vi sammen forpligtet os til
at arbejde for, at de sorte kul i el-produktionen skal udfases inden
2030 og erstattes af grønne energikilder. Kul er det fossile
brændsel, der sender mest CO2 ud i atmosfæren, og som dermed er
værst for klimaet. Derfor er jeg som sagt stolt over, at Danmark er
en del af denne aftale, som er en nødvendig vej at gå for at nå 2
graders målet.
Det er et ansvarligt skridt, Danmark har taget. Vi har med aftalen
handlet ansvarligt over for klimaet og ansvarligt over for de
kommende generationer.
Alliancen om kuludfasning har tre direkte forpligtelser. For det første
forpligter landene sig til at udfase eksisterende traditionel kulkraft og
til et stop for nye traditionelle kulkraftværker uden opfangning og
lagring af CO2 – det man kalder CCS.
Side 2/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Talepapir fra åbent samråd den 11/1-18 om udnyttelse af dansk VE-strøm - Viking Link-projektet (samrådsspm. G og H), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1843871_0003.png
For det andet kan virksomheder og ikke-statslige partnere herudover
forpligte sig til ikke at anvende kul i deres virksomhedsdrift
For det tredje forpligter alle parter af aftalen sig til at støtte ren
energi, både offentligt og privat, gennem investeringer og til at
begrænse finansiering til traditionel kulkraft uden CCS.
[Danmark skal fortsat være i verdenseliten indenfor energi]
Energiområdet har i mange år været en dansk styrkeposition, og
dansk energipolitik skal også fremover holde Danmark i den
absolutte verdenselite. Vores mål er, at Danmark bliver
fossiluafhængige i 2050.
I regeringen arbejder vi for, at det grønne kan udkonkurrere det
sorte. Prisen på vedvarende energi rasler ned, og vi er nået til et
punkt, hvor nye havvindmølleparker er billigere end nye
kulkraftværker i Danmark. Kul hører derfor fortiden til i Danmarks el-
produktion.
Det ser vi ved, at mange af de danske kraftværker allerede er godt i
gang med omstillingen. Og med de seneste års tigerspring for prisen
på vedvarende energi kan kullene sendes på pension, uden at
energipriserne stiger, og uden at det koster vækst eller
arbejdspladser.
Side 3/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Talepapir fra åbent samråd den 11/1-18 om udnyttelse af dansk VE-strøm - Viking Link-projektet (samrådsspm. G og H), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1843871_0004.png
Det er også det, vi forfølger internationalt i blandt andet samarbejde
med Kina. Her viser vi med de danske erfaringer, at vedvarende
energi er et omkostningseffektivt alternativ til kul. Det er vejen frem,
hvis man vil hjælpe med udfasning af kul og fremme ren energi.
[Kuludfasningsaftalens konsekvenser for Viking Link]
Alliancen om kuludfasning, som blev indgået i Bonn, er altså rigtig
godt nyt. Der er spurgt til, om aftalen påvirker den strøm, som skal
løbe gennem den kommende Viking Link-forbindelse.
Hertil må jeg sige, at det ikke er til at se på den strøm, der løber
gennem kablet, hvordan den er produceret. Men alliancen forventes
ikke at få konsekvenser for den danske el-udveksling.
Den britiske regering annoncerede allerede i 2016, at de ville udfase
kul uden opfangning eller lagring (altså CCS) inden 2025. Denne
beslutning har ikke ændret den britiske regerings holdning til
hverken Viking Link eller andre udlandsforbindelser. Og alliancen fra
Bonn skal ses som et forsøg på at udbrede denne politik og få andre
med på vognen.
Som jeg tidligere skriftligt har svaret udvalget, så følger det af de
beregninger, som er lavet i forbindelse med behandlingen af
Energinets ansøgning om at etablere Viking Link, at forbindelsen vil
få el-produktionen i Storbritannien til at gå ned med ca. 8-10 TWh
[terra-watt] årligt i perioden 2023-2030.
Det svarer til ca. 3 pct. af den årlige britiske elproduktion i perioden.
Denne reduktion sker på kulværker, der i Storbritannien ofte er
ældre og ineffektive, samt på gasfyrede værker.
Side 4/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Talepapir fra åbent samråd den 11/1-18 om udnyttelse af dansk VE-strøm - Viking Link-projektet (samrådsspm. G og H), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1843871_0005.png
Reduktionen erstattes af produktion fra en række lande, navnlig
Tyskland. Den tyske el-produktion beregnes til at stige
omkring 5-6 TWh [terra-watt], hvilket svarer til lige under 1 pct. af
den årlige tyske elproduktion i perioden 2023-2030.
