Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 110
Offentligt
1840040_0001.png
Vejledning i brug
af totaløkonomi
for danske
vandselskaber
Energistyrelsen
20. december 2017
Forfattere:
Sigurd Næss-Schmidt, Partner
Malte Lisberg Jensen, Senior Economist
Sabine Wilke, Economist
Liv Kristine Ravn og
Lærke Kilsdal, Research Assistants
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0002.png
Vejledning i brug af
totaløkonomi for danske
vandselskaber
Forord
Formålet med denne vejledning er, at give alle vandselskaber (både dem, der er omfattet af
vandsektorloven, og dem, som ikke er) vejledning i og inspiration til at anvende totaløko-
nomiske vurderinger. De er relevante, når der skal foretages indkøb af nyt udstyr, nye løs-
ninger eller gennemføres større udbud. Denne vejledning kan anvendes som et værktøj til
at afgøre, hvilke investeringer og indkøb der er de mest hensigtsmæssige og bedste på lang
sigt set ud fra et totaløkonomisk perspektiv. Materialet gør det muligt at sammenligne al-
ternative investeringer med hinanden og gør det nemt og overskueligt at vurdere levetid,
energieffektivitet og holdbarhed. For vandselskaber omfattet af vandsektorloven er vejled-
ningen endvidere et vigtigt værktøj i TOTEX-reguleringen. TOTEX-reguleringen giver
større fleksibilitet mellem drifts- og anlægsomkostninger, men stiller samtidig højere krav
til fremtidige investeringer og indkøb gennem effektiviseringskrav på de totale omkostnin-
ger. Totaløkonomiske vurderinger kan i denne forbindelse benyttes til at træffe de mest
hensigtsmæssige investeringsbeslutninger på lang sigt og på den måde imødekomme TO-
TEX-reguleringen.
Vejledningen indeholder en beskrivelse af, hvorfor det er en god idé at anvende totaløko-
nomiske vurderinger, og beskriver gennem konkrete og illustrative eksempler hvilke pro-
cesser, man skal igennem. Med vejledningen følger et regneark, som automatisk beregner
de samlede omkostninger, der er forbundet med en investering eller indkøb. Den korte in-
struktion i, hvordan regnearket anvendes, findes i appendikset sidst i vejledningen. Regne-
arket er et hjælpeværktøj til at vurdere totaløkonomien i projekterne.
For mange drikke- og spildevandsselskaber er totaløkonomiske vurderinger allerede en in-
tegreret del af hverdagen. Denne vejledning og det tilhørende regneark er imidlertid mål-
rettet til de danske vandselskaber, og bygger på
og er inspireret af
andre velfungerende
vejledningsindsatser på området.
1
Det betyder, at materialet både kan anvendes selvstæn-
digt eller supplere allerede eksisterende materiale og interne processer.
Vandsektoren har testet anvendeligheden af vejledningen
Vi ønsker, at materialet er så brugbart som muligt for både store og små drikke- og spilde-
vandsselskaber. Derfor har vi inddraget seks repræsentative selskaber af forskellig stør-
relse og med forskellige karakteristika. De har testet både vejledningen og regnearket på
investeringer, som de tidligere har gennemført. For at dække vandselskabernes forskellig-
heder i forhold til størrelse, aktiviteter og ejerskab har vi inddraget følgende selskaber:
Tre mindre forbrugerejede vandselskaber (drikkevand)
To mellemstore kommunale vandselskaber (både drikke- og spildevand)
Et stort vandselskab (både drikke- og spildevand)
Greve Vandværk A.m.b.a. fortalte efter gennemlæsningen af denne vejledning, at de står
over for en udfordring om, hvorvidt de skal bygge nyt eller renovere det eksisterende vand-
værk. I den forbindelse oplevede de denne vejledning som et brugbart og konkret værktøj
til at vurdere, om det er totaløkonomisk bedst at bygge nyt eller renovere.
2
1
2
Vi har særligt anvendt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens, herunder Forsyningssekretariatets, vejledninger etc.
Greve Vandværk A.m.b.a.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0003.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Indholdsfortegnelse
Forord
Sammenfatning
1
Totaløkonomiske vurderinger
0
1
2
2
4
1.1 Hvad er formålet med totaløkonomiske vurderinger?
1.2 Hvornår er det relevant at bruge totaløkonomiske
vurderinger?
2
Teknikken bag totaløkonomiske
vurderinger
6
6
10
12
2.1 Hvilke omkostninger skal man inkludere i en
totaløkonomisk beregning?
2.2 Nutidsværdi
2.3 Beregning af nutidsværdi
3
Totaløkonomiske vurderinger i udbud 17
17
3.1 Dialog med jeres leverandører og inddragelse af
totaløkonomiske vurderinger
3.2 Hvordan kan man anvende totaløkonomiske vurderinger i
evalueringer af flere forskellige tilbud
18
3.3 Krav til tilbudsgiver kan give gode rammer for at sikre
totaløkonomien
21
Litteraturliste
25
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0004.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Sammenfatning
Totaløkonomiske vurderinger er et værktøj, der kan bruges som udgangspunkt for at træffe
mere hensigtsmæssige investeringsbeslutninger. Denne vejledning giver en introduktion
og inspiration til, hvordan der foretages totaløkonomiske vurderinger. Vejledningen er byg-
get op omkring tre kapitler:
Kapitel 1 Totaløkonomiske vurderinger
Dette kapitel beskriver, hvad formålet med totaløkonomiske vurderinger er, og
hvornår det er relevant at anvende.
Kapitel 2 Teknikken bag totaløkonomiske vurderinger
Dette kapitel gennemgår, hvilke omkostninger i et investeringsprojekt, der skal
inkluderes i en totaløkonomisk vurdering. Ved hjælp af konkrete eksempler vises
det, hvordan nutidsværdien af et projekt skal beregnes, og hvorfor nutidsværdien
er relevant at beregne, når der anvendes totaløkonomiske vurderinger.
Kapitel
3 Totaløkonomiske vurderinger i udbud
Dette kapitel beskriver, hvordan dialog med potentielle leverandører kan sikre
den bedst mulige investering givet jeres behov. Endvidere beskrives det, hvordan
totaløkonomiske vurderinger kan anvendes til at evaluere forskellige tilbud og
stille krav til leverandører. På den måde sikres den mest fordelagtige indkøbs- og
investeringsbeslutning.
Vejledningen suppleres af et regneark, så man på egen hånd kan beregne totaløkonomien i
de potentielle investeringsprojekter, som man står over for. Når man indtaster anskaffel-
sessummen og de tilhørende fremtidige betalinger, fortæller regnearket automatisk, hvad
nutidsværdien, og derved totaløkonomien, af de forskellige investeringer eller indkøb er.
Derudover laver regnearket automatisk overskuelige grafer, som viser nutidsværdien for
de forskellige alternativer samt de akkumulerede udgifter over hele brugsperioden. Vejled-
ningen og regnearket giver således et samlet overblik over totaløkonomien i et projekt.
1
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0005.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Kapitel 1
Totaløkonomiske vurderinger
Den totaløkonomiske tankegang udvider perspektivet fra alene at fokusere på anskaffelses-
omkostningerne til at tage udgangspunkt i en helhedsbetragtning. Det omfatter således
både udgifterne til selve investerings- eller indkøbsbeslutningen
3
og de løbende udgifter
gennem hele brugsperioden. Det vil sige, at totaløkonomien af en investering er summen
af anskaffelsesprisen og nettoudgifterne i hele investeringens brugsperiode.
Vurderingen af
totalomkostningerne
foretages ved en konkret opgørelse af alle relevante
og væsentlige omkostninger relateret til investeringen i hele brugsperioden. Metoden er
relevant at anvende, når der er tale om udgifter til både anskaffelse og efterfølgende brug.
Ved at benytte totaløkonomiske vurderinger vil I få et værktøj til at træffe den investerings-
beslutning, som giver jer mest værdi for pengene. Der vil ofte kunne spares penge ved at
anvende totaløkonomiske vurderinger og undersøge forskellige alternativer.
1.1
Hvad er formålet med totaløkonomiske vurderinger?
Formålet med at bruge totaløkonomiske vurderinger er at give jer et overblik over en inve-
sterings samlede omkostninger over hele brugsperioden. Hvis I overvejer en eller flere al-
ternative investeringer, er det vigtigt at have for øje, at det ikke altid er investeringen med
den laveste anskaffelsespris, som har den laveste totalomkostning set over hele brugsperi-
oden. Det skyldes, at nogle investeringer er billige i indkøb, men kan være relativt dyrere
at drive, jf. Figur 1.
