Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 105
Offentligt
1838869_0001.png
PUNKT 7 |
ENERGITILSYNETS MØDE DEN 31. OKTOBER 2017
ENERGISPAREBENCHMARK 2016
11. oktober 2017
Center for
Energibesparelser
RESUMÉ
1. Formålet med dette notat er at orientere Energitilsynet om offentliggørelse af
benchmarking af net- og distributionsselskabernes omkostninger til
energispareindsatsen inden for el, naturgas og fjernvarme i 2016.
2. Net- og distributionsvirksomhederne på el, gas og varmeområdet har for 2016
indberettet realiserede energibesparelser på 2,95 mio. MWh og omkostningerne
hertil var 1.450 mio. kr.
3. De gennemsnitlige omkostninger pr. kWh energibesparelse udgør 49,1 øre for
2016. Dette er et fald på 1,0 pct. i forhold til 2015. Faldet i de realiserede
energibesparelser og de tilhørende omkostninger skal ses i sammenhæng med, at
der i december 2016 blev indgået en ny energispareaftale mellem energi-,
forsynings- og klimaministeren og net- og distributionsselskaberne inden for el,
naturgas, fjernvarme og olie. Den nye aftale indebærer en nedsættelse af
energisparemålet i 2016 og fremad i forhold til 2015.
4. Benchmarkanalysen viser, at gasdistributionsvirksomhederne i gennemsnit har
de laveste omkostninger til realiserede energibesparelser på 45,7 øre/kWh. Elnet-
og fjernvarmeselskaber har gennemsnitlige omkostninger på henholdsvis 51,7 og
48,5 øre/kWh. I tidligere år har fjernvarmeselskaberne haft de gennemsnitligt
laveste omkostninger.
5. Analysen vil indgå i Energistyrelsens tilsyn med de selskaber, som har de højeste
omkostninger, ligesom den vil indgå i tilrettelæggelsen af Energitilsynets tilsyn
med selskabernes omkostninger fra 30. juni 2017 og frem.
SEKRETARIATET FOR
ENERGITILSYNET
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. 4171 5400
[email protected]
www.energitilsynet.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Energisparebenchmark 2016
Side 2/12
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2016
ORIENTERING
6. Energitilsynet har på baggrund af vedlagte analyse taget Sekretariatets oriente-
ring til efterretning.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Energisparebenchmark 2016
1838869_0003.png
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2016
Side 3/12
SAGSFREMSTILLING
7. Benchmarkingen af omkostninger til energispareindsatsen i kalenderåret 2016
gennemføres jf. Bekendtgørelse 840/2017 §41, stk. 4 i overensstemmelse med §19,
stk. 8, i Bekendtgørelse 830/2016 om energispareydelser i net- og distributionsvirk-
somheder. (Herefter energisparebekendtgørelsen). Bekendtgørelsen pålægger
Energitilsynet at offentliggøre en benchmarking af omkostningerne til energispare-
indsatsen indenfor el, naturgas og fjernvarme.
8. Benchmarkanalysen offentliggøres på Energitilsynets hjemmeside.
9. De konkrete vilkår for indsatsen i 2016 er udmøntet i energispareaftale af 13.
november 2012 mellem den daværende klima- og energiminister og net- og distri-
butionsvirksomhederne inden for el, naturgas, fjernvarme og olie (energisparemål
for 2016 er dog fastlagt i aftalen af 16. december 2016).
10. Efter de gældende regler i energisparebekendtgørelsen er det Energistyrelsen,
som fører tilsyn med net- og distributionsvirksomhedernes omkostninger, der er
afholdt før d. 30. juni 2017, herunder at virksomhederne kun får dækket de om-
kostninger, som dækkes under ordningen.
11. Rammerne for virksomhedernes energispareindsats er fastlagt i forsyningslove-
ne ved en lovændring i 2006
1
. Med lovændringen blev bestemmelserne for de tre
forsyningsloves energispareindsats enslydende, hvilket gav mulighed for at fastsæt-
te regler om opgaver og mål for besparelsesindsatsen.
12. Energispareaftalens besparelsesmål for el-, gas og varmeområdet er fordelt som
vist i tabel 1 nedenfor. I aftalen af 16. december 2016 er det samlede energispare-
mål for el-, gas og varmeområdet sænket fra 11,6 PJ i 2015 til 9,82 PJ i 2016.
