Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1828451_0001.png
Lovtidende A
2017
4. december 2017.
Bekendtgørelse om manuel håndtering af byrder i forbindelse med offshore
olie- og gasaktiviteter m.v.
1)
I medfør af § 43, § 55, stk. 1, og § 72, stk. 1, i offshore-
sikkerhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 831 af 1. juli
2015, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 61, stk. 3:
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på ansattes
manuelle håndtering af byrder i forbindelse med offshore
olie- og gasaktiviteter som defineret i offshoresikkerhedslo-
vens § 3, stk. 1, nr. 16.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder endvidere anvendelse på
aktiviteter i forbindelse med et anlæg eller tilsluttet infra-
struktur, jf. offshoresikkerhedslovens § 3, stk. 1, nr. 1 og 29,
hvis aktiviteterne er omfattet af lov om anvendelse af Dan-
marks undergrund, og disse medfører sikkerheds- og sund-
hedsmæssige risici.
§ 2.
Ved manuel håndtering af en byrde forstås, at en an-
sat eller flere ansatte i fællesskab flytter, herunder løfter,
sænker, læsser, bærer, skubber, slæber m.v. eller støtter en
byrde.
§ 3.
Arbejde med manuel håndtering skal planlægges og
tilrettelægges således, at de sikkerheds- og sundhedsmæssi-
ge risici er nedbragt så meget, som det er rimeligt praktisk
muligt.
Stk. 2.
Manuel håndtering, der kan indebære risiko for
sikkerhed eller sundhed, skal undgås ved hensigtsmæssig til-
rettelæggelse af arbejdet, herunder anvendelse af udstyr.
§ 4.
Ved vurdering af de sikkerheds- og sundhedsmæssige
risici ved arbejde med manuel håndtering af byrder, jf. be-
kendtgørelse om styring af sikkerhed og sundhed m.v. i for-
bindelse med offshore olie- og gasaktiviteter, skal navnlig
byrdens beskaffenhed tages i betragtning og desuden den
nødvendige fysiske anstrengelse, arbejdspladsens beskaffen-
hed og arbejdsforholdene i øvrigt, se faktorerne i bilag 1 og
2.
Stk. 2.
Planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet og
iværksættelse af foranstaltninger skal ske med hensyn til de
i stk. 1 nævnte faktorer og i overensstemmelse med §§ 5-11.
§ 5.
Byrdens vægt, form, overflade, dens placering før og
efter håndteringen og det antal gange, byrden flyttes, skal så
vidt muligt afpasses således, at den sikkerheds- og sund-
hedsmæssige risiko ved den manuelle håndtering er ned-
bragt så meget, som det er rimeligt praktisk muligt.
Stk. 2.
Byrden skal emballeres, når det er nødvendigt, for
at reducere den sikkerheds- og sundhedsmæssige risiko ved
håndteringen. Emballage skal være udført således, at den bi-
drager til at nedbringe de sikkerheds- og sundhedsmæssige
risici så meget, som det er rimeligt praktisk muligt.
§ 6.
Egnet udstyr skal bruges, når det er muligt og hen-
sigtsmæssigt og altid, når den manuelle transport indebærer
fare for sikkerhed eller sundhed.
§ 7.
Arbejdsgiveren skal sikre, at den arbejdsplads, hvor
manuel håndtering af byrder udføres, er indrettet således, at
sikkerheds- og sundhedsmæssige risici ved håndteringen er
nedbragt så meget, som det er rimeligt praktisk muligt.
Stk. 2.
Transportveje for byrder, der håndteres manuelt,
1) skal så vidt muligt være ryddet for generende genstan-
de,
2) må ikke medføre risiko for at glide eller falde m.v.,
3) skal være velbelyste og
4) skal have tilstrækkelig bredde og højde til, at håndte-
ringen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt
fuldt forsvarligt i fuldt oprejst stilling.
§ 8.
