Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 76
Offentligt
1824074_0001.png
Styring og Politik Jobcentret
Sagsbehandler:
Svend Holm Svendsen
Sagsnr. 15.00.00-A00-19-17
Dato:19.9.2017
Redegørelse for indsatsstrategien i forhold til aktivitetsparate kontanthjælps-
modtagere
Jobcentret redegør i det følgende for den hidtidige indsats, som har givet gode resultater, men
hvor jobcentret ikke har levet op til lovgivningens krav om aktivering og/eller brug af mentor.
Desuden redegøres for implementeringen af ”Flere skal med”, som i Jobcenter Horsens bliver
grundlaget for indsatsen over for alle aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, uanset om de
er omfattet af STAR’s afgrænsning af målgruppen eller ej.
Jobcenter Horsens overordnede strategi og omlagte indsats
Jobcenter Horsens har siden efteråret 2015 arbejdet målrettet efter at indrette beskæftigelses-
indsatsen efter erhvervslivets efterspørgsel efter arbejdskraft. Denne strategi er politisk vedta-
get i forbindelse med Beskæftigelsesplan 2016. Strategien er baseret på, hvad der er evidens
for, der virker i beskæftigelsesindsatsen jf. bl.a. Carsten Koch udvalgets anbefalinger fra hen-
holdsvis 2014 og 2015.
Strategien har medført en omlægning af indsatsen og den økonomi, der bruges på henholds-
vis kontaktforløb med de ledige borgere, virksomhedsrettet indsats (jobs, praktik, løntilskud
m.v.), tværgående samarbejde, vejledning- og opkvalificeringstilbud, uddannelse samt mentor.
Det jobrettede samtaleforløb og opfølgningen på iværksat indsats er opprioriteret, så der i dag
afvikles flere samtaler mellem Jobcenter og ledig, og der på tværs af alle målgrupper – jobpa-
rat som aktivitetsparat – er et konsekvent fokus på job på ordinære vilkår, f.eks. småjobs og
virksomhedsrettet indsats. Antallet af sager pr. rådgiver i Jobcentret er som følge heraf redu-
ceret markant, så gennemsnittet nu er ca. 40 mod ca. 80 sager pr. medarbejder for to år siden.
Den opprioriterede indsats omfatter også anvendelsen af frivillige mentorer, formidling af
småjobs til målgruppen, samt tværgående indsats med f.eks. kommunens familieafdeling,
Center for Socialt Udsatte (CSU) og sundhedsfaglige behandlingstilbud.
Desuden er der jf. det kommunale Beskæftigelsesudvalgs beslutning i marts 2017 etableret en
fælles mestringsenhed for Jobcenter og Ungeenhed. Mestringsenheden tilbyder et målrettet
trænings- og afklaringsforløb til de svageste borgere, der tidligere ville have fået socialpæda-
gogisk støtte efter Serviceloven. Der er budgetteret med, at ca. 100 borgere årligt visiteres til
mestringsenhedens forløb, hvoraf en stor andel vil være aktivitetsparate kontanthjælpsmodta-
gere.
I medfør af denne omlægning er niveauet for anvendelse af vejledning- og opkvalificeringstil-
bud samt mentor efter beskæftigelseslovgivningen reduceret. For så vidt angår mentor, har
Jobcentret fastholdt brugen af virksomhedsmentor, men begrænset brugen af øvrige mento-
rer. Strategien har været kun at bevilge mentor, hvor der er en forventning om progression.
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 76: Fem redegørelser om manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
Denne omlægning af indsatsen har betydet en markant nedgang i brugen af mentor. Andelen
af aktivitetsparate med mentor er fra starten af 2016 faldet fra ca. 18 pct. til ca. 11 pct.
Tilsvarende er andelen med mentor som eneste tilbud faldet fra ca. 8 pct. til 4 pct. Udgiften til
mentor til aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere er nedbragt fra ca. 10 mio.kr. i 2015 til ca.
4,2 mio.kr. i 2017.
Besparelsen på mentor har muliggjort ansættelsen af flere medarbejdere i Jobcentret for at
styrke kontaktforløbet, fokus på ordinære jobs og virksomhedsrettet indsats, men registrerin-
gen af den nye indsats slår først igennem i Horsens Kommunes fagsystem, FASIT, og dermed
i målingerne i bl.a. Jobindsats fra september-oktober 2017.
En helt tilsvarende omlægning af indsatsen er sket i forhold til modtagere af uddannelses-
hjælp, hvor Byrådets budgetforlig for 2017 med afprøvning af den såkaldte ”svenske model”
åbnede mulighed for en opprioritering af kontaktforløbet for aktivitetsparate under 25 år allere-
de fra starten af 2017.
På målingen af aktivering af uddannelseshjælpsmodtagere ligger Horsens Kommune derfor på
landsgennemsnittet allerede fra starten af året.