Figur 1 viser to forskellige investeringer. Investering 1 har en lav indkøbspris men høje lø-
bende driftsomkostninger. Totalomkostningerne udgøres af den samlede søjle for hvert in-
vesteringsprojekt. Det vil sige både indkøbsprisen (den mørkeblå del) og de løbende drifts-
omkostninger (den lyseblå del). Investering 2 er væsentligt dyrere at købe, men har der-
imod lave løbende driftsomkostninger. Samlet set har investering 2 en 17 procent lavere
totalomkostning end investering 1. Spørgsmålet er, hvilken af de to investeringer der er
bedst at gennemføre set med totaløkonomiske briller? Svaret er investering 2, da totalom-
kostningerne samlet set er lavest.
3
Investerings- og indkøbsbeslutninger bliver fremover omtalt som investering
2
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0006.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Figur 1 Illustration af princippet i totaløkonomi
Note:
Kilde:
Fiktivt eksempel på to alternative investeringers totaløkonomi
Copenhagen Economics
I boksen nedenfor ses et fiktivt eksempel på, hvordan I vurderer købet af et erhvervskøretøj
ud fra en totaløkonomisk betragtning.
Eksempel på totaløkonomiske vurderinger ved indkøb af et erhvervskøretøj
Køb og brug af et nyt erhvervskøretøj medfører en række udgifter samt en indtægt i for-
bindelse med gensalg. For at beregne totalomkostningerne for et nyt erhvervskøretøj er
det nødvendigt at identificere de forventede udgifter og indtægter over den periode,
hvor I ejer og anvender køretøjet. Disse kan fx være:
Formålet med en totaløkonomisk vurdering er at omsætte alle disse løbende udgifter og
indtægter til ét tal, som herefter kan anvendes som baggrund for at sammenligne to eller
flere investeringer.
Kilde: Copenhagen Economics baseret på New
Zealand Government 2013
3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0007.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
1.2
Hvornår er det relevant at bruge totaløkonomiske
vurderinger?
Indkøbsprisen udgør ofte kun en begrænset del af de samlede omkostninger, og det kan
derfor især være relevant at se på totaløkonomien, når de løbende udgifter udgør en stor
andel af totalomkostningerne.
4
Sidegevinster ved en investering
Udover at give et overblik over den samlede investering giver totaløkonomiske vurderinger
også indblik i eventuelle sidegevinster forbundet med en investering. Boksen nedenfor vi-
ser mulige sidegevinster, og hvad det kan betyde for jeres endelige beslutning. Dette er ikke
en udtømmende liste over sidegevinster men blot en række eksempler.
5
Eksempler på sidegevinster ved totaløkonomiske vurderinger
Bedre kvalitet
En sidegevinst ved at bruge totaløkonomiske vurderinger kan i nogle tilfælde være, at de
nye investeringer har højere kvalitet end tidligere. Skal varen ofte erstattes med en ny ver-
sion, eller har varen et højt energiforbrug, kan det i mange tilfælde bedre betale sig at
vælge den vare med den højeste kvalitet, også selvom indkøbsprisen er højere end alter-
nativet. Højere kvalitet kan være i form af bedre materialer, men det kan også være i form
af fx bedre indeklima, forbedringer i funktionalitet eller løsninger med færre driftsstop. Hø-
jere kvalitet vil på alle disse områder kunne give sidegevinster i form af større tilfredshed
hos medarbejdere og brugere.
Selvhjulpne brugere
Anvendelse af totaløkonomiske vurderinger kan i nogle tilfælde føre til, at der vælges en
ny løsning, som kan give mere selvhjulpne brugere. Det kan muligvis give jer besparelser
på andre områder i virksomheden.
Bæredygtige løsninger
En anden sidegevinst ved at bruge totaløkonomiske vurderinger kan være, at I vælger en
bæredygtig løsning, fordi energi-, vand- og materialebesparende løsninger i højere grad
kommer i betragtning. En mere udbredt brug af bæredygtige løsninger kan have positive
virkninger for klimaet og miljøet.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, side 8
Anvendelsen af totaløkonomiske vurderinger kan derudover være nyttigt i følgende situa-
tioner:
I en konkret business case hvor I skal vurdere omkostninger, fordele og risici i
forbindelse med en ny investering, som kommer til at påvirke selskabets øko-
nomi fremadrettet i en lang periode. Eksempelvis ledningsinvesteringer.
4
5
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 1, side 4
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 2, side 8
4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0008.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
I vurderingen af forskellige forretningsmodeller, vedligeholdelsesmuligheder
eller løsninger. Eksempelvis om der skal investeres i tv-overvågning eller vagt-
ordning på pumpestationerne.
Når I vil forstå alle de relevante omkostningsfaktorer i investeringens brugspe-
riode. Det vil sige: Hvor meget betyder de løbende driftsomkostninger på en
anlægsinvestering for selskabers overholdelse af indtægtsrammen?
Når I skal vurdere, hvilken udbyder der tilbyder jer den bedste og billigste løs-
ning. Er det fx bedre at gennemføre
og ”drifte” et renseanlæg selv, eller kan det
betale sig at udlicitere hele eller dele af opgaven til en ekstern leverandør?
I situationer hvor I skal holde faktiske udgifter og indtægter op mod jeres bud-
get, herunder en løbende vurdering af hvor gode I er til at ramme jeres budget
og dermed sikre, at budgettet ikke overskrides. Det er i denne sammenhæng
vigtigt, at de samlede totale omkostninger benyttes. Denne tilgang kan I også
anvende i forbindelse med evaluering af eksterne leverandører og hvad de har
budgetteret med i deres tilbud.
Og endelig i vurderingen af om det bedst kan betale sig at foretage en ny inve-
stering eller forsætte driften af et eksisterende anlægsaktiv. Det vil sige en situ-
ation, hvor de nuværende drifts-, vedligeholdelses- og reparationsomkostnin-
ger skal holdes op mod de samlede omkostninger til en ny investering. Denne
sammenligning er særligt relevant i den nuværende TOTEX-regulering.
5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0009.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Kapitel 2
Teknikken bag totaløkonomiske vur-
deringer
Når I skal opgøre totalomkostningerne, er det som
udgangspunkt
relevant at medtage alle
de omkostningsposter, der er forbundet med en investerings- eller indkøbsbeslutning.
Uanset om udgifterne er interne (fx jeres eget tidsforbrug i forbindelse med anskaffelsen)
eller eksterne (udgifter til eksterne leverandører). Det er dog ikke altid nødvendigt at med-
tage alle omkostningsposter.
6
I dette kapitel kigger vi nærmere på forskellige typer omkost-
ninger samt hvilke omkostninger, der er relevante at tage med i beregningen af totaløko-
nomien.
Herudover kommer vi med eksempler på, hvordan I rent praktisk beregner nutidsværdien
af fremtidige betalinger, når I skal opgøre en investerings totaløkonomi.
2.1
Hvilke omkostninger skal man inkludere i en
totaløkonomisk beregning?
Forarbejdet i forbindelse med beregning af totaløkonomien ligger i at fastsætte de fremti-
dige omkostninger. Omkostningerne kan både opgøres som de faktiske fremtidige omkost-
ninger eller som et skøn heraf, hvis I ikke kender de præcise omkostninger. Hvem, der fo-
retager opgørelsen af omkostningerne, kan variere. Det kan være jer selv, leverandøren el-
ler med fordel en kombination.
Medtag kun relevante omkostninger
Som udgangspunkt kan det være en god idé at medtage alle omkostninger for at skabe et
overblik over de forskellige investeringsmuligheder, som I står over for. Når I skal foretage
den endelige beregning, er det dog kun nødvendigt at se på de omkostningsposter, der kan
variere mellem løsningerne
og ikke dem, der er ens. Figur 2 viser et eksempel på en op-
gørelse af totalomkostningerne ved to alternative bud på et minirenseanlæg. Figuren viser,
at flere af omkostningsposterne kan være ens, og i dette tilfælde er det ikke nødvendigt at
medtage omkostninger til
udgifter til rørarbejde, årlig spildevandsafgift
og
service og an-
den vedligeholdelse,
da disse er identiske i de to bud. Når I undlader at tage omkostnings-
poster med, som er ens, bliver den endelige beregning mere simpel.