Når byrder, der håndteres manuelt, skal stables, skal
stablingen kunne foretages i en arbejdsstilling, der indebæ-
rer, at den sikkerheds- og sundhedsmæssige risiko er så lav,
som det er rimeligt praktisk muligt, og uden fare for, at byr-
derne skrider.
§ 9.
Hvis den ansatte udfører manuel håndtering kontinu-
erligt, skal arbejdet afbrydes af andet arbejde eller tilrette-
lægges med pauser således, at sundhedsskadelige påvirknin-
ger undgås.
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv nr. 90/269/EØF af 29. maj 1990 om minimumsforskrifter for
sikkerhed og sundhed i forbindelse med manuel håndtering af byrder, som kan medføre risiko for især ryg- og lændeskader hos arbejdstagerne (fjerde
særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF), (EF-Tidende 1990 nr. L 156, side 9), som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2007/30/EF, (EU-Tidende 2007 nr. L 165, side 21), og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/30/EU af 12. juni 2013 om
sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter og om ændring af direktiv 2004/35/EF, EU-Tidende 2013, nr. L 178, side 66.
BE007437
Beskæftigelsesmin.,
Arbejdstilsynet, j.nr. 20165000572
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
2
Stk. 2.
Hvis den ansatte udfører manuel håndtering under
særligt høje eller lave temperaturer, skal arbejdet afbrydes af
andet arbejde eller tilrettelægges med pauser således, at der
ikke opstår fare for sikkerhed eller sundhed.
§ 10.
Hvis de risici forbundet med manuel håndtering,
som påvises ved risikovurderingen, ikke på anden måde kan
nedbringes så meget, som det er rimeligt praktisk muligt,
skal arbejdsgiveren sikre, at den ansatte anvender egnet ar-
bejdstøj og egnede personlige værnemidler.
§ 11.
Arbejdsgiveren skal sikre, at den ansatte instrueres
og gives alle oplysninger om, hvorledes arbejdet med manu-
el håndtering udføres, så de sikkerheds- og sundhedsmæssi-
ge risici nedbringes så meget, som det er rimeligt praktisk
muligt, herunder, hvis det er muligt, nøjagtige oplysninger
om byrdens vægt og tyngdepunkt eller tungeste side af en
pakke, når pakkens indhold er forskudt i forhold til midten.
Stk. 2.
Den ansatte, der udfører arbejde med manuel hånd-
tering, som kan indebære risiko for sikkerhed eller sundhed,
skal forinden have gennemgået en passende oplæring og in-
struktion i god arbejdsteknik og korrekt brug af udstyr samt
have oplysninger om de sikkerheds- og sundhedsmæssige ri-
sici, som vedkommende udsætter sig for, specielt når disse
arbejdsopgaver ikke udføres teknisk korrekt, jf. bilag 1 og 2.
§ 12.
I forbindelse med etablering af nye faste anlæg med
tilsluttet infrastruktur skal operatøren tage hensyn til, at nød-
vendig manuel håndtering i forbindelse med anlæggenes
konstruktion og anlæggets drift kan udføres i overensstem-
melse med kravene i denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
I forbindelse med ændringer af anlæg skal hen-
holdsvis operatøren og ejeren tage hensyn til, at nødvendig
manuel håndtering i forbindelse med gennemførelse af æn-
dringerne og anlæggets fortsatte drift kan udføres i overens-
stemmelse med kravene i bekendtgørelsen.
§ 13.
Arbejdstilsynet kan, hvor særlige forhold foreligger,
dispensere fra denne bekendtgørelse, når det skønnes rime-
ligt og sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt,
samt i det omfang, det er foreneligt med Rådets direktiv nr.
90/269/EØF af 29. maj 1990 om minimumsforskrifter for
sikkerhed og sundhed i forbindelse med manuel håndtering
af byrder, som kan medføre risiko for især ryg- og lænde-
skader hos arbejdstagerne (fjerde særdirektiv i henhold til
artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF).
§ 14.
