Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1822273_0001.png
13. november 2017
J.nr. 17/12028
UDKAST
[Efter 2. ansøgningsrunde]
Bekendtgørelse om frikommuneforsøg II på beskæftigelses- og
sygedagpengeområdet
I medfør af § 116 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. november 2016, § 55 i lov
nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., § 110 i lov om en aktiv
socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 269 af 21. marts 2017, og § 80 i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af
23. juni 2017, fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at der gennemføres forsøg på beskæftigelses- og
sygedagpengeområdet for følgende frikommunenetværk:
1) En mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats, herunder nytænkning af integrationsområdet. Netværket omfatter
følgende kommuner: Aalborg, Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Rebild,
Thisted og Vesthimmerlands Kommuner.
2) En plan for en sammenhængende indsats sammen med borgeren. Netværket omfatter følgende frikommuner: Allerød,
Ballerup, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs, Helsingør og Hillerød Kommuner.
Stk. 2.
En frikommune kan alene igangsætte forsøg efter denne bekendtgørelse, som frikommunen har søgt om og fået
godkendt. Forsøg efter bekendtgørelsen administreres og finansieres fuldt ud af frikommunen.
Stk. 3.
Frikommunen skal fortsat indberette data om den aktive indsats i henhold til bekendtgørelse om det fælles
datagrundlag og statistiske datavarehus for beskæftigelsesindsatsen.
Stk. 4.
Forsøg efter denne bekendtgørelse skal være iværksat senest den 1. oktober 2018.
Kapitel 2
Forsøg i frikommunenetværket En mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats
§ 2.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at der i frikommunenetværket En mere fleksibel og effektiv
beskæftigelsesindsats, jf. § 1, stk. 1, nr. 1, gennemføres forsøg som nævnt i §§ 3-14.
Mikrolån
§ 3.
Personer, der deltager i forsøget om mikrolån, jf. § 9 i lov om frikommunenetværk, er undtaget fra reglerne om
varighedsbegrænsningen for tilbud om vejledning og opkvalificering til personer omfattet af § 2, nr. 10, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og reglerne om uddannelsespålæg til personer omfattet af § 2, nr. 12, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, f.eks. når jobcenteret giver tilbud om vejledning og opkvalificering i form af
forløbet ”fra
ledig til
virksomhedsejer”.
Stk. 2.
Forsøget indebærer en fravigelse af
1) § 21 b, stk. 3-8 og 10, om uddannelsespålæg i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
2) § 75 a, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om, at tilbud om vejledning og opkvalificering højst kan have en
varighed på 6 uger for personer omfattet af lovens § 2, nr. 10, og
3) § 36 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Formkrav ved lovpligtige samtaler
§ 4.
Frikommunerne fastlægger selv tilrettelæggelsen af det individuelle kontaktforløb, som skal gennemføres efter kapitel 7
og § 73 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, 6, § 2, nr. 7, som modtager
ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, § 2, nr. 11 og 12-14, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 2.
Forsøget indebærer, at frikommunerne selv fastlægger rammerne for indholdet af kontaktforløbet, kontaktform og
hyppighed af kontakten. Frikommunen skal i forhold til det konkrete forsøg tage stilling til, om forsøget berører samarbejdet
med arbejdsløshedskassen. Er det tilfældet, skal kommunen forholde sig til samarbejdet med arbejdsløshedskassen og give
arbejdsløshedskassen skriftlig besked herom.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Orientering om ny bekendtgørelse om frikommuneforsøg II, fra beskæftigelsesministeren
1822273_0002.png
13. november 2017
J.nr. 17/12028
Stk. 3.
Det er en forudsætning for forsøget, at opfølgning og indsats både kvalitets- og antalsmæssigt for hver af de
målgrupper, der er nævnt i stk. 1, omtrent svarer til det hidtidige niveau pr. målgruppe eller mere.
Stk. 4.
Hver frikommune skal orientere beskæftigelsesministeren om, hvilke af de målgrupper, der er nævnt i stk. 1, der
indgår i frikommunens forsøg.
Stk. 5.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af
1)
§ 16, stk. 1, og stk. 3-6 og 8, § 16 a, stk. 1-6, § 16 b, §§ 17-18, §§ 19-20 b, 26 a, stk. 3, og 73 a, stk. 2-5, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der er fastlagt krav til det individuelle kontaktforløb, og
2)
§§ 35-39, i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der fastlægges krav til den individuelle
jobsamtales indhold og selvbooking.