7
Hvis I foretager en
sammenligning af omkostningerne i et nuværende aktiv med en ny investering, er det dog
vigtigt at alle omkostninger tages med.
8
6
7
8
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 2, side 9
Procentuelt kan den relative størrelse på totalomkostninger påvirkes, når omkostningsposter, som er ens, udelades. Det er
dog standard, at man udelader ens omkostningsposter i totaløkonomiske vurderinger.
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 6, side 23, afsnit 6.1
6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0010.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Figur 2 Eksempel på opgørelse af omkostningerne ved to alter-
native bud på minirenseanlæg
Note:
Eksempel på ensartede omkostninger i to alternative investeringer. Der tages forbehold for priserne.
Den årlige spildevandsafgift er ens for de to alternative investeringer, da det antages, at anlæggene
renser ens.
Baseret på Odsherred Kommune 2013
Kilde:
Forskellige typer af omkostninger
Der er ofte en lang række omkostninger forbundet med en investerings- eller indkøbsbe-
slutning. Indkøbsprisen er typisk blot toppen af isbjerget, når der er tale om de totale om-
kostninger forbundet med beslutningen. For at identificere alle relevante omkostninger og
indtægter i investeringens brugsperiode er det vigtigt ikke kun at se på indkøbsprisen, da
der under overfladen ligger omkostninger, som er vigtige at tage med i den totaløkonomi-
ske vurdering. Ikke alle investerings- og indkøbsbeslutninger er ens, og det vil være for-
skelligt hvilke omkostninger og indtægter, der er relevante at inkludere i beregningen af
totaløkonomien i jeres konkrete projekter.
7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0011.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Figur 3 Eksempel på en investerings samlede omkostninger i
brugsperioden
Note:
Kilde:
Dette er blot et eksempel og ikke en udtømmende liste
Copenhagen Economics baseret på New Zealand Government (2013)
Af Figur 3 fremgår det, at indkøbsprisen normalt blot er toppen af isbjerget. For at kunne
vurdere alle relevante omkostningsposter i forbindelse med et investeringsprojekt er det
vigtigt også at undersøge hvilke omkostninger, som gemmer sig under overfladen. Over-
ordnet kan omkostninger i forbindelse med en investering deles op i to forskellige typer, og
de kan vedrøre alt fra en hel fabriksenhed til en enkelt vareenhed:
Direkte/åbenlyse omkostninger
er den type omkostninger, som er forbundet
direkte til et produkt eller afdeling. Udover selve indkøbsprisen kan de direkte
omkostninger fx inkludere materialeforbrug og arbejdskraft ved fremstilling el-
ler installation af et bestemt produkt, herunder udbudsskrivning.
9
Indirekte/mindre åbenlyse omkostninger
er omkostninger, der ikke er forbun-
det direkte til produktet. Det er fx omkostninger relateret til skatter og afgifter,
administration, elektricitet mm.
10
I Tabel 1 ses et eksempel på en oversigt over forskellige typer af omkostninger, der kan
indgå i totalomkostninger. Oversigten er fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejled-
ning om totalomkostninger fra november 2016 og viser ud over de forskellige typer af om-
kostninger også, i hvilke faser omkostningerne fremkommer, og hvor ofte de fremkommer.
9
10
Baseret på New Zealand Government 2013
Baseret på New Zealand Government 2013
8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0012.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Tabel 1 Forskellige typer af omkostninger i en totaløkonomisk
vurdering
Omkostning
Indkøbspris for anskaffelsen
Omkostninger tilknyttet anskaffelsen
Omkostninger ved at skifte leverandør/ny løsning
Omkostninger ved at eje eller råde over anskaffelsen
Forbrugsafhængige omkostninger
Omkostninger tilknyttet afhændelsen
Note:
Kilde:
Vedr.
Indkøb
Brug
Brug
Brug
Brug
Brug
Tidspunkt
Anskaffelsestidspunkt
Anskaffelsestidspunkt
Anskaffelsestidspunkt
Brugsperiode
Brugsperiode
Afhændelsestidspunkt
Type
Engangsudgift
Engangsudgift
Engangsudgift
Løbende
Løbende
Engangsudgift/-indtægt
Dette er blot et eksempel og ikke en udtømmende liste
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, side 8
Tabellen viser som nævnt hvilke forskellige typer af omkostninger, som indgår i en total-
økonomisk vurdering:
Omkostninger tilknyttet anskaffelsen:
Ud over selve anskaffelsesprisen omhandler denne
kategori også udgifter, der knytter sig til selve anskaffelsen. Dette kan fx være udgifter til
finansiering, fragt, installation og ibrugtagning. Det kan også være udgifter til skrivning af
udbud og udvælgelse af leverandør.
11
Omkostninger ved at skifte leverandør/ny løsning:
Disse omkostninger kaldes også
skif-
teomkostninger.
Dette er udgifter, der følger af at skifte leverandør eller skifte til en ny type
løsning, som hidtil ikke er blevet brugt. Vælges en ny leverandør, kan der ofte være omkost-
ninger forbundet hermed. Skiftes der til en ny løsning, kan det føre til ændringer i tilrette-
læggelsen af selskabets interne arbejde. Dette kan medføre at noget arbejdstid frigøres, og
at brugerne kan blive mere selvhjulpne, hvilket i sidste ende medfører besparelser. Det kan
også være tilfældet, at der er behov for at personale og brugere bliver efteruddannet, hvilket
medfører ekstraudgifter.
12
Omkostninger ved at eje eller råde over produktet:
Dette er omkostningerne i brugsperio-
den, dvs. de løbende udgifter, der er ved at eje eller råde over et produkt. Det kan fx være
en bygning, vandværk, renseanlæg, pumpestation, spildevands- eller forsinkelsesbassin,
hvor der er udgifter til fx licenser, forsikringer, skatter og afgifter. Ved en længere brugspe-
riode vil der ofte også være udgifter til service, vedligeholdelse, rengøring, reparationer etc.
I nogle situationer kan der i forbindelse med anskaffelsen tilkøbes tjenesteydelser i form af
en tilhørende serviceordning eller lignende.
13
11
12
13
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 2, side 9, afsnit 2.2, linje 1-3
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 2, side 9, afsnit 2.2, linje 4-10
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 2, side 9, afsnit 2.2, linje 10-17
9
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0013.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Forbrugsafhængige omkostninger:
Det vil sige omkostninger, som stiger som følge af, at
forbruget stiger. Især gælder dette omkostninger til fx el, brændstof, varme, gas, vand osv.
Det gælder fx også sideprisen (klikprisen) ved brug af printere og multifunktionsmaskiner,
som også er forbrugsafhængige.
14
Omkostninger knyttet til afhændelsen:
Det vil sige de udgifter eller indtægter, I vil få, når
I skal skille jer af med aktivet efter brugsperioden. Ved nogle typer produkter kan der være
udgifter forbundet med fx bortskaffelse af slam og filtersand. I andre tilfælde kan der være
indtægter fra fx salg af et gammelt støbejernsrør eller en bygning.
15
2.2
Nutidsværdi
Når I sammenligner forskellige alternative investeringer ud fra en totaløkonomisk analyse,
vil det ofte være tilfældet, at alternativerne har forskellige omkostningsprofiler over brugs-
perioden, herunder at omkostningerne falder på forskellige tidspunkter. Længden af inve-
steringens brugsperiode (levetid) kan være forskellig eller ens mellem alternativerne. For
at foretage den korrekte sammenligning af alternativerne skal man beregne nutidsværdien
af omkostningerne.
Metoden til beregning af nutidsværdi er afhængig af, om I sammenligner alternativer med
forskellig levetid eller ens levetid. Afsnit 2.3 redegør for de konkrete beregningsmetoder. I
dette afsnit forklares begrebet nutidsværdi.
Et eksempel på forskellige omkostningsprofiler med samme levetid ses i Figur 4 nedenfor.
Søjlediagrammerne viser omkostningsprofilen over de tre alternativers brugsperiode. Cir-
keldiagrammerne viser den procentuelle fordeling af henholdsvis udgifter til anskaffelsen
og løbende udgifter, hvilket gør det enklere at sammenligne. Det er dog ikke nemt at gen-
nemskue, hvilken af de tre alternativer der er den mest optimale løsning. I appendikset er
det beskrevet, hvordan det er muligt med det supplerende regneark at sammenligne total-
økonomien i tre alternative investeringer, når de har samme levetid.