Denne ekstra produktion på den tyske side sker på nyere og mere
effektive kulfyrede værker sammenholdt med de britiske – samt i et
vist omfang på gasfyrede værker.
Tyskerne er dog i høj grad også fortalere for en grøn omstilling af
Europas energiforsyning og har i de seneste år selv udbygget
kraftigt med vedvarende energi. Således udgør vedvarende energi
efterhånden en stor andel af deres el-miks.
Og kigger vi på længere sigt, er internationale el-forbindelser en
central forudsætning for omstillingen af hele det europæiske
energisystem og nedbringelsen af CO2-udledningerne. Et mere
integreret europæisk elmarked vil gøre det nemmere og billigere at
integrere større mængder fluktuerende vedvarende energi, og
dermed bidrage til at udfase elproduktion på kul.
[Viking Link er en god investering]
Danmark har som nævnt sikret sig, at vi stadig er i verdenseliten
inden for energipolitikken og går forrest med den grønne omstilling
ved at være med til at sende kullene på pension i 2030.
Side 5/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Talepapir fra åbent samråd den 11/1-18 om udnyttelse af dansk VE-strøm - Viking Link-projektet (samrådsspm. G og H), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1843871_0006.png
Det er på samme tid vigtigt for regeringen, at den grønne omstilling
sker på en bæredygtig og effektiv måde, der ikke gør det dyrere at
være dansker eller at drive virksomhed i Danmark.
Der er ingen tvivl om, at vi fremover skal drive en større del af vores
energisystem på el. Jeg er derfor enig med spørger i, at vi kommer
til at få stigende mængder dansk VE-strøm, og denne danske VE-
strøm skal udnyttes samfundsmæssigt mest fornuftigt.
Men jeg ser ikke udlandsforbindelser og national elektrificering som
alternativer til hinanden. Begge kan understøtte den grønne
omstilling og en fleksibel brug af vores ressourcer.
Vi er i disse år vidne til, at der bygges mere og mere vind og sol
rundt om i EU. Samtidig reduceres kapaciteten af kul og kernekraft.
Det øger værdien af at dele kapacitet på tværs af grænser til at
opretholde elforsyningssikkerheden, så vi trækker på ressourcerne,
dér hvor de er.
Vore el-forbindelser sikrer, at den billigste produktion kan komme
ind på markedet. Her er det vigtigt for mig at understrege, at tiden er
løbet fra, at vi ser energi- og klimapolitik som et strengt nationalt
emne. Vi lever ikke længere på isolerede ”energipolitiske øer”. Vores
energisystemer og energimarkeder er allerede koblede. Og det er
vigtigt, hvis vi skal opnå en optimal udnyttelse af vores ressourcer.
Side 6/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Talepapir fra åbent samråd den 11/1-18 om udnyttelse af dansk VE-strøm - Viking Link-projektet (samrådsspm. G og H), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1843871_0007.png
Handel med el over grænserne er billigere, end hvis alle lande skal
forsyne sig selv. Det er ikke økonomisk rationelt, hvis hvert enkelt
land skal bygge fuld reserve for tidspunkter, hvor f.eks. vinden ikke
blæser, og foretage fuld indpasning af egen vindkraft. EU har faktisk
beregnet gevinsten ved et mere forbundet europæisk el-marked,
hvor reserver deles over grænser. Disse beregninger viser, at
omkostningsniveauet til el i EU kan reduceres med op til 40 mia.
euro årligt omkring 2030.
Og vi har i Danmark allerede i dag god gavn af vores
udlandsforbindelser. De er med til at sikre, at vi for det første har en
af de laveste markedspriser på el i Europa, for det andet en af de
højeste forsyningssikkerheder, og for det tredje en af de højeste
andele af vedvarende energi i elsystemet.
Når vi fortsætter udbygningen, er det for, at vi også fremadrettet kan
gennemføre en grøn omstilling af vores og Europas energisektor, og
samtidig sikre billig og pålidelig strøm til både private og
virksomheder i Danmark.
Følsomhedsberegningerne understøtter også, at Viking Link
understøtter grøn omstilling.
Fx vil en stigningen i vindkraftskapacitet mellem år 2020 og 2030
med 50 pct. i alle modellerede områder i forhold til Energinets
analyseforudsætninger, medføre en stigende værdi af Viking Link og
Vestkystforbindelsen med ca. 3,5 mia. DKK.