§ 5.
Frikommunerne fastlægger selv kontaktformen for den opfølgningssamtale, der skal gennemføres efter § 70 d, stk. 1, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som er ansat i fleksjob.
Stk. 2.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 70 d, stk. 1, 3. pkt., i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter
opfølgningssamtalen skal ske ved en personlig samtale med den ansatte i fleksjobbet.
§ 6.
Frikommunerne fastlægger selv tilrettelæggelsen af sygedagpengeopfølgningen efter kapitel 6 i lov om sygedagpenge.
Stk. 2.
Forsøget indebærer, at frikommunerne selv fastlægger rammerne for indholdet af opfølgningsforløbet, herunder
form, hyppighed og indsats.
Stk. 3.
Det er en forudsætning for forsøget, at opfølgningen både kvalitets- og antalsmæssigt for den målgruppe, der er
nævnt i stk. 1, omtrent svarer til det hidtidige niveau eller mere.
Stk. 4
. Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af §§ 13 a, 13 b og 13 c, stk. 2-4, i lov om sygedagpenge, hvorefter der er
fastlagt krav til kommunens opfølgning, herunder opfølgningens form og hyppighed samt aftale med sygemeldte om
beskæftigelsesmål og indsats.
Fremme af iværksætteri
§ 7.
Frikommunerne kan give personer omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der modtager
dagpenge på dimittendvilkår, jf. § 54 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., længerevarende tilbud om vejledning og
opkvalificering i form af iværksætterforløb tidligt i ledighedsperioden. Under deltagelse i et iværksætterforløb afholdes
jobsamtaler med fokus på progression i arbejdet med personens forretningsplan, og der udarbejdes en »Min Iværksætterplan«
i stedet for en »Min Plan«. Frikommunen skal forholde sig til det af arbejdsløshedskassen udarbejdede udkast til »Min Plan«.
Stk. 2.
Det er en forudsætning for forsøget, at frikommunerne screener de personer, der skal indgå i forsøget, så det forud
for forsøget vurderes realistisk, at etableringen af en selvstændig virksomhed vil løse pågældendes forsørgelsesmæssige
situation
.
Stk. 3.
Jobcenteret kan fritage personer, som deltager i et iværksætterforløb, jf. stk. 1, fra kravet i § 47, stk. 1 og 2, i
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats om, at de skal være aktivt arbejdssøgende samt stå til rådighed for
henvist arbejde, og om at de skal søge om fritagelse fra rådighedskravet. En fritagelse skal meddeles skriftligt til personen.
Stk. 4.
Deltagerne må ikke starte selvstændig virksomhed under forløbet.
Stk. 5.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af
1) §§ 16, stk. 1, og 27 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der er fastlagt krav til det individuelle
kontaktforløb og krav om udarbejdelse af en »Min Plan« for personer omfattet af lovens § 2, nr. 1,
2) § 34 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter vejledning og opkvalificering højst kan have en varighed på 6
uger inden for de første 6 måneders sammenlagt ledighed for personer omfattet af lovens § 2, nr. 1, der er fyldt 30 år
eller er under 30 år og har en erhvervskompetencegivende uddannelse, og
3) §§ 35, stk. 1, 47, stk. 1 og 2, og 52-53 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der fastlægges
krav til de individuelle jobsamtalers indhold, krav til rådighed, samt krav til udarbejdelse af »Min Plan«.
Fleksibilitet i forhold til rimelighedskravet
§ 8.
Frikommunerne kan uanset forholdet mellem antallet af ansatte uden løntilskud og antallet af ansatte med løntilskud
samt personer i virksomhedspraktik give tilbud om virksomhedspraktik efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til personer,
der er omfattet af § 2, nr. 3, § 2, nr. 7, som har en ledighedsperiode på mere end 18 måneder, § 2, nr. 11 og 13.
Stk. 2.
Det er en betingelse for forsøget, at der er tale om virksomhedspraktik i små miljøer med et særligt fokus på trygge
rammer omkring personen, og at jobcenteret vurderer, at personen bedst udvikler sig i sådanne miljøer.
Stk. 3.
Såfremt der under en virksomhedspraktik sker ændringer i en persons evner og forudsætninger for at deltage i
praktikken, foretages der en ny vurdering af, om personen fortsat opfylder betingelsen i stk. 2.
