Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 106
Offentligt
1839279_0001.png
Lovtidende A
2017
18. december 2017.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om fjernaflæste elmålere og
måling af elektricitet i slutforbruget
§1
I bekendtgørelse nr. 1358 af 3. december 2013 om
fjernaflæste elmålere og måling af elektricitet i slutforbruget
foretages følgende ændringer:
1.
Indledningen
affattes således:
»I medfør af § 20, stk. 2, § 22, stk. 4, § 28, stk. 3, og §
69, stk. 5, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418
af 25. april 2016, som ændret ved lov nr. 662 af 8. juni
2017, og efter forelæggelse for Folketingets Energi-, Forsy-
nings- og Klimaudvalg fastsættes efter bemyndigelse i hen-
hold til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1512 af 15. decem-
ber 2017 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:«
2.
§ 9
affattes således:
Ȥ 9.
Energitilsynet kan, jf. bekendtgørelse om indtægts-
rammer for netvirksomheder, efter ansøgning forhøje om-
kostningsrammen og det samlede forrentningsgrundlag i re-
guleringsåret for netvirksomheder, der har dokumenterede
meromkostninger som følge af krav om udskiftning og op-
gradering af elmålere til fjernaflæste elmålere, fremskyndel-
se af investeringer i fjernaflæste elmålere og indsendelse af
timemålte forbrugsdata til datahubben.
Stk. 2.
Omkostningsrammen og det samlede forrentnings-
grundlag i reguleringsåret kan forhøjes med dokumenterede
meromkostninger ved fremskyndelse af investeringer som
følge af tidsfristen i § 2, stk. 1.
Stk. 3.
Omkostningsrammen og det samlede forrentnings-
grundlag i reguleringsåret kan forhøjes med dokumenterede
meromkostninger til udskiftning eller opgradering af elmåle-
re til fjernaflæste elmålere, der opfylder kravene i §§ 4-7, jf.
§ 2, stk. 1.
Stk. 4.
Omkostningsrammen kan forhøjes med øgede
driftsomkostninger som følge af forskrifter udstedt af Ener-
ginet om indsendelse af timemålte forbrugsdata, jf. § 8, stk.
1.
Stk. 5.
Energitilsynet anvender standardiserede forudsæt-
ninger for forhøjelse af omkostningsrammen som følge af
øgede driftsomkostninger efter stk. 4. Energitilsynet kan an-
vende standardiserede forudsætninger for forhøjelse af om-
kostningsrammen og det samlede forrentningsgrundlag i re-
guleringsåret som følge af dokumenterede meromkostninger
efter stk. 2 og 3. Ved udarbejdelse af standardiserede forud-
sætninger i forhold til stk. 2 og 3 tager Energitilsynet bl.a.
hensyn til en forventet levetid på 15 år for elmålerne og net-
virksomhedernes sparede omkostninger til den relevante al-
ternative investering, der indtil den 31. december 2020 vil
være en elektronisk ikke-fjernaflæst elmåler.
Stk. 6.
En netvirksomhed kan efter reglerne i bekendtgø-
relse om indtægtsrammer for netvirksomheder én gang årligt
ansøge Energitilsynet om en forhøjelse af omkostningsram-
men og det samlede forrentningsgrundlag i reguleringsåret
for det eller de år, hvor de dokumenterede meromkostninger
er afholdt, jf. stk. 1-4. Muligheden for at få godkendt en for-
højelse af omkostningsrammen og det samlede forrentnings-
grundlag i reguleringsåret bortfalder, såfremt Energitilsynet
ikke har modtaget en ansøgning rettidigt, jf. bekendtgørelse
om indtægtsrammer for netvirksomheder.«
§2
Stk. 1.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2.
Ansøgning om forhøjelse af reguleringsprisen for
omkostninger afholdt i 2017 sker efter de hidtil gældende
regler.
Energistyrelsen, den 18. december 2017
M
ARTIN
H
ANSEN
/ Lykke Mulvad Jeppesen
CI000407
Energi-, Forsynings- og Klimamin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2017-5699