Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1832179_0001.png
NOTAT
3. december 2017
Et moderne arbejdsskadesystem
kort beskrivelse af
Ekspertudvalgets 27 anbefalinger til indsats og er-
statning
ABS
LEZV/CCDO
Indledning
Nedenfor er en gennemgang af Ekspertudvalget om arbejdsskadeområdets
27 anbefalinger til et nyt arbejdsskadesystem. Udvalgets anbefalinger er
gengivet kort og i samme rækkefølge som i udvalgets rapport fra 2014
Et
moderne arbejdsskadesystem
anbefalinger til indsats og erstatning.
På Beskæftigelsesministeriets hjemmeside kan udvalgets rapport med de 27
anbefalinger findes i sin fulde længde.
1. anbefaling: Afgørelse om anerkendelse inden 21 uger og udmåling af
erstatning inden 14 måneder.
Ekspertudvalget anbefaler, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal træffe
selvstændige og endelige afgørelser om anerkendelse hurtigst muligt og
senest inden 21 uger. Den endelige udmåling af erstatning skal ske hurtigst
muligt og inden 14 måneder. Det vurderes, at der i ca. 10 procent af sagerne
ikke kan træffes afgørelse om erstatning inden for 14 måneder. I denne
gruppe af sager anbefaler udvalget, at der skal træffes afgørelse inden for 24
måneder.
2. anbefaling: Vurdering af méngodtgørelse inden 14 måneder
Ekspertudvalget anbefaler, at méngraden som udgangspunkt skal fastsættes
endeligt på baggrund af tilskadekomnes helbredstilstand et år fra skaden.
Anbefalingen hænger tæt sammen med anbefaling 1.
3. anbefaling: Mulighed for erstatning for tabt arbejdsfortjeneste efter
en arbejdsskade
Ekspertudvalget anbefaler, at tilskadekomne, der har været udsat for en ar-
bejdsulykke, skal kunne tilkendes erstatning for tabt arbejdsfortjeneste efter
arbejdsskadesikringsloven. I forslaget er det forudsat, at udmålingen af er-
statning for tabt arbejdsfortjeneste skal ske som efter erstatningsansvarslo-
ven.
Det er i dag ikke muligt at få tilkendt tabt arbejdsfortjeneste efter arbejds-
skadesikringsloven.
4. anbefaling: Indførsel af godtgørelse for svie og smerte efter arbejds-
skade-sikringsloven
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Notat om tekniske gennemgang af rapporten Et moderne arbejdsskadesystem – Anbefalinger til indsats og erstatning fra 2014, fra beskæftigelsesministeren
Ekspertudvalget anbefaler, at der fremover i anerkendte arbejdsskadesager
skal tilkendes godtgørelse for svie og smerte efter arbejdsskadesikringslo-
ven, når der kan tilkendes godtgørelse for varigt mén.
Det er i dag ikke muligt, at få tilkendt godtgørelse for svie- og smerte efter
arbejdsskadesikringsloven.
5. anbefaling: Simplere erstatningsudmåling af erhvervsevnetab
Ekspertudvalget anbefaler, at erstatningsudmålingen for tab af erhvervsevne
skal forenkles, og at erstatningen i højere grad skal baseres på et skøn over
skadens forventede betydning for den tilskadekomnes samlede fremtidige
indtægt. Samtidig skal beregningen af årslønnen før skaden forenkles.
6. anbefaling: Ensartet samspil mellem erstatning for erhvervsevnetab
og det sociale ydelsessystem
Ekspertudvalget anbefaler, at der skal skabes bedre sammenhæng mellem
erstatninger for erhvervsevnetab og varige offentlige overførselsindkomster.
Erstatning for erhvervsevnetab skal derfor kunne udmåles som differencen
mellem tilskadekomnes årsindkomst før skaden og den forventede ind-
komst, inklusive den varige indkomsterstattende overførselsindkomst efter
skaden.
I dag er der som udgangspunkt ikke eller kun meget begrænset samspil mel-
lem varige offentlige overførselsindkomster og erstatning for erhvervsevne-
tab, og samspillet sker ikke på en ensartet måde.
7. anbefaling: Justering af mulighederne for genoptagelse af
arbejdsskadesager
Ekspertudvalget anbefaler, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal gen-
optage afgørelser efter forvaltningsretlige principper, hvis den tilskadekom-
ne fremlægger nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning for sagen.
I dag er der en udvidet adgang i arbejdsskadesystemet til at genoptage ar-
bejdsskadesager.
