Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 11
Offentligt
1805152_0001.png
Udkast til
Bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1)
I medfør af § 2 a, § 22, stk. 4, § 51 a, stk. 5, § 69, stk. 5, nr. 9, § 69, stk. 6, § 78, stk. 7-8 og 14, § 88 og
§ 90, nr. 1, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2016, som ændret ved lov nr.
1756 af 27. december 2016, lov nr. 662 af 8. juni 2017 og lov nr. [lovforslag L40/2017], § 3, § 14, stk. 2 og
5, § 37 a, stk. 2, § 44, stk. 4, § 47, stk. 5, § 50 og § 52, nr. 1 og 2, i lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1157 af 6. september 2016, som ændret ved lov nr. [lovforslag L40/2017], og § 2 a,
§ 22, stk. 2, § 23 c, stk. 4 og 5, § 23 d, stk. 3, § 26 a, nr. 1 og 2, § 28 a, stk. 3, § 28 b, stk. 2, og § 34, stk. 2,
i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 523 af 22. maj 2017, som ændret ved lov nr. [lovforslag
L40/2017], fastsættes:
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne bekendtgørelse har til formål at fremme net- og distributionsvirksomheders realisering af
omkostningseffektive energibesparelser til gavn for energiforbrugerne og samfundet.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhedernes indsats skal have fokus på realisering af energibesparelser i
slutforbruget, som ikke ville være blevet realiseret uden net- og distributionsvirksomhedernes indsats.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Aktør: En virksomhed, som indgår aftale med en net- eller distributionsvirksomhed om aktiviteter
efter kapitel 2 eller om gennemførelse af energispareaktiviteter som nævnt i kapitel 3. En aktør kan være
en koncernforbunden virksomhed.
2) Kvotebelagte brændsler: Brændsler til anvendelse i anlæg og virksomheder, som er omfattet af CO2-
kvoteordningen, jf. lov om CO2-kvoter.
3) Ikke-kvotebelagte brændsler: Brændsler, som anvendes i øvrige anlæg og virksomheder, der ikke er
omfattet af CO2-kvoteordningen, jf. lov om CO2-kvoter.
4) Deltagende part: En virksomhed eller et offentligt organ, der har forpligtet sig til at nå visse mål i
henhold til en frivillig aftale eller er omfattet af et nationalt politisk lovgivningsinstrument.
5) Distributionsvirksomhed: En naturgas- eller varmedistributionsvirksomhed, jf. nr. 17 og 22.
6) Effektiv individuel opvarmning og køling: En forsyningsmulighed inden for individuel opvarmning
og køling, som sammenlignet med effektiv fjernvarme og fjernkøling målbart reducerer den tilførsel af
ikkevedvarende primærenergi, der er påkrævet for at forsyne en enhed af leveret energi inden for en
relevant systemgrænse, eller som kræver den samme tilførsel af ikkevedvarende primærenergi men til en
lavere pris, under hensyntagen til påkrævet energi i forbindelse med udvinding, omdannelse, transport og
distribution.
7) Effektiv opvarmning og køling: En mulighed for opvarmning og køling, som sammenlignet med et
grundscenarie, der afspejler en business-as-usual-situation, målbart reducerer den tilførsel af primærenergi,
der er påkrævet for på en omkostningseffektiv måde at forsyne en enhed af leveret energi inden for en
relevant systemgrænse som vurderet i den cost-benefit-analyse, som er omhandlet i direktivet om
energieffektivitet, under hensyntagen til påkrævet energi i forbindelse med udvinding, omdannelse,
transport og distribution
.
8) Endeligt energiforbrug: Al energi leveret til industri, transport, husholdninger, tjenesteydelser og
landbrug. Omfatter ikke leverancer til energiomdannelsessektoren og energiindustrien selv.
9) Energi: Alle former for energiprodukter, brændsel, varme, vedvarende energi, elektricitet og andre
former for energi som defineret i artikel 2, litra d, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1099/2008 af 22. oktober 2008 om energistatistik.
10) Energiforbrug i transportsektoren: Energiforbrug som anvendes til al vejtransport med
indregistrerede køretøjer, togdrift, herunder elforbrug til tog, signaler m.v. samt luft- og skibsfart. Intern
transport indenfor virksomheden, herunder brug af landbrugstraktorer, fiskerifartøjer, vandingsmaskiner
m.v. er en del af erhvervenes procesenergiforbrug, og det er dermed ikke transport.
11) Energispareaftalen: Aftale af 16. december 2016 om energiselskabernes energispareindsats mellem
energi-, forsynings- og klimaministeren og net- og distributionsvirksomhederne inden for el, natur- gas,
fjernvarme og olie repræsenteret ved Dansk Energi, HMN GasNet, Dansk Gas Distribution, NGF Nature
Energy, Dansk Fjernvarme, Foreningen Dansk Kraftvarmeværker samt Energi- og Olie- forum.
12) Energispareprojekt: Et projekt, der søger at gennemføre en eller flere konkrete energispareaktiviteter,
jf. stk. 2.
13) Energitjeneste: Fysisk gavn, nytteværdi eller gode fremkommet ved at kombinere energi med
energieffektiv teknik eller tiltag, der kan omfatte de drifts-, vedligeholdelses- og kontrolaktiviteter, der er
nødvendige for at tilvejebringe tjenesten, som leveres på basis af en kontrakt, og som under normale
omstændigheder har vist sig at medføre kontrollerbare forbedringer af energieffektiviteten eller
primærenergibesparelser, der kan måles eller anslås.
14) Et energispareprojekts tilbagebetalingstid: Forholdet mellem investeringen (fratrukket tilskud) og
værdien af første års energibesparelse.
15) Forpligtet part: En energidistributør, der er bundet af den nationale ordning for
energispareforpligtelser, jf. nr. 5 og 19.
16) Kollektivt produktionsanlæg: El- og varmeproduktionsanlæg, som leverer energi til et kollektivt
forsyningsnet.
17) Naturgasdistributionsvirksomhed: Enhver virksomhed, der varetager transport af naturgas via lokale
eller regionale ledningsnet med henblik på levering til forbrugere, jf. § 6, nr. 2 og 4, i lov om
naturgasforsyning.
18) Nettab: Tabene i transmissions- og distributionsnettene, inklusiv tab i transformatorer, pumper,
målere, regulatorer m.v. hele vejen fra el- og varmeproduktionsanlæg og gasbehandlingsanlæg til levering
til forbrugerne.
19) Netvirksomhed: En kollektiv elforsyningsvirksomhed, der udøver netvirksomhed med bevilling i
medfør af bestemmelserne i § 19, stk. 2, i lov om elforsyning.
20) Primærenergiforbrug: Indenlandsk bruttoforbrug, bortset fra ikke-energirelaterede anvendelser.
21) Sikring af realiseringen af energibesparelser: Net- og distributionsvirksomhedernes gennemførelse
eller medvirken til gennemførelse af energibesparelser hos slutbrugerne efter bestemmelserne i kapitel 3.
22) Varmedistributionsvirksomhed: En virksomhed, som har til formål at levere energi i form af
opvarmet vand, damp eller andre brændbare gasarter end naturgas til forbrugere med henblik på
bygningers opvarmning eller forsyning med varmt brugsvand, jf. § 28 a, stk. 2, i lov om varmeforsyning.
23) Energispareaktiviteter: Energibesparelser i det endelige energiforbrug i alle sektorer i Danmark,
samt afgrænsede energibesparelser i net og i forbindelse med energiproduktion jf. stk. 2, nr. 4 og 5.
Energibesparelser som realiseres på Færøerne og i Grønland kan ikke medregnes.
Stk. 2.
Følgende energispareaktiviteter kan medregnes i energispareaktiviteter efter stk. 1, nr. 23:
1) Etablering af lokale VE-anlæg, som begrænser behovet for tilførsel af energi til den konkrete
forbruger, kan medregnes som en besparelse, jf. dog stk. 3, nr. 4. Hvis en fremstillingsvirksomhed eller et
rensningsanlæg etablerer et energianlæg, som f.eks. forbrændings- eller forgasningsanlæg, til udnyttelse af
eget produceret affald, kan der ikke medregnes en energibesparelse, hvis der fra anlægget er mulighed for
at eksportere el eller gas ud af virksomheden.
2) Udnyttelse af overskudsvarme kan medregnes som en energibesparelse, hvis det reducerer
virksomhedens nettoenergiforbrug.
3) Der kan medregnes energibesparelser opnået ved reduktion af tabene i transmissions- og
distributionsnettene, jf. § 8, stk. 1, nr. 3, selvom det ikke er en del af det endelige energiforbrug.
4) Der kan medregnes energibesparelser opnået ved etablering af solfangere til fjernvarmeproduktion,
som er godkendt senest den 30. juni 2018 og idriftsat senest 30. juni 2019.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
5) Fra 2017 kan der medregnes energibesparelser i forbindelse med etablering af nye el- eller
gasdrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion.
Stk. 3.
Følgende energispareaktiviteter kan ikke medregnes i energispareaktiviteter efter stk. 1, nr. 23:
1) Energibesparelser i forbindelse med energiforbruget til international skibsfart kan ikke medregnes.
2) Energibesparelser i forbindelse med national og international luftfart kan ikke medregnes.
3) Der kan ikke medregnes en energibesparelse som følge af et projekt, der ikke overholder gældende
regler og lovgivning, herunder bygningsreglementet.
4) Der kan ikke medregnes energibesparelser i forbindelse med:
a.
Solvarmeanlæg på bygninger, som er tilsluttet fjernvarme, medmindre anlæggene indgår som en
del af fjernvarmeværkets forsyningsstrategi.
b.
Solceller.
c.
Vindmøller, herunder også husstandsmøller.
d.
Vandkraftanlæg.
e.
Gårdbiogasanlæg og biogasfællesanlæg.
5) Raffinaderiernes energiforbrug samt energiforbrug ved indvinding af olie og naturgas er ikke en del
af det endelige energiforbrug, og besparelser i forbindelse med dette forbrug kan derfor ikke medregnes.
6) Energiforbruget i kollektive produktionsanlæg, fjernvarmeværker, elværker, kraftvarmeværker m.v.,
er ikke en del af det endelige energiforbrug, og besparelser heri kan således ikke medregnes. Der kan dog
medregnes energibesparelser ved etablering af nye solfangere og nye varmepumper til
fjernvarmeproduktion, jf. stk. 2, nr. 4 og 5.