TABEL 1 |
ENERGISPAREMÅL PR. ÅR I MIO. MWH.
2013
Elnetselskaber
Naturgasselskaber
Fjernvarmeselskaber
1,250
0,566
1,028
2014
1,250
0,566
1,028
2015
1,389
0,639
1,194
2016
1,006
0,583
1,139
Kilde: Energispareaftalerne af 13. november 2012 og 16. december 2016. Omregnet fra PJ til MWh
.
Note: Bemærk at olievirksomheder ikke er inkluderet.
13. Net-
og
distributionsvirksomhederne
skal
efter
reglerne
i
energisparebekendtgørelsen sikre realisering af omkostningseffektive og addition-
elle energibesparelser til gavn for energiforbrugere og samfund.
14. Jf. §19, stk. 9 i energisparebekendtgørelsen kan Energistyrelsen på baggrund af
energisparebenchmarkanalysen for 2016 udvælge de virksomheder, der har de
1
Lov nr. 520 af 7. juni 2006. Lov om ændring af elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning,
lov om Energinet Danmark, lov om planlægning, lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommu-
ner og amtskommuner og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Energisparebenchmark 2016
Side 4/12
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2016
højeste omkostninger pr. indberettet og realiseret kWh. Virksomhederne skal
redegøre for, hvorledes de har sikret omkostningseffektivitet, herunder redegøre for
indsatsområder, metoder, omkostninger og markedsmæssighed.
15. Energistyrelsen kan tilsvarende anmode virksomhederne med de laveste
omkostninger pr. indberettet og realiseret kWh om at redegøre for indsatsområder,
metoder og opgørelse af omkostninger.
16. Herefter kan Energistyrelsen på baggrund af de pågældende virksomheders
redegørelser
indgå
aftaler
med
virksomhederne
om,
hvordan
omkostningseffektivitet sikres.
17. Jf. §19, stk. 1 i energisparebekendtgørelsen får elnet- og gasdistributionsvirk-
somhederne dækket de faktiske omkostninger til en omkostningseffektiv opfyldelse
af virksomhedernes energispareforpligtelser gennem en midlertidig forhøjelse af
deres indtægtsrammer. Fjernvarmevirksomhederne kan indregne de faktiske om-
kostninger til opfyldelse af deres energispareforpligtelser i varmeprisen som en
nødvendig omkostning.
18. Jf. §19, stk. 5 i energisparebekendtgørelsen skal virksomhedernes omkostninger
pr. kWh energibesparelse opdeles på administrationsomkostninger og øvrige om-
kostninger.
19. Datagrundlaget for benchmarkanalysen er virksomhedernes indberettede ener-
gibesparelser for 2016, som er indberettet til Energistyrelsen.
20. For så vidt angår net- og distributionsselskaberne indenfor el- og gassektoren
skal omkostningerne til opfyldelse af besparelsesforpligtelsen holdes regnskabs-
mæssigt adskilt fra virksomhedens øvrige omkostninger og indtægter. De anvendte
omkostninger i benchmarkinganalysen indgår og indberettes som en del af virk-
somhedernes reguleringsregnskaber for 2016.
21. For så vidt angår fjernvarmevirksomhederne udarbejder virksomhederne om-
kostningstallene for kalenderåret 2016, og de indberettes til Energitilsynet af Dansk
Fjernvarme.
22. For alle sektorer gælder, at Energistyrelsen har udarbejdet en vejledning om-
kring opgørelse af omkostninger til energispareområdet. Se bilag 4.
RETSGRUNDLAG
23. Retsgrundlaget for benchmarkinganalysen fremgår af bilag 1.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Energisparebenchmark 2016
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2016
Side 5/12
VURDERING
24. De indsendte data har i analyseprocessen været i høring hos virksomhederne for
at kvalitetssikre tallene. Dette tiltag er nyt i forhold til tidligere, og gennemført for
at forbedre datagrundlaget til benchmarkanalysen.
