Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 76
Offentligt
1824073_0001.png
Beskæftigelses- og
Socialforvaltningen
Ledelsessekretariatet
Politik, Jura og Strategi
Odense Kommunes redegørelse vedr. manglende indsats over for
aktivitetsparate kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere
Tolderlundsvej 2, 9. sal
5000 Odense C
www.odense.dk
Baggrund
Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har d. 18. august 2017 anmodet
Borgmester Peter Rahbæk Juel om en redegørelse for den manglende indsats
over for de aktivitetsparate kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere i
Odense.
Beskæftigelsesministerens henvendelse bygger på STARs udsendte opgørelse fra
d. 23. juni 2017 over andelen af aktivitetsparate kontanthjælps- og
uddannelseshjælpsmodtagere, der ikke har modtaget et aktivt tilbud eller
mentorstøtte i det seneste år.
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen giver nedenfor en redegørelse for Odenses
beskæftigelsestal for disse målgrupper.
DATO
19. september 2017
REF.
APNEU
Aktivitetsparate kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen er klar over, at forvaltningen igennem
længere tid har haft vanskeligheder med at sikre, at aktivitetsparate kontanthjælps-
og uddannelseshjælpsmodtagere er aktive i beskæftigelsessystemet. Denne
problemstilling har både Revisionsberetningen for 2016 og forvaltningens eget
ledelsestilsyn allerede peget på.
Det er således kendte problemstillinger, som Beskæftigelses- og
Socialforvaltningen præsenteres for i STARs opgørelse fra d. 23. juni 2017.
Monitorering af udviklingen
Med denne problemstilling in mente har Beskæftigelses- og Socialforvaltningen
valgt løbende at monitorere udviklingen i aktiviteten for disse målgrupper. Den
seneste opgørelse er foretaget i 36 i september 2017, se figur 1. Opgørelsen er
baseret på baggrund af forvaltningens tal i Fasit
og er dermed ikke baseret på
DREAM-tal, som STARs sin opgørelse bygger sin på.
1/5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 76: Fem redegørelser om manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1824073_0002.png
Figur 1. Andelen af aktivitetsparate kontanthjælps- og uddannelsesmodtagere med mere
end 1 års anciennitet fordelt på om borgerne har modtaget aktiv indsats eller mentorstøtte
indenfor det seneste år
Kilde: Opgørelsen er foretaget ud fra Beskæftigelses- og Socialforvaltningens egne beregninger og tal i
Fasit.
Som det fremgår af figur 1. er der siden begyndelsen af 2017 sket en stigning i
andelen af kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere, der har modtaget en
aktiv indsats eller mentorstøtte i det seneste år. I uge 1 i 2017 har 47,6 pct. af
borgerne været i aktivitet, og dette tal er steget til 53,9 pct. i uge 36 2017.
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen vil fremadrettet fortsætte monitoreringen af
området, for at sikre at udviklingen fortætter i det positive aktivitetsspor.
Beskæftigelses- og Socialforvaltningens vurdering af situationen
Det er Beskæftigelses- og Socialforvaltningens vurdering, at de primære årsager til
den aktuelle situation med så stor en andel af passive kontanthjælps- og
uddannelseshjælpsmodtagere skal findes i kombinationen af følgende:
Reformpres på beskæftigelsesområdet
Stort sagspres udfordrer reformimplementering
En presset økonomi i forvaltningen
Reformpres på beskæftigelsesområdet
Beskæftigelsesområdet har i perioden 2011-2015 været underlagt en lang række
større reformer på bl.a. kontanthjælps-, sygedagpenge- og
førtidspensionsområdet. Disse gennemgribende reformer har alle haft til formål at
bidrage til at øge antallet af borgere i beskæftigelse. Beskæftigelses- og
Socialforvaltningen har i denne årrække således skulle sikre udmøntningen af
disse komplekse og regeltunge reformer.
Stort sagspres udfordrer implementeringen af nye reformer
På grund af et stigende sagspres i de seneste år, har det ikke været muligt for
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen at følge intentionerne i de forskellige
2/5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 76: Fem redegørelser om manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1824073_0003.png
reformer på beskæftigelsesområdet. Dette har bl.a. resulteret i afholdelse af færre
samtaler, og at færre borgere som følge derfor er kommet i indsats eller aktivitet.
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen har således haft udfordringer med at
imødekomme de forskellige beskæftigelsesreformers krav om:
Mange jobrettede samtaler (Beskæftigelsesreformen)
Virksomhedsrettede samtaler og indsatser (Beskæftigelsesreformen)
Tidlig intensiv og tværfaglig indsats (Beskæftigelsesreformen)
Ingen parkering på offentlige ydelser
Dette krydspres mellem et stigende sagspres og mange nye reformer på
beskæftigelsesområdet har udfordret målsætningen om en høj kvalitet i
sagsbehandlingen
herunder rettidig indkaldelse til 1. samtale.
Beskæftigelses– og Socialforvaltningen har løbende iværksat forskellige tiltag og
har løbende orienteret Beskæftigelses- og Socialudvalget om bl.a. udfordringer
med lovmedholdeligheden.
En presset økonomi i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen
Økonomien i Odense Kommune har været udfordret de seneste år. Alle områder i
kommunen har derfor været underlagt årlige besparelseskrav, og
beskæftigelsesområdet har også måtte holde for. Besparelserne har medført
reduktioner i bemandingen på beskæftigelsesområdet i en periode, der samtidig
har været kendetegnet ved et væsentligt reformpres. En del af de økonomiske
udfordringer er søgt håndteret via interne omprioriteringer, men det samlede
billede af en økonomi under pres med neddroslet aktiveringsindsats som
konsekvens, har ikke ændret sig væsentligt de seneste år.