14
15
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 2, side 9, afsnit 2.2, linje 18-21
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 2, side 9, afsnit 2.2, linje 22-25
10
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0014.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Figur 4 Tre alternative investeringers omkostningsprofiler
Kilde:
Energistyrelsen 2015
For at gøre sammenligningen overskuelig og korrekt beregnes nutidsværdien af alle frem-
tidige betalinger (fx over en periode på 30 eller 50 år) for de pågældende investeringer. At
beregne nutidsværdien svarer til at henføre alle fremtidige omkostninger til samme tids-
punkt
hvilket typisk er anskaffelsestidspunktet.
Omregningen af fremtidige omkostninger til anskaffelsestidspunktet kaldes
diskontering.
Diskontering er i princippet simpel rentesregning, hvor beløbet reguleres til et andet tids-
punkt ud fra en forudsætning om en årlig rente for ændringen i penges værdi. Den fastsatte
rente kaldes
kalkulationsrenten.
Figur 5 illustrerer, hvordan en nutidsværdi skal forstås. I
den sammenhæng er det vigtigt at holde sig for øje, at penge i fremtiden normalt har lavere
værdi end i dag, hvilket kan betegnes som
tidsværdien af penge.
Derfor foretrækker vi ge-
nerelt at modtage penge i dag frem for om fx et år.
11
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0015.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Figur 5 Nutidsværdi
Note:
Kilde:
Dette er et forsimplet eksempel af en investerings fremtidige omkostninger
Erhvervs- og Byggestyrelsen 2009
2.3
Beregning af nutidsværdi
Nutidsværdimetode
I nogle tilfælde vil man som ordregiver ved sammenligning af alternative investeringer med
ens levetid kende de faktiske beløb, der skal betales på senere tidspunkter i løbet af brugs-
perioden. I disse tilfælde kan opgørelsen af nutidsværdierne ske ved brug af den opgørel-
sesmetode, der er gennemgået i boksen nedenfor.
12
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0016.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Eksempel på opgørelse af nutidsværdien
Når I kender de faktiske beløb, der skal betales i løbet af investeringens brugsperiode,
kan nutidsværdien af den årlige betaling i år x opgøres ved brug af følgende formel:
Nutidsværdien af årlig betaling i år x =
Nedenstående figur illustrerer, hvordan formlen fungerer i et konkret eksempel.
Eksempel på beregning af nutidsværdi: Indkøb af renseanlæg
Renseanlæggets anskaffelsesværdi er 100.000 kr. og har en brugsperiode på 30 år. Drifts-
omkostningerne er 2.000 kr. per år. Kalkulationsrenten er 3 procent. Kalkulationsrenten kan
med andre ord udtrykkes som den nominelle
rente ”fratrukket” inflation, hvilket er infor-
mationer, der benyttes i regnearksværktøjet. Det antages, at anlægget ikke har en rest-
værdi.
Beregningen af nutidsværdien fremgår af figuren nedenfor. Som I kan se, bliver den sam-
lede nutidsværdi af investeringen: anskaffelsesværdien + sum af fremtidige driftsomkost-
ninger = 139.201 kr.
Note: Dette er et simpelt eksempel på, hvordan nutidsværdien beregnes
Kilde: ORBICON 2010, Corporate Finance 2008 og Copenhagen Economics
Den årlige ækvivalente annuitetsmetode
Det kan være vanskeligt at sammenligne totaløkonomien af to alternative investeringer,
som har forskellige levetider, ved at anvende nutidsværdimetoden. Der kan fx være til-
fælde, hvor den ene investering løber over flere år med tilhørende driftsomkostninger end
13
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0017.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
den anden investering. I en sådan situation skal man bruge den årlige ækvivalente annui-
tetsmetode, som er en udvidelse af nutidsværdimetoden beskrevet ovenfor.
16
Teknikken bag den årlige ækvivalente annuitetsmetode (på engelsk Equivalent Annual An-
nuity
også kaldet EAA-metoden) er, at den beregner den årlige betaling til et projekt un-
der den antagelse, at projektet gentages et uendeligt antal gange. Med denne estimations-
teknik er det projektet med den laveste årlige ækvivalente annuitet, der er det mest om-
kostningseffektive.
I appendiksets step 11 er det beskrevet, hvordan det er muligt at sammenligne totaløkono-
mien i to alternative investeringer, hvor levetiden er forskellig, ved at bruge EAA-meto-
den.
17
Den årlige ækvivalente annuitetsmetode anvendes også af Forsyningssekretariatet, når se-
kretariatet skal vurdere, om spildevandsselskabernes medfinansiering af klimatilpasnings-
projekter er omkostningseffektive.
18
Boksen nedenfor viser et eksempel på beregning af den årlige ækvivalente annuitetsme-
tode, som gør sammenligningen mellem to investeringer med forskellig levetid mulig.
16
17
18
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2014 (Forsyningssekretariatet)
Metoden beregner, hvad den årlige betaling til et projekt ville være, hvis projektet gentages et uendeligt antal gange
Forsyningssekretariatets EAA-beregner
14
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0018.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Eksempel på opgørelse af den årlige ækvivalente annuitet
Når I kender de faktiske omkostninger, der skal betales i løbet af de to investeringers
brugsperioder, kan den årlige ækvivalente annuitet beregnes for hver investering ved at
bruge følgende formel:
Årlig ækvivalent annuitet =
Nutidsværdien af betalingerne i formlen beregnes som tidligere gennemgået i boksen i
afsnit 2.3. Levetiden er i denne formel inklusive det første år, hvor investeringen foretages.
Kalkulationsrenten skal være ens for begge investeringer.
Eksempel på beregning af den årlige ækvivalente annuitet: Valg mellem to renseanlæg
Følgende beregning bygger videre på eksemplet i boksen i afsnit 2.3, hvor der beregnes
en nutidsværdi af en konkret investering. Denne kaldes i det følgende investering 1:
Investering 1
Renseanlæggets anskaffelsesværdi er 100.000 kr., og det har en brugsperiode på 30 år.
Driftsomkostningerne er 2.000 kr. per år. Kalkulationsrenten er 3 %, og det antages, at an-
lægget ikke har en restværdi.
Den årlige ækvivalente annuitet for investering 1 er: 6.960 kr.
Investering 2
Renseanlæggets anskaffelsesværdi er 125.000 kr., og det har en brugsperiode på 50 år.
Driftsomkostningerne er 1.500 kr. per år. Kalkulationsrenten er 3%, og det antage, at an-
lægget ikke har en restværdi.
Den årlige ækvivalente annuitet for investering 2 er: 6.304 kr.
Konklusion
Da den årlige ækvivalente annuitet er lavest for investering 2, er denne den mest total-
økonomisk fordelagtige investering.
Note: Forsyningssekretariatet anvender en lignende EAA-beregner i forbindelse med medfinansiering af
klimatilpasningsprojekter. Forsyningssekretariatets model bygger på andre forudsætninger end denne
model, hvorfor der forekommer mindre forskelle i de præcise estimater.
Kilde: Copenhagen Economics
Drift af eksisterende anlæg versus ny investering
Nutidsværdimetoden og den årlige ækvivalente annuitetsmetode er velegnede til at sam-
menligne to relativt ens investeringsbeslutninger.
Hvis I derimod ønsker at sammenligne en ny investering med et aktiv, som I allerede har i
drift, skal I fortsat anvende de totaløkonomiske principper beskrevet i denne vejledning,
dog skal beregningsmetoderne anvendes med en vis varsomhed. Vi bemærker i den sam-
menhæng, at regnearket ikke decideret er udviklet til at foretage denne sammenligning, da
15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0019.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
det vil kræve meget konkrete og situationsspecifikke oplysninger. Det vil fx være oplysnin-
ger omkring den fremadrettede teknologiske udvikling, hertil udviklingen i efterspørgsels-
forhold på markedet.
19
Vurderingen af drift versus en ny investering vil også afhænge af
risikoen
for ”stranded assets”,
hertil optionsværdien ved ikke at investere nu men i stedet
vente på en ny og bedre teknologi, hertil eventuelle scrapværdier af de gamle versus de nye
investeringer.
Ovenstående betyder, at vurderingen af om man skal forsætte med at drifte et eksisterende
anlæg eller investere i et nyt, vil bero på en estimering, som er helt konkret for jeres inve-
steringssituation. Det vil derfor kræve en beregningsmetode og regneark, der er tilpasset
den konkrete investeringssituation, som I står overfor.