25. Efter endt høring er data blevet behandlet med henblik på yderligere kvalitets-
sikring. Således er virksomheder, hvor omkostningerne afviger væsentligt fra gen-
nemsnittet (under 20 øre/kWh eller over 60 øre/kWh) og enkelte i forhold til stør-
relsen på deres administrationsomkostninger, blevet kontaktet for sikre at virksom-
hedernes indsendte tal er korrekte. Arbejdet med datavalidering er beskrevet i bilag
8.
26. Energitilsynet har efter aftale med Energistyrelsen anvendt rettelser til omkost-
ningstal modtaget i høringssvarene. De el- og gasselskaber, som har anmodet om at
ændre beregningsgrundlaget for benchmarkanalysen, har dog kun kunnet gøre det-
te, såfremt tallene har været revisorpåtegnet.
27. Ved manglende revisorgodkendelse af energispareaktiviteter eller andre fejl og
mangler i regnskabet fra et elnet- og gasdistributionsselskab oversender Energitil-
synet sagen til Energistyrelsen. Energistyrelsen er den eneste myndighed, som kan
træffe konstaterende afgørelser for omkostninger afholdt i 2016 under energispare-
ordningen.
28. Beregning af gennemsnitsomkostningerne i benchmarkanalysen for 2016 afvi-
ger på et enkelt område fra benchmarkanalysen for 2015. For 2015 blev selskaber
med omkostninger lig med eller mindre end 0 øre/kWh eller større end 100
øre/kWh ikke taget med i beregning af gennemsnitsomkostningerne. I benchmar-
kanalysen for 2016 er der ikke udelukket selskaber alene ud fra deres omkostnings-
niveau.
29. 14 mindre elnetselskaber er blevet taget ud af analysen ved beregning af om-
kostningsgennemsnit for 2016. Disse selskaber indberettede i 2012 en stor mængde
energibesparelser, mens de tilhørende omkostninger er blevet fordelt over en læn-
gere årrække, herunder 2016. Selskabernes gennemsnitsomkostninger afviger der-
for væsentligt fra det samlede gennemsnit for alle energibesparelser og udtrykker
ikke omkostninger for besparelser udført i 2016. Disse selskaber udgør i alt 3,5 pct.
af de samlede omkostninger.
30. I selskabernes indberettede tal til Energistyrelsen vedrørende omfanget af ener-
gibesparelser indgår korrektioner af kWh fra tidligere år, fx som følge af afgørelser
fra Energistyrelsen om underkendelser af projekter. Det vurderes ikke væsentligt
for den samlede gennemsnitsomkostning, men at det for enkelte virksomheder kan
have væsentlig betydning.
31. Net- og distributionsselskaberne skal årligt indberette deres administrationsom-
kostninger til opfyldelse af energispareforpligtelserne jf. § 19, stk. 8 i energispare-
bekendtgørelsen.
32. Det er de seneste år observeret, at de relative administrationsomkostninger va-
rierer meget fra virksomhed til virksomhed. Det kan skyldes, at virksomhederne
har forskellige omkostningsstrukturer, hvorved nogle virksomheder anvender flere
ressourcer på administration end andre. Men den afgørende årsag til variationen i
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Energisparebenchmark 2016
Side 6/12
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2016
administrationsomkostninger, vurderes at være, at nogle selskaber opkøber energi-
besparelser af eksterne aktører. Herved opgøres alle eller hovedparten af omkost-
ningerne som øvrige omkostninger, da det ikke er et krav til net- og distributions-
virksomheden at redegøre for administrationsomkostninger afholdt hos aktører.
33. På det grundlag vurderes det, at en sammenligning af virksomhedernes admini-
strationsomkostninger på nuværende datagrundlag ikke er valid. Opgørelsen af
virksomhedernes administrationsomkostninger fremgår af bilag 10.
34. Trods øget arbejde med datavalidering og høring vurderes det, at data er for-
bundet med betydelig usikkerhed. Data for benchmarkingen af energispareindsat-
sen i 2016 er vedlagt i bilag 5, 6 og 7. Realiserede energibesparelser og omkostnin-
ger er opgjort på virksomhedsniveau.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Energisparebenchmark 2016
1838869_0007.png
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2016
Side 7/12
Elnetvirksomheder
35. Elnetvirksomhederne har i alt haft omkostninger på 603,2 mio. kr. til realisere-
de energibesparende aktiviteter. Aktiviteterne har resulteret i en besparelse på
1,167 mio. MWh. Elnetvirksomhederne havde således en gennemsnitspris til ener-
gibesparelser på 51,7 øre/kWh i 2016
2
. I 2015 var gennemsnitsomkostningerne for
elnetvirksomhederne på 53,9 øre/kWh.
