Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 109
Offentligt
1840029_0001.png
Lovtidende A
Bekendtgørelse om kommuners indberetninger og erklæringer efter
elforsyningslovens §§ 37 og 37 a og varmeforsyningslovens §§ 23 l og 23 m
I medfør af § 37 b i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 418 af 25. april 2016 og § 23 n i lov om varmefor-
syning, jf. lovbekendtgørelse nr. 523 af 22. maj 2017, fast-
sættes efter bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i bekendt-
gørelse nr. 436 af 11. maj 2012 om Energistyrelsens opga-
ver og beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse fastsætter regler for kommu-
nernes indberetninger, erklæringer, dokumentation, regn-
skabsføring og revision i henhold til elforsyningslovens §§
37 og 37 a og varmeforsyningslovens §§ 23 l og 23 m.
Kapitel 2
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Afståelse:
Enhver form for afhændelse, ombytning eller
opgivelse af ejerandele af en virksomhed, herunder li-
kvidation af virksomheden.
2)
Indberetningsår:
Året, hvor kommuner afgiver indbe-
retning og revisorer afgiver erklæring om forhold i det
foregående kalenderår.
3)
Koncernstruktur:
Elforsyningsvirksomhed, jf. elforsy-
ningslovens § 2, stk. 1, sammen med samtlige de her-
med helt eller delvist ejermæssigt, direkte eller indirek-
te, forbundne virksomheder.
4)
Rentenetting:
Finansielt instrument, hvor debet- og kre-
ditbalancer på de deltagende konti slås sammen med
henblik på en fælles renteberegning, jf. dog § 10, stk. 5.
Kapitel 3
Indberetninger og erklæringer
§ 3.
Kommuner, der ejer eller har ejet andele i virksomhe-
der omtalt i stk. 2 eller 3, skal hvert år senest den 1. februar
foretage en indberetning til Energitilsynet vedrørende regi-
streringspligtige uddelinger fra og vederlag ved afståelse af
ejerandele i sådanne virksomheder i det foregående kalen-
derår eller afgive erklæring om, at kommunen ikke har mod-
taget sådanne uddelinger eller vederlag.
Stk. 2.
Kommunernes registreringspligt omfatter uddelin-
ger fra eller vederlag ved afståelse af ejerandele i helt eller
delvis kommunalt ejede virksomheder, jf. bilag, herunder
virksomheder, der indgår som en del af den kommunale for-
valtning, som i perioden efter den 20. februar 2003
1) er eller har været omfattet af elforsyningslovens § 2,
stk. 1,
2) ejer eller har ejet varmefremføringsanlæg,
3) direkte eller indirekte ejer eller har ejet andele i de i nr.
1) og 2) nævnte virksomheder, eller
4) helt eller delvist ejes, direkte eller indirekte, af de i nr.
1) til 3) nævnte virksomheder, og dermed indgår i en
koncernstruktur.
Stk. 3.
Kommunernes registreringspligt omfatter uddelin-
ger fra eller vederlag ved afståelse af ejerande i helt eller
delvis kommunalt ejede virksomheder, jf. bilag, herunder
virksomheder, der indgår som en del af den kommunale for-
valtning, som i perioden efter den 3. maj 2017
1) ejer eller har ejet varmeproduktionsanlæg,
2) direkte eller indirekte ejer eller har ejet andele i de i nr.
1) nævnte virksomheder, eller
3) helt eller delvist ejes, direkte eller indirekte, af de i nr.
1) og 2) nævnte virksomheder, og dermed indgår i en
koncernstruktur.
Stk. 4.
Registreringspligtige uddelinger fra eller vederlag
ved afståelse af ejerandele i virksomheder omfatter enhver
form for økonomisk værdi, der tilflyder kommunen, herun-
der kontante beløb, udbytte, udlodning ved kapitalnedsættel-
se, kapitalandele, aktier, fysiske aktiver, andre økonomiske
fordele, fordringer, konvertible obligationer mv. samt ser-
viceydelser, støtte til kommunale aktiviteter eller til anden
kommunal interessevaretagelse. Registreringspligten omfat-
ter tillige uddelinger til kommunens øvrige virksomhed samt
til fonde og ikke kommunalt ejede virksomheder. Registre-
ringspligten omfatter kommunens forholdsmæssige andel af
uddelinger fra delvist kommunalt ejede virksomheder.
Stk. 5.
Ved afståelse af ejerandele til en fond eller anden
selvejende institution registreres et vederlag, der mindst sva-
rer til markedsværdien af de pågældende ejerandele.
Stk. 6.
Nedbringelse af en kommunal elforsynings- eller
varmeforsyningsvirksomheds gæld til kommunen medfører
ikke registreringspligt. Der skal ligeledes ikke ske registre-
ring, hvis et moderselskab sælger et datterselskab, så længe
DokumentId
Journalnummer
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 109: Orientering om høring og udstedelse af ny indberetningsbekendtgørelse
2
vederlaget fra salget forbliver i moderselskabet eller i kon-
cernforbundne varme-, fjernkølings- eller naturgasvirksom-
heder.
Stk. 7.
Der skal ikke ske registrering af midler, som tilfal-
der varmeforbrugerne i form af prisnedsættelser eller undla-
delse af opkrævning af tilladt forrentning af indskudskapital,
jf. § 6 i bekendtgørelse om indregning af driftsmæssige af-
skrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med Ener-
gitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital.
§ 4.