19
Dixit, A.K., Pindyck, R.S. and Davis, G.A 1996
16
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0020.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Kapitel 3
Totaløkonomiske vurderinger i ud-
bud
I forbindelse med et udbud kan det være en god idé at undersøge, om det er relevant for jer
at benytte totaløkonomiske vurderinger. Særligt afhænger det af, om der er tale om et pro-
dukt eller ydelse, hvor der er omkostninger forbundet med både selve anskaffelsen og i an-
skaffelsens brugsperiode. Det afhænger også af, om det er praktisk muligt at opgøre om-
kostningerne.
Første skridt er en grundig undersøgelse af, hvilke muligheder der findes på markedet. Un-
dersøgelsen kan foretages i dialog med jeres leverandører i vand- og spildevandssektoren
og ved at kontakte andre vand- og spildevandsselskaber, som har lavet samme eller lig-
nende udbud. Dialogen skal tilrettelægges, så ingen af parterne får en væsentlig konkur-
rencefordel som følge af dialogen. Endvidere er det vigtigt, at I beslutter jer for, hvilke kri-
terier I ønsker at vurdere et tilbud på baggrund af. I er som ordregiver forpligtet til i ud-
budsmaterialet at skabe gennemsigtighed om de kriterier, forhold, vægte og metode, som
vil blive anvendt ved evalueringen. Det skal herunder gøres klart for tilbudsgiver, at tilbud-
dene vil blive evalueret ud fra en totaløkonomisk vurdering samt hvilke omkostninger, som
vil indgå.
For oplysninger om den formelle gennemførelse af et udbud og de juridiske rammer for
udbud, herunder tilrettelæggelsen af dialogen med jeres leverandører og valg af udvælgel-
seskriterier etc., henvises blandt andet til eksisterende udbudsvejledninger, vandselska-
bernes brancheorganisationer og udbuds- og indkøbskonsulenter i øvrigt.
3.1
Dialog med jeres leverandører og inddragelse af
totaløkonomiske vurderinger
I kan med fordel indgå i en dialog med potentielle leverandører før et udbud. Det vil ofte
være med til at give jer et indtryk af, om der er udviklet nye måder at løse opgaven på og
hvilke andre løsningsmodeller, der kan være relevante for jer. Dialogen kan også give jer et
indblik i, om der fx findes mere energieffektive løsninger. Endvidere kan potentielle leve-
randører give jer den nødvendige viden om, hvilke forskellige omkostningstyper der findes
i forbindelse med anskaffelse af et nyt anlægsaktiv og i brugsperioden.
20
Herudover kan
dialog med potentielle leverandører gøre det lettere at fastsætte den faktiske levetid for for-
skellige investeringer. Fx kan dialog med en konkret pumpeleverandør gøre det muligt at
få en relativ præcis vurdering af den tekniske levetid, som herefter kan bruges i den total-
økonomiske vurdering. Alt i alt vil et selskabs identifikation af de relevante omkostnings-
poster og tekniske levetider, herunder den relevante diskonteringsrente, være en konkret
vurdering fra investering til investering.
20
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 3, side 12, afsnit 3.1
17
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0021.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Når I gennem dialog har indsamlet den nødvendige information fra potentielle leverandø-
rer, kan I bruge informationen til at overveje og vurdere:
Hvilket anlægsaktiv, der skal anskaffes
Om I skal bruge totaløkonomiske vurderinger i jeres udbudsmateriale
Hvordan I skal bruge totaløkonomiske vurderinger i jeres udbudsmateriale
21
Eksempel på forbedret udbud gennem dialog
BlueKolding
BlueKolding blev i 2017 hædret for Danmarks Bedste Udbud 2016 af Foreningen for Of-
fentlige Indkøbere. Udbuddet, som indbragte prisen, er et eksempel på brug af totaløko-
nomiske betragtninger i dialogen med tre mulige leverandører. Selve projektet handlede
om at reducere energiforbruget på renseanlægget i Agtrup, og det lykkedes at spare
ca. 700.000 kWh årligt ved at finde en ny metode til at ilte de mikroorganismer, der er
med til at rense vandet.
I udbudsmaterialet blev der, ud over en samlet entreprisesum, blandt andet stillet krav
om angivelse af elforbrug for 15, beskrivelse af vedligeholdelse og service (daglig, ugent-
lig, månedlig og årlig), samt omfang og omkostninger til reservedele op til 5 års drift. Det
fremgik også, at konstruktioner og materialer, der sikrer en lang levetid med få driftsstop
og udskiftninger, ville blive foretrukket. Udbudsmaterialet satte dermed krav til oplysnin-
ger, som kan benyttes i en totaløkonomisk vurdering.
Efter valg af tilbud gik BlueKolding i dialog med tre mulige leverandører og forsøgte at
optimere tilbuddene og finde ud af, om opgaven kunne løses bedre og billigere, end det
leverandørerne umiddelbart havde regnet sig frem til. I sidste ende blev udbuddet mere
optimalt end et traditionelt udbud, blandt andet ved hjælp af totaløkonomiske betragt-
ninger.
BlueKoldning vil også fremadrettet anvende de totaløkonomiske principper ved at ind-
bygge krav om, at deres tilbudsgivere i fremtidige udbudsforretninger skal give forslag til,
hvordan BlueKolding kan forbedre projekternes totale økonomi.
Kilde: BlueKolding
3.2
Hvordan kan man anvende totaløkonomiske vurderinger i
evalueringer af flere forskellige tilbud
Når I skal evaluere og udvælge ét af en række tilbud, kan I anvende totaløkonomiske vur-
deringer som hjælp på følgende to måder:
22
21
22
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 3, side 13, afsnit 3.3
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 6
18
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0022.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
1. I kan lave en opgørelse af totalomkostningerne og bruge denne opgørelse som det
økonomiske
kriterium,
når I evaluerer, hvor attraktivt et konkret tilbud er.
23
2. I kan inddrage totaløkonomiske hensyn som en del af kvalitetskriterierne i til-
budsevalueringen. Dette kan gøres ved at fastsætte et kvalitetskriterium, som fx
omhandler en af de væsentlige omkostninger i brugsperioden. I kan således tildele
de indkomne tilbud point efter, hvor godt I synes de pågældende produkter bidra-
ger til at nedbringe udgifterne på den pågældende omkostningspost. Denne me-
tode er særdeles velegnet, når de pågældende omkostninger udgør en væsentlig
del af totalomkostningerne.
24
Det vil sige, at I har mulighed for enten at tildele kontrakten til en leverandør på baggrund
af
et økonomisk kriterium
eller på baggrund af
bedste forhold mellem pris og kvalitet.
De to metoder er kort beskrevet nedenfor. For yderligere beskrivelse af de to metoder hen-
vises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
”Totalomkostninger –
Praktisk vejledning til
offentlige indkøbere”, november 2016.
Et økonomisk kriterium
Hvis det er et økonomisk kriterium, der er udvælgelseskriteriet, skal tilbuddene udeluk-
kende evalueres på baggrund af hvilken leverandør, som har de laveste totalomkostninger.
I skal derfor opstille en metode for hvilke omkostningsposter, der skal indgå i opgørelsen,
og hvordan de vil blive opgjort. Med metoden opgøres totalomkostningerne ud fra de til-
bud, som I modtager. Det er leverandøren bag tilbuddet med de laveste totalomkostninger,
som får lov til at underskrive kontrakten.
25
Et eksempel på en metode for hvilke omkostningsposter, der skal indgå i opgørelsen, og
hvordan de vil blive opgjort, kan illustreres med Greve Vandværk A.m.b.a.s vurdering af
hvilke erhvervskøretøjer, de skal indkøbe. Dette eksempel kan ses i boksen nedenfor.
23
24
25
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 6, side 22, linje 2-5
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 6, side 22, linje 6-12
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 6, side 24, afsnit 6.2, linje 6-10
19
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0023.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Eksempel på en metode for hvilke omkostningsposter, der skal indgå i opgø-
relsen
Greve Vandværk A.m.b.a.