FIGUR 1 | GENNEMSNITSOMKOSTNINGER TIL ENERGISPAREINDSATSEN I
ØRE/KWH OG ENERGIBESPARELSER I KWH PR. ELNETVIRKSOMHED FOR 2016.
900
800
700
600
500
400
250
200
100
300
200
100
0
1
5
9
13
17
21
25
29
33
37
Realiseret besparelse (højre akse)
Faktiske omkostninger
Vægtet gns.
41
0
50
Kilde: Energistyrelsen og omkostningstal fra elnetvirksomhederne indberettet til Sekretariatet for Energi-
tilsynet.
Note: For bedre at kunne illustrere virksomhedernes omkostninger er 3 virksomheder med omkostninger
højere end 200 øre/kWh ikke omfattet af figur 1.
36. I figur 1 er virksomhederne rangordnet efter deres gennemsnitlige omkostnin-
ger således, at de virksomheder med laveste omkostninger er til venstre. Søjlerne i
figuren viser de enkelte virksomheders realiserede energibesparelser i kWh for
2016.
37. De 7 elnetvirksomheder med flest indberettet energibesparelser indberettede 84
pct. af elnetvirksomhedernes samlede energibesparelser.
2
Beregnes gennemsnitsomkostninger inkl. de 14 udeladte selskaber jf. pkt. 29, havde elnetvirksomhederne en
gennemsnitomkostning på 52,1 øre/kWh i 2016.
kWh(mio.)
øre/ kWh
150
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Energisparebenchmark 2016
1838869_0008.png
Side 8/12
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2016
38. De 7 virksomheder med flest energibesparelser havde gennemsnitsomkostnin-
gerne til energibesparelser tæt på det samlede gennemsnit jf. figur 1. For de 7 virk-
somheder var gennemsnitsomkostningerne på 51,1 øre/kWh.
39. 29 ud af de 47 elnetvirksomheder har gennemsnitsomkostninger til energibe-
sparelser på mellem 40-60 øre/kWh, mens 18 virksomheder enten havde lavere
eller højere gennemsnitsomkostninger.
FIGUR 2 | ELNETVIRKSOMHEDERNES ENERGIBESPARELSER OPDELT EFTER
GENNEMSNITSOMKOSTNINGER FOR HHV. 2015 OG 2016.
0,1 pct. 1,4 pct.
71-100 øre/kWh
1,7 pct.
2,7 pct.
61-70 øre/kWh
83,2 pct.
75,3 pct. 51-60 øre/kWh
14,3 pct.
12,8 pct.
41-50 øre/kWh
0,7 pct.
7,6 pct.
2015
2016
31-40 øre/kWh
0,0 pct. 0,2 pct.
0-30 øre/ kWh
Kilde: Energistyrelsen og omkostningstal fra elnetvirksomhederne indberettet til Sekretariatet for Energi-
tilsynet.
Note: 14-selskaber indgår ikke i fordelingen jf. pkt. 29. Løbende priser.
40. Figur 2 viser fordelingen af virksomhedernes gennemsnitsomkostninger i hhv.
2015 og 2016. Størstedelen af energibesparelser findes i intervallet 51-60 øre. For-
skellen mellem 2015 og 2016 er, at der for 2016 er flere energibesparelser i yder-
punkterne. Fx i 2016 hvor internvallet 31-40 øre/ kWh udgør ca. 7,6 pct. af energi-
besparelserne mod kun ca. 0,7 pct. i 2015. Der er således en større spredning i gen-
nemsnitsomkostningerne i 2016 end i 2015, men den større spredning skyldes i høj
grad, at flere energibesparelser ligger i et lavere omkostningsinterval.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Energisparebenchmark 2016
1838869_0009.png
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2016
Side 9/12
Naturgasdistributionsvirksomheder
41. Samlet set har gasdistributionsvirksomhederne haft omkostninger på 300,5 mio.
kr. i forbindelse med opnåelsen af enetargibesparelser på 0,658 mio. MWh. Det
giver en gennemsnitsomkostning på 45,7 øre/kWh. I 2015 var gennemsnitsomkost-
ningerne på 46,9 øre/kWh.