7) Der kan ikke medregnes energibesparelser fra hulmursisolering.
Kapitel 2
Information om energibesparelser til forbrugerne, kortlægning af energiforbrug
§ 3.
Distributionsvirksomhederne skal give oplysning til alle forbrugerkategorier i forsyningsområdet
om mulighederne for at opnå energibesparelser, herunder ved individuel rådgivning af forbrugerne, generel
information, hjemmesider, informationsmateriale, undervisning og anden oplysningsvirksomhed.
Stk. 2.
Distributionsvirksomhedernes realisering af energibesparelser, som virksomhederne oplyser om
som nævnt i stk. 1, skal ske efter bestemmelserne i kapitel 3.
§ 4.
Net- og distributionsvirksomhederne skal kortlægge deres energilevering i deres forsyningsområde
fordelt på forbrugerkategorier og kategorier af energianvendelse.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal offentliggøre informationer om energiforbrug, som
fremkommer ved kortlægningen, på en offentligt tilgængelig hjemmeside eller på anden tydelig måde eller
meddele disse informationer efter anmodning. I anmodningen skal de informationer, som ønskes meddelt,
være identificeret.
§ 5.
Net- og distributionsvirksomhederne kan udføre opgaverne efter dette kapitel selv, i fællesskab med
andre net- og distributionsvirksomheder eller ved aftale med en eller flere aktører.
Kapitel 3
Realisering af energibesparelser
§ 6.
Net- og distributionsvirksomhederne skal sikre, at der realiseres dokumenterbare energibesparelser
gennem energispareprojekter i et omfang, der opfylder de i bilag 1 nævnte energibesparelsesmål.
Stk. 2.
Til opfyldelsen af energisparemålene kan net- og distributionsvirksomhederne medregne energi-
besparelser, der tilskrives som realiserede af virksomhederne efter § 7, og som opgøres efter § 8.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne skal efter reglerne i denne bekendtgørelse og
energispareaftalen opfylde deres energibesparelsesforpligtelse så omkostningseffektivt som muligt.
Stk. 4.
Net- og distributionsvirksomhederne skal indberette energibesparelserne for det år, hvor realise-
ringen og dokumentationen af den konkrete energibesparelse er afsluttet, jf. dog stk. 5. Indberetningen skal
ske i overensstemmelse med § 11, stk. 3, nr. 1.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Stk. 5.
En net- og distributionsvirksomhed kan dog aftale med aktører, som net- eller
distributionsvirksomheden har indgået aftale om gennemførelse af energispareaktiviteter med, at
overdragelsen af dokumenterede energibesparelser fra slutbrugeren til net- eller distributionsvirksomheden
via aktøren udskydes til det følgende år.
Stk. 6.
Net- eller distributionsvirksomhederne skal til Energistyrelsen indberette ændringer til allerede
foretagne indberetninger af energibesparelser som korrektioner med angivelse af, hvordan korrektionerne
er fordelt på de forudgående års indberetninger. Det skal desuden angives, hvilket energispareprojekt
ændringen vedrører. Ændringerne kan indberettes til Energistyrelsen én gang årligt samtidig med
indberetningen efter stk. 4.
Stk. 7.
Ved opfyldelse af energisparemålene, jf. stk. 1, og opgørelse og indberetning af besparelserne
anvendes de i bilag 4 oplyste energiindhold for specifikke brændsler. Der kan dog anvendes andre faktorer
for energiindhold for specifikke brændsler, i det omfang disse er aftalt i energispareaftalen.
§ 7.
Realiserede energibesparelser kan tilskrives net- og distributionsvirksomhederne, såfremt de
opfylder betingelser i stk. 2-7.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne kan tilskrives realiseringen af en energibesparelse, når
virksomhederne har gennemført energispareaktiviteter eller har medvirket hertil, f.eks. ved sagkyndig
bistand, ved organisering eller ved finansiel involvering, der medvirker til at reducere omkostningerne for
slutbrugeren, jf. i øvrigt § 9 om indgåelse af aftale om gennemførelsen, gennem konkrete
energispareaktiviteter hos en eller flere konkrete slutbrugere, jf. stk. 3, som enten kan opgøres specifikt
eller efter standardiserede metoder, jf. § 8, stk. 1.
Stk. 3.
Net- eller distributionsvirksomheden skal i alle energispareprojekter have en skriftlig
dokumentation for net- eller distributionsvirksomhedens involvering forud for påbegyndelsen af
realiseringen af besparelsen. Net- og distributionsvirksomhederne kan således ikke indberette besparelser,
som kommer, uden at net- eller distributionsvirksomhederne er involverede, inden realiseringen
påbegyndes. En aftale mellem en net- eller distributionsvirksomhed og en slutbruger kan eventuelt gå via
et eller flere aktørled.
Stk. 4.
Slutbrugeren har ret til at lade en net- eller distributionsvirksomhed tilskrive realiseringen af en
energibesparelse. Slutbrugeren kan aftale at overdrage retten til en net- eller distributionsvirksomhed,
eventuelt via en aktør. Lejer eller leaser slutbrugeren den bygning, anlæg, udstyr eller lignende, hvor
energibesparelsen gennemføres, er det ejeren af den pågældende bygning, anlæg, udstyr eller lignende,
som kan overdrage en ret til at tilskrive realiseringen af energibesparelsen til en bestemt net- eller
distributionsvirksomhed. Hvis en tredjepart eller aktør afholder investeringen i forbindelse med
realiseringen af en energibesparelse, kan det dog aftales, at vedkommende har ret til at overdrage retten til
at lade energibesparelsen tilskrives en net- eller distributionsvirksomhedens opgørelse efter § 6, stk. 4.
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomheder kan, foruden de aktiviteter, der fremgår af stk. 2-4, tilskrive
sig den samlede energibesparelse, der følger af de gennemførte energispareaktiviteter, som opgøres efter §
8, i følgende tilfælde, jf. dog stk. 6:
1) I forhold til nye bygninger, hvis aktiviteten konkret medvirker til, at en ny bygning har et lavere
energiforbrug, end hvad der følger af de gældende krav for den pågældende bygning.
2) For øvrige områder, hvor der i lovgivningen er fastsat krav om energieffektivisering, eller hvor en
myndighed har indgået aftaler med berørte parter om energieffektivisering.
Stk. 6.
I forhold til projekter, der modtager eller har modtaget tilskud eller tilsagn om tilskud fra
tilskudsordningen for vedvarende energi til proces, jf. lov nr. 607 af 12. juni 2013 i lov om tilskud til
fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser, kan net- og
distributionsvirksomhederne kun medregne opnåede energibesparelser, i det omfang de på anden måde end
ved tilskud udbetalt til slutforbrugeren medvirker til, at de relevante energieffektiviseringer gennemføres,
jf. stk. 2-4.
Stk. 7.
En gennemført energibesparelse kan kun tilskrives én net- eller distributionsvirksomhed efter
opgørelsen i § 6, stk. 4.
Stk. 8.
Retten til at lade en energibesparelse indgå i net- eller distributionsvirksomhedens opgørelse efter
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
§ 6, stk. 4, kan overdrages fra en net- eller distributionsvirksomhed til en anden, eventuelt via en
mellemmand, som har en skriftlig fuldmagt fra den overdragende net- eller distributionsvirksomhed. En
sådan overdragelse kan ske efter besparelserne er realiseret, men overdragelse mellem virksomheder skal
ske, inden besparelserne indberettes til Energistyrelsen.
Stk. 9.
Dokumentationen for energibesparelser efter stk. 8 skal til enhver tid være tilgængelig for den
virksomhed, som indberetter energibesparelsen til Energistyrelsen. Overdragelse fra én net- eller
distributionsvirksomhed til den indberettende virksomhed skal være dokumenteret hos såvel den købende
som den sælgende virksomhed.
§ 8.
Energibesparelser, som ifølge § 7 anses for realiseret af net- og distributionsvirksomhederne,
opgøres efter en af følgende metoder, som er i overensstemmelse med bilag 5:
1) Ved en standardiseret energispareaktivitet hos en slutbruger opgøres energibesparelsen på grundlag af
generelle standardværdier. Standardværdierne udarbejdes af parterne i energispareaftalen og fastsættes af
Energistyrelsen. Standardværdierne offentliggøres på Energistyrelsens hjemmeside.
2) Ved en konkret energispareaktivitet hos en slutbruger inden for områder, hvor der ikke findes en
standardværdi, opgøres energibesparelsen specifikt.
3) I forbindelse med aktiviteter, der reducerer nettabene, kan der alene medregnes den besparelse, som
fremkommer ved valg af løsninger, som er bedre end den gennemsnitlige energieffektivitet for nye anlæg,
hvor de pågældende besparelser realiseres, eller ved forbedringer, som ellers ikke ville være gennemført.
Besparelserne opgøres specifikt og dokumenteres. Ved gennemførsel af energispareaktiviteter i form af
reduktion af tab i egne net, kan der alene medregnes ekstra omkostninger, som er knyttet til valg af
løsninger, som er bedre end dagens standard for nye anlæg. I det omfang disse ekstra omkostninger ikke
kan opgøres, fastsættes de som forrige års gennemsnitlige omkostning pr. kWh for alle parter i
energispareaftalen.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse overfor en net- eller distributionsvirksomhed om, hvorvidt
en løsning, som omfattet af stk. 1, nr. 3, er bedre end dagens standard, herunder specificering af hvilke dele
af løsningen, der ikke er i overensstemmelse med henholdsvis kravet om at være bedre end dagens
standard eller at være en forbedring, som ellers ikke ville have været gennemført, samt hvor stor en
energibesparelse i kWh, der er i overensstemmelse med kravet om at være bedre end dagens standard.
Stk. 3.
For energibesparelser, hvor aftalen med slutbrugeren er indgået efter 1. januar 2017, vægtes
første-års-besparelsen med de prioriterings- og konverteringsfaktorer, som fremgår af bilag 2.
Stk. 4.
Net- og distributionsvirksomhederne kan ikke i forbindelse med opfyldelse af
energispareforpligtelsen yde finansiel støtte til energispareaktiviteter, hvis den simple tilbagebetalingstid
for projektet inklusiv tilskud derved bliver mindre end 1 år. Dog kan net- og distributionsvirksomhederne
yde rådgivning m.v. til energispareaktiviteten i de tilfælde, hvor tilbagebetalingstiden for projektet er
mindre end ét år.