Kommuner skal hvert år senest den 1. februar afgive
en erklæring til Energitilsynet om, hvorvidt der i det foregå-
ende kalenderår i virksomheder omfattet af stk. 2, har været
anvendt midler, der stammer fra aktiviteter omfattet af lov
om elforsyning, lov om varmeforsyning, lov om kommunal
fjernkøling eller lov om naturgasforsyning til aktiviteter for-
bundet med vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vand-
forsyning, eller aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg
eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse.
Stk. 2.
Kommunernes pligt til at afgive erklæring, jf. stk.
1, omfatter virksomheder, som kommunen har ejet helt eller
delvis i det foregående kalenderår, og som er omfattet af el-
forsyningslovens § 2, stk. 1, eller som ejer varmeforsynings-
anlæg, eller som direkte eller indirekte ejer andele i de
nævnte virksomheder. Erklæringspligten indtræder, såfremt
de pågældende virksomheder tillige varetager aktiviteter for-
bundet med vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vand-
forsyning eller aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg
eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse.
Erklæringspligten indtræder endvidere, såfremt de pågæl-
dende virksomheder indgår i en koncernstruktur, der tillige
varetager aktiviteter forbundet med vandforsyningsanlæg i
medfør af lov om vandforsyning eller aktiviteter forbundet
med spildevandsanlæg eller affaldshåndtering i medfør af
lov om miljøbeskyttelse, jf. bilag.
§ 5.
Indberetninger og erklæringer efter §§ 3-4 fremsen-
des i elektronisk form på et skema udarbejdet af Energitilsy-
net, jf. stk. 3. Det udfyldte skema fremsendes med en digital
signatur, som udarbejdes i henhold til OCES-standarden
(Offentlige Certifikater til Elektronisk Service). Der frem-
sendes ét skema pr. kommune.
Stk.2.
Den i § 12, stk. 1, nævnte revisorerklæring fremsen-
des ligeledes i elektronisk form, forsynet med digital signa-
tur i henhold til OCES-standarden, på en standarderklæring
udarbejdet af Energitilsynet, jf. stk. 3.
Stk. 3.
Skema til de kommunale indberetninger og erklæ-
ringer samt revisorernes standarderklæring udarbejdes af
Energitilsynet i henhold til denne bekendtgørelse.
Kapitel 4
Regnskabsføring
§ 6.
Kommunen skal tilrettelægge sit bogholderi således,
at modtagne uddelinger og vederlag ved afståelse i henhold
til § 3, stk. 4 og 5, registreres på særskilte konti i bogholde-
riet. Såfremt uddelinger og vederlag ved afståelse af andele i
virksomheder hidrører fra forrentning af indskudskapital,
opgøres uddelingerne og vederlaget på en særskilt konto ved
registreringen, jf. lov om varmeforsyning § 23 l, stk. 3, 2. og
3. pkt.
Stk. 2.
Registreringen skal omfatte alle modtagne uddelin-
ger og vederlag ved afståelse, medmindre der er tale om en
selskabsmæssig omstrukturering omfattet af elforsyningslo-
vens § 37, stk. 2, eller varmeforsyningslovens § 23 l, stk. 2.
I det omfang uddelinger og vederlag ikke består af kontante
beløb, skal der som grundlag for registreringen foreligge do-
kumentation for værdiansættelsen. Værdiansættelsen skal
ske til markedsværdien.
Stk. 3.
Som grundlag for registreringen skal foreligge do-
kumentation for rådighedsdatoen samt beløbets størrelse.
Stk. 4.
Rådighedsdatoen er den dato, hvor uddelingen el-
ler vederlaget ved afståelse er til kommunens rådighed, og
hvor kommunen har mulighed for at disponere over beløbet.
Beløbet regnes eksempelvis for at være til kommunens rå-
dighed, når det indgår på en kommunal konto, jf. dog § 7,
stk. 2. Ved uddelinger, som ikke registreres i det kommuna-
le regnskab, til kommunens øvrige virksomhed samt til fon-
de og ikke kommunalt ejede virksomheder, anses uddelings-
tidspunktet for rådighedsdatoen. Ved afståelse til fonde an-
ses afståelsestidspunktet for rådighedsdatoen.
Stk. 5.
Som grundlag for registreringen skal der i tilfælde
af afståelse af ejerandele til en fond eller anden selvejende
institution foreligge dokumentation for ansættelse af et ve-
derlag, som mindst svarer til markedsværdien af de pågæl-
dende ejerandele på afståelsestidspunktet samt dokumenta-
tion for afståelsestidspunktet.
Stk. 6.
Som grundlag for registreringen skal der foreligge
dokumentation for eventuelle fradrag efter elforsyningslo-
vens § 37, stk. 7 og 8, eller varmeforsyningslovens § 23 l,
stk. 7 og 8.
Stk. 7.
Som grundlag for registreringen skal der foreligge
et organisationsdiagram, som omfatter alle virksomheder
omfattet af § 3, stk. 2 og 3, herunder delvist ejede virksom-
heder, med angivelse af ejerandele pr. 31. december i det
kalenderår, indberetningen eller erklæringen vedrører. Hvis
der er sket selskabsmæssige omstruktureringer, som har ført
til ændringer i kommunens ejerskab til de omfattede virk-
somheder, skal der tillige foreligge en kort redegørelse for
omstruktureringerne, herunder oplysning om, hvorvidt de
anses for at ligge inden for elforsyningslovens § 37, stk. 2
eller varmeforsyningslovens § 23 l, stk. 2. Organisationsdia-
grammet skal endvidere omfatte helt eller delvist kommu-
nalt ejede virksomheder, der varetager aktiviteter forbundet
med vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning
eller aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller af-
faldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse.