TABEL 2 |
DATAOVERSIGT FOR NATURGASDISTRIBUTIONSVIRKSOMHEDER (LØ-
BENDE PRISER)
Realiserede energibe-
sparelser (mio. kWh)
2015
NGF Nature Energy
Distribution A/S
HMN GasNet P/S
Dansk Gas Distribution
A/S*
TOTAL
49,1
270,1
189,5
508,7
2016
66,0
380,7
210,9
657,6
Omkostninger ifm.
energibesparelser
(mio. kr.)
2015
21,5
115,8
101,5
238,8
2016
32,4
167,5
100,6
300,5
Omkostninger pr. gennem-
førte besparelse (øre/kWh)
2015
43,8
42,9
53,6
46,9
2016
49,0
44,0
47,7
45,7
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet efter naturgasdistributionsvirksomhedernes indberetninger.
Note: *Indtil 30. september 2016 DONG Gas Distribution A/S
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Energisparebenchmark 2016
1838869_0010.png
Side 10/12
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2016
Fjernvarmevirksomheder
42. Fjernvarmevirksomhederne har haft omkostninger på 545,9 mio. kr. til 1,126
mio. MWh energibesparelser. Det giver fjernvarmevirksomhederne en gennem-
snitsomkostning på 48,5 øre/kWh. Til sammenligning var gennemsnitsomkostnin-
gen i 2015 på 45,6 øre/kWh.
FIGUR 3 | GENNEMSNITSOMKOSTNINGER TIL ENERGISPAREINDSATSEN I ØRE/
KWH OG MÆNGDE AF ENERGIBESPARELSER I KWH PR. FJERNVARMEVIRKSOM-
HED FOR 2016.
300
250
200
øre/kWh besparelse
200
180
160
140
kWh (mio.)
150
100
50
0
120
100
80
60
40
-50
-100
Realiseret besparelse (højre akse)
Faktiske omkostninger
Vægtet gns.
20
0
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet efter tal fra Dansk Fjernvarme.
Note: Den negative omkostning skyldes, at et selskab har solgt energibesparelser og samlet opnået en
indtægt for deres energispareaktiviteter. For bedre at kunne illustrere virksomhedernes omkostninger er
1 virksomheder med omkostninger højere end 200 øre/kWh ikke omfattet af figur 3.
43. I figur 3 er virksomhederne rangordnet efter deres gennemsnitlige omkostnin-
ger således, at de virksomheder med laveste omkostninger er til venstre. Søjlerne i
figuren viser de enkelte virksomheders realiserede energibesparelser i kWh for
2016.
44. Det kan oplyses, at 121 af fjernvarmevirksomhederne har gennemsnitlige om-
kostninger til energibesparelser mellem 41-50 øre/kWh og 138 af virksomhederne
har mellem 51-60 øre/kWh. Med til at harmonisere prisniveauet er, at mange af
virksomhederne erhverver energibesparelser via Dansk Fjernvarmes handelsselskab
til samme pris.
45. De 7 fjernvarmevirksomheder med flest energibesparelser ud af de 398 virk-
somheder, stod for 42,8 pct. af de samlede besparelser, og havde en gennemsnits-
omkostning på 47,0 øre/kWh.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Energisparebenchmark 2016
1838869_0011.png
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2016
Side 11/12
FIGUR 4 |
FJERNVARMEVIRKSOMHEDER ENERGIBESPARELSER OPDELT EFTER
GENNEMSNITSOMKOSTNINGER FOR HHV. 2015 OG 2016.
0,9 pct.
0,9 pct.
0,6 pct.
20,3 pct.
61,8 pct.
6,7 pct.
2,5 pct.
2,1 pct.
4,4 pct.
0,5 pct.
1,4 pct.
0,2 pct.
26,9 pct.
65,1 pct.
3,0 pct.
1,9 pct.
0,2 pct.
0,8 pct.
>100 øre/kWh
71-100 øre/kWh
61-70 øre/kWh
51-60 øre/kWh
41-50 øre/kWh
31-40 øre/kWh
21-30 øre/KWh
11-20 øre/kWh
2015
2016
< 10 øre/kWh
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet efter tal fra Dansk Fjernvarme.