§ 9.
En net- eller distributionsvirksomhed, som vil sikre realiseringen af energibesparelser ved
aktiviteter som nævnt i stk. 2 og 4, skal indgå aftale med en aktør om, at denne gennemfører aktiviteterne
for net- eller distributionsvirksomheden.
Stk. 2.
I forbindelse med energispareaktiviteter omfattet af § 2, stk. 2, nr. 4 og 5, i eget
forsyningsområde og inden for egen energiart, skal net- eller distributionsvirksomheden indgå aftale som
nævnt i stk. 1, hvis virksomheden vil:
1) gennemføre konkrete energibesparelsesaktiviteter hos slutbrugere, herunder installationsarbejder,
energieffektivisering af udstyr og processer m.v. eller
2) deltage i salg af energieffektivt udstyr eller forestå finansiering af energibesparelser.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne kan selv:
1) gennemføre aktiviteter omfattet af § 2, stk. 2, nr. 1, i det omfang de realiserer energibesparelser i egne
net eller via målere inkl. aflæsnings- og overvågningsudstyr,
2) etablere kollektive solvarmeanlæg, jf. § 2, stk. 2, nr. 4, og etablere varmepumper til
fjernvarmeproduktion, jf. § 2, stk. 2, nr. 5, i det omfang det er en del af virksomhedens egen
varmeproduktion, og
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
3) gennemføre besparelser, jf. § 2, stk. 1, nr. 23.
Stk. 4.
I forbindelse med gennemførelse af energispareaktiviteter efter kapitel 3 af enhver art uden for
eget forsyningsområde eller uden for egen energiart, skal net- eller distributionsvirksomheden indgå aftale
som nævnt i stk. 1.
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomhedernes energisparemål, mængden af realiserede energibesparelser
og disses procentuelle fordeling på sektorer samt liste med aktører de samarbejder med, tilgængeliggøres
over for aktører og slutbrugere på virksomhedernes hjemmesider.
§ 10.
Net- og distributionsvirksomhederne skal dokumentere, at energibesparelserne overholder §§ 6-8
og at energisparemålene, jf. bilag 1, er opfyldt.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal sikre, at dokumentationen i skriftlig form, herunder
elektronisk, er tilgængelig i 5 år efter indberetningen af energibesparelsen. Når net- og distributions-
virksomhederne har indgået aftale med en aktør om varetagelse af energispareforpligtelsen, skal der fore-
ligge en konkret aftale om, hvordan aktøren håndterer og opbevarer dokumentationen. Er dokumentationen
for energibesparelser, som allerede er indberettet, ikke længere tilgængelig, f.eks. fordi dokumentationen lå
hos en aktør, som er gået konkurs, skal energibesparelsen korrigeres i førstkommende indberetning.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne skal etablere et kvalitetssikringssystem og gennemføre
kvalitetssikring i overensstemmelse med bestemmelserne i bilag 3. Kvalitetssikringssystemet skal sikre, at
virksomhedens dokumentation og indberetning, herunder også dokumentationen for besparelser, som er
udført af underleverandører eller tredjepart, der agerer på virksomhedens vegne, er retvisende og opfylder
de fastsatte krav. Virksomhederne skal én gang om året gennemføre en kvalitetskontrol samt audit, jf. bilag
3. Ved mindst hver anden gennemførelse af kvalitetskontrol og audit, skal denne gennemføres af en uafhængig
tredjepart.
Kapitel 4
Samarbejde om energispareaktiviteter mellem net- og distributionsvirksomheder
§ 11.
Net- og distributionsvirksomhederne skal samarbejde i fornødent omfang om realiseringen af
energibesparelser i medfør af denne bekendtgørelse og energispareaftalen, jf. dog kapitel 5.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal udpege samarbejdsorganer for virksomheder inden for
hver af energiarterne elektricitet, naturgas og fjernvarme. Virksomhederne kan oprette et fælles
samarbejdsorgan for to eller alle energiarter.
Stk. 3.
Samarbejdsorganerne skal udføre følgende opgaver:
1) Hvert samarbejdsorgan skal hvert år udarbejde en rapport med en samlet opgørelse over de
virksomheder, der deltager i samarbejdsorganets realiserede energibesparelser det forudgående år på
grundlag af den dokumentation, som er nævnt i § 10. Rapporten indsendes til Energistyrelsen.
Energistyrelsen udarbejder standardskemaer for rapporten og offentliggør skemaerne på Energistyrelsens
hjemmeside.
2) Samarbejdsorganerne skal årligt indberette resultater fra deltagende net- og
distributionsvirksomhedernes kvalitetskontrol og audit til Energistyrelsen.
Stk. 4.
De net- og distributionsvirksomheder, som deltager i samarbejdsorganet, dækker i fællesskab
samarbejdsorganets omkostninger, der vedrører energispareaktiviteter eller administrationen heraf.
§ 12.
Net- og distributionsvirksomhederne skal deltage i samarbejdsorganets aktiviteter efter bestem-
melserne i denne bekendtgørelse, som angivet herunder:
1) Indberette realiserede energibesparelser som nævnt i kapitel 3 til samarbejdsorganet.
2) Indberette resultater fra kvalitetskontrol og audit til samarbejdsorganet.
3) Betale bidrag til samarbejdsorganet som nævnt i § 11, stk. 4.
4) Deltage i net- eller distributionsvirksomhedernes opfyldelse af energisparemålet, jf. bilag 1.
Stk. 2.
Net- og varmedistributionsvirksomheder, der misligholder energispareaftalen eller overtræder
reglerne i denne bekendtgørelse, lov om elforsyning, lov om varmeforsyning eller regler udstedt i medfør
heraf om energispareordningen, kan blive opsagt af det samarbejdsorgan, de indgår i. Samarbejdsorganets
opsigelse skal ske senest 1. maj for at have virkning for det følgende år.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Kapitel 5
Forpligtelser for net- og distributionsvirksomheder, som ikke deltager i samarbejde omfattet af kapitel 4,
m.v.
§ 13.
En net- eller distributionsvirksomhed kan ved meddelelse til samarbejdsorganet afslå at deltage i
samarbejdet som nævnt i kapitel 4. Meddelelsen kan gives ved oprettelsen af samarbejdsorganet. En net-
eller distributionsvirksomhed kan desuden udtræde af samarbejdet nævnt i kapitel 4 ved udgangen af et
kalenderår ved opsigelse til samarbejdsorganet senest ved udgangen af forrige kalenderår.
§ 14.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at en net- eller distributionsvirksomhed tildeles et
individuelt, årligt energisparemål, såfremt net- eller distributionsvirksomheden væsentligt eller gentagne
gange har tilsidesat sine forpligtelser inden for energispareområdet efter henholdsvis lov om elforsyning,
lov om naturgasforsyning eller lov om varmeforsyning, eller efter regler udstedt i medfør heraf.
Energistyrelsen kan herunder lægge vægt på, om net- eller distributionsvirksomheden overholder aftaler
efter § 30, stk. 2. For naturgasdistributionsvirksomhederne anvendes det mål, som fremgår af bilag 1.
Energistyrelsen kan ved afgørelsen desuden lægge vægt på, om net- eller distributionsvirksomheden
væsentligt eller gentagne gange har tilsidesat sine forpligtelser efter energispareaftalen eller tidligere
aftaler om energiselskabernes energispareindsats.
Stk. 2.
Ved afgørelse efter stk. 1 finder § 15, stk. 2, tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
Såfremt en net- eller distributionsvirksomhed tildeles et energisparemål efter stk. 1, tæller
virksomhedens realiserede energibesparelser ikke med i samarbejdsorganets opgørelse over den
pågældende branches energibesparelser, jf. § 11, stk. 3, nr. 1.
§ 15.
Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorledes net- og distributionsvirksomheder, som ikke
deltager i et samarbejde som nævnt i kapitel 4, skal overholde bestemmelserne i kapitel 3 om realisering af
energibesparelser.
Stk. 2.
Energistyrelsen fastsætter i afgørelser efter stk. 1, vilkår om, at virksomheden skal:
1) sikre realiseringen af en forholdsmæssig del af de i bilag 1 nævnte mål for energibesparelser,
2) overholde krav til virksomhedens realisering af energibesparelser, for opgørelsesmetoder og priorite-
ringsfaktorer og gennemsigtighed samt for dokumentation og kvalitetssikring af energispareaktivite- terne,
3) udarbejde en rapport hvert år om virksomhedens realiserede energibesparelser og indsende rapporten
til Energistyrelsen, der indeholder de oplysninger, der fremgår af § 11, stk. 3, nr. 1, og
4) efter anmodning meddele fornødne oplysninger til samarbejdsorganet til brug for dettes indsamling af
data om energibesparelser.
Stk. 3.
For netvirksomheder fastsættes energisparemålet på baggrund af netvirksomhedens
forholdsmæssige andel af afregnede energimængder til slutbrugerne. Netvirksomhedens mål fastsættes
årligt på baggrund af en gennemsnitlig historisk andel af afregnet energi. For
varmedistributionsvirksomheder
fastsættes
energisparemålet
baggrund
af
varmedistributionsvirksomhedens forholdsmæssige andel af varmeleverancer til nettet.
Kapitel 6
Økonomi, regnskabsførelse og rapportering m.v.
§ 16.
I beregningen af nettoomkostninger indgår omkostninger omfattet af stk. 2-4.
Stk. 2.
Omkostninger til følgende aktiviteter indgår i beregningen efter stk. 1, som omkostninger til
energibesparelser:
1) Indgåelse af aftaler med aktører vedrørende udførelse af energispareaktiviteter.
2) Kampagner, information og rådgivning i forbindelse med en specifik indsats.
3) Tilskud til slutkunder.
4) Køb af ret til at lade en energibesparelse indgå i en net- eller distributionsvirksomheds opgørelse i
forbindelse med en indberetning efter § 6, stk. 4, til Energistyrelsen.
5) Interne projekter hos en net- eller distributionsvirksomhed.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
6) Energibesparelser i eget net.
7) Kollektive solvarmeanlæg i forbindelse med fjernvarmeforsyning, som er godkendte og projekterede
senest 30. juni 2018 til idriftsættelse senest 30. juni 2019.