Stk. 8.
Dokumentationen i henhold til stk. 2-7 skal forelig-
ge i kommunen og på begæring indsendes til Energitilsynet.
§ 6 a.
Lader en kommune midler tilfalde varmeforbruger-
ne i form af prisnedsættelser eller undladelse af opkrævning
af tilladt forrentning af indskudskapital, jf. § 6 bekendtgørel-
se om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggel-
ser til nyinvesteringer og med Energitilsynets tiltræden, for-
rentning af indskudskapital, skal en indberetning eller erklæ-
ring efter § 3, stk. 1, indeholde en redegørelse for, hvilke
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 109: Orientering om høring og udstedelse af ny indberetningsbekendtgørelse
3
midler, der tilfalder varmeforbrugerne, hvornår og hvordan
det vil ske. Redegørelsen gives i tilfælde, hvor en kommune
afstår ejerandele og i tilfælde, hvor en kommune helt eller
delvis undlader at modtage uddelinger fra delvis kommunalt
ejede virksomheder.
Stk. 2.
Dokumentation for midler, som tilfalder varmefor-
brugerne, skal foreligge i kommunen og indsendes i forbin-
delse med den årlige indberetning eller erklæring til Energi-
tilsynet. Hvis midlerne tilfalder varmeforbrugerne over en
flerårig periode, skal der i de enkelte år indsendes dokumen-
tation for, at midlerne tilfalder varmeforbrugerne.
§ 7.
Bogføring og regnskabsaflæggelse for virksomheder
omfattet af § 3, stk. 2 og 3, som drives som en del af kom-
munen, skal foretages særskilt for den enkelte virksomhed.
Stk. 2.
Indbetalinger vedrørende de virksomheder, der er
nævnt i stk. 1, kan, hvor der er etableret en kommunal op-
krævningsfunktion, indgå på kommunens bankkonto uden
registrering i henhold til § 3, stk. 1, såfremt følgende krav
opfyldes:
1) Ved hver måneds udgang opgøres og udlignes den mel-
lemregning, som er opstået som følge af stk. 2, således
at der sker overførsel af modtagne beløb, som tilhører
virksomheder omfattet af § 3, stk. 2 og 3, til særskilte
bankkonti tilhørende disse virksomheder, medmindre
det er åbenbart, at virksomhederne omfattet af § 3, stk.
2 og 3, ikke ved månedens udgang har foretaget udlån
af midler til kommunen.
2) Omkostninger relateret til virksomhederne, og som af-
holdes af den fælles kommunale økonomiforvaltning
fra kommunens bankkonto, kan fragå ved opgørelsen af
mellemregningen, inden denne udlignes.
3) Den opgjorte mellemregning skal for perioden og indtil
indfrielse i den efterfølgende måned forrentes med en
rentesats svarende til den markedsrente, som kommu-
nen måtte betale for et tilsvarende lån.
§ 8.
Såfremt en kommune udfører servicefunktioner for
virksomheder omfattet af § 3, stk. 2 eller 3, eller § 4, stk. 2
på en sådan måde, at servicevirksomheden ikke er omfattet
af § 3, stk. 2 eller 3, eller § 4, stk. 2, skal de aftagende virk-
somheder serviceres på markedsbestemte vilkår, og en even-
tuel opkrævningsfunktion tilrettelægges, således at der ikke
sker udlodning til kommunen uden registrering. For at kun-
ne godtgøre dette skal servicevirksomheden opfylde kravene
i § 11, nr. 1-5.
§ 9.
Kommuner skal, jf. § 4, stk. 1, ved erklæring godtgø-
re, at der ikke er anvendt midler, som stammer fra aktiviteter
omfattet af elforsyningsloven, varmeforsyningsloven, lov
om kommunal fjernkøling eller naturgasforsyningsloven til
aktiviteter forbundet med vandforsyningsanlæg i medfør af
lov om vandforsyning eller til aktiviteter forbundet med
spildevandsanlæg eller affaldshåndtering i medfør af lov om
miljøbeskyttelse. Som grundlag for erklæringen skal kom-
munen sikre:
1) at de virksomheder, der er omfattet af § 4, stk. 2, orga-
niseres som anført i elforsyningslovens § 37 a, stk. 4 og
5, eller varmeforsyningslovens § 23 m, stk. 4 og 5, og
2)
at bogholderiet i virksomhederne tilrettelægges som an-
ført i §§ 8 og 9.
§ 10.
I virksomheder, der er omfattet af § 4, stk. 2, skal
midler, der stammer fra aktiviteter omfattet af elforsynings-
loven, varmeforsyningsloven, lov om kommunal fjernkøling
eller naturgasforsyningsloven, kunne dokumenteres bogfø-
ringsmæssigt adskilt fra midler, der stammer fra andre akti-
viteter, jf. dog stk. 3. Ved midler, som stammer fra aktivite-
ter omfattet af elforsyningsloven, varmeforsyningsloven, lov
om kommunal fjernkøling eller naturgasforsyningsloven,
forstås enhver form for midler, uanset hvor de måtte ligge i
koncernen, herunder også i delvist ejede virksomheder.
