Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 117
Offentligt
1842613_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
7. januar 2018
Meddelelse om styrkelse af EU’s energinet, KOM (2017) 718
Notatet oversendes tillige til Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
1. Resumé
Kommissionen har den 23. november 2017 fremsat en meddelelse om styrkelse af
EU’s energinet. Meddelelsen gør status over fremskridt i integreringen og moderni-
seringen af de europæiske energitransmissionsnet og skitserer indsatsområder i
2018 med henblik på udbygning og udnyttelse af infrastrukturen for at bidrage til
opfyldelsen af klima- og energipolitikkens mål for 2030 og frem.
Meddelelsen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller økonomiske konse-
kvenser for Danmark.
Regeringen lægger generelt stor vægt på rettidig udbygning af energiinfrastruktur i
Europa for at fremme det indre marked og regionalt samarbejde, øge forsynings-
sikkerheden og fremme integration af vedvarende energi.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd vedtog i 2002 en målsætning om at opnå en sammenkobling
af EU’s medlemslandes
energitransmissionsnet svarende til mindst 10 procent af
den installerede el-produktionskapacitet for alle medlemsstater i 2020. I 2011 ved-
tog Rådet, at ingen EU-medlemsstater bør forblive isoleret fra de europæiske gas-
og elektricitetsnet efter 2015. Med forordningen om retningslinjer for den transeu-
ropæiske energiinfrastruktur (vedtaget den 21. marts 2013) og den dertilhørende
finansieringsdel (Connecting Europe Facility, CEF)) er der skabt bedre rammer for
en hurtigere udbygning af el- og gasinfrastrukturerne i EU.
Konklusionerne fra Det Europæiske Råd oktober 2014 understregede vigtigheden
af det fuldt udfoldede og forbundne indre energimarked, samt at det fremadrettet
ville være en prioritet at undgå ineffektive interkonnektorer (dvs. interkonnektorer,
der ikke udnyttes effektivt). Det Europæiske Råd støttede som følge heraf, at mål-
sætningen blev øget til 15 procent interkonnektivitet i 2030. Det blev herunder også
konkluderet, at Kommissionen jævnligt skulle rapportere til Det Europæiske Råd
om udviklingen med det formål at opnå et mål på 15 procent i 2030. Målet for inter-
konnektion skal nås gennem implementering af PCI-projekter (Projekter af Fælles
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2805
E: [email protected]
Side 1/4
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om styrkelse af EU’s energinet
1842613_0002.png
Interesse). Medlemsstaterne og Kommissionen har ansvaret for at facilitere imple-
menteringen af PCI-projekterne.
Kommissionen nedsatte i 2016 en ekspertgruppe bestående af 15 førende eksper-
ter fra hele Europa, der skulle rådgive om, hvordan sammenkoblingsmålet på 15
procent for 2030 kunne nås og omsættes. Ekspertgruppen færdiggjorde sin rapport
i september 2017 (jf. punkt 3).
3. Formål og indhold
Kommissionen har den 23. november 2017 offentliggjort en meddelelse om styrkel-
se af EU’s energinet,
KOM(2017) 718. Meddelelsen er oversendt til Rådet i dansk
sprogversion den 18. december 2017. Meddelelsen understreger, at et forbundet
europæisk net vil bidrage til Energiunionens endelige mål om at sikre økonomisk
overkommelig, sikker og bæredygtig energi til alle europæere. Meddelelsen frem-
hæver også, at det er absolut nødvendigt at have velforbundne og integrerede
transeuropæiske net, hvis målet om en energiomstilling, hvor ca. halvdelen af el-
produktionen stammer fra vedvarende energikilder i 2030, skal lykkedes. Meddelel-
sen fremhæver yderligere, at forbundne el- og gasnet også er afgørende for forsy-
ningssikkerheden.
Meddelelsen gør status over fremskridt i integrationen og moderniseringen af de
europæiske net på transmissionsniveau og skitserer vejen frem mod at sikre, at
infrastrukturen udnyttes fuldt ud i forbindelse med opfyldelsen af klima- og energi-
politikkens mål for 2030 og frem. Meddelelsen vurderer også fremskridtene hen
imod opfyldelsen af el-sammenkoblingsmålet på 10 procent i 2020 og ser fremad
mod det 2030-mål, der er vedtaget af Det Europæiske Råd. Af særlig interesse i
dansk sammenhæng er energisamarbejdet mellem nordsølandene, hvor der skitse-
res følgende næste skridt og milepæle:
-
-
Vedtagelse af handlingsplan for Nordsøinfrastruktur/-offshorenettet i 2018
Ministermøde i maj/juni 2018 med henblik på at styrke det politiske engage-
ment i en kontekst, hvor omkostninger til havvindenergi falder hurtigt.