8) Etablering af nye el- og gasdrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion fra 1. januar 2017, jf. dog
stk. 5.
9) Omkostninger til vederlag til midlertidigt og fastansatte lønmodtagere, til vikarbureauer og anden
betaling for arbejdskraft vedrørende aktiviteter, der er omtalt i nr. 1-8.
Stk. 3.
Følgende administrationsomkostninger indgår i beregningen efter stk. 1:
1) Omkostninger til varetagelse af ledelsesmæssige opgaver til udmøntning af energispareindsatsen.
2) Omkostninger til opgørelse og indberetning af energibesparelser og nettoomkostninger.
3) Omkostninger til intern kvalitetssikring af energibesparelser.
4) Omkostninger til intern og ekstern audit og kvalitetskontrol.
5) Omkostninger til deltagelse i myndighedernes stikprøvekontroller og tilsynsaktiviteter.
6) Omkostninger til generelle kampagner og generel informationsindsats knyttet til virksomhedens
energispareindsats.
7) Omkostninger til medarbejderes deltagelse i kurser, forudsat, at den pågældende medarbejder direkte
varetager mindst en af de aktiviteter, der er omtalt i nr. 1-6 eller stk. 2.
8) Omkostninger til ekstern sagkyndig bistand ved opgørelse af energibesparelser.
9) Omkostninger i medfør af § 11, stk. 4, til samarbejdsorganet, der vedrører energispareaktiviteter
eller administrationen heraf.
10) Omkostninger til gebyrer efter kapitel 7.
11) Omkostninger til vederlag til midlertidigt og fastansatte lønmodtagere, til vikarbureauer og anden
betaling for arbejdskraft vedrørende aktiviteter, der er omtalt i nr. 1-10.
12) Omkostninger til overhead ud over vederlaget og anden betaling for arbejdskraft omfattet af nr. 11
eller af stk. 2, nr. 9, herunder omkostninger til lokaler, kontorudstyr, IT, stabsfunktioner m.v.
Stk. 4.
Følgende øvrige omkostninger indgår i beregningen efter stk. 1 og 2, medmindre de omfattes af
en afgørelse efter § 33, stk. 2:
1) Omkostninger efter stk. 2 i forbindelse med realisering af energibesparelser omfattet af kapitel 3, som
ikke gennemføres.
2) Omkostninger til realisering af energibesparelser, som i henhold til en afgørelse i medfør af § 31, stk.
2, ikke tæller med i opgørelsen af realiserede energibesparelser.
Stk. 5.
Regnskabsføringen i net- og distributionsvirksomheder skal muliggøre dokumentation af
fordelingen af omkostninger efter henholdsvis stk. 2 og 3.
Stk. 6.
Nettoomkostningerne svarer til summen af de af net- eller distributionsvirksomhedens
omkostninger, der er angivet i stk. 2-4 og opgjort efter § 17, fratrukket summen af de af net- eller
distributionsvirksomhedens indtægter, der er angivet i § 18. Dokumentation af omkostninger og indtægter
sker efter reglerne i § 20 eller § 25.
§ 17.
Omkostninger til realisering af energibesparelser omfattet af kapitel 3 opgøres som de faktisk
afholdte omkostninger, jf. dog stk. 2 og § 8, stk. 1, nr. 3, 4. pkt.
Stk. 2.
Kan de faktiske omkostninger ved gennemførsel af energispareaktiviteter i form af etablering af
kollektive solvarmeanlæg, jf. § 2, stk. 2, nr. 4, eller ved etablering af el- og gasdrevne varmepumper til
fjernvarmeproduktion, jf. § 2, stk. 2, nr. 5, ikke opgøres, fastsættes omkostningerne per sparet kWh som
forrige års gennemsnitlige omkostning pr. kWh for alle aftaleparter, som opgjort af Energistyrelsen.
§ 18.
I opgørelsen af nettoomkostninger i medfør af § 16, stk. 1, indgår indtægter forbundet med
realiseringen af energibesparelser fra overdragelse fra en net- eller distributionsvirksomhed til en anden, af
ret til at lade en energibesparelse indgå i en net- eller distributionsvirksomheds opgørelse i forbindelse
med en indberetning efter § 6, stk. 4, til Energistyrelsen.
Særlige regler på el- og naturgasområderne
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
§ 19.
Energitilsynet forhøjer en netvirksomheds indtægtsramme med et beløb, der svarer til de
nettoomkostninger efter § 16, stk. 6, som virksomheden har afholdt i regnskabsåret, jf. dog stk. 3.
Energitilsynet træffer afgørelse om midlertidig forhøjelse af en netvirksomheds indtægtsramme efter § 19
på baggrund af virksomhedens regnskabsoplysninger i medfør af § 20 for regnskabsåret, samt eventuelle
korrektioner til oplysningerne i overensstemmelse med § 23.
Stk. 2.
Energitilsynet fastsætter midlertidig tillægget til en naturgasdistributionsvirksomheds
indtægtsramme med et beløb, der svarer til de nettoomkostninger efter § 18, stk. 6, som virksomheden har
afholdt i regnskabsåret, jf. dog stk. 3. Energitilsynet træffer afgørelse om en naturgasdistributionsselskabs
indtægtsramme efter § 19 på baggrund af virksomhedens regnskabsoplysninger i medfør af § 20 for
regnskabsåret, samt eventuelle korrektioner til oplysningerne i overensstemmelse med § 23
Stk. 3.
En net- eller naturgasdistributionsvirksomhed kan vælge at fordele omkostninger, som virksom-
heden i et regnskabsår har afholdt til realisering af energibesparelser omfattet af kapitel 3, over flere på
hinanden følgende år, dog ikke længere end 2021. Virksomheden giver Energitilsynet meddelelse herom
og om den ønskede fordeling samtidig med fremsendelse af sin årsrapport i medfør af § 30, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 195 af 4. marts 2016 om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale
transmissionsvirksomheder omfattet af lov om elforsyning, eller sit reguleringsregnskab i medfør af § 31,
stk. 2, i bekendtgørelse om indtægts- rammer og åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber.
Stk. 4.
I tilfælde omfattet af stk. 3 beregner Energitilsynet beløbet til dækning af virksomhedens
nettoomkostninger i regnskabsåret, jf. stk. 1 eller 2, ved at lægge den opdeling til grund, som
virksomheden i regnskabsåret eller tidligere regnskabsår har valgt at foretage og har givet Energitilsynet
meddelelse om efter stk. 3, 2. pkt.
§ 20.
En naturgasdistributionsvirksomhed skal i sit reguleringsmæssige regnskab efter § 31 i
bekendtgørelse om indtægtsrammer og åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber redegøre for
følgende:
1) Det samlede beløb for regnskabsårets faktisk afholdte omkostninger, jf. § 17, og indtægter forbundet
med realisering af energibesparelser omfattet af kapitel 3, fordelt på
a)
omkostninger til realisering af energibesparelser omfattet af § 16, stk. 2,
b) omkostninger til administration, jf. § 16, stk. 3, og
c)
indtægter i året, jf. § 18.
2) Hvorvidt de indberettede energibesparelser for året, jf. § 6, stk. 4, alene og fuldt ud er realiseret ved
omkostningerne og indtægterne omfattet af nr. 1. Hvis dette ikke er tilfældet, oplyses det samlede beløb for
omkostninger, jf. § 16, til årets indberettede energibesparelser, og indtægter, fordelt på
a)
omkostninger afholdt i året til realisering af energibesparelser, jf. § 16, stk. 2, som er forbundet
med de indberettede energibesparelser i året,
b) omkostninger afholdt i tidligere år til realisering af energibesparelser, jf. § 16, stk. 2, som er for-
bundet med de indberettede energibesparelser i året,
c)
omkostninger afholdt i året til administration, jf. § 16, stk. 3, og
d) indtægter i året, jf. § 18.
3) Beløbet for den del af de samlede omkostninger afholdt i året, som virksomheden ifølge meddelelsen
efter § 19, stk. 3, har valgt at få dækning for i regnskabsåret.
4) Beløbet for omkostninger afholdt i forudgående år, hvis dækning virksomheden ifølge meddelelsen
efter § 19, stk. 3, har valg at få dækning for i regnskabsåret.
5) Tarifindtægter opkrævet hos kunderne til dækning af
a)
virksomhedens samlede nettoomkostninger i regnskabsåret, jf. nr. 1, eller
b) det beregnede beløb for regnskabsåret, jf. § 19, stk. 4, hvis der er givet meddelelse efter § 19, stk.
4.
6) Afvikling af for meget henholdsvis for lidt opkrævede beløb fra det forudgående regnskabsår
Stk. 2.
Hvis et beløb efter stk. 1, nr. 2, litra b, indeholder omkostninger, som er afholdt i forskellige år,
skal fordelingen pr. år oplyses. For beløb efter stk. 1, nr. 3, skal tilsvarende oplyses om årstal for
afholdelsen.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Stk. 3.
For netvirksomheder gælder regler fastsat i medfør af § 69 b, stk. 3, i lov om elforsyning.
§ 21.
Energitilsynet udmelder en vejledende midlertidig forhøjelse af en net- eller
naturgasdistributionsvirksomheds indtægtsramme for det kommende regnskabsår. Energitilsynets
vejledende udmelding baseres på
1) de gennemsnitlige omkostninger for den pågældende branche i de foregående år, som Energitilsynet
beregner i medfør af § 29,
2) branchens energisparemål for det kommende år, jf. bilag 1, og
3) den enkelte net- eller gasvirksomheds andel af branchens energisparemål for det kommende år, som
oplyst til Energitilsynet af samarbejdsorganet eller den enkelte virksomhed, som ikke deltager i et
samarbejde omfattet af kapitel 4.
Stk. 2.
Energitilsynet udmelder den vejledende midlertidige forhøjelse af indtægtsrammen samtidig
med, at Energitilsynet udmelder en indtægtsramme for det eller de kommende år efter henholdsvis
bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet
af lov om elforsyning og bekendtgørelse om indtægtsrammer og åbningsbalancer for
naturgasdistributionsselskaber.
§ 22.