Stk. 2.
Ved afbrænding af affald kan midler, der stammer
fra aktiviteter omfattet af elforsyningsloven eller varmefor-
syningsloven, dog dokumenteres bogføringsmæssigt adskilt
fra midler, der stammer fra aktiviteter forbundet med af-
faldshåndtering, såfremt der anvendes en indtægts- og om-
kostningsfordeling i overensstemmelse med Energitilsynets
praksis.
Stk. 3.
Stk. 1, 1. pkt., gælder ikke for serviceaktiviteter
omfattet af § 11. Midler, der anvendes til serviceaktiviteter,
skal holdes bogføringsmæssigt adskilt fra eventuelle andre
midler i virksomheden.
Stk. 4.
Der skal i kommunen foreligge en regnskabsmæs-
sig opgørelse af midler, som stammer fra aktiviteter omfattet
af elforsyningsloven, varmeforsyningsloven eller naturgas-
forsyningsloven. Opgørelsen skal have skæringsdato senest
pr. 15. juni 2006.
Stk. 5.
Kravet om bogføringsmæssig adskillelse er ikke til
hinder for, at adskilte likvide bankkonti kan indgå i en aftale
med virksomhedernes bankforbindelse omkring rentenet-
ting, såfremt denne aftale ikke forringer rentevilkårene for
midler, som stammer fra aktiviteter omfattet af elforsynings-
loven, varmeforsyningsloven eller naturgasforsyningsloven,
og såfremt ordningen ikke indebærer nogen form for fælles
hæftelse over for banken.
Stk. 6.
Kommunen skal sikre, at dokumentationen for for-
hold omfattet af stk. 1-5 skal foreligge i samtlige virksomhe-
der omfattet af § 4, stk. 2, og på begæring indsendes til
Energitilsynet.
§ 11.
En fælles servicevirksomhed, som i henhold til el-
forsyningslovens § 37 a, stk. 5, eller varmeforsyningslovens
§ 23 m, stk. 5, er selskabsmæssigt adskilt fra virksomheder,
som udøver aktiviteter omfattet af elforsyningsloven, var-
meforsyningsloven, lov om kommunal fjernkøling eller na-
turgasforsyningsloven eller aktiviteter forbundet med vand-
forsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning eller ak-
tiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller affaldshånd-
tering i medfør af lov om miljøbeskyttelse, skal opfylde føl-
gende regnskabsmæssige krav:
1) Serviceydelser skal løbende faktureres til de virksom-
heder, som forbruger den pågældende service.
2) Faktureringen skal baseres på markedsbestemte vilkår,
således at der ikke anvendes midler, der stammer fra
aktiviteter omfattet af elforsyningsloven, varmeforsy-
ningsloven, lov om kommunal fjernkøling eller natur-
gasforsyningsloven, til aktiviteter forbundet med vand-
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 109: Orientering om høring og udstedelse af ny indberetningsbekendtgørelse
4
3)
4)
5)
6)
7)
forsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning el-
ler til aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller
affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse.
Ved markedsbestemte vilkår forstås også en omkost-
ningsdeling efter de enkelte aktiviteters faktiske for-
holdsmæssige forbrug. Ved fakturering baseret på de-
ling af faktiske omkostninger, skal disse opgøres efter
driftsøkonomiske principper svarende til bestemmelser-
ne i årsregnskabsloven. De fordelte omkostninger kan
således indeholde afholdte direkte driftsomkostninger,
driftsøkonomiske afskrivninger og betalte renter. Ser-
vicevirksomheden skal dokumentere størrelsen og
grundlaget for den enkelte fakturering, herunder at den
fakturerede pris svarer til markedsprisen eller de fakti-
ske omkostninger, dog maksimalt markedsprisen.
Fordelingen på de enkelte aktiviteter skal dokumente-
res eller sandsynliggøres ved anvendelse af entydige
fordelingsnøgler og forbrugsindikatorer, som f.eks.
tidsregistreringer, antal transaktioner inden for det på-
gældende område, antal ansatte m.v.
Der skal udarbejdes en skriftlig serviceaftale mellem
den aftagende virksomhed og servicevirksomheden in-
deholdende en beskrivelse af arten og omfanget af de
serviceydelser, der varetages af servicevirksomheden
samt en beskrivelse af beregningsgrundlaget, størrelsen
og betalingen for serviceydelserne. Servicevirksomhe-
den kan periodevis opkræve acontovederlag for den
ydede service baseret på et budget, der er aftalt mellem
partnerne over de forventede serviceydelser for det en-
kelte år. Hvor serviceydelserne er baseret på deling af
faktiske udgifter, skal det acontovederlag, der er afreg-
net i årets løb, efter regnskabsårets udløb reguleres i
forhold til de faktiske udgifter. Hvis forudsætningerne
for de budgetterede fordelingsnøgler er ændret i årets
løb, skal der ved opgørelsen af de faktiske udgifter tag-
es hensyn hertil.
Såfremt den fælles servicevirksomhed også varetager
opkrævningsfunktioner for de aftagende virksomheder,
skal opkrævningsfunktionerne tilrettelægges på en så-
dan måde, at indbetalinger umiddelbart tilgår de afta-
gende virksomheder, som de vedrører.
Aktiver og passiver skal regnskabsmæssigt henføres til
den forsyningsart, som de er naturligt knyttet til. Akti-
ver til fælles anvendelse kan anskaffes af servicevirk-
somheden.