8. anbefaling: Styrket fokus på tabsbegrænsningspligten
Ekspertudvalget anbefaler, at AES skal have et større fokus på tilskadekom-
nes tabsbegrænsningspligt i forbindelse med erstatningsudmålingen. Dette
kan eksempelvis ske ved, at oplysninger om tilskadekomnes medvirken i
indsats, initiativer og behandling indgår i arbejdsskadesagens oplysnings-
grundlag og vurdering.
9. anbefaling: Erstatning for tab af erhvervsevne udbetales løbende
Ekspertudvalget anbefaler, at erstatning for tab af erhvervsevne som ud-
gangspunkt skal udbetales som en løbende ydelse. Dette er begrundet ud fra
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Notat om tekniske gennemgang af rapporten Et moderne arbejdsskadesystem – Anbefalinger til indsats og erstatning fra 2014, fra beskæftigelsesministeren
en betragtning om, at erstatning for tab af erhvervsevne skal kompensere et
løbende tab af lønindkomst. Det vil fortsat være muligt at få kapitaliseret
erstatninger, der er beregnet til at være lavere end 1000 kr. per måned.
10. anbefaling: Fuld skattepligt for erstatning for tab af erhvervsevne
Ekspertudvalget anbefaler, at erstatning for erhvervsevnetab generelt skal
være fuldt skattepligtig på lige fod med den lønindkomst, som erstatningen
kompenserer for. Det betyder, at erstatningen som følge heraf ikke som i
dag skal reduceres med 8 procent.
11. anbefaling fra ekspertudvalget: Overvejelse om hensigtsmæssig
sammenhæng mellem arbejdsskade-, erstatningsansvar- og pensions-
området
Ekspertudvalget anbefaler, at der foretages nogle grundlæggende
overvejelser om, hvordan der bedst etableres en højere grad af sammenhæng
og ensartethed. Det omfatter overvejelser om, hvordan der kan ske en har-
monisering af reglerne i arbejdsskadesikringsloven og erstatningsansvarslo-
ven, samt overvejelser om håndteringen af sager, hvor tilskadekomne har
forskellige pensions- og forsikringsforhold.
12. anbefaling: Beskyttelse mod afskedigelse begrundet i fravær forår-
saget af arbejdsulykke
Ekspertudvalget anbefaler, at tilskadekomne efter en arbejdsulykke skal
beskyttes mod afskedigelse begrundet i sygefravær som følge af ulykken.
Tilskadekomnes muligheder hos nuværende arbejdsgiver forventes afklaret
inden for et halvt år, hvorfor ansættelsesbeskyttelsen, herunder løn under
sygdom, skal gælde i et halvt år. Der findes ikke ansættelsesbeskyttelse i
arbejdsskadesikringsloven i dag.
13. anbefaling: Udvidelse af forsikringsselskabernes betalingsforpligtel-
se
Ekspertudvalget anbefaler, at arbejdsskadesikringen skal dække udgifter,
der har til formål at genetablere tilknytningen til arbejdsmarkedet. Det kan
fx være udgifter i forbindelse med revalidering eller omskoling, ligesom
også udgifter til udredning, hjælpemidler og transport til og fra arbejdsplad-
sen samt lindrende behandling kan indgå. Det kan også være hjælp til ar-
bejdsgiverens indretning og tilpasning af arbejdspladsen i forbindelse med
tilbagevenden.
I dag dækkes alene udgifter til sygebehandling eller optræning, hvis det er
nødvendigt for at opnå bedst mulig helbredelse. Udgifter til hjælpemidler
dækkes, når det er nødvendigt for at sikre sygebehandlingens eller genop-
træningens resultater, for at formindske arbejdsskadens følger eller for nøje-
re at kunne bestemme omfanget af erhvervsevnetabet og graden af varigt
mén.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Notat om tekniske gennemgang af rapporten Et moderne arbejdsskadesystem – Anbefalinger til indsats og erstatning fra 2014, fra beskæftigelsesministeren
14. anbefaling: Fastholdelsesplan til kommunen og Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring i sager med sygefravær over 8 uger
Ekspertudvalget anbefaler, at arbejdsgiverne skal udarbejde en fastholdel-
sesplan i alle arbejdsskadesager inden fem uger efter skaden, hvis der er tale
om et potentielt længerevarende sygefravær på mere end 8 uger. Fastholdel-
sesplanen skal sendes til kommunen og til Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring.