Fritagelser
En række borgere har så store og alvorlige sociale eller helbredsmæssige udfordringer, at de
er ude af stand til at deltage i en beskæftigelsesrettet indsats, herunder mentor. Det kan fx
være borgere, der er ukontaktbare pga. massivt, ubehandlet misbrug eller ubehandlet
psykisk lidelse. Beskæftigelsesrådgiveren har derfor mulighed for at fritage borgere for aktive-
ring og/eller mentor. Aktuelt er 35 borgere fritaget for såvel aktivering som mentor, og yderlige-
re 29 borgere er fritaget for aktivering.
Positive resultater af indsatsen
De seneste tal (juli 2017) viser et markant fald i antal aktivitetsprate kontanthjælpsmodtagere.
Fra juli 2016 til juli 2017 er antallet faldet med 81 personer fra 1.032 til 951, dvs. et fald på 8
pct.
Faldet skal ses i lyset af,
at der samtidig er endnu mere markante fald i antal jobparate kontanthjælpsmodtagere
samt modtagere af integrationsydelse, og
at faldet i antal kontanthjælps- og integrationsydelsesmodtagere er betydeligt større
end på landsplan, jf. figuren.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 76: Fem redegørelser om manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1824074_0003.png
Kontanthjælp og integrationsydelse.
Antal fuldtidspersoner
Kontanthjælp, jobparat
Kontanthjælp, aktivitetsparat
Horsens Kontanthjælp, uoplyst
Integrationsydelse
I alt
Kontanthjælp, jobparat
Kontanthjælp, aktivitetsparat
Hele
Kontanthjælp, uoplyst
landet
Integrationsydelse
I alt
Juli 2016
312
1.032
26
394
1.764
25.414
61.140
2.404
25.882
114.840
Juli 2017
255
951
35
290
1.531
21.768
56.075
2.242
22.495
102.580
Ændring
Antal
Pct.
-57
-18%
-81
-8%
9
35%
-104
-26%
-233
-13%
-3.646
-14%
-5.065
-8%
-162
-7%
-3.387
-13%
-12.260
-11%
Kontanthjælp- og integrationsydelsesmodtagere
1.800
1.750
1.700
1.650
1.600
1.550
1.500
Jul
2016
Aug
2016
Sep
2016
Okt
2016
Nov
2016
Dec
2016
Jan
2017
Feb
2017
Mar
2017
Apr
2017
Horsens
Maj
2017
Jun
2017
Jul
2017
Hele landet (1,55% af landstallet)
Det er kommunens vurdering, at resultaterne viser, at indsatsen har virket. Det er samtidig
kommunens opfattelse, at projekt ”Flere-skal-med” falder fint i tråd med den indsats, som alle-
rede er iværksat med endnu mere fokus på tæt kontakt, virksomhedsrettet indsats, herunder
ordinære jobs, og tværgående indsats.
Strategi fra 2. halvår 2017: Alle aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere bliver omfattet
af ”Flere-skal-med”
Jobcenteret er i gang med at implementere det landsdækkende koncept ”Flere skal
med”, som retter sig mod de kontanthjælpsmodtagere, der har mere end 5 års anciennitet på
ydelsen. I projektet lægges vægt på ordinært arbejde, virksomhedsforløb, tværfaglig indsats
og tæt kontakt/opfølgning via en koordinerende sagsbehandler. Elementerne kan genfindes i
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 76: Fem redegørelser om manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
den efterspørgselsrettede strategi, som Jobcentret og Ungeenheden har arbejdet efter siden
efteråret 2015, og som navnlig det seneste år har giver gode resultater.
Jobcenteret har derfor besluttet, at konceptet fra ”Flere skal med” udvides til hele gruppen af
aktivitetsparate uanset ydelsesanciennitet. Der er således i løbet af sommeren 2017 ansat
yderligere 6 medarbejdere til at varetage indsatsen for målgruppen. En del af finansieringen
kommer via projekt ”Flere skal med”, og de øvrige midler er fundet inden for jobcentrets eget
budget bl.a. via en besparelse på mentor.
I Horsens Kommune vil ”Flere-skal-med”-indsatsen komme til at omfatte næsten 1.000 borge-
re, selvom kun ca. 320 personer er omfattet af STAR’s målgruppe.
Det er jobcenterets vurdering, at denne omlægning betyder, at Horsens Kommune fremover
lever op til lovgivningens mindstekrav til aktivering, samtidig med at de gode effekter fra den
efterspørgselsrettede strategi fastholdes.
Aktuelt er jobcentrets afdeling for aktivitetsparate i gang med at afklare, hvilken af de tre føl-
gende grupper hver enkelt aktivitetsparat borger falder indenfor:
Gruppe 1, hvor borger visiteres til projektindsatsen. Dvs. der tilknyttes en personlig jobfor-
midler, og borger matches med et job evt. med supplerende understøttende indsatser.