En net- eller naturgasdistributionsvirksomheds omkostninger, der er opført i virksomhedens
regnskabsoplysninger omfattet af § 20, som revisorpåtegningen helt eller delvist tager forbehold for, anses
som ikke dokumenteret og kan ikke medregnes ved beregningen af den midlertidige forhøjelse af en net-
virksomheds indtægtsramme eller en naturgasdistributionsselskabs indtægtsramme efter § 19 eller indgå i
omkostningsstatistikken efter § 29.
Stk. 2.
Kan virksomheden senere fremsende et regnskab med revisorpåtegning uden forbehold, eller
hvor forbeholdet kun gælder et mindre beløb end tidligere, skal afgørelsen om forhøjelse af
indtægtsrammen tilbagekaldes, og den seneste revisorpåtegning lægges til grund for en ny afgørelse om
forhøjelse af indtægtsrammen. Tilsvarende skal oplysningerne i den seneste revisorpåtegning indgå i
udarbejdelsen af omkostningsstatistikken efter § 29.
§ 23.
Energitilsynet skal i afgørelser efter § 19, stk. 1 og 2, alene inddrage korrektioner fra en
naturgasdistributionsvirksomhed til indholdet af virksomhedens regnskabsoplysninger i medfør af § 20 for
et givent regnskabsår, såfremt korrektionen
1) er indsendt senest 3 år efter den oprindelige indberetning for året,
2) har betydning for den midlertidige forhøjelse af naturgasdistributionsselskabets indtægtsramme efter
§ 19,
3) er revisorpåtegnet uden forbehold, og
4) angår enten fejlagtige oplysninger eller berigtiger ulovlige forhold.
Stk.2.
For netvirksomheder gælder for afgørelser efter stk. 1, regler fastsat i medfør af § 69 b, stk. 3, i lov
om elforsyning.
Stk. 3.
Fremsender virksomheden en korrektion, efter Energitilsynet har truffet afgørelse i medfør af §
19, stk. 1 eller 2, skal afgørelsen alene tilbagekaldes, og de korrigerede oplysninger lægges til grund for en
ny afgørelse om forhøjelse af indtægtsrammen, såfremt korrektionen er i overensstemmelse med stk. 1.
Stk. 4.
Korrektioner i overensstemmelse med stk. 1 og stk. 3 skal indgå i udarbejdelsen af
omkostningsstatistikken efter § 29.
§ 24.
Energitilsynet træffer årligt, samtidigt med sin afgørelse efter § 19, stk. 1, afgørelse om opgørelse
af saldoen af netvirksomhedens differencer i reguleringsåret.
Stk. 2.
Differencer i kundernes favør skal afvikles i det følgende regnskabsår. Differencer i
netvirksomhedens favør skal afvikles senest indenfor de følgende 3 regnskabsår.
Stk. 3.
Netvirksomhederne skal hvert år, sammen med det årlige reguleringsregnskab efter
bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder, fremsende en redegørelse til Energitilsynet, om
deres afvikling af for meget henholdsvis for lidt opkrævede beløb til deres energibesparende aktiviteter i det
foregående reguleringsår, jf. § 22, stk. 8, i lov om elforsyning.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Særlige regler på fjernvarmeområdet
§ 25.
Varmedistributionsvirksomhedernes omkostninger til realisering af energibesparelser omfattet af §§
16-17 og indtægter omfattet af § 18 indregnes i tarifferne i overensstemmelse med bestemmelserne i kapitel
4 i lov om varmeforsyning.
Stk. 2.
Ved anmeldelse af pris, budgetter og priseftervisning finder kapitel 4 i lov om varmeforsyning
tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
Varmedistributionsvirksomheder skal tilrettelægge regnskabsførelsen, så den muliggør
dokumentation af fordelingen af omkostninger og indtægter omfattet af §§ 16-18 på kalenderår, uanset om
virksomheden har kalenderåret som regnskabsår.
Stk. 4.
Samarbejdsorganets rapport efter § 11, stk. 3, nr. 1, skal for hver af de omfattede virksomheder
indeholde oplysninger om:
1) Det samlede beløb for årets afholdte omkostninger, jf. § 17, og indtægter forbundet med realisering
af energibesparelser omfattet af kapitel 3, fordelt på
a)
omkostninger til realisering af energibesparelser omfattet af § 16, stk. 2,
b) omkostninger til administration, jf. § 16, stk. 3,
c)
omkostninger omfattet af § 16, stk. 4, og
d) indtægter, jf. § 18.
2) Hvorvidt de indberettede besparelser for året, jf. § 6, stk. 6, alene og fuldt ud er realiseret ved
omkostningerne og indtægterne omfattet af nr. 1. Hvis dette ikke er tilfældet, oplyses om det samlede beløb
for omkostninger, jf. § 17, til årets indberettede energibesparelser, og indtægter fordelt på
a)
omkostninger afholdt i året til realisering af energibesparelser, § 16, jf. stk. 2, som er forbundet
med de indberettede besparelser i året,
b) omkostninger afholdt i tidligere år til realisering af energibesparelser, § 16, jf. stk. 2, som er
forbundet med de indberettede besparelser i året,
c)
omkostninger afholdt i året til administration, jf. § 16, stk. 3,
d) omkostninger afholdt i året, som er omfattet af § 16, stk. 4, og
e)
indtægter i året, jf. § 18.
3) Eventuelle omkostninger, der i tidligere år har været indberettet som omfattet af nr. 1, litra a eller b,
men som i årets løb er blevet omfattet af § 16, stk. 4.
Stk. 5.
Hvis et beløb efter stk. 4, nr. 2, litra b, indeholder omkostninger, som er afholdt i forskellige år,
skal fordelingen pr. år oplyses. For beløb efter stk. 4, nr. 3, skal tilsvarende oplyses om årstal for
afholdelsen.
Stk. 6.
En varmedistributionsvirksomhed kan vælge at opfylde kravene i stk. 4 om oplysninger fra
samarbejdsorganet ved i stedet at udarbejde et regnskab for kalenderårets energispareaktiviteter og andre
aktiviteter omfattet af denne bekendtgørelse med de oplysninger, som ellers skulle fremgå af
samarbejdsorganets rapport. Regnskabet skal være revisorpåtegnet og indsendes til Energitilsynet senest 1.
august året efter kalenderårets afslutning. Hvis revisorpåtegningen helt eller delvist tager forbehold for, om
omkostningsbeløbet i regnskabet opfylder kravene i denne bekendtgørelse, skal Energitilsynet inddrage
denne oplysning i sit tilsyn med priser og vilkår efter § 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning
Stk. 7.
Hvis der er korrektioner til indberetninger efter stk. 4 eller 6 fra tidligere år, indberettes de
samtidig med indberetning efter stk. 4 eller 6. Vedrører en korrektion oplysninger i et regnskab efter stk. 6,
skal korrektionen være revisorpåtegnet. Hvis revisorpåtegningen helt eller delvist tager forbehold for, om
omkostningsbeløbet i regnskabet opfylder kravene i denne bekendtgørelse, skal Energitilsynet inddrage
denne oplysning i sit tilsyn med priser og vilkår efter § 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning. Omkostninger,
som revisorpåtegningen helt eller delvist tager forbehold for, kan ikke indgå i udarbejdelsen af
omkostningsstatistikken efter § 29.
§ 26.
Varmedistributionsvirksomhederne skal opbevare dokumentationen for opfyldelse af kravene i §§
16-17 i 5 år efter det år, som dokumentationen vedrører.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Kapitel 7
Betaling af gebyrer
§ 27.
Net- og distributionsvirksomhederne betaler hvert år fra 2018-2021 et gebyr til Energistyrelsen og
til Energitilsynet til dækning af Energistyrelsens og Energitilsynets omkostninger ved varetagelse af op-
gaver efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Netvirksomhederne betaler for 2018 samlet set 4.792.260 kr. til Energistyrelsen og 5.824,439 kr.
til Energitilsynet. Netvirksomhederne betaler hvert år for 2018-2021 samlet set 4.792.260 kr. til
Energistyrelsen. Netvirksomhederne betaler hvert år i 2019-2021 5.787.576 kr. til Energitilsynet. Den
enkelte netvirksomheds andel af betalingen opgøres som en forholdsmæssig andel af netvirksomhedens
energispareforpligtelse i forhold til den samlede energispareforpligtelse for elnetvirksomhederne i året, jf.
bilag 1.
Stk. 3.
HMN Gasnet P/S, cvr. nr. 37270024, betaler for 2018 1.707.739 kr. til Energistyrelsen og
2.075.560 kr. til Energitilsynet. HMN Gasnet betaler hvert år for 2018-2021 1.707.739 kr. til
Energistyrelsen, og hvert år for 2019-2021 2.062.423 kr. til Energitilsynet.
Stk. 4.
Dansk Gas Distribution A/S, cvr. nr. 27210406, betaler for 2018 860.488 kr. til Energistyrelsen og
1.045.824 kr. til Energitilsynet. Dansk Gas Distribution betaler for 2018-2021 860.488 kr. til
Energistyrelsen, i 2018 1.045.824 kr. til Energitilsynet og hvert år for 2019-2021 1.039.205 kr. til
Energitilsynet
Stk. 5.
NGF Nature Energy Distribution A/S, cvr. nr. 29214824, betaler for 2018 211.812 kr. til
Energistyrelsen og 257.433 kr. til Energitilsynet. NGF Nature Energy betaler hvert år for 2018-2021
211.812 kr. til Energistyrelsen, i 2018 257.433 kr. til Energitilsynet og hvert år for 2019-2021 255.804 kr.
til Energi- tilsynet.
Stk. 6.
Varmedistributionsvirksomhederne betaler for 2018 samlet set 5.427.698 kr. til Energistyrelsen og
6.596.741 kr. til Energitilsynet. Varmedistributionsvirksomhederne betaler hvert år for 2018-2021 samlet
set 5.427.698 kr. til Energistyrelsen, i 2018 6.596.741 kr. til Energitilsynet og hvert år for 2019-2021
6.554.989 kr. til Energitilsynet. Den enkelte varmedistributionsvirksomheds andel af betalingen opgøres
som en forholdsmæssig andel af varmedistributionsvirksomhedens energispareforpligtelse i forhold til den
samlede energispareforpligtelse for varmedistributionsvirksomhederne i året, jf. bilag 1.
Stk. 7.
