Rådmand Steen Møller
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Vedr. Odense Kommunes henvendelse om hjælp til tandbehandling efter lov
om aktiv socialpolitik
6. december 2017
J.nr. 2017-7179
Kære Steen Møller
Tak for din henvendelse om kommunernes mulighed for at yde økonomisk hjælp til
tandbehandling efter lov om aktiv socialpolitik, som du også har sendt til børne- og
socialministeren. Jeg svarer også på vegne af børne- og socialministeren, da regler-
ne hører under mit ansvarsområde.
Det fremgår af henvendelsen, at det er Odense Kommunes opfattelse, at reglerne i
deres nuværende form kan betyde, at socialt udsatte borgere får afslag på hjælp fra
kommunen og derfor er henvist til at optage et lån med urimeligt høje omkostnin-
ger eller at undlade at få gennemført behandlingen. Videre fremgår det, at I fra
Odense Kommunes side ønsker, at der skabes hjemmel til, at der kan tages hensyn
til lånevilkårene i vurderingen af, om borgeren har mulighed for at optage et lån.
Der er i dag flere muligheder for at yde hjælp til tandbehandling til udsatte borgere
efter lov om aktiv socialpolitik. Dels er der et rettighedsbaseret tilskud, jf. lov om
aktiv socialpolitik § 82 a, som omfatter blandt andre kontanthjælpsmodtagere, dels
kan der ydes et trangsbestemt tilskud, jf. lov om aktiv socialpolitik § 82, til kon-
tanthjælpsmodtagere, studerende og andre lavindkomstgrupper til egenbetalingen
efter en individuel konkret vurdering.
Når en person søger om den trangsbestemte hjælp til tandbehandling, skal kommu-
nen foretage en konkret vurdering af, om ansøgeren selv har økonomisk mulighed
for at betale for tandbehandlingen. Ved denne vurdering skal der lægges vægt på
ansøgerens individuelle økonomiske forhold, herunder rådighedsbeløb og formue.
Rådighedsbeløbet fastsættes med udgangspunkt i de månedlige nettoindtægter fra-
trukket de rimelige og nødvendige faste udgifter. Udgifter til afdrag på gæld kan
som udgangspunkt ikke medregnes, medmindre der er oplysninger om særlige for-
hold, der giver grundlag for at fravige dette udgangspunkt.
Hvis ansøgeren i det konkrete tilfælde kan betale udgiften ved hjælp af et lån eller
en afdragsordning, kan kommunen ikke yde trangsbestemt hjælp. Det er dog en be-
tingelse, at det er realistisk, at ansøgeren kan betale de løbende afdrag og øvrige
omkostninger ved lånet/afdragsordningen.
Kommunen kan ikke uden videre lægge til grund, at borgeren kan opnå en afdrags-
ordning. Det er en del af sagens oplysning, og kommunen skal derfor indhente op-
lysninger fra borgeren, om borgeren har forsøgt at få en afdragsordning.