Gruppe 2, hvor borgeren er i målgruppen for ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
Gruppe 3, hvor borgeren er ude af stand til at deltage i en beskæftigelsesrettet indsats pga.
meget alvorlige sociale eller helbredsmæssige udfordringer. Det kan fx være borgere, der er
ukontaktbare pga. massivt, ubehandlet misbrug eller ubehandlet psykisk lidelse.
Det er besluttet, at borgere, som ikke har været omfattet af aktivering det seneste år jf. mini-
sterhenvendelsen, bliver indkaldt til afklaring før alle andre.
Tidsplanen er, at alle aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere medio november 2017 er pla-
ceret i forhold til de tre grupper.
Borgere, som ikke har været omfattet af aktivering det seneste
år, vil være placeret inden udgangen af oktober.
Hvis borgeren tilhører
gruppe 1,
og ikke har været aktiveret det seneste år, vil indsatsen blive
iværksat september-oktober 2017 med personlig jobformidler og evt. supplerende indsatser,
primært virksomhedsrettet indsats.
Hvis borgeren vurderes at tilhøre
gruppe 2,
skal borgeren have sin sag forelagt kommunens
tværfaglige rehabiliteringsteam. Borgerens beskæftigelsesrådgiver skal derfor sikre, at arbej-
det med rehabiliteringsplanens forberedende del hurtigst muligt igangsættes, hvis det ikke
allerede er sket. Herefter skal borgerens sag forelægges og behandles i rehabiliteringsteamet.
På baggrund af rehabiliteringsteamets indstilling træffer kommunen afgørelse om, hvorvidt
borgeren skal have et ressourceforløb, bevilges et fleksjob eller tilkendes førtidspension.
Bor-
gere, som ikke har været omfattet af aktivering det seneste år, og som er i gruppe 2, vil inden
for en periode på 3 måneder få deres sag behandlet i rehabiliteringsteamet.
Borgere i gruppe
2 vil som hovedregel ikke blive visiteret til aktivering eller mentor, da det ikke giver mening
forud for rehabiliteringsteamets afgørelse.
Vurderes borgeren at tilhøre
gruppe 3,
har rådgiveren mulighed for at iværksætte en tværfag-
lig indsats. Det kan fx være tale om misbrugsbehandling eller støtteordninger i form af bo-støt-
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 76: Fem redegørelser om manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
te eller støttekontaktperson. Desuden er der mulighed for at give tilbud om Mestringsenhed,
mentor m.v. Endvidere vil en del borgere blive fritaget for aktivering og/eller mentor, da rådgi-
veren vurderer, at det i en kortere eller længere periode ikke giver mening at give tilbud om ak-
tivering og/eller mentor pga. borgernes meget alvorlige sociale eller helbredsmæssige udfor-
dringer.
Jobcentrets sagsgennemgang
Jobcentret har foretaget en gennemgang af sagsforløbet for de borgere, som ikke har været i
aktivering det seneste år, jf. ministerhenvendelsen. På baggrund af gennemgangen iværksæt-
ter afdelingen, som har ansvaret for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, følgende initiati-
ver:
Faglige indsatser:
En gang om måneden afholdes et temamøde. Her opdateres faglighed og procedurer
(fx regler for fritagelse, regler om rettidighed, gode sagsbehandlingsskridt, støtte til sty-
ring på sagsstammer, jobfokuserede samtaler, lovkrav).
Der udarbejdes en vejledning i fritagelse.
Opgaven og rollen som koordinerende sagsbehandler genintroduceres.
Indsatser i forhold til medarbejderne:
Alle medarbejdere får en tilbagemelding på deres sager.
De medarbejdere, der har store udfordringer i forhold til rettidighed, indkaldes til samta-
le, hvor udfordringer italesættes, forventninger afstemmes og eventuelt nødvendig
opkvalificering tilbydes.
Indsatser i forhold til tilrettelæggelse af arbejdet/styring:
Sikring af rettidighed: Medarbejdere med udfordringer i afholdelse af rettidige jobsam-
taler styres via indkaldefunktionen.
Medarbejderne får et dashboard, hvor de kan se kommende og overskredne rettighe-
der, og bruge det til styring af bl.a. indkald.
Styring af opgaver i sager, sker via FASIT. Der etableres bedre arbejdsplanlægning
(sikring af kontinuitet og sagsflow i sager, sikre at aftaler overholdes og at aktiviteter
sker i forlængelse af jobsamtaler).
Der skal skabes et overblik over tilbud og vurdering af antallet af pladser.
Der udarbejdes en tydelig og visuel beskrivelse af tilbudsstrategien for de 3 målgrupper
i STARs indsatsmodel. Dermed tydeliggøres hvilke borgere der skal have hvilke tilbud
og hvornår, herunder arbejdet med parallelle indsatser og indsatser for de mest udsat-
te borgere.
Årlig sagsgennemgang med hver enkelt medarbejder indarbejdes i konceptet for ledel-
sestilsyn (produktionsopfølgning og kvalitetssikring).
5