Anskaffelse af fælles anlægsaktiver m.v. kan finansie-
res ved forholdsmæssig ydelse af lån eller kapitalind-
skud fra de virksomheder, som deltager i anvendelsen
af de fælles aktiver. Lån til servicevirksomheden skal
forrentes med en rentesats svarende til markedsrenten
for tilsvarende lån. Ved forholdsmæssig finansiering
skal denne fordeling svare til de enkelte enheders for-
ventede forholdsmæssige brug af aktivet.
Kapitel 5
Revision
§ 12.
Kommunen fremsender senest den 1. september i
indberetningsåret en af kommunens revisor afgivet erklæ-
ring om rigtigheden og fuldstændigheden af kommunens
indberetning og erklæring efter § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1, jf.
reglerne i § 12, stk. 3, og §§ 13 og 14.
Stk. 2.
Såfremt de omfattede virksomheder, jf. § 3, stk. 2
og 3, og § 4, stk. 2, revideres af en anden end kommunens
revisor, skal kommunen for hver af de pågældende virksom-
heder indhente en tilsvarende erklæring fra virksomhedens
statsautoriserede revisor. Denne eller disse erklæringer fra
statsautoriseret revisor skal foreligge i kommunen og på be-
gæring indsendes til Energitilsynet.
Stk. 3.
Omfanget af revisors arbejde afhænger af kommu-
nens og virksomhedernes administrative struktur og forret-
ningsgange, herunder procedurer og den interne kontrol i
forbindelse med transaktioner mellem parterne, samt proce-
durer og intern kontrol til sikring af adskillelse af midler og
vedrørende en eventuel fælles servicevirksomhed. Som led i
arbejdet undersøger og vurderer revisor de eksisterende for-
retningsgange og den interne kontrol vedrørende registrering
af uddelinger og vederlag ved afståelse samt for øvrige
transaktioner mellem kommunen og virksomhederne. Arbej-
det udføres som udgangspunkt ved stikprøvevise undersø-
gelser.
Stk. 4.
Kommunen og de virksomheder, som kommunen
ejer helt eller delvist, skal give revisor de oplysninger, som
må anses af betydning for revisors arbejde og give revisor
adgang til at foretage de undersøgelser, revisor finder nød-
vendige. Kommunen skal endvidere sørge for, at revisor får
de oplysninger og den bistand, som revisor anser for nød-
vendig for udførelsen af sit hverv.
§ 13.
Kommunen sikrer, at revisor i forbindelse med afgi-
velsen af sin erklæring vedrørende kommunens indberetning
og erklæring efter § 3, stk. 1, særligt påser,
1) at kommunens indberetning og regnskabsføring er ud-
arbejdet i overensstemmelse med § 3 og §§ 5-11, her-
under at der foreligger behørig dokumentation for rå-
dighedsdatoer, eventuelle markedsværdiansættelser,
fradrag og midler, der tilfalder varmeforbrugerne,
2) at transaktioner mellem kommunen eller en helt eller
delvist kommunalt ejet virksomhed, som ikke er omfat-
tet af § 3, stk. 2 og 3, og § 4, stk. 2, og virksomheder
som er omfattet af § 3, stk. 5 og § 4, stk. 2, sker på
markedsbestemte vilkår, således at der ikke sker udlod-
ning til kommunen uden registrering,
3) at transaktioner mellem en helt eller delvist kommunalt
ejet servicevirksomhed, som ikke er omfattet af § 3,
stk. 5 og § 4, stk. 2, og virksomheder som er omfattet
af elforsyningslovens § 3, stk. 2, og § 4, stk. 2, sker på
markedsbestemte vilkår, og at en eventuel opkræv-
ningsfunktion tilrettelægges, således at der ikke sker
udlodning til kommunen uden registrering, jf. § 8,
4) at mellemregningen er opgjort i overensstemmelse med
§ 7, stk. 2, og
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 109: Orientering om høring og udstedelse af ny indberetningsbekendtgørelse
5
5)
at selskabsmæssige omstruktureringer, som ikke har
ført til registreringer af vederlag, er omfattet af elforsy-
ningslovens § 37, stk. 2, eller varmeforsyningslovens §
23 l, stk. 2.
§ 14.