Betaling efter stk. 2-6 opkræves årligt af henholdsvis Energistyrelsen og Energitilsynet efter d. 1.
august. Energistyrelsen træffer afgørelse om størrelsen af den betaling, som den enkelte virksomhed skal
betale til henholdsvis Energistyrelsen og Energitilsynet efter stk. 2 og 6. Energitilsynet lægger
Energistyrelsens afgørelse til grund ved opkrævning af gebyrer til Energitilsynet efter stk. 2 og 6.
Kapitel 8
Tilsyn og påbud m.v.
§ 28.
Net- og distributionsvirksomheder skal efter anmodning meddele Energistyrelsen, Energitilsynet
og Energiklagenævnet fornødne oplysninger, til brug for myndighedernes tilsyn eller behandling af kla-
ger, som omfattes af denne bekendtgørelse, jf. § 84, stk. 1, i lov om elforsyning, og § 45, stk. 1, i lov om
naturgasforsyning. Det samme gælder virksomheder, der er omfattet af lov om varmeforsyning.
§ 29.
Når regnskabstallene efter § 20 og § 25, stk. 4-7, fra det forudgående kalenderår foreligger, over-
sender Energitilsynet oplysningerne om omkostninger til Energistyrelsen. Ud fra regnskabstallene samt
oplysninger om energibesparelser indhentet fra Energistyrelsen udarbejder Energitilsynet en omkostnings-
statistik, der offentliggøres af Energitilsynet på Energitilsynets hjemmeside senest 1. november.
Stk. 2.
Omkostningsstatistikken skal indeholde:
1) De enkelte virksomheders samlede omkostninger afholdt i året i forbindelse med besparelsesindsat-
sen, jf. § 20, stk. 1, nr. 1, § 22, stk. 1, og § 25, stk. 4, nr. 1, og stk. 6.
2) De enkelte virksomheders samlede omkostninger i forbindelse med de energibesparelser, som er ind-
berettet i året, uanset året for omkostningernes afholdelse, jf. § 20, stk. 1, nr. 2, § 22 og § 25, stk. 4, nr. 2,
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
og stk. 6.
3) Omkostninger pr. sparet kWh indberettet i året beregnet med udgangspunkt i omkostningerne efter nr.
2.
Stk. 3.
Ved hver offentliggørelse af årets omkostningsstatistik efter stk. 1 oplyser Energitilsynet
samtidig, om der foreligger oplysninger om korrektioner til omkostningsstatistikker fra tidligere år i form
af nye oplysninger om omkostninger fra net- eller naturgasdistributionsvirksomheder efter § 23, fra
samarbejdsorganet på fjernvarmeområdet for så vidt angår § 25, stk. 4, nr. 3, jf. stk. 5 og 7, fra
varmedistributionsvirksomheder efter § 25, stk. 6, jf. stk. 7, afgørelser fra Energitilsynet efter § 33, stk. 2,
eller i form nye oplysninger om energibesparelsernes omfang modtaget fra Energistyrelsen, herunder
korrektioner efter § 6, stk. 6, og afgørelser efter § 31, stk. 2, 1. eller 2. pkt. Er der korrektioner, offentliggør
Energi- tilsynet samtidigt en opdateret udgave af berørte delelementer af de tidligere statistikker.
§ 30.
På baggrund af den årlige omkostningsstatistik efter § 29 af virksomhedernes omkostninger kan
Energistyrelsen anmode net- og distributionsvirksomheder med omkostninger, der ligger blandt de 5 pct.
højeste omkostninger per indberettet kWh, dog altid op til 35 virksomheder, om at redegøre for, hvorledes
de har sikret omkostningseffektiviteten, herunder deres indsatsområder, metoder og omkostningerne.
Energistyrelsen kan også anmode virksomheder med de laveste omkostninger om at redegøre for deres
indsatsområder, metoder og opgørelse af omkostningerne.
Stk. 2.
På baggrund af redegørelserne udarbejdet i henhold til stk. 1 kan Energistyrelsen indgå aftaler
med de pågældende virksomheder om, hvorledes omkostningseffektive energibesparelser sikres til opfyl-
delse af virksomhedens eller branchens energisparemål.
§ 31.
Energistyrelsen udvælger hvert år et statistisk signifikant antal energispareprojekter til stikprøve-
kontrol af, hvorvidt net- og distributionsvirksomhedernes opgørelser af energibesparelser er korrekte og
opfylder kravene i §§ 3-15, og hvorvidt aftaler efter § 30 og påbud udstedt i medfør af § 34 overholdes,
som over perioden 2016-2020 udgør et statistisk signifikant grundlag. Energistyrelsen kan desuden uden
for stikprøvekontrollen udtage sager til kontrol af hvorvidt net- og distributionsvirksomhedernes opgørelser
af energibesparelser er korrekte.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan efter en vurdering af, om en energibesparelse er i overensstemmelse med
energispareaftalen og reglerne i denne bekendtgørelse, træffe afgørelse om, at energibesparelser i et ener-
gispareprojekt ikke kan indgå i net- og distributionsvirksomheders opgørelse over realiserede energibe-
sparelser.
Stk. 3.
Energistyrelsen giver meddelelse om afgørelser efter stk. 2 til Energitilsynet og fremsender even-
tuelle oplysninger til identifikation af energispareprojektet.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, hvorvidt en net- eller distributionsvirksomhed overhol-
der krav til kvalitetssikring og audit i medfør af § 10, stk. 3. Er et krav til kvalitetssikring og audit i med-
før af § 10, stk. 3, ikke overholdt, giver Energistyrelsen meddelelse til Energitilsynet, såfremt der er risiko
for, at manglen også har betydning for overholdelse af kravene i §§ 1620, § 20, stk. 1-3, § 25, stk. 3-7 §
26samt påbud udstedt i medfør af § 33.
§ 32.
Energitilsynet foretager kontrol af, hvorvidt net- og distributionsvirksomhedernes opgørelser af
omkostninger er i overensstemmelse med §§ 16-18, § 19, stk. 3, § 25, stk. 3-7 og § 26.
Stk. 2.
Energitilsynet kan tilrettelægge sin kontrolindsats af de modtagne oplysninger om omkostninger,
ud fra et hensyn til effektivitet og risikovurdering, sådan at indsatsen så vidt muligt er målrettet efter væ-
sentlighed, samtidig med at det sikres, at alle net- og distributionsvirksomheder berøres mindst en gang
årligt for en eller flere udvalgte omkostninger afholdt i perioden 30. juni 2017 til 2020.
Stk. 3.
Energitilsynet kan gennemføre kontrol af regnskabsbilag til energispareprojekter eller bilag for
øvrige omkostninger omfattet af stk. 1.
Stk. 4.
Konstaterer Energitilsynet markante overtrædelser af generel karakter blandt virksomhederne,
underretter Energitilsynet energi-, forsynings- og klimaministeren herom.
§ 33.
Energitilsynet kan give påbud til en net- eller distributionsvirksomhed om, at virksomheden skal
gennemføre nærmere angivne ændringer i sin regnskabsførelse, hvis virksomheden overtræder
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
bestemmelserne i § 18, stk. 5, § 21, stk. 2, sidste pkt., § 25, § 26, stk. 3-4, og § 27. Energitilsynet fører
tilsyn med efterlevelsen af påbud efter 1. pkt.
Stk. 2.
Energitilsynet træffer afgørelse om, at mulighed for dækning af en omkostning, jf. dog stk. 3,
bortfalder, hvis Energitilsynet finder, at en opgørelse af en virksomheds omkostninger til
energispareaktiviteter og andre aktiviteter i et regnskab, eller i en rapport fra samarbejdsorganet for fjern-
varmedistributionsvirksomheder efter § 12, stk. 3, nr. 1, ikke er i overensstemmelse med reglerne i §§ 18-
19, § 21, § 22, stk. 2, og § 26, stk. 4, fordi der er medtaget omkostninger
1) til aktiviteter, som Energistyrelsen har truffet afgørelse om at afvise efter § 32, stk. 2.
2) som, efter indhentning af en udtalelse fra Energistyrelsen, vurderes ikke at have forbindelse til ener-
gispareaktiviteter eller andre aktiviteter omfattet af denne bekendtgørelse, jf. § 18, stk. 1, eller
3) ud over nettoomkostninger efter § 18.
Stk. 3.
Træffes afgørelse i medfør af stk. 2 over for en net- eller naturgasdistributionsvirksomhed, skal
Energitilsynet meddele annullation af de endelige afgørelser om midlertidig forhøjelse af indtægtsrammen
efter § 23, stk. 2, for de berørte år med henblik på at træffe nye afgørelser ud fra de nye oplysninger, hvis
Energitilsynet vurderer, at der er grundlag for dette. Over for varmedistributionsvirksomheder skal Ener-
gitilsynet inddrage afgørelser i medfør af stk. 2 i sit tilsyn med priser og vilkår efter § 20, stk. 4 i lov om
varmeforsyning.
Stk. 4.
Energitilsynet giver Energistyrelsen meddelelse om alle afgørelser omfattet af stk. 2-4, samt
afgørelser efter § 20, stk. 4, i lov om varmeforsyning, der er truffet i forlængelse af en inddragelse af en
afgørelse som nævnt i stk. 4, 2.pkt.
§ 34.
Energistyrelsen kan give påbud til en net- eller distributionsvirksomhed om, at virksomheden skal
udføre nærmere angivne energispareaktiviteter eller opfylde nærmere angivne betalingsforpligtelser i
overensstemmelse med bestemmelserne i denne bekendtgørelse, hvis virksomheden
1) overtræder bestemmelserne i kapitel 2 om oplysning og kortlægning, eller
2) tilsidesætter Energistyrelsens afgørelse efter § 14 eller § 15 om hvilke forpligtelser, der påhviler en
virksomhed, som ikke deltager i et samarbejde.
Stk. 2.
Såfremt der ikke ved aftale kan opnås enighed om sikring af omkostningseffektivitet, jf. § 30,
stk. 2, eller en indgået aftale herom ikke kan overholdes, kan Energistyrelsen ved påbud fastlægge vilkår
for den pågældende net- eller distributionsvirksomheds udførelse af energispareindsatsen.
Stk. 3.
Energistyrelsen fører tilsyn med efterlevelsen af påbud efter stk. 1-2.
§ 35.
Energistyrelsen fører tilsyn med den overordnede overholdelse af formålsbestemmelsen i § 1
blandt net- og distributionsvirksomhederne, herunder omkostningseffektiviteten i udførelsen af energispa-
reindsatsen.