Helt konkret udvælger Greve Vandværk A.m.b.a. deres erhvervskøretøjer ved at sammen-
ligne forskellige køretøjer på følgende omkostningsposter:
26
Den konkrete bils forventede levetid
Den konkrete bils forventede antal serviceeftersyn pr. år
Den konkrete bils forventede vægtafgift pr. år
Den konkrete bils forventede brændstofforbrug pr. år
Den konkrete bils forventede indkøbspris
Den konkrete bils garanti og længden af denne
Med denne metode har Greve Vandværk A.m.b.a. erfaret, at det for dem bedre kan be-
tale sig at investere i en relativt billigere køretøj, som udskiftes oftere, end et relativt dyrere
køretøj, som er dyrere at servicere og holde kørende i mange år. Greve Vandværk
A.m.b.a. har købt køretøjer ud fra devisen, at køretøjet skal kunne dække 95 procent af op-
gaverne. Det betyder, at Greve Vandværk A.m.b.a. har købt små køretøjer. Skal der bru-
ges en større kapacitet, må det planlægges. For eksempel ved at leje et køretøj med en
større kapacitet i en kortere periode.
Kilde: Greve Vandværk A.m.b.a.
Bedste forhold mellem pris og kvalitet
Hvis det er bedste forhold mellem pris og kvalitet, der er udvælgelseskriteriet, skal I
ud-
over at opstille en metode for opgørelsen af totalomkostningerne
også fastsætte et eller
flere kriterier for kvaliteten af anskaffelsen, som tilbuddene skal konkurrere på. I kan an-
vende denne metode, hvis I vurderer at andre forhold end totaløkonomien også har en be-
tydning, fx kvalitetsmæssige, servicemæssige, sundhedsmæssige og forsyningssikkerheds-
mæssige kriterier.
27
I boksen nedenfor kan I se, hvordan Fredericia Spildevand og Energi A/S har anvendt to-
taløkonomiske betragtninger i deres investeringsbeslutninger.
26
27
Greve Vandværk A.m.b.a.
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 6, side 24, afsnit 6.2, linje 11-15
20
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0024.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Eksempel på investeringsbeslutninger ved brug af totaløkonomi
Fredericia Spildevand og Energi A/S
Fredericia Spildevand og Energi A/S (FRSE) har implementeret en business case-metode,
som anvendes, når rentabiliteten af konkrete investeringsprojekter skal vurderes. Det bety-
der, at FRSE opstiller den konkrete business case for alle potentielle projekter med henblik
på at vurdere hvert projekts totalomkostning. Det betyder blandt andet, at der foretages
en vurdering af, om de sparede driftsomkostninger ved en ny investering er tilstrækkelige i
forhold til at gennemføre investeringen. FRSE udfører totaløkonomiske vurderinger for alle
strategiske og større investeringsprojekter og har haft stor succes med dette.
Det beror naturligvis på en konkret vurdering fra gang til gang, om der skal foretages en
totaløkonomisk vurdering af det pågældende projekt. Fx foretager FRSE ikke denne vurde-
ring i mindre investeringsprojekter, fx når der er tale om udskiftning af en almindelig pumpe,
som blot skal erstattes med en ny. Det skyldes, at FRSE netop har overblikket på disse mindre
investeringsprojekters totaløkonomi.
To konkrete investeringer foretaget på baggrund af totaløkonomi
To af FRSEs tidligere investeringsprojekter, som er foretaget på baggrund af totaløkonomi-
ske vurderinger, er henholdsvis en opgradering af selskabets SRO-anlæg og selskabets tur-
bokompressor. FRSE investerede i en opgradering af det eksisterende SRO-anlæg, hvilket
har resulteret i besparelser på telefoni og vagtudkald. Opgraderingen betyder, at selska-
bet i dag får bedre informationer fra pumpestationerne og bedre kan vurdere alarmud-
kald og behov for udkørsel til pumpestationen. Baseret på selskabets business case-me-
tode besluttede selskabet at investere i turbokompressorer til selskabets to blæserbygnin-
ger, hvorfra der blæses luft ind i spildevandstankene som et nødvendigt led i den biologi-
ske rensning. Denne teknologi er en dyrere investering men væsentlig billigere at vedlige-
holde og drifte, og investeringen har medført lavere el- og vedligeholdelsesomkostninger.
Begge investeringer har reduceret selskabets samlede omkostninger. Selskabet foretager
typisk en totaløkonomisk vurdering, når det skal vurderes, om en ny og dyrere teknologi
med lavere løbende driftsomkostninger samlet set er rentabel.
Kilde: Fredericia Spildevand og Energi A/S
3.3
Krav til tilbudsgiver kan give gode rammer for at sikre
totaløkonomien
I forskellige tilfælde kan totaløkonomien i et projekt sikres ved at stille krav til tilbudsgiver.
I det følgende vil vi beskrive, hvordan dette kan ske gennem
mindstekrav til anskaffelsen
og
indkøb af samlet ydelse.
28
For yderligere beskrivelse af totaløkonomi gennem mindstekrav samt indkøb af samlet
ydelse henviser vi til Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, ”Totalomkostninger –
Praktisk
vejledning til offentlige indkøbere”, november 2016.
28
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 4
21
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0025.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Mindstekrav til anskaffelsen
Mindstekrav til anskaffelsen
er det krav, som den efterspurgte investering som minimum
skal opfylde. Såfremt dette krav ikke opfyldes, er tilbuddet ikke relevant og må derfor ikke
accepteres. I nogle tilfælde vil der være en enkelt eller få typer af omkostninger i brugspe-
rioden, som har betydning for de samlede totalomkostninger. Dette kan være tilfældet, når
størstedelen af den samlede omkostning er forbrugsafhængig. Det vil sige, at jo mere et
anlægsaktiv bliver brugt, jo mere stiger omkostningerne, som fx ved energiforbrug. Når
størstedelen af omkostningerne er forbrugsafhængige, kan det være en god idé at gøre brug
af mindstekrav for at kontrollere totaløkonomien.
29
Nedenfor illustreres det med et eksem-
pel på, hvordan mindstekrav til anskaffelsen kan bruges i forbindelse med indkøb af et er-
hvervskøretøj.
Eksempel på mindstekrav til anskaffelsen af erhvervskøretøj
Hensyn til totaløkonomien kan sikres ved at gøre brug af mindstekrav. Det er relevant for
jer at gøre brug af mindstekrav, når kun én eller få omkostningsposter udgør en stor andel
af de samlede omkostninger.
Eksemplet herunder viser omkostninger forbundet med anskaffelse af en ny bil. Det ses, at
brændstof til bilen udgør en stor andel af de samlede omkostninger. Hvis I afgør, at det er
vigtigt, at jeres bil kører langt på literen, kan det sikres ved at stille et mindstekrav til biler-
nes brændstoføkonomi.
I skal dog være opmærksomme på, at mindstekrav er et meget restriktivt krav. Mindste-
krav kan medføre, at nogle produkter udelukkes, idet de ikke lever op til jeres krav. Det
kan fx være, at Mulighed A vil blive udelukket grundet det relativt højde brændstoffor-
brug og på den måde mindske konkurrencen. I vil ofte kunne øge konkurrencen mellem
tilbudsgiverne ved ikke at sætte omfattende mindstekrav og dermed opnå en mere opti-
mal kombination mellem pris og kvalitet (lavere pris eller bedre kvalitet).
Kilde: Copenhagen Economics baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, side 15
Indkøb af samlet ydelse
I nogle tilfælde udgør tjenesteydelser knyttet til brugsperioden størstedelen af omkostnin-
gerne. Hvis det er muligt at indkøbe selve produktet samt tjenesteydelsen som en samlet
29
Baseret på Konkurrence of Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 4, side 15, linje 1-11
22
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0026.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
pakke,
indkøb af samlet
ydelse, kan I lade det være op til tilbudsgiver at sammensætte et
tilbud med de laveste totalomkostninger. Ansvaret for at sikre totaløkonomien overlades
således til tilbudsgiver.
30
I har især mulighed for at overlade ansvaret når
en væsentlig del af omkostningerne i brugsperioden er tjenesteydelser. Det
kan fx være service, vedligeholdelse, rengøring, reparationer og andre former
for driftsopgaver
leverandøren også selv eller i samarbejde med andre kan levere de pågæl-
dende tjenesteydelser.
Hvis I gør brug af denne metode, vil det mest hensigtsmæssige for jer være at vælge den
løsning med den laveste samlede ydelse (nutidsværdien af anskaffelsen og de tilknyttede
serviceydelser i brugsperioden).