Stk. 4.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 48, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og § 73 i
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats om, at der i såvel private som offentlige virksomheder skal være et rimeligt
forhold mellem antallet af ansatte uden tilskud og antallet af personer i virksomhedspraktik samt ansatte med løntilskud.
Fleksible rammer for uddannelse
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Orientering om ny bekendtgørelse om frikommuneforsøg II, fra beskæftigelsesministeren
1822273_0003.png
13. november 2017
J.nr. 17/12028
§ 9.
Frikommunerne kan give tilbud om vejledning og opkvalificering efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til personer
omfattet af § 2, nr. 1, i samme lov, i mere end 6 uger inden for de første 6 måneders sammenlagt ledighed. Det er en
betingelse, at personen
1) ikke har en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed kan
sidestilles med eller overstiger en erhvervsuddannelse, medmindre personen ikke har anvendt uddannelsen i de sidste 5
år, eller
2) vanskeligt kan varetage arbejde inden for det område, som personen er uddannet til.
Stk. 2.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 34 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter vejledning og
opkvalificering højst kan have en varighed på 6 uger inden for de første 6 måneders sammenlagt ledighed, hvis personen er
under 30 år og har en erhvervskompetencegivende uddannelse, eller hvis personen er fyldt 30 år.
§ 10.
Frikommunerne kan give tilbud om studie- og erhvervskompetencegivende uddannelse til personer omfattet af § 2, nr.
1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som er under 30 år. Det er en betingelse, at personen
1) ikke har en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed kan
sidestilles med eller overstiger en erhvervsuddannelse, medmindre personen ikke har anvendt uddannelsen i de sidste 5
år, eller
2) vanskeligt kan varetage arbejde inden for det område, som personen er uddannet til.
Stk. 2.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 37, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter tilbud om
vejledning og opkvalificering i form af studie- og erhvervskompetencegivende uddannelse ikke kan gives til personer, som er
under 30 år.
Delvis fritagelse for uddannelsespålæg
§ 11.
Frikommunerne er undtaget fra at give uddannelsespålæg efter § 21 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til
personer, der er omfattet af § 2, nr. 13, i samme lov, hvis der foreligger en faglig vurdering, som dokumenterer, at personen
varigt ikke er i stand til at påbegynde og gennemføre en uddannelse på almindelige vilkår over STU-niveau, jf. lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.
Stk. 2.
Forsøget indebærer, at frikommunen tilrettelægger indholdet af indsatsen og kontaktforløbet, som den unge skal
have efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, uden at tilbud, indsatser, aktiviteter, tests mv. skal afgives som led i et
uddannelsespålæg.
Stk. 3.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 21 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Helbredsoplysninger til brug for første opfølgning i sygedagpengesager
§ 12.
Frikommunerne kan undlade at anmode om en lægeattest fra den sygemeldtes praktiserende læge med lægens
vurdering af den sygemeldtes muligheder for at arbejde og eventuelle behov for skånehensyn, til brug for den første
opfølgningssamtale, jf. § 13 b, stk. 1, i lov om sygedagpenge, hvis andre former for helbredsoplysninger efter kommunens
vurdering udgør et tilstrækkeligt grundlag for opfølgningen.
Stk. 2.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 11 a, i lov om sygedagpenge.
Rehabiliteringsteams
§ 13.
Frikommunerne er fritaget for at behandle sager om det første jobafklaringsforløb i rehabiliteringsteamet, når
kommunen vurderer, at der alene er behov for en beskæftigelsesrettet indsats.
Stk. 2.
Det forudsættes, at borgeren får en individuelt tilrettelagt indsats, som fremmer tilbagevenden til arbejdsmarkedet og
er tilpasset borgerens helbredsforhold.
Stk. 3.
Forsøget indebærer en fravigelse af
1) § 68 d, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter kommunen skal behandle sagen i rehabiliteringsteamet
senest 4 uger efter overgang til et jobafklaringsforløb eller 4 uger efter det tidspunkt, hvor kommunen har truffet afgørelse om,
at personen er berettiget til et jobafklaringsforløb efter § 24 a, i lov om sygedagpenge.
2) § 9, stk. 1, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., hvorefter rehabiliteringsteamet skal
behandle og give indstilling om indsatsen i sager om det første jobafklaringsforløb.
§ 14.