Kommunen sikrer, at revisor i forbindelse med afgi-
velsen af sin erklæring vedrørende kommunens erklæring
efter § 4, stk. 1, gennemgår virksomhedernes bogholderi og
regnskabsmateriale med henblik på at påse, at midlerne i det
foregående regnskabsår ikke er anvendt i strid med elforsy-
ningslovens § 37 a, stk. 3, eller varmeforsyningslovens § 23
m, stk. 3, og at midlerne har været adskilt i overensstemmel-
se med §§ 7-9, samt at elforsyningslovens § 37 a, stk. 4 og
5, eller varmeforsyningslovens § 23 m, stk. 4 og 5, overhol-
des. Revisor skal i den forbindelse særligt påse,
1) at midler, der stammer fra aktiviteter omfattet af elfor-
syningsloven, varmeforsyningsloven, lov om kommu-
nal fjernkøling eller naturgasforsyningsloven er bogfø-
ringsmæssigt adskilt og opgjort særskilt i alle omfatte-
de virksomheder, herunder holdingselskaber, i overens-
stemmelse med § 10,
2) at der ikke er foretaget overførsler af midler, som stam-
mer fra aktiviteter omfattet af elforsyningsloven, var-
meforsyningsloven, lov om kommunal fjernkøling eller
naturgasforsyningsloven til aktiviteter forbundet med
vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning
eller aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller
affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse
gennem holdingselskaber,
3) at der ikke er ydet lån, stillet sikkerhed m.v., herunder
etableret cash pool-ordninger, som indebærer en anven-
delse af midler, som stammer fra aktiviteter omfattet af
elforsyningsloven, varmeforsyningsloven, lov om kom-
munal fjernkøling eller naturgasforsyningsloven til ak-
tiviteter forbundet med vandforsyningsanlæg i medfør
af lov om vandforsyning eller aktiviteter forbundet med
spildevandsanlæg eller affaldshåndtering i medfør af
lov om miljøbeskyttelse,
4) at transaktioner mellem virksomheder, hvori indgår
midler, som stammer fra aktiviteter omfattet af elforsy-
ningsloven, varmeforsyningsloven, lov om kommunal
fjernkøling eller naturgasforsyningsloven, og virksom-
heder, som udøver aktiviteter forbundet med vandfor-
syningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning eller
aktiviteter forbundet med spildevandanlæg eller af-
faldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse,
sker på markedsbestemte vilkår, således at transaktio-
nen ikke indebærer en anvendelse af midler i strid med
elforsyningslovens § 37 a, stk. 3, eller varmeforsy-
ningslovens § 23 m, stk. 3, og
5) at afregningen for serviceydelser og fælles anskaffelse
af aktiver samt varetagelse af opkrævningsfunktioner
foretages i overensstemmelse med § 11, således at der
ikke herved indirekte sker en anvendelse af midler i
strid med elforsyningslovens § 37 a, stk. 3, eller varme-
forsyningslovens § 23 m, stk. 3.
Stk. 2.
Hvis revisor ikke uden forbehold kan afgive den af
Energitilsynet udarbejdede standarderklæring, skal revisor
nærmere redegøre herfor på standarderklæringen, og kom-
munen skal indsende revisors redegørelse til Energitilsynet
senest den 1. september i indberetningsåret.
Kapitel 6
Opbevaring af dokumentation
§ 15.
Dokumentation for forhold omfattet af bekendtgø-
relsen skal opbevares i 5 år, medmindre længere opbevaring
er krævet efter anden lovgivning. Dog skal den i § 10, stk. 4,
nævnte opgørelse opbevares i kommunen indtil videre.
Kapitel 7
Ikrafttræden m.v.
§ 16.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen skal anvendes første gang på
kommunernes indberetning, erklæring og godtgørelse efter §
3, stk. 1, og § 4, stk. 1, for perioden 1. januar 2017 – 31. de-
cember 2017, som senest skal ske 1. februar 2018, og for re-
visorerklæringen, som senest skal afgives den 1. september
2018.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr. 1297 af 15. december 2008 om
kommuners indberetning og afgivelse af erklæring efter el-
forsyningslovens §§ 37 og 37 a og varmeforsyningslovens
§§ 23 l og 23 m ophæves.
Underskriftssted
U
NDERSKRIVER
1
/ Underskriver 2
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 109: Orientering om høring og udstedelse af ny indberetningsbekendtgørelse
6
Bilag 1
Virksomheder omfattet af kommunernes indberetningspligt efter § 3, stk. 1, og erklæringspligt ef-
ter § 4, stk. 1
Kommunernes indberetningspligt omfatter registreringspligtige uddelinger fra eller vederlag ved afståelse
af virksomheder, fra helt eller delvis kommunalt ejede virksomheder, herunder virksomheder, der indgår
som en del af den kommunale forvaltning, som i perioden efter den 20. februar 2003
1) er eller har været omfattet af elforsyningslovens § 2, stk. 1, dvs. virksomheder, der beskæftiger sig med
produktion, transport, handel og levering af elektricitet,
2) ejer eller har ejet varmefremføringsanlæg,
3) direkte eller indirekte ejer eller har ejet andele i de i nr. 1) og 2) nævnte virksomheder, eller
4) helt eller delvist ejes, direkte eller indirekte, af de i nr. 1) til 3) nævnte virksomheder og dermed indgår
i en koncernstruktur.
Kommunernes indberetningspligtspligt omfatter registreringspligtige uddelinger fra eller vederlag ved af-
ståelse af ejerande i helt eller delvis kommunalt ejede virksomheder, herunder virksomheder, der indgår
som en del af den kommunale forvaltning, som i perioden efter den 3. maj 2017
1) ejer eller har ejet varmeproduktionsanlæg,
2) direkte eller indirekte ejer eller har ejet andele i de i nr. 1) nævnte virksomheder, eller
3) helt eller delvist ejes, direkte eller indirekte, af de i nr. 1) og 2) nævnte virksomheder, og dermed
indgår i en koncernstruktur.
Der er ingen krav i loven til, hvorledes de berørte virksomheder skal organiseres. Der kan være tale om
meget varierede organisationsstrukturer. Bilaget giver eksempler på typiske organisationsstrukturer og
omfanget af registrerings- og indberetningspligten i tilknytning til disse. Der kan være selskabsmæssige
konstruktioner, som ikke er illustreret med de viste eksempler.
For de viste eksempler er det endvidere angivet, i hvilket omfang virksomhederne er omfattet af kravet
om kommunale erklæringer, jf. § 4, stk. 1.