Situationen er dog bedret betydeligt fra 2017, idet Odense Byråd har besluttet at
opprioritere beskæftigelsesindsatsen med ekstra 10 mio. kr. årligt fra 2017 og frem.
Herudover har Odense Byråd besluttet at lukke og omlægge mindre effektfulde
aktiveringsindsatser med henblik på at frigive små 50 mio. kr. årligt til afholdelse af
flere samtaler med de ledige kombineret med virksomhedsrettede indsatser.
Odense Kommune vil, med et budget på over 100 mio. kr. årligt, også fremadrettet
prioritere indsatser over for de ledige først og fremmest gennem individuelle
jobrettede samtaler, der tager udgangspunkt i den lediges situation. Med andre ord
er
det ”samtalen
som indsats” kombineret med virksomhedsrettede tiltag, der skal
få de ledige i beskæftigelse i Odense
Som det fremgår af figur 2. matcher Odense Kommune i 2017 for første gang i
flere år det generelle 6 by-udgiftsniveau når det kommer til at drive jobcentret. Det
skyldes i høj grad en lokal politiske prioritering i Odense, der giver mulighed for
ansættelse af flere ”varme hænder” såsom jobkonsulenter,
virksomhedskonsulenter mv.
3/5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 76: Fem redegørelser om manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1824073_0004.png
Figur 2. Jobcentre (administration) pr. fuldtidsydelsesmodtager (Service)
Note: *Indeholder alle ydelsesmodtager med undtagelse af Førtidspension og Efterløn
** Tallene er baseret på budget 2017 for 6-byerne og korrigeret budget 2017 for Odense
Økonomien vil vokse yderligere efterhånden, som investeringerne igangsættes og
dermed påvirke ovenstående graf for Odense. Det forventes i den forbindelse, at
Odense fremadrettet i langt højere grad end tidligere vil matche det generelle 6-by
niveau for tildeling af økonomi til beskæftigelsesområdet.
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen nye indsatsomlægning
For at håndtere disse udfordringer som Beskæftigelses- og Socialforvaltningen
oplever med høj ledighed og alt for mange passive borgere i
beskæftigelsessystemet
har forvaltningen igangsat en større omlægning.
Igennem tre faser har Beskæftigelses– og Socialforvaltningen iværksat en lang
række tiltag, der skal sikre fokus på kerneopgaven om flere borgere i job og
uddannelse
herunder sikre virksomhedsrettet aktivitet, øget kvalitet i
sagsbehandlingen og lovmedholdelighed.
Resultatet er
”Den nye indsatsomlægning”
fra foråret 2017, der er en større
omlægning, investering og genopretning af beskæftigelsesindsatsen i Odense
Kommune. Med dette udgangspunkt bygger Beskæftigelses- og
Socialforvaltningen sin nye kerneindsats for alle ledige borgere på disse elementer:
Jobrettede samtaler med fokus på progression mod job eller uddannelse
Virksomhedsrettede indsatser
Individuelle, supplerende indsatser
Borgere skal altid have kontakt
Derudover skal beskæftigelsesindsatsen altid tilrettelægges inden for rammerne af
nedenstående principper:
1. Vi konstruerer ikke en virkelighed
indsatsen foretages i rigtige
virksomheder og på rigtige uddannelsesinstitutioner
2. Virksomhedsrettede indsatser i alt
4/5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 76: Fem redegørelser om manglende indsats for kontanthjælpsmodtagere, fra beskæftigelsesministeren
1824073_0005.png
3. Samtalen er indsatsen for de jobparate
4. For de ikke-jobparate (aktivitetsparate): Kerneindsats (Jobrettede samtaler
og virksomhedsrettede indsatser) + evt. målrettet supplerende indsatser
5. Uddannelse og opkvalificering af ledige skal hægtes op på et
virksomhedsbehov
Byrådet investerer i nedbringelse af ledigheden
I juni 2017 besluttede Odense Byråd at afsætte yderligere 72 mio. kr. til
investeringsprojekter, der skal nedbringe ledigheden på tværs af
beskæftigelsesområdets målgrupper. Investeringen følger hovedsporene i
indsatslægningen med samtaler og de virksomhedsrettede indsatser om
omdrejningspunkt. Som konsekvens af indsatsomlægningen og investeringerne, er
det Beskæftigelses- og Socialforvaltningens forventning at kunne ansætte
yderligere jobrådgivere med henblik på en intensiveret beskæftigelse og herunder
hyppigere kontakt med ledige borgere.
Vi står på den evidensbaserede viden!
Beskæftigelses- og Socialforvaltningens omlægning af den nuværende
beskæftigelsesindsats er baseret på tilgængelig evidensbaseret viden. STAR,
forskning, Carsten Koch-udvalgets anbefalinger, analyser og de seneste års
reformer af beskæftigelsesindsatsen peger entydigt på, at jobrettede samtaler
kombineret med virksomhedsrettede indsatser har den største positive effekt på
ledigheden for alle målgrupper.
Alt peger således på, at Beskæftigelses- og Socialforvaltningens
indsatsomlægning og nye tilgang til de ledige borgere er den rigtige og mest
effektfulde vej at gå. Men det er en proces, der tager tid og som kræver en stor
arbejdsindsats og vedholdenhed for alle niveauer i forvaltningens organisation
og
som vil kræve et anderledes og mere proaktivt samarbejde med byens
virksomheder. Beskæftigelses- og Socialforvaltningen er imidlertid overbevist om,
at dette er den rette kurs for at kunne yde en effektiv beskæftigelsesindsats til gavn
for borgere og virksomheder i Odense Kommune.
5/5