Kapitel 9
Klageadgang
§ 36.
Afgørelser, som Energistyrelsen eller Energitilsynet træffer efter denne bekendtgørelse, kan påkla-
ges til Energiklagenævnet. Afgørelserne kan ikke påklages til Energi-, Forsyning- og Klimaministeren.
Klagen fremsendes til den myndighed, hvis afgørelse der klages over. Myndigheden skal, hvis den vil
fastholde afgørelsen, snarest efter modtagelsen af klagen videresende sagen og dens dokumenter til Ener-
giklagenævnet.
Stk. 2.
Klage som nævnt i stk. 1 skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
Kapitel 10
Straf
§ 37.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den net- eller distri-
butionsvirksomhed, som:
1) Tilsidesætter Energitilsynets påbud efter § 33.
2) Tilsidesætter Energistyrelsens påbud efter § 34.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
3) Afgiver urigtige oplysninger eller undlader at afgive oplysninger om forhold, hvorom virksomheden
er forpligtet til at give oplysninger til Energistyrelsen, Energitilsynet eller Energiklagenævnet efter
bestemmelser i denne bekendtgørelse. Dette gælder uanset om oplysningerne er afgivet direkte over for til
Energistyrelsen, Energitilsynet eller Energiklagenævnet eller til et samarbejdsorgan med hen- blik på
videregivelse til Energistyrelsen, Energitilsynet eller Energiklagenævnet.
4) har en differencesaldo for nettoomkostninger i forbindelse med energispareaktiviteter i kundernes
favør i mere end 3 på hinanden følgende reguleringsår, jf. § 24, stk. 2.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 38.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 840 af 28. juni 2017
distributionsvirksomheder ophæves.
om
energispareydelser
i
net-
og
§ 39.
Realiserede energibesparelser og afholdte omkostninger og indtægter behandles efter de hidtil
gældende regler. Størrelsen af energibesparelser opgøres efter de krav, der var gældende på tidspunktet for
indgåelse af en bindende aftale med slutbrugeren om net- eller distributionsvirksomhedens medvirken til
realisering af energispareprojektet.
Stk. 2.
Energistyrelsen træffer afgørelse i verserende sager i Energistyrelsen efter de hidtil gældende
regler i bekendtgørelse nr. 840 af 28. juni 2017.
Stk. 3.
Energitilsynet træffer afgørelse i verserende sager i Energitilsynet efter de hidtil gældende regler
i bekendtgørelse nr. 840 af 28. juni 2017.
Stk. 4.
Energitilsynets kompetence efter §§ 19, 25 og 32 gælder alene i forbindelse med en net- eller
distributionsvirksomheds omkostninger afholdt og indtægter modtaget efter 30. juni 2017.
Stk. 5.
Bestemmelsen i § 29 finder første gang anvendelse i 2019 og omfatter ikke omkostningsstatistik
udført for år forud for 2018. I 2018 udarbejdes benchmarking for 2017 efter reglerne i bekendtgørelse nr.
830 af 27. juni 2016.
Stk. 6.
Bekendtgørelsens krav til net- og naturgasdistributionsvirksomheders årsrapport og
reguleringsmæssige regnskab gælder fra 30. juni 2017 og finder første gang anvendelse for regnskabet for
2017, der aflægges til Energitilsynet i 2018.
Stk. 7.
§ 21, stk. 1, finder første gang anvendelse i 2019 for 2020. I 2017 og 2018 udmelder
Energitilsynet vejledende midlertidig forhøjelse af indtægtsrammen for det kommende regnskabsår efter de
hidtil gældende regler.
Stk. 8.
Bestemmelsen i § 37, stk. 1 nr. 4, finder første gang anvendelse ved aflæggelse af regnskab for
2017.
Stk.
9.
§ 24 stk. 2, finder ligeledes anvendelse på uafviklede differencer opstået før bekendtgørelsens
ikrafttræden.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, den 28. juni 2017
L
ARS
C
HRISTIAN
L
ILLEHOLT
/ Stig Uffe Pedersen
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energief-
fektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1,
som ændret ved Rådets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 141, side 28.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1805152_0016.png
Bilag 1
Mål for net- og distributionsvirksomhedernes realisering af energibesparelser
Ved udgangen af 2018 skal net- og distributionsvirksomhederne, jf. § 6, i gennemsnit mindst sikre
realise- ringen af følgende energibesparelser:
Tabel 1: Fordeling af energisparemål for 2018
PJ
Netvirksomheder
Varmedistributionsvirksomheder
HMN GasNet
Dansk Gas Distribution
NGF Nature Energy Distribution
I alt
7,24
8,2
2,58
1,3
0,32
19,64
Energisparemålene revideres årligt i overensstemmelse med energispareaftalen.
Netvirksomhedernes og varmedistributionsvirksomhedernes årlige energisparemål fratrækkes den
mæng- de energibesparelser, som virksomheder inden for sektoren individuelt har fået pålagt af
Energistyrelsen at spare efter §§ 14-15.
Over- og underdækning kan overføres mellem de enkelte år perioden 2018-2020. Virksomhederne kan
desuden overføre over- og underdækning fra før bekendtgørelsens ikrafttræden.
Net- og distributionsvirksomhederne skal overholde nedenstående maksimale underdækning. Kravene
til underdækning gælder samlet for alle netvirksomheder og varmedistributionsvirksomheder, og for HMN
GasNet, Dansk Gas Distribution og NGF Nature Energy Distribution.
Underdækningen kan i forhold til det seneste års energisparemål maksimalt udgøre:
Ved udgangen af 2018:
Ved udgangen af 2019:
Ved udgangen af 2020:
Max. 15%
Max. 10%
Max. 5%
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1805152_0017.png
Bilag 2
Prioriterings- og konverteringsfaktorer
Overskrift til formateret tekst
I forbindelse med opgørelsen af besparelserne skal der, jf. § 8, stk. 2, anvendes følgende prioriterings-
og konverteringsfaktorer i forbindelse med opgørelse af besparelserne:
a) I forbindelse med opgørelse af besparelserne inden for en given energiart anvendes følgende
prioriteringsfaktorer, i forhold til særligt fastlagte indsatsområder. Energistyrelsen offentliggør disse
indsatsområder på hjemmesiden (tabel 1):
Prioriteringsfaktor
Fjernvarme
El og individuel biomasse
Kvotebelagte brændsler (olie, naturgas, kul)
Ikke kvotebelagte brændsler (olie, naturgas, kul)
Levetid af energibesparelse
Under 4 år
4 til 15 år
0,5
0,5
0,5
0,5
1,0
1,0
1,0
1,0
Over 15 år
1,5
1,0
1,0
1,5
b) Konverteringsfaktorer ved konvertering mellem energiarter i slutforbrug (tabel 2)
Konvertering
Fra
- El
Til
-
Fjernvarme
-
Kvotebelagte brændsler (olie,
naturgas, kul)
-
Ikke-kvotebelagte brændsler
(olie, natur- gas, kul)
-
Biomasse
- El
der
konverteres fra
1,8
Faktor der ganges på:
Den energimængde,
der
konverteres til
1,0
Den energimængde,
-El
1,0
1,0
-
Fjernvarme
-
Kvotebelagte brændsler (olie,
naturgas, kul)
- Biomasse
- Fjernvarme
- Fjernvarme
- Ikke-kvotebelagte brændsler (olie,
na-
turgas, kul)
-
Ikke-kvotebelagte brændsler
-
Biomasse
- Kvote-belagte brændsler
-
Kvote belagte brændsler
-
Ikke kvotebelagte brændsler
-
Biomasse
1,0
1,8
- El
- Kvotebelagte brændsler
-
Ikke-kvotebelagte brændsler
-
Biomasse
- El
1,0
1,0
0,8
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
- Fjernvarme
- Fjernvarme
-
Kvote belagte brændsler
-
Ikke kvotebelagte brændsler
-
Biomasse
1,0
1,0
1,0
0,8
1,0
1,0
Note: Biomasse omfatter biomasseanvendelse hos den enkelte slutbruger, og ikke forbrug af biomasse i
fjernvarme- og elproduktionen.
I forbindelse med konvertering fra ikke-kvotebelagte brændsler (olie, naturgas og kul) til andre
forsyningsformer, herunder også et andet ikke-kvotebelagt brændsel, som har en levetid på mere end 15 år,
skal både faktorerne i tabel a og tabel b anvendes. I forbindelse med opgørelse af besparelser, hvor der
både skal anvendes konverteringsfaktorer og prioriteringsfaktorer, anvendes konverteringsfaktorerne først.
Derefter anvendes prioriteringsfaktorerne. Konverteringsfaktorerne er indregnet i standardværdierne.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Ved installering af eldrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion ganges elforbruget med en faktor på
1,0.
Ved installering af gasdrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion ganges gasforbruget med en faktor
på 0,8.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Bilag 3
Kvalitetssikring
Indhold af kvalitetssikring
1.
Alle net- og distributionsvirksomheder er ansvarlige for, at de energibesparelser, som indberettes, er
retvisende og lever op til alle fastsatte krav. Med henblik på at sikre dette, skal de enkelte net- og dis-
tributionsvirksomheder:
a)
Etablere et kvalitetsstyringssystem og kvalitetsstyringsprocedurer for håndtering af energispare-
sager.
B)
Gennemføre kvalitetssikring, som består i en anvendelse af procedurerne i
kvalitetssikringssystemet i forbindelse med de enkelte energisparesager.
c)
Gennemføre kvalitetskontrol på udvalgte energisparesager forud for indberetning.
d)
Gennemføre audits af kvalitetssikringssystemet.
Net- og distributionsvirksomheder, som har indgået aftale med en aktør om at varetage hele energispa-
reforpligtelsen, skal sikre, at aktøren lever op til kravene i dette bilag.
2.
Kvalitetsstyringssystem
Net- og distributionsvirksomhederne skal etablere procedurer for håndtering af energispareindsatsen,
herunder indgåelse af aktøraftaler, administration og arkivering af de enkelte energisparesager, indbe- retning af
besparelser til Energistyrelsen, opgørelse og indberetning af omkostninger, gennemførelse af kvalitetskontrol,
gennemførelse af audit, opfølgning på stikprøvekontrol mv.
Så længe kvalitetsstyringssystemet lever op til de stillede krav i dette bilag, kan net- og distributions-
virksomhederne frit vælge udformningen af systemet.