Eksempel 1:
Elforsyningsvirksomheden som en del af en kommunal koncernstruktur
Kommunen har organiseret sine forsyningsaktiviteter i en koncern bestående af datterselskaber under et
holdingselskab (moderselskab), som kommunen helt eller delvist ejer.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 109: Orientering om høring og udstedelse af ny indberetningsbekendtgørelse
1840029_0007.png
7
Efter § 3, stk. 1,
skal kommunen indberette modtagne
uddelinger fra
ethvert selskab i koncernstrukturen.
Indberetningspligten består, jf. § 3, stk. 2 og 3, uanset hvilket af de viste selskaber uddelingen hidrører
fra, fordi de indgår i en koncernstruktur, hvori der også indgår virksomheder, der er – eller i perioden
efter den 20. februar 2003 – har været omfattet af elforsyningslovens § 2, stk. 1, eller der ejer eller i den
nævnte periode har ejet varmefremføringsanlæg, eller virksomheder, der i perioden efter den 3. maj 2017
ejer eller har ejet varmeproduktionsanlæg. Indberetningspligten omfatter således også tilknyttet virksom-
hed, der organisatorisk ligger inden for koncernstrukturen. På figuren er tilknyttet virksomhed eksemplifi-
ceret med Vejlys A/S.
Indberetningspligten omfatter således også uddelinger fra selskaber, som kommunen kun ejer en andel i,
f.eks. en elhandelsvirksomhed, som ejes i fællesskab med andre netvirksomheder. Ligeledes består regi-
streringspligten i forhold til uddelinger fra selskaber i koncernen, der har aktiviteter, der ikke er omfattet
af el- eller varmeforsyningslovene, eksempelvis vandforsyning, gasforsyning, affaldshåndtering m.v.
Efter § 3, stk. 2 og 3,
omfatter indberetningspligten endvidere uddelinger til andre virksomheder, der er
helt eller delvis kommunalt ejede, som ikke er omfattet af koncernstrukturen. På figuren er disse andre
virksomheder illustreret ved kassen »Andre kommunale virksomheder«.
Endelig skal der ske indberetning af uddelinger til fonde og virksomheder helt uden for den kommunale
ejerstruktur. På figuren er disse andre virksomheder illustreret ved kassen »Ikke-kommunale virksomhe-
der«. Registreringspligten omfatter eksempelvis uddelinger til erhvervsudviklingsfonde eller sponsormid-
ler til lokale foreninger.
Transaktioner mellem selskaber internt i koncernstrukturen, dvs. virksomhederne omfattet af den stiplede
linje, udløser ikke i sig selv pligt til registrering og indberetning, men udløser pligt til at afgive erklærin-
ger efter § 4, stk. 1, og dermed registreringspligt, såfremt der er overført midler, som angivet i § 4, stk. 1,
se nedenfor.
Indberetningspligten efter § 3, stk. 1, gælder ligeledes for
vederlag ved afståelse
af ejerandele i en virk-
somhed inden for koncernstrukturen, såfremt kommunen modtager vederlaget. Så længe et vederlag fra
salg af et datterselskab forbliver i moderselskabet eller i koncernforbundne varmeforsynings, fjernkø-
lings- eller naturgasvirksomheder, skal der ikke ske registrering og indberetning.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 109: Orientering om høring og udstedelse af ny indberetningsbekendtgørelse
1840029_0008.png
8
Såfremt kommunen ikke i det foregående kalenderår har modtaget sådanne uddelinger eller vederlag, af-
giver kommunen erklæring herom i henhold til § 3, stk. 1.
Efter § 4, stk. 1,
skal kommunen afgive erklæring om, at der
ikke inden for koncernstrukturen,
der er
vist med den stiplede linje, hverken direkte eller indirekte, er overført midler, der stammer fra aktiviteter
omfattet af el-, varme- og naturgasforsyningslovene eller lov om kommunal fjernkøling til aktiviteter for-
bundet med vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning, eller aktiviteter forbundet med spil-
devandsanlæg eller affaldshåndtering i medfør af lov om miljøbeskyttelse.
Ved erklæringen godtgør kommunen endvidere, at der
ikke inden for de enkelte virksomheder,
er over-
ført midler, der stammer fra aktiviteter omfattet af el-, varme- og naturgasforsyningslovene eller lov om
kommunal fjernkøling til aktiviteter forbundet med vandforsyning, spildevandsanlæg eller affaldshåndte-
ring. Et eksempel herpå er vist i eksempel 4.
Eksempel 2
Elforsyningsvirksomhed eller varmeforsyningsvirksomhed i kommunen
Kommunen driver sin elforsynings- eller varmeforsyningsvirksomhed som en del af den kommunale for-
valtning.
I eksempel 2 er kommunen i henhold til § 3, stk. 1 forpligtet til at indberette økonomiske overførsler fra
elforsyningsvirksomheden til kommunen, og tilsvarende fra varmeforsyningsvirksomheden til kommu-
nen.
Ved »kommunen« forstås alle dele af den kommunale forvaltning, herunder de andre forsyningsenheder
og en eventuel serviceenhed. Det betyder, at en kommune, der driver sin elforsyningsvirksomhed eller
varmeforsyningsvirksomhed som en del af den kommunale forvaltning, også er forpligtet til at registrere
og indberette en overførsel af midler fra f.eks. elforsyningen til varmeforsyningen eller omvendt. Tilsva-
rende gælder for overførsel af midler fra elforsyningen til en eventuel vejbelysningsvirksomhed, der dri-
ves som en del af den kommunale forvaltning.
