Styring og Politik Jobcentret
Sagsbehandler:
Svend Holm Svendsen
Sagsnr. 15.00.00-A00-19-17
Dato:19.9.2017
Redegørelse for indsatsstrategien i forhold til aktivitetsparate kontanthjælps-
modtagere
Jobcentret redegør i det følgende for den hidtidige indsats, som har givet gode resultater, men
hvor jobcentret ikke har levet op til lovgivningens krav om aktivering og/eller brug af mentor.
Desuden redegøres for implementeringen af ”Flere skal med”, som i Jobcenter Horsens bliver
grundlaget for indsatsen over for alle aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, uanset om de
er omfattet af STAR’s afgrænsning af målgruppen eller ej.
Jobcenter Horsens overordnede strategi og omlagte indsats
Jobcenter Horsens har siden efteråret 2015 arbejdet målrettet efter at indrette beskæftigelses-
indsatsen efter erhvervslivets efterspørgsel efter arbejdskraft. Denne strategi er politisk vedta-
get i forbindelse med Beskæftigelsesplan 2016. Strategien er baseret på, hvad der er evidens
for, der virker i beskæftigelsesindsatsen jf. bl.a. Carsten Koch udvalgets anbefalinger fra hen-
holdsvis 2014 og 2015.
Strategien har medført en omlægning af indsatsen og den økonomi, der bruges på henholds-
vis kontaktforløb med de ledige borgere, virksomhedsrettet indsats (jobs, praktik, løntilskud
m.v.), tværgående samarbejde, vejledning- og opkvalificeringstilbud, uddannelse samt mentor.
Det jobrettede samtaleforløb og opfølgningen på iværksat indsats er opprioriteret, så der i dag
afvikles flere samtaler mellem Jobcenter og ledig, og der på tværs af alle målgrupper – jobpa-
rat som aktivitetsparat – er et konsekvent fokus på job på ordinære vilkår, f.eks. småjobs og
virksomhedsrettet indsats. Antallet af sager pr. rådgiver i Jobcentret er som følge heraf redu-
ceret markant, så gennemsnittet nu er ca. 40 mod ca. 80 sager pr. medarbejder for to år siden.
Den opprioriterede indsats omfatter også anvendelsen af frivillige mentorer, formidling af
småjobs til målgruppen, samt tværgående indsats med f.eks. kommunens familieafdeling,
Center for Socialt Udsatte (CSU) og sundhedsfaglige behandlingstilbud.
Desuden er der jf. det kommunale Beskæftigelsesudvalgs beslutning i marts 2017 etableret en
fælles mestringsenhed for Jobcenter og Ungeenhed. Mestringsenheden tilbyder et målrettet
trænings- og afklaringsforløb til de svageste borgere, der tidligere ville have fået socialpæda-
gogisk støtte efter Serviceloven. Der er budgetteret med, at ca. 100 borgere årligt visiteres til
mestringsenhedens forløb, hvoraf en stor andel vil være aktivitetsparate kontanthjælpsmodta-
gere.
I medfør af denne omlægning er niveauet for anvendelse af vejledning- og opkvalificeringstil-
bud samt mentor efter beskæftigelseslovgivningen reduceret. For så vidt angår mentor, har
Jobcentret fastholdt brugen af virksomhedsmentor, men begrænset brugen af øvrige mento-
rer. Strategien har været kun at bevilge mentor, hvor der er en forventning om progression.
1