31
30
31
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 5
Baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 2016, kapitel 5, side 19, afsnit 5.1, linje 3-6
23
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0027.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Eksempel på hvordan arbejdet med bedre udbud kan lede til en bedre total-
økonomi
Herning Vand A/S
Herning Vand har de seneste år forøget sit fokus på at opnå besparelse gennem bedre
udbud, som skal være af den rigtige størrelse og med en mere langsigtet planlægning af
selskabets projekter. Fx er Herning Vand i dag blevet væsentligt bedre til at præcisere,
hvad de ønsker at købe, herunder efter hvilke krav og kriterier.
Konkret har Herning Vand udviklet en strategi for at udvælge entreprenører til afgivelse
af tilbud på anlægsopgaver. I den forbindelse har selskabet forbedret sit udbudsmateri-
ale væsentligt. Fx opstiller selskabet i dag klare kriterier for udvælgelsen af entreprenører
til deres anlægsprojekter, hvilket har forøget kvaliteten af tilbuddene. Hertil er der blevet
udviklet en udbudstilgang, hvor der for mindre opgaver, som typisk er under 3 mio. kr.,
indbydes 2-5 entreprenører til at afgive tilbud. Ved større opgaver over 3 mio. kr. indby-
des typisk 5-7 entreprenører til at afgive tilbud. Det er selskabets oplevelse, at denne til-
budstilgang har øget tilbuddenes kvalitet og reduceret prisen gennem mere konkurrence
blandt entreprenørerne.
Herudover indebærer selskabets fokus på at lave bedre udbud, at Herning Vand i dag
laver en mere sammenhængende og langsigtet planlægning af alle anlægsprojekter,
hvilket er en del af selskabets 40-årige investeringsplan. Det omfatter fx bedre planlæg-
ning af renovering og udskiftning af gamle ledninger, som er en stor post. Den bedre
planlægning medfører også, at Herning Vand i dag laver udbud efter en mere systemati-
seret proces, som blandt andet tilrettelægges efter, hvor mange opgaver de entrepre-
nører, som normalt byder på selskabets opgaver, har det pågældende tidspunkt. På den
måde sikrer selskabet, at der kun gennemføres udbud, når der er mange entreprenører til
at byde på opgaver. Det giver bedre tilbud med lavere pris.
Herudover vurderer Herning Vand, at de vil kunne øge udbyttet af den totaløkonomiske
tænkning via øget brug af regnearket. Selskabet arbejder i dag på mange områder de-
dikeret med Asset Management, hvor de anvender totaløkonomiske betragtninger til at
identificere, hvornår det er optimalt at investere i den konkrete investering i forhold til en
alternativ investering. Selskabet vurderer i den totaløkonomiske vurdering de løbende
driftsudgifter, og prissætter risici samt tilbagediskonterer alle udgifter og indtægter til nu-
tidsværdier.
Kilde: Herning Vand A/S
24
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0028.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Litteraturliste
BlueKolding, http://bluekolding.dk/bluekolding-
haedret-for-danmarks-bedste-udbud/
Dixit, A.K., Pindyck, R.S. and Davis, G.A., 1996. In-
vestment under uncertainty. Resources Policy,
22(3), p.217.
Energistyrelsen,
Introduktion til LCC på bygninger,
2015
Erhvervs- og Byggestyrelsen,
Bedste-praksis manua-
len om totaløkonomi i forbindelse med offentligt
byggeri,
2009
Forsyningssekretariatets EAA-beregner,
https://www.kfst.dk/vandtilsyn/vejledninger/ga
eldende-vejledninger/
Fredericia Spildevand og Energi A/S (samtale)
Greve Vandværk A.m.b.a. (samtale)
Herning Vand A/S (samtale)
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
(Forsyningssekretariatet),
Spildevandsselskabernes medfinansiering af
klimatilpasningsprojekter i 2014 og frem
Forsyningssekretariatets
indberetningsvejledning,
2014
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Totalomkost-
ninger - Praktisk vejledning til offentlige indkø-
bere,
2016
Odsherred Kommune,
Faktaark
Minirenseanlæg,
2013
New Zealand Government,
Total Cost of Ownership,
An introduction to whole-of-life costing, 2013
ORBICON,
Økonomisk sammenligning af renseløs-
ninger i det åbne land i Faxe Kommune,
2010
Welch. Ivo,
Corporate Finance, An Introduction,
Brown University, 2009
25
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0029.png
Bilag A
Appendiks om brug af regnearket
I dette appendiks får I en guide i 12 steps til, hvordan I benytter jer af regnearket.
Nu kan I på egen hånd beregne totaløkonomien i de investeringsprojekter, som I står over-
for. Regnearket beregner automatisk nutidsværdien for hvert af de projekter, som I indta-
ster, og I kan sammenligne de forskellige projekter ud fra både tal og illustrative grafer.
I regnearket har vi delt omkostningerne op i tre overordnede kategorier:
anlægsomkost-
ninger, driftsomkostninger og vedligeholdelse.
Vi har indtastet et fiktivt eksempel i guiden, så I bedre kan få et overblik over, hvordan I
skal indtaste jeres oplysninger.
Når I selv skal indtaste jeres potentielle investeringer, skal alle de gule felter udfyldes. Hvis
ikke I afholder en omkostning for alle omkostningsposterne, skal I blot indtaste værdien
”0”, hvorefter regnearket automatisk vil angive en ”-”.
Det bemærkes, at Energistyrelsen og Copenhagen Economics ikke har ansvar for den kon-
krete anvendelse af regnearket, der om nødvendigt kan tilpasses det enkelte vandselskabs
behov.
Step 1: Start
Åben regnearket og vær klar med alle de informationer om omkostninger I har for de på-
gældende investeringsprojekter, som I vil sammenligne.
I regnearket er der to faner med hver deres regneark. I skal anvende det ene regneark frem-
for det andet når:
Investeringerne har
samme levetid:
brug regnearket i fanen ”Nutidsværdi-
beregningen”.
Brug step 2-10.
Investeringerne har
forskellig levetid:
brug regnearket i fanen ”Årlig ækvi-
valent annuitet”.
Brug step 2 og 11.
Step 2: Generelle antagelser
I disse felter skal I indtaste informationer om den nominelle rente og inflationen. Disse
informationer bruges af regnearket til at beregne kalkulationsrenten og dermed nutidsvær-
dien af de indtastede muligheder. Konkret skal I indtaste den rente og inflation, som I for-
venter vil være gældende i brugsperioden for den nye investering. Den præcise inflation og
rente er naturligvis svært at forudsige, hvorfor det vil være en konkret vurdering og jeres
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0030.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
bedste skøn for den pågældende investering. Vi anbefaler imidlertid, at man bruger Dan-
marks Nationalbanks officielle rentesatser.
32
Hertil anbefaler vi, at man anvender Forsy-
ningssekretariatet pristalsregulering for inflationen.
33
Generelt er der usikkerhed forbundet med de generelle antagelser herunder især fremtidige
renteniveauer og energipriser. Grundet denne usikkerhed skal I blot benytte jeres bedste
skøn for disse og evt. lave følsomhedsanalyser ved at prøve at ændre på antagelserne.
Step 3: Information om investeringsalternativerne
Øverst i regnearket kan I vælge at indtaste navnene på de investeringsprojekter/leveran-
dører I vil sammenligne. På den måde er det lettere for jer at holde projekterne adskilt.
Step 4: Projektets levetid
Her indtaster I projektets levetid (brugsperiode). Som tidligere beskrevet skal levetiden
være den samme, når I sammenligner alternativerne i nutidsværdiberegningen. I skal ind-
taste den fælles levetid i antal år, i det gule felt (levetiden kan i øvrigt afvige fra den tekniske
levetid i pris- og levetidskataloget). Den maksimale levetid I kan indtaste er 100 år.
Step 5: Scrapværdi og anlægsomkostninger
Scrapværdien indtastes, hvis dette er aktuelt. Hvis der er tale om en nedtagningsomkost-
ning, indtastes denne som et negativt tal under scrapværdi.