Der er således forskel på, om forsyningsaktiviteter udøves i kommunen selv eller i en kommunalt ejet
koncernstruktur, som illustreret ved eksempel 1, hvor transaktioner mellem selskaberne internt i koncer-
nstrukturen ikke i sig selv udløser registreringspligt.
Økonomiske overførsler fra elforsyningen eller varmeforsyningen til helt eller delvis kommunalt ejede
virksomheder (»Andre kommunale virksomheder«), f.eks. et fælleskommunalt affaldsselskab, eller til ik-
ke kommunalt ejede virksomheder (»Ikke-kommunale virksomheder«) er ligesom i eksempel 1 omfattet
af indberetningspligten, jf. § 3, stk. 1.
Kommunen skal ikke afgive erklæring efter § 4, stk. 1, idet alle overførsler af midler fra elforsyningen
eller varmefremføringsvirksomheden er omfattet af indberetningspligten efter § 3, stk. 1.
Eksempel 2 a
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 109: Orientering om høring og udstedelse af ny indberetningsbekendtgørelse
1840029_0009.png
9
Elforsyningsvirksomheden i kommunen ejer andele i anden virksomhed
Såfremt den kommunale elforsynings- eller varmeforsyningsvirksomhed direkte eller indirekte ejer ande-
le i andre virksomheder, vil disse andre virksomheder også være omfattet af registrerings- og indberet-
ningspligten.
Dette er illustreret ved eksempel 2a, hvor elforsyningsenheden og dennes helt eller delvist ejede virksom-
heder Elhandel A/S og Vejlys A/S tilsammen udgør en koncernstruktur, der er omfattet af § 3, stk. 2. Se
beskrivelsen under eksempel 1.
Såfremt der internt i en sådan koncernstruktur skulle indgå aktiviteter vedrørende vandforsyning, spilde-
vandsbehandling eller affaldshåndtering, skal der afgives erklæring efter § 4, stk. 1.
Eksempel 3
Enkeltvirksomheder ejet af kommunen
Kommunen har organiseret sine forsyningsaktiviteter i selvstændige selskaber ejet direkte af kommunen.
Disse selskaber ejer ikke andele i andre selskaber.
I dette tilfælde gælder indberetningspligten efter § 3, stk. 1, alene elforsyningsvirksomheden og varmefor-
syningsvirksomheden.
Alle økonomiske overførsler fra elforsynings- eller varmeforsyningsvirksomheden til kommunen eller til
andre helt eller delvis kommunalt ejede virksomheder er omfattet af registreringspligten. Det samme gæl-
der overførsler til fonde og ikke kommunalt ejede virksomheder, jf. »Ikke-kommunale virksomheder« i
eksempel 1.
Kommunen skal ikke afgive erklæring efter § 4, stk. 1, idet alle overførsler af midler fra elforsyningen
eller varmeforsyningen allerede er omfattet af indberetningspligten efter § 3, stk. 1.
Eksempel 4
Kommunalt ejet affaldskraftvarmeanlæg
Kommunen ejer helt eller delvis et affaldsbaseret kraftvarmeanlæg.
Indberetningspligten efter § 3, stk. 1, omhandler hele kraftvarmeanlægget.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 109: Orientering om høring og udstedelse af ny indberetningsbekendtgørelse
1840029_0010.png
10
Kommunen afgiver endvidere altid erklæring efter § 4, stk. 1, om, at der hverken direkte eller indirekte er
overført midler, der stammer fra aktiviteter omfattet af el- og varmedelen til affaldsaktiviteterne. Denne
erklæring skal afgives, uanset om det affaldsfyrede kraftvarmeanlæg ejes direkte, som vist på figuren, el-
ler det indgår i en koncernstruktur, som vist med den stiplede linje i eksempel 1.
Tidligere ejede virksomheder
Kommunens indberetningspligt efter § 3, stk. 1, omfatter uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejer-
andele i virksomheder, der i perioden efter den 20. februar 2003 har været omfattet af elforsyningsloven
eller i samme periode udøvet varmefremføringsvirksomhed. Indberetningspligten omfatter desuden udde-
linger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele i virksomheder, der i perioden efter den 3. maj 2017 ejer
eller har ejet varmeproduktionsvirksomhed.
Indberetningspligten omfatter også virksomheder, der direkte eller indirekte i perioden efter den 20. fe-
bruar 2003
har ejet
andele i virksomheder, som er omfattet af elforsyningsloven eller varmefremførings-
virksomheder. Indberetningspligten omfatter endelig også virksomheder, der direkte eller indirekte i pe-
rioden efter den 3. maj 2017
har ejet
varmeproduktionsvirksomheder.
Kommunens registrerings- og indberetningspligt vedrørende kommunale eller fælleskommunale virksom-
heder bortfalder ikke, når kommunen afhænder andele i sådanne virksomheder. Herved sikres det, at der
også sker en registrering og indberetning af uddelinger og afståelsessummer i de tilfælde, hvor forsy-
ningsaktiviteter afstås eller afvikles, men hvor kommunen først på et senere tidspunkt oppebærer de reali-
serede værdier.
Kommunerne skal alene afgive erklæring efter § 4, stk. 1, for virksomheder, som kommunen har ejet helt
eller delvist i det foregående kalenderår.