Kvalitetsstyringssystemet skal være dokumenteret skriftligt. Net- og distributionsvirksomhedernes
kvalitetsstyringssystem skal opdateres, i det omfang den løbende kvalitetssikring, kvalitetskontrollen (intern
som ekstern) eller audits giver anledning til opdateringer/justeringer.
3.
Kvalitetssikring
Net- og distributionsvirksomhederne skal ved anvendelse af de procedurer, der er fastlagt i kvalitets-
sikringssystemet, sikre, at dokumentation og indberetning, herunder også dokumentationen for bespa- relser,
som er udført af aktører, der agerer på net- eller distributionsvirksomhedens vegne, er retvisen- de og opfylder
kravene i denne aftale.
Procedurerne i kvalitetssikringssystemet skal anvendes løbende i forhold til alle sager.
4.
Kvalitetskontrol
Alle net- eller distributionsvirksomheder skal som led i kvalitetssikringen en gang om året gennemføre
kvalitetskontrol af udvalgte energisparesager forud for indberetning, med henblik på at sikre, at ener-
gisparesagerne lever op til bestemmelserne i aftalen og denne bekendtgørelse om opgørelse af bespa- relser og
dokumentation.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Kvalitetskontrollen skal sikre, at bestemmelserne om opgørelse af besparelser, og alle dokumentations- krav er
anvendt korrekt og skal derfor have særlig fokus på tekniske og beregningsmæssige elementer.
Kvalitetskontrollen skal omfatte et repræsentativt udsnit af net- eller distributionsvirksomhedens sager,
herunder sager fra forskellige aktører, sager som net- eller distributionsvirksomheden selv gennemfø- rer, sager
af forskellig størrelse m.v. Dette krav gælder for alle net- eller distributionsvirksomheder, som indberetter
besparelser for et givet år. Såfremt en net- eller distributionsvirksomhed ikke indberet- ter energibesparelser, skal
der således ikke foretages kvalitetskontrol for det pågældende år. Mindst hver anden gang skal
kvalitetskontrollen udføres af en uafhængig tredjepart. Når kvalitetskontrollen ikke udføres af en uafhængig
tredjepart, skal alle net- og distributionsvirksomheder, bortset fra virk- somheder med et årligt energisparemål på
under 2 TJ, gennemføre kvalitetskontrollen af en eller flere personer, som er uafhængige af de konkrete sager,
der kontrolleres og have tilstrækkelig kendskab til aftalens bestemmelser og tekniske kompetencer til at vurdere
de konkrete projekter samt anvendt op- gørelsesmetode og forudsætninger for beregninger. Det er net- eller
distributionsvirksomhedens an- svar, at den interne kvalitetskontrol udføres af en eller flere personer, der
efterlever disse krav.
Hvis kvalitetskontrollen finder, at en konkret energisparesag ikke lever op til bestemmelserne i denne
bekendtgørelse eller aftalen, skal net- eller distributionsselskabet forholde sig til kvalitetskontrollens vurdering,
og tage stilling til om besparelsen kan indberettes, før dokumentationen er ændret, så den overholder kravene i
aftalen, herunder at evt. manglende dokumentation er tilvejebragt eller beregning af besparelsen er justeret.
Net- eller distributionsvirksomheden eller kontrollanten udarbejder en rapport over den gennemførte
kvalitetskontrol, herunder hvor mange sager og hvilke sager, der er udtaget til kontrol, resultaterne af kontrollen
og anbefalinger til net- eller distributionsvirksomheden om evt. korrigerende handlinger. Rapporten skal
opbevares i mindst 5 år og kunne stilles til rådighed for intern og ekstern audit samt i forbindelse med
Energistyrelsens stikprøvekontrol.
Kvalitetskontrollen kan gennemføres samtidig med audit, jf. pkt. 5.
Kvalitetskontrollens fundne fejl, net- eller distributionsvirksomhedens vurdering heraf samt opfølgning skal
årligt rapporteres til Energistyrelsen, jf. pkt. 6.
5.
Audit
Som led i kvalitetssikringen skal alle net- og distributionsvirksomhederne én gang årligt have gen-
nemført en audit med henblik på at sikre, at
a)
virksomheden har implementeret et kvalitetssikringssystem, der lever op til kravene i dette bilag
b)
kvalitetssikringssystemet efterleves ved at gennemføre stikprøvekontrol af indberettede besparel-
ser.
Audit omfatter kontrol af ovenstående via gennemførelse af stikprøvekontrol af udvalgte energispare- sager.
Minimum hver anden gang skal denne audit gennemføres af en uafhængig tredjepart. Det kan f.eks. ske som
led i et certificeret kvalitetsstyringssystem. De år, hvor der ikke foretages ekstern audit, skal der gennemføres
intern audit af net- eller distributionsvirksomheden selv.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Dette krav gælder for alle net- og distributionsvirksomheder, som indberetter besparelser for et givet år.
Såfremt en net- eller distributionsvirksomhed ikke indberetter energibesparelser, skal der således ikke udføres
audit for det pågældende år.
For såvel intern som ekstern audit udarbejdes der af auditoren en skriftlig auditrapport. Net- og distri-
butionsvirksomhederne skal opbevare auditrapporterne for gennemførte audits i mindst 5 år og skal kunne
stilles til rådighed ved Energistyrelsens årlige stikprøvekontrol og ved eventuel evaluering af
energispareaftalen.
Audit kan gennemføres samtidig med kvalitetskontrollen, jf. pkt. 4.
Der skal årligt ske afrapportering af audit til Energistyrelsen, jf. pkt. 6.
6.
Afrapportering af resultater fra kvalitetskontrol og audit
Net- og distributionsvirksomhederne skal hvert år senest den 1. juli indsende en sammenfatning af re-
sultaterne fra kvalitetskontrollen og audit til Energistyrelsen i forbindelse med indberetning af besparelser.
Afrapporteringen indsendes til Energistyrelsen via samarbejdsorganet, hvis virksomheden er medlem af et
samarbejdsorgan. Er virksomheden ikke medlem af et samarbejdsorgan, indsender virksomheden selv
afrapporteringen til Energistyrelsen.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1805152_0022.png
Bilag 4
Energiindholdet i udvalget brændsler til slutanvendelser - konverteringstabel
Energiprodukt
1 kg koks
1 kg stenkul
1 kg brunkulsbriketter
1 kg brunkul med høj
brændværdi
1 kg brunkul
1 kg olieskifer
1 kg tørv
1 kg tørvebriketter
1 kg restbrændselsolie (svær
olie)
1 kg let brændselsolie
1 kg motorbrændstof (benzin)
1 kg paraffinolie
1 kg LPG
1 kg naturgas ( 1 )
1 kg LNG
1 kg træ (25 % fugtighed) ( 2)
1 kg pellets/træbriketter
1 kg affald
1 MJ udvundet varme
1 kWh elektrisk energi
Kilde: Eurostat.
KJ (NCV)
28 500
17 200 — 30 700
20 000
10 500 — 21 000
5 600 — 10 500
8 000 — 9 000
7 800 — 13 800
16 000 — 16 800
40 000
42 300
44 000
40 000
46 000
47 200
45 190
13 800
16 800
7 400 — 10 700
1 000
3 600
kg olieækv. (NCV)
0,676
0,411 — 0,733
0,478
0,251 — 0,502
0,134 — 0,251
0,191 — 0,215
0,186 — 0,330
0,382 — 0,401
0,955
1,010
1,051
0,955
1,099
1,126
1,079
0,330
0,401
0,177 — 0,256
0,024
0,086
kWh (NCV)
7,917
4,778 — 8,528
5,556
2,917 — 5,833
1,556 — 2,917
2,222 — 2,500
2,167 — 3,833
4,444 — 4,667
11,111
11,750
12,222
11,111
12,778
13,10
12,553
3,833
4,667
2,056 — 2,972
0,278
1(3)
Finder anvendelse, når energibesparelser er opgjort i primærenergi ved hjælp af en bottom-up-tilgang baseret på det endelige energiforbrug. For
besparel- ser i kWh elektricitet kan medlemsstaterne anvende en standardkoefficient på 2,5. Medlemsstaterne kan anvende en anden koefficient, hvis de kan
begrunde
de
7.
8.
9.
93 % metan.
Medlemsstaterne kan anvende andre værdier, alt efter hvilken træsort der er mest anvendt i den pågældende medlemsstat.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Bilag 5
Metoder til beregning af energibesparelser
Direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet fastlægger, jf. artikel 7, stk. 6 og bilag V, at de forpligtede,
deltagende eller bemyndigede parter eller offentlige gennemførelsesmyndigheder kan benytte en eller fle-
re af følgende metoder til beregning af energibesparelser:
a) Antagne besparelser, med henvisning til resultaterne af tidligere uafhængigt overvågede
energiforbed- ringer i lignende anlæg. Den generiske tilgang kaldes »ex-ante«.
b) Målte besparelser, hvor besparelserne ved installationen af en foranstaltning eller pakke af
foranstalt- ninger fastslås ved at registrere den faktiske reduktion i energiforbruget, hvor der skal tages
behørigt hen- syn til faktorer som additionalitet, beboelse, produktionsniveauer og vejret, der kan påvirke
forbruget. Den generiske tilgang kaldes »ex-post«.
c) Skalerede besparelser, hvor der anvendes tekniske vurderinger af besparelser. Denne tilgang kan
kun anvendes, hvis det er vanskeligt eller uforholdsmæssigt dyrt at opnå solide målte data for et specifikt
an- læg, f.eks. udskiftning af en kompressor eller elektrisk motor med en anden kWh-ydelse end den, som
uafhængige oplysninger om besparelse er blevet målt på, eller hvis de foretages på grundlag af nationalt
fastsatte metoder og benchmarks af kvalificerede eller akkrediterede eksperter, der er uafhængige af de
forpligtede, deltagende eller bemyndigede parter, der er involveret.
d) Undersøgte besparelser, hvor forbrugernes reaktion på rådgivning, oplysningskampagner,
mærknings- eller certificeringsordninger eller intelligent måling fastslås. Denne tilgang må kun anvendes
for besparel- ser, der skyldes ændringer i forbrugernes adfærd. Den må ikke anvendes for besparelser, der
skyldes in- stallation af fysiske foranstaltninger.