Side 7/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Talepapir fra åbent samråd den 11/1-18 om udnyttelse af dansk VE-strøm - Viking Link-projektet (samrådsspm. G og H), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1843871_0008.png
Viking Link-projektpakken er altså en god investering for
forsyningssikkerheden og elmarkedet i Danmark. Grundige
beregninger af Viking Link-projektpakken har vist, at vi står med en
samfundsøkonomisk god investering med en absolut robust
business case. Viking Link-kablet forbinder Danmark til et område
med anderledes profiler inden for både vind, sol og for elforbrug. Det
bidrager positivt til forsyningssikkerheden i både Danmark og
Storbritannien.
Og lad mig nu en gang for alle slå fast. Regeringen står IKKE med
en pose penge med 11 mia. kr., som frit kan investeres. Selve
investeringen i Viking Link-projektet tjener sig selv hjem med
fortjenesten på køb og salg af strøm til Storbritannien, samt betaling
for den transit af strøm, der vil være gennem Danmark fra Tyskland.
Fortjenesten fra denne øgede handel med el forventes at blive så
stor, at der også bliver råd til at sænke de tariffer, som vi alle betaler
over elregningen, og som dækker omkostninger til drift og
vedligeholdelse af elnettet.
Den øgede handel med el vil også betyde, at selve prisen på el
(spotprisen) stiger en smule som følge af større efterspørgsel.
Samlet set betyder det, at projekterne isoleret vil medføre en
stigning i den samlede elregning for en almindelig husholdning på
ca. 8-40 kr. ekskl. moms om året.
Hér er det vigtigt at huske, at de nye forbindelser sparer os for
udgifter til back-up-kapacitet, og at de reducerer behovet for støtte til
Side 8/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Talepapir fra åbent samråd den 11/1-18 om udnyttelse af dansk VE-strøm - Viking Link-projektet (samrådsspm. G og H), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1843871_0009.png
vores vedvarende energi. Alt sammen noget, som vil gøre det
billigere at være dansker.
Endeligt skal vi huske, at vi ikke er de eneste, som overvejer kabler
til Storbritannien. Norge er i gang med at bygge ét kabel, og de
overvejer ét mere. Hvis de bygger, og vi ikke gør, så vil prisen på
strøm også stige, uden vi får del i de samme gevinster ved handlen
med el.
[Flere elementer i regeringens energipolitik]
Tillad mig her til sidst at understrege, at regeringens energipolitik er
mere end blot et enkelt eller to initiativer. Vi skal skrue på mere end
ét håndtag for at nå vores mål om, at Danmark i 2050 skal være et
lavemissions samfund, der er uafhængig af fossile brændsler.
Vi har allerede med vækstaftalen sænket elvarmeafgiften pr. 1.
januar 2019. Det vil komme mange forbrugere til gode og være med
til at fremme anvendelsen af varmepumper i fjernvarmen. Og det er
et vigtigt skridt i retning af en elektrificering af vores energisystem.
Det er regeringens vision, at Danmark skal have det mest
integrerede, markedsbaserede og fleksible energisystem i Europa,
der kan håndtere stigende mængder vedvarende energi på en
omkostningseffektiv måde. Der skal ske en integration af
energisystemer på tværs af lande og sektorer – el, varme, gas,
transport og forsyning – og en effektiv udnyttelse af ressourcerne.
Side 9/10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 119: Talepapir fra åbent samråd den 11/1-18 om udnyttelse af dansk VE-strøm - Viking Link-projektet (samrådsspm. G og H), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1843871_0010.png
Derfor er Viking Link-projektpakken et centralt element i regeringens
kommende energiudspil.
Men det er selvsagt langtfra det eneste initiativ. Udspillet til en ny
energiaftale vil sætte retningen for Danmarks grønne omstilling frem
mod 2030. Her er en central målsætning blandt andet, at mindst 50
pct. af Danmarks energibehov dækkes af vedvarende energi til den
tid.
Det kommende energiudspil skal være med til at sikre, at Danmark
fremadrettet kan bibeholde det bedste energisystem i verden, som vi
netop, for andet år i træk, er blevet kåret til at besidde af FN-
organisationen World Energy Council. Denne kåring er netop et
bevis på, at vi fra dansk side har fundet en stærk kombination af
forsyningssikkerhed, grøn omstilling og billig energi.
Det er en kombination, som jeg agter at videreføre i mit fremtidige
arbejde med energi-, forsynings- og klimapolitikken i Danmark.
Tak for ordet.
Side 10/10