Frikommunerne kan forelægge en sag for rehabiliteringsteamet til vurdering af, om borgeren skal tilbydes
ressourceforløb, visiteres til fleksjob eller tilkendes førtidspension uden at rekvirere en attest med den praktiserende læges
vurdering af borgerens helbredsmæssige situation i forhold til at kunne arbejde, hvis de øvrige helbredsoplysninger, der
foreligger hos kommunen, efter kommunens vurdering kan danne grundlag for rehabiliteringsteamets vurdering af sagen,
herunder teamets vurdering af behov for skånehensyn samt hvilken indsats, der skal indgå i et ressourceforløb.
Stk. 2.
Forsøget indebærer en fravigelse af § 30 a, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og § 4, stk. 1, i
bekendtgørelse om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension m.v., for
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Orientering om ny bekendtgørelse om frikommuneforsøg II, fra beskæftigelsesministeren
1822273_0004.png
13. november 2017
J.nr. 17/12028
så vidt angår kravet om, at rehabiliteringsplanens forberedende del skal indeholde den praktiserende læges vurdering af
personens helbredsmæssige situation i forhold til at kunne arbejde.
Kapitel 3
Forsøg i frikommunenetværket En plan for en sammenhængende indsats sammen med borgeren
§ 15.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at der i frikommunenetværket
En plan for en sammenhængende
indsats sammen med borgeren
, jf. § 1, stk. 1, nr. 2, gennemføres forsøg, som nævnt i §§ 16-23.
En handleplan
§ 16.
Frikommunerne er undtaget fra reglerne om indhold og formkrav om udarbejdelse af »Min Plan« og særskilte planer
for uddannelsespålæg, aftale om sygedagpengeopfølgning for personer, der er omfattet af § 2 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som har komplekse og sammensatte problemer. Forsøget indebærer, at frikommunerne kan samle
oplysninger i en fælles plan på tværs af sektorer og beslutte hvilke oplysninger, der skal indgå i planen. Det er en forudsætning
for forsøget, at der stadig udarbejdes en plan, hvor det fremgår, hvordan mulighederne for at få varig beskæftigelse på det
ordinære arbejdsmarked kan forbedres. Frikommunen skal i forhold til personer, der er omfattet af lovens § 2, nr. 1, forholde
sig til det af arbejdsløshedskassen udarbejdede udkast til »Min Plan«.
Stk. 2.
Tilbud efter kapitel 9 b-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal som minimum afgives skriftligt, og det skal
fremgå af sagen, om personen har accepteret tilbuddet.
Stk. 3.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af
1) §§ 27-30 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
2) § 50 i lov om aktiv socialpolitik, hvorefter kommunen skal udarbejde en særskilt jobplan for revalidender,
3) § 13 c, stk. 2 i lov om sygedagpenge, hvorefter kommunen skal indgå en aftale med den sygemeldte om
beskæftigelsesmål og indsats, og
4) § 52 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats om udarbejdelse af »Min Plan«.
§ 17.
Frikommunerne er undtaget fra reglerne om særskilt at udarbejde rehabiliteringsplanens indsatsdel for
1) personer omfattet af § 2, nr. 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som er visiteret til kategori 3 efter § 12,
stk. 1, nr. 3 i lov om sygedagpenge, og
2) personer omfattet § 2, nr. 11 og 14, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 2.
Forsøget indebærer, at kommunen kan beskrive de indsatser, der indgår i et jobafklaringsforløb eller et
ressourceforløb, jf. kapitel 12 a og 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller et sygedagpengeforløb, jf. § 13 d i lov om
sygedagpenge i en samlet handleplan på tværs af sektorer. Det er en forudsætning, at det fremgår af den samlede handleplan,
hvilke indsatser, der indgår i jobafklaringsforløbet, ressourceforløbet eller sygedagpengeforløbet.
Stk. 3.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af
1) § 30 a, stk. 1, 4 og 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter rehabiliteringsplanens indsatsdel skal
udarbejdes for personer, der skal have et jobafklaringsforløb, et ressourceforløb eller et sygedagpengeforløb, og
2) § 13 d, stk. 5, i lov om sygedagpenge, hvorefter rehabiliteringsplanens indsatsdel skal udarbejdes for personer, der
skal have et sygedagpengeforløb.
Stk. 4.