Medmindre højere straf er forskyldt efter offshore-
sikkerhedsloven eller anden lovgivning, straffes med bøde
den, der overtræder §§ 3-12.
Stk. 2.
For overtrædelse af bestemmelserne i §§ 3-11 kan
der inden for rammerne af offshoresikkerhedslovens § 71
pålægges en arbejdsgiver bødeansvar, selv om overtrædel-
sen ikke kan tilregnes arbejdsgiveren som forsætlig eller
uagtsom. Det er en betingelse for bødeansvaret, at overtræ-
delsen kan tilregnes en eller flere til virksomheden knyttede
personer eller virksomheden som sådan. For sådant bødean-
svar fastsættes ingen forvandlingsstraf.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso-
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§ 15.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 846 af 21. juni 2015 om manuel
håndtering af byrder i forbindelse med offshore olie- og gas-
aktiviteter m.v. ophæves.
Arbejdstilsynet, den 4. december 2017
T
HOMAS
H
JORTENBERG
/ Hans Erik Christensen
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
3
Bilag 1
Vurderingsfaktorer
1. Byrdens beskaffenhed
Manuel håndtering af en byrde kan medføre sikkerheds- eller sundhedsmæssige risici, hvis byrden
1) er for tung eller for stor,
2) er uhåndterlig eller vanskelig at få fat på,
3) er i ustabil balance eller har et indhold, der kan forskubbe sig,
4) er placeret på en sådan måde, at den skal holdes eller håndteres i en vis afstand fra kroppen eller med
bøjet eller drejet krop, eller
5) på grund af sin form eller sin beskaffenhed vil kunne påføre den ansatte kvæstelser, navnlig hvis
vedkommende rammes af den.
2. Den nødvendige fysiske anstrengelse
En fysisk anstrengelse kan indebære sikkerheds- eller sundhedsmæssige risici, hvis anstrengelsen
1) er for stor,
2) kun kan foregå ved, at kroppen drejes,
3) kan medføre, at byrden pludselig bevæger sig, eller
4) foregår med kroppen i en ustabil position.
3. Arbejdspladsens beskaffenhed
Arbejdspladsens beskaffenhed kan øge den sikkerheds- og sundhedsmæssige risiko, hvis
1) arbejdet udføres på et sted, hvor der ikke er tilstrækkelig plads, navnlig i højden,
2) underlaget (dæk eller gulv) er ujævnt, hvorfor der er fare for at snuble, eller er af en sådan art, at fodtøj
glider på det,
3) arbejdspladsens indretning eller forholdene i øvrigt forhindrer håndtering af byrder i en arbejdshøjde
eller i en arbejdsstilling, der er sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt forsvarlig,
4) underlaget er niveauforskudt, hvilket indebærer, at byrden må håndteres i forskellige højder,
5) underlag eller støttepunkt er ustabilt eller
6) temperaturen, fugtigheden eller ventilationen er uhensigtsmæssig.
4. Arbejdsforhold i øvrigt
Arbejdet kan indebære sikkerheds- eller sundhedsmæssige risici, hvis det medfører
1) for hyppig eller for langvarig belastning af især ryggen,
2) utilstrækkelige perioder til fysiologisk hvile eller restituering,
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
4
3) løftning, sænkning eller transport over for store afstande eller
4) et arbejdstempo, der pålægges den ansatte af en arbejdsproces, vedkommende ikke selv kan variere.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Orientering om otte bekendtgørelser inden for offshoreområdet, fra beskæftigelsesministeren
4. december 2017.
5
Bilag 2
Individuelle risikofaktorer
Den ansatte kan udsættes for sikkerheds- og sundhedsmæssige risici, hvis vedkommende
1) er fysisk uegnet til at udføre arbejdsopgaven,
2) er iført uhensigtsmæssigt tøj, fodtøj eller andre personlige effekter eller
3) ikke har tilstrækkelig eller relevant viden eller uddannelse.