I dag kan en sygemeldt medarbejder anmode arbejdsgiveren om at få udar-
bejdet en fastholdelsesplan, hvis den sygemeldte ikke forventes at vende
tilbage til arbejdet inden otte uger regnet fra første sygefraværsdag. Ar-
bejdsgiveren er dog ikke forpligtet til at udarbejde en fastholdelsesplan.
15. anbefaling: Udbygget vejledning til arbejdsgiverne ved anmeldelse
Ekspertudvalget anbefaler, at arbejdsgiveren skal modtage en udbygget vej-
ledning, når der anmeldes en arbejdsskade. Vejledningen skal indeholde
information om, hvordan arbejdsgiveren kan være en aktiv medspiller i for-
hold til tilskadekomnes tilbagevenden til arbejdspladsen. Derudover skal der
være oplysninger om, hvor arbejdsgiveren kan finde yderligere information.
16. anbefaling: Indførsel af obligatorisk fast-track i sager med sygefra-
vær over 8 uger
Ekspertudvalget anbefaler, at ved alle arbejdsskadesager med et potentielt
langvarigt sygefravær (over 8 uger) indføres et obligatorisk fast-track forløb
i kommunen. Obligatorisk fast-track indebærer, at arbejdsgiveren skal an-
mode kommunen om fast-track, hvis det er sandsynligt, at arbejdsskaden vil
medføre sygefravær på mere end 8 uger.
17. anbefaling: Arbejdsgiveren forpligtes til at medvirke i fastholdel-
sesprocessen
Ekspertudvalget anbefaler, at arbejdsgiveren skal forpligtes til at medvirke i
fastholdelsesprocessen. Det kan fx ske ved, at arbejdsgiveren løbende for-
pligtes til at følge op på fastholdelsesplanerne og deltager i samtaler i kom-
munen som led i sygedagpengeopfølgningen.
18. anbefaling: Opdateret aftale eller rehabiliteringsplan sendes senest
18 uger efter skaden til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Ekspertudvalget anbefaler, at kommunen på første opfølgningssamtale in-
den udgangen af 8. uge efter første fraværsdag skal udarbejde en aftale eller
en rehabiliteringsplan, som i opdateret form sendes til AES senest 18 uger
efter første fraværsdag, så den kan indgå i afgørelsesgrundlaget for arbejds-
skadesagen.
19. anbefaling: Fokuseret anvendelse af lægeerklæringer
Ekspertudvalget anbefaler, at den praktiserende læge fremover i forbindelse
med udarbejdelsen af den første lægeerklæring til brug for kommunens op-
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Notat om tekniske gennemgang af rapporten Et moderne arbejdsskadesystem – Anbefalinger til indsats og erstatning fra 2014, fra beskæftigelsesministeren
følgningssamtale også skal vurdere, om der er særlige behov for undersøgel-
ser eller vurderinger som følge af, at det er en arbejdsskade.
I dag deler kommunerne og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring ikke lægeer-
klæringer.
20. anbefaling: Tværfaglig og helhedsorienteret indsats i de vanskelige
arbejdsskadeskader
Ekspertudvalget anbefaler, at tilskadekomne, der ikke forventes at kunne
fortsætte på arbejdspladsen, og hvor der ikke er et afklaret indsats- og be-
handlingsforløb, skal tilbydes en tværfaglig og helhedsorienteret indsats i
forhold til de konkrete udfordringer, der kendetegner tilskadekomnes situa-
tion. Forslaget vedrører primært mindre alvorlige arbejdsskadesager, hvor
tilskadekomne ikke kan fortsætte på hidtidig arbejdsplads, men hvor der
ikke er behov for en social indsats (typisk kategori 2-sygedagpengesag). I de
sager skal kommunen i forbindelse med den løbende opfølgning inddrage
relevante ressourcer i sagsbehandlingen, fx klinisk funktion eller uddannel-
sesvejleder.
21. anbefaling: Indførsel af fastholdelseskoordinatorer i kommunerne
Ekspertudvalget anbefaler, at kommunerne fremover skal samle deres viden
om fastholdelse og arbejdsskader hos en fastholdelseskoordinator, som sam-
tidig har myndighedsansvar i den kommunale sygedagpengesag og for de
handicapkompenserende ydelser. Ekspertudvalget vurderer, at sagsbehand-
lerne i dag i flere kommuner ikke har tilstrækkelig viden om håndtering af
sygedagpengesager, der skyldes en arbejdsskade, herunder fastholdelsesind-
satser og samspillet med arbejdsskademyndigheden.
