Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1832180_0001.png
NOTAT
3. december 2017
Gældende regler og praksis for genoptagelse af ar-
bejdsskadesager
ABS
LEZV
Indledning
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) sagsbehandler årligt ca. 10.000 genopta-
gelsessager. En analyse af alle genoptagelsessager anmeldt fra perioden 2008-2010
viser, at over halvdelen af sagerne om varigt mén og om tab af erhvervsevne ikke
resulterede i en ændret afgørelse.
Når AES modtager en anmodning om genoptagelse
inden for fem år,
sagsbehandler
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring efter fast praksis som altovervejende udgangs-
punkt sagen.
Når anmodningen om genoptagelse modtages
senere end fem år,
stilles der krav
om dokumentation for en ændring af de helbredsmæssige og/eller erhvervsmæssige
forhold af et omfang, der kan føre til yderligere erstatning. AES vil i den situation
ofte indhente oplysninger i sagen for at kunne vurdere, om sagen skal genoptages
med henblik på at træffe en ændret afgørelse.
Nærværende notat beskriver gældende regler og praksis for genoptagelse af ar-
bejdsskadesager.
Genoptagelse efter arbejdsskadesikringsloven af erstatningsspørgsmål
Regelgrundlag
Afgørelser om erstatning kan ifølge arbejdsskadesikringsloven (loven) genoptages,
hvis der fremsættes anmodning om det inden for fem år regnet fra den første afgø-
relse om erstatning. Det er en betingelse, at der foreligger
væsentlige ændringer
af
de helbredsmæssige og/eller erhvervsmæssige forhold, der blev lagt til grund for
den tidligere trufne afgørelse.
Såfremt sagen anmodes genoptaget mere end fem år efter første afgørelse, følger
det af loven, at der er skærpede krav til dokumentation for, at der er årsagsforbin-
delse mellem de ændrede forhold og arbejdsskaden, for at sagen kan genoptages.
Selve fristen for genoptagelse kan forlænges inden udløbet af 5-års-fristen. Derud-
over fremgår det af loven, at der kan ses bort fra fristerne,
når ganske særlige om-
stændigheder taler herfor.
Hvis sagen genoptages, vurderes erstatningsspørgsmålet efter lovens almindelige
regler om erstatningsfastsættelse. Det betyder, at lovens formodningsregel også
anvendes. Reglen indebærer, at et påvist tab af erhvervsevne, et varigt mén eller en
persons død
når sagen
er
anerkendt
anses for at være en følge af arbejdsskaden,
medmindre overvejende sandsynlighed taler imod, eller at andet er fastsat i loven.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Notat om tekniske gennemgang af rapporten Et moderne arbejdsskadesystem – Anbefalinger til indsats og erstatning fra 2014, fra beskæftigelsesministeren
Det er Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Ankestyrelsen, der har bevisbyrden
for, at forværringen ikke er en følge af arbejdsskaden.
Praksis
Efter praksis, der er fastlagt på baggrund af to domme fra Højesteret, sagsbehandler
AES stort set alle anmodninger om genoptagelse modtaget
inden for fem år
for at
vurdere, om erstatningen skal ændres.
Når anmodningen om genoptagelse modtages
senere end fem år
regnet fra datoen
for den første afgørelse om erstatning, genoptages sager efter praksis, når det kan
dokumenteres, at der er sket en væsentlig forværring af tilskadekomnes helbreds-
mæssige tilstand eller erhvervsmæssige situation. Forværringen skal derudover
med overvejende sandsynlighed være forårsaget af arbejdsskaden. Det er ikke en
betingelse for genoptagelse, at der kan opnås yderligere erstatning.
AES vil som udgangspunkt indhente dokumentation eksempelvis i form af lønsed-
ler eller lægejournaler med henblik på at kunne vurdere, om sagen skal genoptages
med henblik på at træffe en ændret afgørelse.
Genoptagelse efter arbejdsskadesikringsloven af anerkendelsesspørgs-
målet
Regelgrundlag
Afgørelser om, at en skade ikke er omfattet af loven (afvisning), kan ifølge ar-
bejdsskadesikringsloven kræves genoptaget inden for en frist på fem år fra afgørel-
sen
uden betingelser
. Fristen tælles fra det tidspunkt, hvor afgørelsen er truffet.
Hvis anmodningen fremsættes efter mere end fem år regnet fra afgørelsen, kan
sagen efter loven udelukkende genoptages efter de forvaltningsretlige principper
.
Tilskadekomne, der har fået afvist en erhvervssygdom, fordi sygdommen ikke er
optaget på fortegnelsen, kan få genoptaget sin sag, såfremt sygdommen på et sene-
re tidspunkt bliver optaget på fortegnelsen. Sagen kan genoptages, selvom der er
gået mere end fem år fra afgørelsestidspunktet.
Praksis
Efter AES’ praksis genoptages og sagsbehandles stort set alle anmodninger om
genoptagelse modtaget inden for fem år for at vurdere, om afgørelsen om afvisning
skal ændres.
Genoptagelse efter forvaltningsretlige principper
Udover de specifikke regler om genoptagelse i arbejdsskadesikringsloven kan gen-
optagelse af en afgørelse også ske, hvis de almindelige forvaltningsretlige princip-
per om genoptagelse er opfyldt.
Efter forvaltningsretlige principper skal en myndighed genoptage en afgørelse, hvis
det efter afgørelsen bliver klart, at det retlige eller faktiske grundlag for afgørelsen
var utilstrækkeligt, eller hvis der er sket væsentlige sagsbehandlingsmæssige fejl.
Det gælder fx, når det efter afgørelsen bliver klart, at der er oplysninger om fakti-
ske forhold af væsentlig betydning for afgørelsen, som myndigheden ikke har taget
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Notat om tekniske gennemgang af rapporten Et moderne arbejdsskadesystem – Anbefalinger til indsats og erstatning fra 2014, fra beskæftigelsesministeren
i betragtning ved afgørelsen. Det gælder også, hvis det viser sig, at myndigheden
har taget fejl af reglerne.
Adgangen til genoptagelse efter forvaltningsretlige principper er alene begrænset af
den absolutte 30-årige forældelsesfrist i ulykkessager, mens der ikke er nogen ab-
solut forældelsesfrist i sager om erhvervssygdomme.
3