Anlægsomkostningerne er de omkostninger som relaterer sig til indkøbet og installationen
af investeringen. Det vil sige, at det er omkostninger, som indtræffer én gang. Hvis I har
32
33
http://www.nationalbanken.dk/da/markedsinfo/officiellerentesatser/Sider/default.aspx
Forsyningssekretariatet pristalsregulerer årligt indtægtsrammerne, jf. lovens § 6, og de regnskabsmæssige kontrolrammer,
jf. lovens § 6 a, med et indeks, der er sammenvejet af 35 pct. af omkostningsindeks for anlæg (BYG 6, undergruppen »Jord-
arbejde mv.«), 15 pct. af omkostningsindeks for anlæg (BYG 6, undergruppen »Asfaltarbejde.«), 30 pct. af byggeomkostnings-
indeks for boliger (BYG 4) og 20 pct. af et simpelt gennemsnit af prisindeks for indenlandsk vareforsyning (PRIS 11, under-
gruppe »Væskepumper også med målere; væskeelevatorer« samt »Haner, ventiler og lignende tilbehør til rørledninger, ked-
ler, kar o.l.«). Pristalsreguleringen kan findes her: https://www.kfst.dk/vandtilsyn/økonomiske-rammer/analyser/
27
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0031.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
andre omkostninger forbundet med anskaffelsen, skal I
blot indtaste det i feltet ”Andet”
herunder. Priserne skal indtastes i årets priser, hvilket vil sige 2017-priser i år 2017, 2018-
priser i år 2018 osv. Ved et årsskifte skal I selv opdatere selve årstallet, som står i regnear-
ket.
Step 6: Driftsomkostninger
Disse omkostninger er inddelt i hhv. løbende omkostninger (direkte omkostninger) og in-
direkte omkostninger. I kan læse mere om forskellen på disse to i afsnit 2.1 i vejledningen.
De omkostninger I skal indtaste her, er omkostninger som skal betales hvert år. Hvis I har
andre driftsomkostninger end dem der er angivet i regnearket, indtaster I dem blot i feltet
”Andre løbende omkostninger” herunder.
Nogle investeringer kan være mere sikre end an-
dre, og en eventuel pris på risiko inkluderes som en del af driftsomkostningerne. Prisen på
risiko er jeres eget bedste skøn, da denne varierer fra investering til investering. Priserne
skal indtastes i årets priser, hvilket vil sige 2017-priser i år 2017, 2018-priser i år 2018 osv.
Ved et årsskifte skal I selv opdatere selve årstallet, som står i regnearket.
Skat
For vandselskaber med skattepligt kan det være relevant at indregne omkostninger til skat,
herunder skatteskjoldet ved renteomkostninger (ved optagelse af gæld, kan renter trækkes
fra i skat). Det skal dels gøres ved at indregne skat som en løbende omkostning og korrigere
for skatteskjoldets værdi. Sidstnævnte indregnes ved at gange den nominelle rente til brug
for tilbagediskontering med (1-t), hvor t står for selskabsskattesatsen.
34
Det bemærkes imidlertid, at det kan være en forholdsvis kompliceret øvelse at vurdere,
hvor mange skattemæssige omkostninger en given investering medfører. Det skyldes, at
det fx skal vurderes, hvor meget overskud selskabet vil få i fremtiden, som også afhænger
af andre beslutninger end en ny investering.
34
Alternativt kan der korrigeres for skatteskjoldet ved at beregne renteomkostningerne efter skat og indtaste disse som lø-
bende omkostninger i stedet for renteomkostninger før skat. I det tilfælde indtastes den beregnede værdi i den tilhørende
celle til posten
“Skatter, afgifter og forsikring” under de ”Indirekte omkostninger” i kategorien ”Driftsomkostninger”.
28
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0032.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Step 7: Eksternaliteter
Under driftsomkostningerne kan eventuelle eksternaliteter, som er vigtige fra et samfunds-
økonomisk perspektiv, indtastes. Eksternaliteter er normalt ikke en del af den totaløkono-
miske vurdering, men eksternaliteter som fx arbejdsmiljømæssige, miljømæssige eller an-
dre eksterne omkostninger kan være relevante for den enkelte investering og indtastes i
dette felt.
Step 8: Vedligeholdelse
Her kan I indtaste omkostninger, som I ikke skal betale hvert år men med regelmæssige
intervaller. Det kan variere fra projekt til projekt, hvilke løsninger leverandøren tilbyder,
hvilket I kan tage højde for her. I kan se et eksempel på dette på billedet nedenfor. I kolonne
(1) skal I angive tidsintervallerne på betalingen, fx hvert 5. år. I kolonne (2) skal I indtaste
beløbet af den enkelte betaling. Priserne skal indtastes i årets priser.
Step 9: Resultatet i tal
Når I har indtastet alle de nødvendige oplysninger, beregner regnearket automatisk total-
økonomien (nutidsværdien i alt) for jer. Hvis I skal foretage en investering, hvor I ikke for-
venter, at produktet skal geninvesteres, vil den investering med den laveste værdi give jer
projektet med den bedste totaløkonomi. Se også step 11 for, hvordan to investeringer med
to forskellige levetider kan sammenlignes.
Step 10: Resultatet i figurer
Nederst i regnearket genereres automatisk to figurer for de indtastede alternativer. Figur 1
illustrerer totaløkonomien (nutidsværdien i alt). Af denne figur får I et overblik over, hvor
meget de tre omkostningsposter udgør af den samlede totaløkonomi, og på den måde kan
I sammenligne de indtastede projekter visuelt.
29
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0033.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Figur 2 viser de akkumulerede udgifter over levetiden. På den måde kan I sammenligne
udviklingen i udgifterne mellem de indtastede projekter.
Step 11: Den årlige ækvivalente annuitetsmetode
Den årlige ækvivalente annuitetsmetode benyttes, når to mulige investeringer har forskel-
lige levetider.
Den årlige ækvivalente annuitetsmetode benyttes, når to mulige investeringer har forskel-
lige levetider. For hver af de to investeringer indtastes projektets startår og slutår i arket
”Årlig ækvivalent annuitet”, se cirkel 1. Information om rente og inflation hentes fra arket
”Nutidsværdiberegning”, se step 2. De resterende poster indtastes ud fra samme beskri-
velse i step 5-8. Det skal bemærkes, at en eventuel scrapværdi kan indtastes som en negativ
driftsomkostning, når den indtræffer. Hertil opgøres vedligeholdelsesomkostningerne med
1-årsintervaller
og kan derfor ikke variere som i nutidsværdiberegningen. Efter informa-
tionerne er tastet ind, beregnes de to ækvivalente annuiteter, og regnearket giver en anbe-
faling af den mest totaløkonomisk effektive investering, se cirkel 2.
35
35
Denne metode kan også anvendes med varsomhed, hvis I ønsker at sammenligne en ny investering med det aktiv I allerede
har i drift jf. forklaring i afsnit 2.3. Hvis I ønsker at foretage denne sammenligning, foreslår vi, at I udvikler regnearket kon-
kret til den pågældende investeringsbeslutning. Koden til at låse regnearket op er CE2017.
30
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0034.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Den årlige annuitetsmetode beregnes som udgangspunkt for den samme driftsudgift hvert
år. Det er dog muligt manuelt at indtaste andre driftsudgifter, hvis det fx vides, at der i år
5, 10 og 20 haves andre driftsudgifter. Det er fx på denne måde muligt at inkludere even-
tuelle renter og afdrag som følge af lånefinansiering af anlægsomkostningerne som øgede
driftsomkostninger i de aktuelle år. Nedenstående billede viser, hvordan der i år 2021 og
2026 er indtastet højere forventede driftsomkostninger.
Vær opmærksom på at regnearket ikke må gemmes, når der foretages manuelle ændringer.
Dette skyldes, at
regnearket ikke kan ”stille tilbage til” at kopiere den årlige driftsudgift i de
år, hvor man har indtastet manuelle ændringer. Skulle det ske, at man får gemt regnearket
efter manuelle ændringer, kan man trække formlen fra en ovenstående celle ned, ved at
stille sig i den ovenstående celle, så den ser ud som på billedet nedenfor. Herefter kan man
kopiere formlen ned i cellen under, ved at klikke på nederste højre hjørne (se cirkel på bil-
ledet). Når der klikkes på hjørnet, holdes musen nede, mens man trækker formlen ned i
cellen under, og på denne måde rettes tilbage til det oprindelige.
31
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 110: Orientering om vejledning i brug af totaløkonomi for danske vandselskaber
1840040_0035.png
Vejledning i brug af totaløkonomi for danske
vandselskaber
Step 12: Afslutning
Til slut kan I selv, i samarbejde med rådgivere, leverandører eller en kombination af alle
tre, træffe den beslutning, som imødekommer jeres behov og som er den mest hensigts-
mæssige for jeres virksomhed.
32