Note: Løbende priser.
46. Figur 4 viser, at 65,1 pct. af fjernvarmevirksomhedernes besparelser i 2016 var
realiseret til en pris mellem 41-50 øre/kWh, og 97,8 pct. til under 61 øre/kWh. For-
delingen af gennemsnitsomkostninger til energibesparelser har ændret sig lidt fra
2015, således at der i 2016 er færre besparelser i intervallet 31-40 øre/kWh og flere
besparelser i intervallet 51-60 øre/kWh end i 2015.
47. Sammenlignes spredningen mellem 2016 og 2015, er spredningen mindre i
2016, hvor en større andel er tæt på intervallet 41-50 øre/kWh og færre virksomhe-
der befinder sig i yderpunkterne, men overordnet set er forskellen lille.
Sammenfatning af omkostningerne til energispareindsatsen for net- og
distributionsvirksomhederne i 2016.
48. I tabel 3 er energibesparelserne indenfor el, gas og fjernvarme sammenfattet.
Det ses, at der i 2016 er indberettet energibesparelser på 2,95 mio. MWh og om-
kostninger knyttet hertil på 1.450 mio. kr. Det giver en gennemsnitlig omkostning
til energispareindsatsen på 49,1 øre/kWh.
49. Netvirksomheder i elforsyningen har haft gennemsnitsomkostninger på 51,7
øre/kWh, mens varmedistributionsvirksomheder har haft gennemsnitsomkostninger
på 48,5 øre/kWh. De laveste omkostninger findes i gasdistributionsvirksomhederne
med 45,7 øre/kWh.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Energisparebenchmark 2016
1838869_0012.png
Side 12/12
ENERGITILSYNET | ENERGISPAREBENCHMARK 2016
TABEL 3 | SAMMENFATNING AF ENERGISPAREINDSATSEN I 2016
Omkostninger
(mio. kr.)
Elnetvirksomheder
Naturgasdistributionsvirksomheder
Varmedistributionsvirksomheder
I alt
Indberettet
besparelse (mio.
kWh)
1.167,4
657,6
1.125,9
2.950,9
Gennemsnits-
omkostninger
(øre/kWh)
51,7
45,7
48,5
49,1
603,2
300,5
545,9
1.450
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet på baggrund af tal fra Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og gas-
virksomhederne anmeldelser.
50. I perioden 2010 til 2016 er den gennemsnitlige pris pr. kWh steget med over 31
pct. Den udvikling er dog standset, da prisen er faldet lidt fra 2015 til 2016
3
.
51. Stigningen i de gennemsnitlige omkostninger i perioden fra 2010 til 2016 ob-
serveres i alle 3 brancher. Prisen pr. kWh er steget mest hos fjernvarmevirksomhe-
derne, mens der har været mindst variation i prisen hos gasdistributionsselskaberne.
TABEL 4 | SAMMENFATNING AF OMKOSTNINGER PR. KWH FOR ENERGISPARE-
ORDNINGEN I PERIODEN 2010-16.
2010
Elnetvirksomheder
Naturgasdistributions-
virksomheder
Varmedistributionsvirk-
somheder
I alt
41,8
42,0
28,6
37,3
2011
42,1
42,3
24,4
35,6
2012
44,3
38,4
28,3
38,1
2013
45,3
40,5
35,1
40,8
2014
46,5
41,0
38,5
42,1
2015
53,9
46,9
45,6
49,6
2016
51,7
45,7
48,5
49,1
Kilde: Sekretariatet for Energitilsynet på baggrund af tal fra Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og gas-
virksomhederne anmeldelser.
Note: Løbende priser.
52. Sekretariatet for Energitilsynet vurderer samlet set, at datagrundlaget for
benchmarkingen er forbundet med en betydelig usikkerhed. Sekretariatet for Ener-
gitilsynet vil i forbindelse med sit tilsyn med omkostninger afholdt efter d. 30. juni
2017 arbejde på at reducere datausikkerheden.
3
Der skal tages forbehold for, at der i beregningerne er foretaget justeringer i opgørelsesmetoder over årene og at
det er løbende priser. Disse forhold ændrer dog ikke ved tendenserne i tallene.