22. anbefaling: Oprettelse af vidensenhed i Beskæftigelsesministeriet
Ekspertudvalget anbefaler, at der etableres en særlig vidensenhed med det
formål at hjælpe kommunerne med viden om arbejdsskader, og best prac-
tice, og med at oplyse om sammenhængen mellem kommunale forløb og
erstatningsforløb i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og /eller forsikrings-
selskaberne. Enheden vil blandt andet skulle opbygge viden om arbejdsska-
deforløb, sygdomsudvikling og erfaringer med forskellige former for fast-
holdelsestiltag over for forskellige typer af skader på tværs af landet.
23. anbefaling: Sygedagpengerefusion betinges af anmeldelsen af
arbejdsskaden
Ekspertudvalget anbefaler, at arbejdsgiverens sygedagpengerefusion ved
arbejdsulykker fremover skal betinges af, at arbejdsgiveren har anmeldt ar-
bejdsulykken i EASY.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Notat om tekniske gennemgang af rapporten Et moderne arbejdsskadesystem – Anbefalinger til indsats og erstatning fra 2014, fra beskæftigelsesministeren
I dag bliver arbejdsgiveren gjort opmærksom på pligten til at anmelde ar-
bejdsskader, men det er ikke en betingelse for dagpengerefusion, at ulykken
er anmeldt.
24. anbefaling: Ændret anmeldekriterium for arbejdsulykker
Ekspertudvalget anbefaler, at arbejdsgiveren fremover for alle arbejdsulyk-
ker, der indebærer uarbejdsdygtighed i mindst én dag udover skadesdagen,
skal anmelde/registrere ulykken i det elektroniske anmeldesystem EASY.
Det svarer til en ensretning med anmeldereglerne efter arbejdsmiljøloven.
Derudover anbefaler ekspertudvalget, at arbejdsgiveren førstehåndssortere
anmeldelsen som en behandlingssag eller en registreringssag i forbindelse
med anmeldelsen i EASY. En ulykke, der forventes at medføre ydelser efter
loven, skal anmeldes som en behandlingssag. Alle andre ulykker registreres
alene som registreringssager. Registreringssager kan skifte status til en be-
handlingssag, såfremt det viser sig, at ulykken alligevel medfører krav på
ydelser efter loven.
25. anbefaling: Begrænsning af forsikringsselskabernes oversendelse af
sager til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Ekspertudvalget anbefaler, at kriterierne for forsikringsselskabets oversen-
delse af anmeldelser til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring ændres, så sel-
skaberne fremover alene oversender sager, hvor der kan blive tale om er-
statningsberettigede følger. Forsikringsselskaberne skal videresende de rele-
vante sager til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring senest 5 uger fra skades-
tidspunktet, uanset om der foreligger lægelige oplysninger. Ekspertudvalget
anbefaler således, at sager, som forsikringsselskabet i dag oversender,
alene
fordi der er et sygefravær på mere end 5 uger efter skadesdagen, fremover
ikke
automatisk sendes til behandling i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
26. anbefaling: Ændret anmeldekriterium for erhvervssygdomme
Ekspertudvalget anbefaler, at læger og tandlæger i forbindelse med anmel-
delse af erhvervssygdomme fremover skal førstehåndssortere i behandlings-
og registreringssager. Behandlingssager er sager, hvor lægen har en begrun-
det mistanke om, at sygdommen er arbejdsbetinget. Behandlingssager akti-
veres direkte til behandling i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. I sager,
hvor lægen er i tvivl om sammenhængen mellem sygdommen og arbejdet,
skal lægen registrere sagen som en registreringssag og visitere personen
videre til vurdering og udredning hos en arbejdsmedicinsk klinik, som her-
efter kan aktivere sagen til behandling i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
I dag sendes alle anmeldte erhvervssygdomme til direkte behandling i Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Notat om tekniske gennemgang af rapporten Et moderne arbejdsskadesystem – Anbefalinger til indsats og erstatning fra 2014, fra beskæftigelsesministeren
27. anbefaling: Systematisk udveksling af elektroniske oplysninger
Ekspertudvalget anbefaler, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og kom-
munerne, i det omfang det er muligt, systematisk skal udveksle oplysninger
elektronisk med henblik på at højne oplysningsgrundlaget både i erstat-
ningssagen og i kommunens sag for på den måde at forenkle sagsbehandlin-
gen. Det anbefales ligeledes, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i så høj
grad som muligt anvender tilgængelige elektroniske oplysninger, fx fra e-
indkomstregistret.
7