Med hensyn til et langsigtet perspektiv peger meddelelsen på, at det vil kræve
yderligere og fortsatte bestræbelser parallelt med gennemførelsen af de reviderede
regler for elmarkedet, som Kommissionen har foreslået i sin pakke om ren energi,
for at gøre Europas el-net klar til energiomstillingen. Arbejdet på de nødvendige
sammenkoblinger skal derfor fremskyndes. Antallet af regioner, hvor der fortsat er
utilstrækkelig sammenkobling af el-net udgør en hindring for yderligere udbredelse
af vedvarende energi og yderligere priskonvergens. Det samme gør sig gældende
for de langsomme fremskridt med den interne styrkelse af nettene. Den politiske
vilje til at løse disse flaskehalsproblemer må ikke svækkes, fremgår det af medde-
lelsen.
Side 2/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om styrkelse af EU’s energinet
1842613_0003.png
Ud fra blandt andet ekspertgruppens anbefalinger foreslår Kommissionen endvide-
re at omsætte sammenkoblingsmålet på 15 procent ved hjælp af et sæt yderligere
og mere specifikke tærskler. De skal tjene som indikatorer for, hvor meget det ha-
ster med et givet nødvendigt tiltag, og skal afspejle de tre overordnede mål i EU's
energipolitik: 1) øge konkurrenceevnen gennem fremme af markedsintegration, 2)
sikre forsyningssikkerhed og 3) nå klimamålene ved hjælp af øget udnyttelse af
vedvarende energikilder. Der opfordres i meddelelsen til, at medlemsstater, trans-
missionssystemoperatører/projektledere, lovgivere og EU-institutionerne bør reage-
re, hvis følgende tærskler udløses:
Yderligere sammenkoblinger bør prioriteres, hvis prisforskellen mellem med-
lemsstater, regioner eller budområder overstiger en vejledende tærskel på 2
EUR/MWh. Jo større prisforskellen er, jo mere presserende er behovet for at
reagere.
Medlemsstater, hvor den nominelle transmissionskapacitet på sammenkoblin-
gerne er under 30 procent af deres spidsbelastning, bør snarest muligt under-
søge mulighederne for flere sammenkoblinger.
Medlemsstater, hvor den nominelle transmissionskapacitet på sammenkoblin-
gerne er under 30 procent af deres installerede kapacitet til produktion af ved-
varende energi, bør snarest muligt undersøge mulighederne for flere sammen-
koblinger.
Meddelelsen opsummerer, at opfyldelsen af el-sammenkoblingsmålene på 10 og
15 procent for henholdsvis 2020 og 2030, som vedtaget af Rådet, fortsat er afgø-
rende, hvis EU skal gøre sig håb om at få fuldt udbytte af sine vedvarende energi-
kilder og samtidig sikre forsyningssikkerheden og konkurrenceevnen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen forventes ikke at have direkte konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Meddelelsen medfører i sig selv ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen medfører i sig selv ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Side 3/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om styrkelse af EU’s energinet
1842613_0004.png
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen medfører i sig selv ikke konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Meddelelsen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men der har
hidtil været generel støtte
til styrkelse af EU’s energinet og øget regionalt samar-
bejde.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger generelt stor vægt på rettidig udbygning af energiinfrastruktur i
Europa for at fremme det indre marked, øge forsyningssikkerheden og fremme
integration af vedvarende energi. Ikke mindst baseret på de gode erfaringer med
det nordiske el-samarbejde lægger regeringen vægt på at fremme regionalt samar-
bejde om energiinfrastruktur.
Danmark lever allerede i dag op til målene for el-sammenkobling (sammenkob-
lingsniveau for Danmark i 2017 er 51 pct.) og meddelelsen vil i sig selv, alt andet
lige, ikke have indflydelse på udbygningen af el-transmissionskapacitet i Danmark.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4