§§ 69, 69 b og 69 d-e i lov om aktiv socialpolitik finder fortsat anvendelse for personer i ressourceforløb, hvor
forløbet fremgår af en samlet plan.
Stk. 5.
§§ 69 k, 69 m og 69 o-p i lov om aktiv socialpolitik finder fortsat anvendelse for personer i jobafklaringsforløb, hvor
forløbet fremgår af en samlet plan.
Ny organisering fra sektoropdelt til helhedsorienteret
§ 18.
Frikommunerne er undtaget fra reglerne i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. om,
at den kommunale beskæftigelsesindsats skal varetages i et jobcenter. Forsøget indebærer, at frikommunerne kan beslutte, at
en anden enhed i kommunen end jobcenteret kan udføre opgaver og træffe afgørelser om beskæftigelsesindsatsen for
personer omfattet af § 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som har komplekse og sammensatte problemer.
Stk. 2.
Frikommunen skal udarbejde beskæftigelsesplan og resultatrevision efter § 4 i lov om organisering og understøttelse
af beskæftigelsesindsatsen m.v., uanset om frikommunen har besluttet, at det er en anden enhed i kommunen end jobcenteret,
der skal varetage beskæftigelsesindsatsen.
Stk. 3.
Det er en forudsætning for forsøget, at der fortsat er et beskæftigelsesrettet perspektiv i indsatsen for personerne.
Stk. 4.
Såfremt en frikommune beslutter, at en anden enhed i kommunen end jobcenteret skal udføre opgaver og træffe
afgørelser om hele eller dele af beskæftigelsesindsatsen efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan kommunens afgørelser
indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg efter reglerne i § 128 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 5.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Orientering om ny bekendtgørelse om frikommuneforsøg II, fra beskæftigelsesministeren
1822273_0005.png
13. november 2017
J.nr. 17/12028
1)
2)
3)
§ 1 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, i det omfang en frikommune beslutter, at beskæftigelsesindsatsen efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats helt eller delvist skal varetages af en anden enhed i kommunen end
jobcenteret,
§ 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, 1. pkt., og stk. 4, 2. pkt., i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
m.v., hvorefter beskæftigelsesindsatsen skal udføres i jobcenteret, og
kapitel 1 i bekendtgørelse om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., i det omfang en
frikommune beslutter, at beskæftigelsesindsatsen delvist skal varetages af en anden enhed i kommunen end
jobcenteret.
Processuel fleksibilitet til at tilrettelægge indsatsen (samtaler)
§ 19.
Frikommunerne fastlægger selv tilrettelæggelsen af det individuelle kontaktforløb, som skal gennemføres efter kapitel
7 og § 73 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, 6, § 2, nr. 7, som modtager
ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, § 2, nr. 11 og 12-14, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som har
komplekse og sammensatte problemer.
Stk. 2.
Forsøget indebærer, at frikommunerne selv fastlægger rammerne for indholdet af kontaktforløbet, kontaktform og
hyppighed af kontakten. Frikommunen skal i forhold til det konkrete forsøg tage stilling til, om forsøget berører samarbejdet
med arbejdsløshedskassen. Er det tilfældet, skal kommunen forholde sig til samarbejdet med arbejdsløshedskassen og give
arbejdsløshedskassen skriftlig besked herom.
Stk. 3.
Det er en forudsætning for forsøget, at opfølgning og indsats både kvalitets- og antalsmæssigt for hver af de
målgrupper, der er nævnt i stk. 1, omtrent svarer til det hidtidige niveau pr. målgruppe eller mere.
Stk. 4.
Hver frikommune skal orientere beskæftigelsesministeren om, hvilke af de målgrupper, der er nævnt i stk. 1, der
indgår i frikommunens forsøg.
Stk. 5.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af
1) § 16, stk. 1 og stk. 3-6 og 8, §§ 17-20 b, og 73 a, stk. 2-5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der er
fastlagt krav til det individuelle kontaktforløb, og
2) §§ 35, 36 og 38, i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der fastlægges krav til den individuelle
jobsamtales indhold.
§ 20.
Frikommunerne fastlægger selv rammerne for opfølgningsforløbet, herunder opfølgningsform og hyppighed af
opfølgningen for sygedagpengemodtagere visiteret til kategori 2 efter § 12, stk. 1, nr. 2, i lov om sygedagpenge.
Stk. 2.
Forsøget indebærer, at frikommunerne selv fastlægger rammerne for indholdet af opfølgningsforløbet, kontaktform
og hyppighed af kontakten i forhold til den sygemeldte.
Stk. 3.
Det er en forudsætning for forsøget, at opfølgning og indsats både kvalitets- og antalsmæssigt omtrent svarer til det
hidtidige niveau pr. målgruppe eller mere.
Stk. 4
. Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 13 b, stk. 1, 2 og 4, i lov om sygedagpenge, hvorefter kommunen skal
fastlægge opfølgning, herunder opfølgningsform og hyppighed.
Fleksibilitet i tilrettelæggelsen af opfølgningssamtaler
§ 21.
Frikommunerne fastlægger selv rammerne for opfølgningsforløbet, herunder opfølgningsform og hyppighed af
opfølgningen for sygedagpengemodtagere visiteret til kategori 3 efter § 12, stk. 1, nr. 3, i lov om sygedagpenge.
Stk. 2.
Forsøget indebærer, at frikommunerne selv fastlægger rammerne for indholdet af opfølgningsforløbet, kontaktform
og hyppighed af kontakten i forhold til den sygemeldte.
Stk. 3.
Det er en forudsætning for forsøget, at opfølgning og indsats både kvalitets- og antalsmæssigt omtrent svarer til det
hidtidige niveau pr. målgruppe eller mere.
Stk. 4
. Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 13 b, stk. 1, 2 og 4, i lov om sygedagpenge, hvorefter kommunen skal
fastlægge opfølgning, herunder opfølgningsform og hyppighed.
Fleksibilitet i tilrettelæggelsen af indsatsen (samtaler og tilbud)
§ 22.
Frikommunerne fastlægger selv tilrettelæggelsen af det individuelle kontaktforløb, som skal gennemføres efter kapitel
7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personer, der er omfattet af § 2 i samme lov, og som har komplekse og
sammensatte problemer.
Stk. 2. Forsøget indebærer, at frikommunerne selv fastlægger rammerne for indholdet af kontaktforløbet og frekvens samt
hyppighed af kontakten. Frikommunen skal i forhold til det konkrete forsøg tage stilling til, om forsøget berører samarbejdet
med arbejdsløshedskassen. Er det tilfældet, skal kommunen forholde sig til samarbejdet med arbejdsløshedskassen og give
arbejdsløshedskassen skriftlig besked herom.
Stk. 3.
Det er en forudsætning for forsøget, at frikommunen i perioden i stedet giver indsats efter anden lovgivning, og at
frikommunen ikke undlader helt at afholde samtaler med borgeren.
Stk. 4.
Hver frikommune skal orientere beskæftigelsesministeren om, hvilke målgrupper i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats § 2, der indgår i frikommunens forsøg.
Stk. 5.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Orientering om ny bekendtgørelse om frikommuneforsøg II, fra beskæftigelsesministeren
1822273_0006.png
13. november 2017
J.nr. 17/12028
1)
2)
§ 16, stk. 1 og stk. 3-6 og 8, §§ 17-18 og §§ 19-20 b, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der er fastlagt
krav til det individuelle kontaktforløb, og
§§ 35, 36 og 38, i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der fastlægges krav til den individuelle
jobsamtales indhold.
§ 23.
Frikommunerne er undtaget fra reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om, hvornår en person, der er
omfattet af § 2 i samme lov, og som har komplekse og sammensatte problemer, senest skal påbegynde et tilbud.
Stk. 2. Forsøget indebærer en fravigelse af reglerne om ret og pligt til tilbud. Det er en forudsætning for forsøget, at
frikommunen i perioden i stedet giver indsats efter anden lovgivning.
Stk. 3.
Hver frikommune skal orientere beskæftigelsesministeren om, hvilke målgrupper i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats § 2, der indgår i frikommunens forsøg.
Stk. 4.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af
1) §§ 85, 87
88 og 92
96 c, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der er fastsat krav til ret og pligt til
tilbud, og
2) § 134, i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, om tidspunktet for første ret og pligt tilbud m.v.
Kapitel 4
Ikrafttræden m.v.
§ 24.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2018
§ 25.
Forsøgsperioden løber til den 1. januar 2022.
§ 26.
Bekendtgørelse nr. 603 af 1. juni 2017 om frikommuneforsøg II på beskæftigelses- og sygedagpengeområdet
ophæves.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering den [XX] 2017
Morten Binder
/ Christian Solgaard